Onzen besten, Nico, heeft nu al ergens 101 soorten in onze regio geboekt, met de rest op ruim oplopende achterstand...
't Valt wel niet echt te vergelijken, maar voor gebied "De Gavers" in Harelbeke werden voor 2010 al 119 soorten ingegeven

Voor gans WNBE, al 221 soorten ingegeven voor dit ene gebied
Dit is natuurlijk wel deels te verklaren omdat het heel rijk is aan diverse biotopen, om dat het heeeeeel intensief bezocht (2678 waarnemingen totnogtoe dit jaar) wordt door goeie vogelaars (en zo wordt er dan ook heel veel overvliegends waargenomen), ook omdat er een trektelpost is (maar nog niet veel gebruikt in 2010 denk ik).
Dit wil toch al iets zeggen over hoe fantastisch dit gebied is. Ik vraag me af hoeveel soorten daarvan enkel en alleen in de Gavers voorkomen en niet in de rest van hun regio. Of hoeveel soorten zou ZWVL overhouden mochten de Gavers er niet zijn (of hoe uitzonderlijk is "De Gavers" binnen de regio)? Zou dit vlotjes uit WNBE te halen zijn?
Dit niet louter uit een competitieve geest

, maar mijn volgende bedenking is dan dat er bij onze gebieden ongetwijfeld veel meer moet uit te halen zijn, als ze in dezelfde intensiteit zouden bezocht worden als "De Gavers".
We moeten er maar eens aan beginnen, hé.

(te beginnen met mezelf natuurlijk

)