Eleonora's valk???

Alles over vogeltrek en trektellen

Moderators: Gerald, Christoph

Berichtdoor Lex Peeters op 27 sep 2006, 10:34

Hoi Manne,

Die mogelijke verklaring voor 'de uitpuilende ogen', daar kan ik heel goed inkomen. Eigenlijk valt er ook weinig anders voor te bedenken. Dat zou dan automatisch betekenen dat de kop in werkelijkheid dikker is dan de foto's doen vermoeden. Het optische effect is dan weer dat deze ook verder lijkt uit te steken. Bovendien zie je bij bijna alle roofvogels in duik- en glijvlucht een verder uitstekende kop dan je gewend bent, zeker wanneer er ook nog eens sprake is van tegenwind. Om op grond daarvan een bepaalde soort valk uit te sluiten, lijkt me dus niet realistisch.

gr.,

Lex
Lex Peeters
Pimpelmees

Berichtdoor wheatear32 op 27 sep 2006, 11:32

Manne, je zegt dat ik m'n mening eens moet herzien, maar ik had ze net gevormd en aan jullie doorgegeven.
Kijk: volgens mij is Roodpootvalk niet uit te sluiten op basis van wat we hebben aan informatie. Maar wie ben ik? Ik zeg gewoon wat m'n visie is.
Maar laten we stoppen met arrogant getinte posts...

Ben blij dat Lex in z'n mail aan Ignaas die foto van die Roodpootvalk zodanig heeft bewerkt en zo het tegenlicht effect van de foto van Zorky weergeeft. Dat is wat ik bedoelde met: je kan met foto's alle kanten uit en aantonen wat je maar wilt, als je er maar tijd in steekt.
Maar Lex toont hier wel aan wat ik wou zeggen met dat felle tegenlicht: dat zelfs bij een schijnbaar perfecte Roodpootvalk die kop ook zo licht, buik grijzer/witter kan overkomen, etc... precies zoals op de foto's van David (en die hebben dan nog veel minder pixels, etc... zoals ik al zei).
Maar die streping, etc... kan ik echt niet zien in de bewerkte foto's van Lex.

@Lex: ben blij dat je niet meer via Belgian Birds probeert de discussie te voeren. Ze is op het forum ontstaan en ook de plaats om ze te voeren. En... proberen een breder publiek te trekken dan de 1400+ meelezende hier zal niet lukken, er zijn er zeker zoveel niet op Belgian Birds.

Soit, er zal nog wel over gediscussieerd worden, da's goed, we blijven bijleren! En er komt steeds nieuwe informatie bij!
Miguel

-- from the trouble of the world, I turn to birds --
wheatear32
Bosuil

Berichtdoor DDD op 27 sep 2006, 11:37

Dat de staart smal lijkt hoeft volgens mij overigens niet aan de belichting te liggen zie bv. http://avesibericas.iespana.es/falves.htm (foto linksonder)
DDD
Buizerd

Berichtdoor Lex Peeters op 27 sep 2006, 14:32

Interessante foto! Niet alleen omdat je hier ziet dat de staart van een Roodpootvalk lang en smal over kan komen, maar ook omdat de borst hier vergelijkbaar zwaar lijkt als op sommige foto's in kwestie. En vergroot 'm eens flink uit en let dan eens op de 'uitpuilende ogen'. Allemaal details die misschien niet tegen Eleonora's pleiten, maar Roodpootvalk wel weer een stukje aannemelijker maken.

vr. gr.

Lex
Lex Peeters
Pimpelmees

Berichtdoor Lanius op 27 sep 2006, 16:25

inderdaad, heel interessante foto! Nuja, de koppigaards zullen nu wel aanhalen dat de vleugels van de rare valk veel langer lijken dan die van Roodpootvalk en daardoor rotsvast van overtuigd blijven dat het een Eleonora's is. Maar beetje bij beetje zullen de non-believers kunnen aantonen dat er gegronde twijfel bestaat om de valk te laten zoals ze was: Falco spec

Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://www.vwg-vlaamseardennenplus.be/
Lanius
Buizerd

Berichtdoor manne op 27 sep 2006, 18:22

Lex,

juist wat je zegt over de kop in glij- of duikvlucht, maar op alle foto's van Dap zie je een kopprofiel waarbij de afstand tot de vleugels groter is dan gelijk welke foto van Roodpootvalk die hier al gepost is. De ver vooruistekende kop is nog het duidelijkst op de foto waarbij het beest zijn kop draait.
Ik heb hier nog geen enkele foto gezien van een Roodpootvalk die een dergelijk kop-vleugelprofiel heeft. Van Eleonora's wel.

Bewijs me het tegendeel Lanius en stop met lullen over believers en non-believers. We proberen hier tot een determinatie te komen. Nogmaals: wie me kan aantonen dat Roodpootvalken met dit profiel bestaan (ver vooruitstekende kop, lange staart en scherpe vleugels), die zal ik zonder probleem gelijk geven dat er mogelijk twijfel is.
manne
Steenarend

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 20:39

Sta me toe ook eens een paar interessante foto's aan te bieden ;

Afbeelding
"een dunne staart" (foto ; Graham Catley)

Afbeelding
wat kunnen die Eleonora's een "rossig poepke" hebben...!
(foto ; Graham Catley)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Silhouet van Eleonora's valk in Mallorca / Discussievalk van Gullegem / Roodpootvalk in Hongarije.
(foto ; Gonçalo Elias)

Ben ik de enige die vindt dat de vleugeltoppen van
Roodpootvalken doorgaans wat "stomper" zijn dan van een Eleonora's?
Afbeelding

Ja Yves, met de zoekopdracht "Aftonfalk" kom je al een
heel eindje ver [;)]
Afbeelding
Roodpootvalk

AfbeeldingAfbeelding
Bon, alletwee Eleonora's dus [:D]. Dat linkse beest heeft toch
een serieus koppeke opstaan me dunkt.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 20:56

haha, nóg een interessant portretje omwille van gelijkaardige lichtcondities.

Een Roodpoot :
Afbeelding

En eentje met een duidelijk rossige broek en toch vrij spitse vleugeltjes :

Afbeelding

En nog enkele Roodpootjes :
Deze zou ik toch ook graag eens in gelijkaardige belichtingsomstandigheden zien als de foto's van David :

Afbeelding

Afbeelding
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 21:19

Afbeelding
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Silhouette di Lodolaio (a sinistra) e Falco della Regina (a destra)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Links Boomvalk, rechts Eleonora's. Prego.

Afbeelding
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Falco unicolore (a sx)
e Falco della Regina (a dx)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Links Roodpootvalk, rechts Eleonora's.
Bemerk de verhouding van de arm tot het lichaam
van de valken.

Alle schetsen van de hand van Andrea Corso.
En nu een derdegraadsvergelijking maken [:D] en
berekenen [:D]
RBI
Buizerd

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 21:20

Ignaas, 't is nu niet voor 't één of 't ander, maar ik vind het silhouet linksonder ook echt wel 'treffend'.
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 21:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yves</i>
<br />Ignaas, 't is nu niet voor 't één of 't ander, maar ik vind het silhouet linksonder ook echt wel 'treffend'.

Tja... en de lange fijne staart van de vogel <s>links</s> rechts dan (onderste schets) [:I]

Afbeelding
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Falco unicolore<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Roodpootvalk

Enfin hier toch wel de leuke interessante Italiaanse link.
"Falco della Regina" is dus Eleonora's valk ;
http://www.ebnitalia.it/qb/QB007/falchi.htm
RBI
Buizerd

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 21:30

Haha, op een Ierse site gevonden dan nog wel ! :

Afbeelding

En deze ook in slechte belichtingsomstandigheden (het valt niet mee om foto's met 'slechte' belichtingsomstandigheden te zoeken [:D])

Afbeelding
Yves
Steenarend

Berichtdoor johnny op 27 sep 2006, 21:30

Mij valt op dat, van alle tot nu toe getoonde foto's enkel de EV die kaarsrechte lijn heeft van de <b>hoekige</b> pols naar de vleugeltop.Zelfs met gestrekte vleugel blijft die hoekige vorm goed zichtbaar. Alle andere getoonde soorten hebben meer afgeronde pols.
johnny
Buizerd

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 21:35

Yep Johnny, die hoekigheid heeft Eleonora's zeker. Daar heb je
een punt.

AfbeeldingAfbeelding
Eleonora's en Roodpoot...

Afbeelding
Gullegem...

en nu?
RBI
Buizerd

Berichtdoor johnny op 27 sep 2006, 21:42

Ja, ge moogt ze allemaal overlopen, steeds hoekig bij EV.
Zonder andere kenmerken te bekijken haal je ze er zo uit.
Als ze er wat minder hoekig uitzien hebben ze nog steeds een knikje in de achtervleugel als de vleugel volledig gestrekt is
johnny
Buizerd

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 21:42

Alhoewel ze die hoekigheid niet altijd hebben :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
[;)]
Yves
Steenarend

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 21:48

Ook wel eens interessant : [url="http://www.tarsiger.com/index.php?p=news&sp=wp&lang=eng&s=9030"]de lijst met recente waarnemingen van Eleonora's in Europa (buiten de broedgebieden wel te verstaan)[/url]
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 21:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yves</i>
<br />Alhoewel ze die hoekigheid niet altijd hebben :

Afbeelding
[;)]

Vind ik anders wel hoekig hoor Yves [:)]

De Litouwse (!) vogel van 17 augustus ;
AfbeeldingAfbeelding
RBI
Buizerd

Berichtdoor Yves op 27 sep 2006, 21:53

Ik niet.
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 27 sep 2006, 21:56

<br />Ook wel eens interessant : [url="http://www.tarsiger.com/index.php?p=news&sp=wp&lang=eng&s=9030"]de lijst met recente waarnemingen van Eleonora's in Europa (buiten de broedgebieden wel te verstaan)[/url]

Inderdaad interessant ! 't Vliegt gvd vol van Eleonora's...
RBI
Buizerd

VorigeVolgende

Keer terug naar Trektellen