Layout startpagina

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

Layout startpagina

Berichtdoor Jeroen Vanheuverswyn op 04 jun 2013, 09:18

Als je op http://vwgvap.waarnemingen.be/ gaat, dan kom je rechtstreeks bij de waarnemingen per dag uit. Echter op de algemene site kom je op een pagina uit waar de recente zeldzaamheden gezien zijn.
Persoonlijk vind ik dat een betere startpagina dan het overzicht per dag, want je dan doorklikken naar de waarnemingen per dag, maar omgekeerd lukt het mij niet om het overzicht van de recente zeldzaamheden te vinden.

Is dat iets dat aangepast zou kunnen worden indien de meerderheid dit ook liever zou hebben?
In het andere geval, kan er een link toegevoegd worden dat het toch mogelijk is om de recente zeldzaamheden te krijgen?
Jeroen Vanheuverswyn
Pimpelmees

Re: Layout startpagina

Berichtdoor Xyuny op 04 jun 2013, 14:46

Geen idee of er iets gelijkaardigs werkt tegenwoordig.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Bjornd op 04 jun 2013, 19:36

Het is puur een instelling dat de regiadmins zelf kunnen zetten volgens mij.Er zijn verschillende regioschermen in Vlaanderen die op dezelfde manier als waarnemingen.be hun startscherm hebben
Bjornd
Sperwer

Berichtdoor Xyuny op 05 jun 2013, 06:56

Nu je het zegt: inderdaad, bij sommige regioschermen is dat zo.

We zullen eens uitzoeken A. hoe dat moet en op komende bestuursvergadering (juli) B. of we dat wel willen.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 05 jun 2013, 07:03

Intussen zelf eens gekeken (als regioadmin) en het is inderdaad maar een instelling. 'k heb het net eens twee minuten zo ingesteld en we krijgen inderdaad wel een interessant startscherm.
Ik luister eens wat onze bestuursleden ervan vinden.

Dit was het resultaat:
Afbeelding
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor tarsiger op 06 jun 2013, 15:50

Lijkt mij ook wel leuker!
tarsiger
Spreeuw

Berichtdoor Xyuny op 06 jun 2013, 16:37

Onze bestuursleden zijn nogal verdeeld op dit moment (4 voor, 4 tegen verandering). Enkelen zien graag ook de minder zeldzame vogels verschijnen.

Ikzelf vind het eventuele nieuwe scherm een betere situatie dan de huidige, omdat:
- we zo een extra interessant overzichtscherm verkrijgen dat we niet op een andere manier kunnen genereren (ik vind geen enkele link om hetzelfde resultaat zijnde recente zeldzaamheden van de laatste week op te roepen). Edit: Dit argument vervalt wel grotendeels omdat er toch een link te maken is die zowat hetzelfde oplevert, maar meer belastend is voor de server omdat ie verder teruggaat in de tijd
- het huidige startscherm kan eenvoudig blijvend verkregen worden, gebruik makend van deze link: http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemingen_v7.php?groep=1, of we nu de overschakeling maken of niet. Deze link kan ook gemakkelijk bij je bladwijzers worden opgeslagen en het totale overzicht van de dag kan voor degene die dat verkiezen, zo nog steeds heel gemakkelijk worden opgeroepen. En anders met één klik Waarnemingen-->Vogels verkrijg je het ook simpel.

Dus om het even hoe je kijkt tegenover zeldzame/niet-zeldzame vogels en het weergeven ervan: ingeval het nieuwe startscherm kun je eigenlijk zelf kiezen (door een bladwijzer te maken) met welk scherm je opstart.
Op de bestuursvergadering leg ik het eens goed uit...
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Xyuny op 06 jun 2013, 16:45

Even wat geëxperimenteer levert me volgende twee interessante links op (met verschillende zeldzaamheidsgraad):

http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=1&family=0&z=2

http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=1&family=0&z=3

In afwachting van een eventuele wijziging, kun je deze in een bladwijzer zetten, dan is 't eigenlijk ook opgelost.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Vossy op 06 jun 2013, 19:27

Ik ben nog steeds niet gewonnen voor de nieuwe layout:
1) Ik vind dat het de indruk wekt dat enkel zeldzaamheden de moeite waard zijn om in te geven. Het komt bij mij over alsof het werk van de serieuze inventarisators (waar ikzelf niet bij hoor) naar de tweede rij wordt geschoven.
2) Buiten de trekperiode is het een saai scherm. Kijk nu eens naar het scherm van de VWG ZWVL, waar ze ons altijd kloppen qua zeldzaamheden.
3) Het zullen grotendeels altijd dezelfde soorten zijn die op het startscherm staan: cetti's zanger, rietzanger, bruine kiek, geelpootmeeuw, ...
Vossy
Sperwer

Berichtdoor Dimitri op 06 jun 2013, 19:31

Daar heb je wel een punt.

Vossy schreef:2) Buiten de trekperiode is het een saai scherm. Kijk nu eens naar het scherm van de VWG ZWVL, waar ze ons altijd kloppen qua zeldzaamheden.

Maar over deze: I beg to differ, sir. ;-)
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 06 jun 2013, 21:21

Persoonlijk zou ik het zonde vinden dat het op onze regiopagina niet meer verschijnt. Het geeft je direct een idee van de zeldzaamheden.

Op waarnemingen.be, waarneming.nl en op zowat alle regioschermen is het op die manier trouwens. Was jullie dat nog niet opgevallen? Of kijken jullie echt alleen maar naar jullie eigen regioscherm?
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Dimitri op 06 jun 2013, 21:58

OlivierO schreef:Persoonlijk zou ik het zonde vinden dat het op onze regiopagina niet meer verschijnt. Het geeft je direct een idee van de zeldzaamheden.

Op waarnemingen.be, waarneming.nl en op zowat alle regioschermen is het op die manier trouwens. Was jullie dat nog niet opgevallen? Of kijken jullie echt alleen maar naar jullie eigen regioscherm?

Ja, wij kijken écht alleen maar naar ons regioscherm. :roll:
Dimitri
Sperwer

Berichtdoor OlivierO op 06 jun 2013, 22:03

Dimitri schreef:
OlivierO schreef:Persoonlijk zou ik het zonde vinden dat het op onze regiopagina niet meer verschijnt. Het geeft je direct een idee van de zeldzaamheden.

Ja, wij kijken écht alleen maar naar ons regioscherm. :roll:

:-D
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Vossy op 06 jun 2013, 22:07

Mergus doet het ook zoals wij. Ik krijg direct een interessanter scherm dan ik dat van ZWVL open.
Vossy
Sperwer

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus