onbekend vogeltje

Activiteiten in, vragen over en informatie over de regio Vlaamse Ardennen Plus.

Moderator: Xyuny

onbekend vogeltje

Berichtdoor tuinier op 17 jan 2012, 13:33

In mijn tuin heb ik een vogeltje gezien dat ik niet ken. Het vogeltje bezocht wilde planten die ik mijn tuin heb gezaaid om bijen en vogels aan te trekken. De vogel is slanker en dunner dan een roodborstje. Hij is klein en onopvallend van kleur. Zijn rug is grijsachtig en zijn buik is lichter van kleur. De vogel doet me denken aan een fitis, maar de kleur is niet geelachtig, aan een kleine karakiet of aan een tuinfluiter. Volgens mijn boekjes zijn die laatsten trekvogels die zich momenteel in warmere streken bevinden. Ik zou graag weten welke vogel het zou kunnen zijn. Wie kan mij helpen?
tuinier
Goudhaan

Re: onbekend vogeltje

Berichtdoor Pjoris op 17 jan 2012, 13:44

Kijk eens naar Heggemus ? Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor tuinier op 17 jan 2012, 20:24

Dag Joris,
Ik ken de heggemus, vorig jaar heb ik er regelmatig gezien. Ze zoeken veel op de grond. Het is een ander vogeltje. Lichter van kleur en slanker. Het is ook geen roodborstje, mees, vink, vliengevanger noch een vrouwtje van een zwarte roodstaart. Die vogels ken ik allemaal .
tuinier
Goudhaan

Berichtdoor OlivierO op 17 jan 2012, 20:43

Ideaal zou zijn als je er een foto van kan trekken, dat zou het een stuk gemakkelijker maken. Nu is het zowat in het wilde weg gokken ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Julke op 17 jan 2012, 21:17

Tjiftjaf wordt soms wel gezien in de tuin tijdens de winter, deze morgen had ik er ook een in de tuin, zijn roepje is een kort eentonig twiet.
Julke
Bosuil

Berichtdoor tuinier op 18 jan 2012, 09:56

Ik wist niet dat een tjif-tjaf in de winter in onze streek kon zijn. Het zou dus wel eens een tjif-tjaf kunnen zijn, want het is een klein en dun vogeltje, bovenaan wat donderder dan onderaan. Zijn kleur is eentonig licht beige/bruin of beige/grijs. Ik heb de vogel nog maar twee keer gezien. Eenmaal in een hazelaarstruik en éénmaal tussen wilde een- en tweejarige planten vlak bij de hazelaarstruik. Ik zie hem door het raam.Tegen dat ik mijn verrekijker genomen heb, is de vogel al weg. Foto's nemen of een roep horen zal zeer moelijk zijn tenzij hij nog meer mijn tuin zou bezoeken en vertrouwd zou worden met de omgeving.
tuinier
Goudhaan

Berichtdoor Julke op 18 jan 2012, 19:55

Eenmaal je het roepje kent kan je ze al herkennen zonder te zien, dat helpt. Even luisteren en je hebt het beet.
Deze interessante waarneming kan je overigens altijd posten op waarnemingen.be.
Nog veel plezier in de natuur!
Julke
Bosuil

Berichtdoor tuinier op 23 jan 2012, 16:47

Hallo,
Het is inderdaad een tjif-tjaf. Ik zie hem slecht af en toe in mijn tuin. De andere kleine zangvogels die ik momenteel soms in mijn tuin zie zijn: twee koolmezen (wonen ieder jaar in een muurkastje), twee pimpelmezen, een vink, een roodborstje en soms enkele staartmezen.
tuinier
Goudhaan

Keer terug naar Vlaamse Ardennen plus