NIEUW: forum "Natuur in de tuin"

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

NIEUW: forum "Natuur in de tuin"

Berichtdoor Filip op 13 jan 2005, 18:29

Een nieuw subforum rond natuur in de tuin, omwille van 2 redenen:
- De ZuidWestVlaamse natuur- en milieukoepel heeft nu een project lopen rond de aanleg van natuurvriendelijke tuinen, op dit subforum kan hierover 'actief' gecommuniceerd worden.
- Op ons forum staan her en der al veel topics over natuur in de tuin, deze vind je nu hier terug.
Filip
Buizerd

Berichtdoor yann op 13 jan 2005, 20:48

Bedankt, Filip. 't Is niet mis dat dit onderwerp een beetje beter gebundeld is.
yann
Steenarend

Berichtdoor hngaele op 13 jan 2005, 21:44

Bedankt voor de herschikking - alles wordt veel beter terug te vinden!

kristina
hngaele
Spreeuw

Berichtdoor jelle op 14 jan 2005, 13:36

Prima initiatief!
jelle
Buizerd

Berichtdoor Wil op 16 mei 2005, 19:27

Ik vond deze foto op de Seniorenmailgroep 'Tuinieren".
De gebruikers van een volkstuin in Haarlem leggen gezamelijk een stukje natuurtuin aan. Met oude materialen probeert men het de insecten en de vogels naar de zin te maken. Mogelijks een bruikbaar idee voor andere mensen.
Ik zie alvast de bloempot op een stok voor de oorwormen.
Alle reakties zijn welkom.
Met dank aan Ad voor het gebruik van de foto.
Volkstuintjes hebben wij in Kortrijk en in Oudenaarde.

<u><b>Volkstuinvereniging ZWN, zonder werken niets, Haarlem Noord.</b></u>

Afbeelding

http://users.skynet.be/fotoopa/macro_set.htm
http://users.skynet.be/verzamelen/index.html
Wil
Visarend

Berichtdoor Joseline op 17 mei 2005, 12:38

Mooi initiatief![:)]

Bescherm de dieren tegen de beesten!
Bezoek mijn website: www.freewebs.com/joselineke
Joseline
Spreeuw

Berichtdoor Danyel op 17 mei 2005, 15:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Volkstuintjes hebben wij in Kortrijk en in Oudenaarde.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Zeg Wil, die volkstuintjes in Kortrijk, is daarvan dan eentje op de scheiding tussen Harelbeke-Kortrijk?
Verleden zomer zag ik, komende van de Kortrijksesteenweg aan "den Hert" naast de ringlaan (R8) richting E17, net vóór de spoorwegbrug een groot stuk land dat volgezet werd met "tuinhuisjes". Zeker een stuk of dertig. Rond elk van die houten huisjes werd een perceeltje grond omheind.
Wat de bedoeling daarvan was wist ik niet. Met jou post over "volkstuintjes" valt mijn euro (eindelijk [:D]).
Een splinternieuw aangelegd perceel grond met tuintjes, het ene wat groter dan het andere natuurlijk...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ik zie alvast de bloempot op een stok voor de oorwormen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Wat de bedoeling is om een bloempot op een stok te plaatsen voor de oorwormen weet ik nu langs geen kanten.
Mijn vader deed dat ook, en ik heb altijd gedacht dat dit was om de bloempotten te laten drogen. Blijkbaar niet dus...[B)]
'k Zal er maar met mijn klak naar smijten en denk nu dat die dienen om er de oorwormen in te laten kweken en voor de vogels dan zeker...? Juist [:I]

Danyel

UTM: ES2443 or IFBL: d2-53-22
Danyel
Spreeuw

Berichtdoor Wil op 17 mei 2005, 16:03

Danyel,
dat zijn inderdaad die tuinhuisjes en perceeltjes van de Venning. De vlindertuin ligt langs de straatkant, de tuintjes wat dieper. Mooi stukje groen in de stad, men kan er een kleine maar boeiende wandeling maken. Zeker eens doen, dat brengt rust in het hart.
Die bloempot is, denk ik toch, om oorwormen in te kweken. Men steekt er wat hooi in en de rest doen die beestjes zelf wel. Maar als iemand anders daar meer over weet laat maar komen, we willen altijd nog iets bijleren.
Er liggen daar op die foto nog meer bloempotten op de grond, waarvoor dat die daar liggen weet ik niet. In een kruik die wat groter en dieper is kunnen koolmezen broeden.
Wil

Wil
Visarend

Berichtdoor Danyel op 17 mei 2005, 17:17

Een beetje gezocht, en ik heb het een en ander gevonden over "oorwormen" en "bloempotten".
Het is een oud middeltje om oorwormen te bestrijden.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Een chemische bestrijding tegen de oorworm is ten zeerste af te raden, u belast hiermee het milieu onnodig en het effect van de bestrijdingsactie zal minimaal zijn omdat de leefomgeving van de oorworm intact blijft. Bovendien zult u de natuurlijke vijanden van de oorwormen doden waardoor de bestrijdingsactie veelal averechts werkt. Mocht u toch overlast ondervinden van de oorworm, dan kunt u het beste rond uw huis al het rottend materiaal opruimen en eventuele schuilplaatsen verwijderen. (platte stenen, planken, afval, etc.) en vervolgens achter in uw tuin op enige aftand van uw woning een buffer aanleggen van bloempotten gevuld met vochtig stro of hooi.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Indien je last hebt van oorwormen op de dahlia's of andere bloeiende planten, kan je eenvoudige vallen maken : plaats bloempotten gevuld met stro of krantenpapier omgekeerd op een stok van 60 à 90 cm. Maak de potten dagelijks leeg boven een teil water en plaats ze opnieuw. Of, inplaats van de oorbeesten te verdelgen, kan je ze in de bloempotten vangen, en ze op planten (rozen bevoorbeeld) zetten welke last hebben van bladluizen. Oorbeesten lusten bladluizen rauw. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Slimme gasten onze voorvaders, EN goede milieuadviseurs!

Danyel

Danyel
Spreeuw

Berichtdoor Wil op 17 mei 2005, 17:41

Allemaal goed en wel Danyel maar in een natuurtuin oorwormen vangen is iets dat volgens mij niet klopt. We gaan het die mensen eens zelf vragen wat hun bedoeling is.
In plaats van een bloempot kan men ook een blikken doos gebruiken.

Wil
Visarend

Berichtdoor geert van slyps op 17 mei 2005, 20:42

wil,
t' is niet de bedoeling oorwormen te vangen, maar wel degelijk te kweken en ze een huis te bezorgen.
dit wordt dikwijls gedaan in de tuin-fruitteelt (appels) waar je hiermee een rits schadelijke insecten weghoudt. in elke boom een omgebeerde bloempot met hooi erin hangen dus.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor Wil op 17 mei 2005, 20:59

Bedankt Geert, ik ga ook een <b>omgebeerde </b>bloempot onder mijn appelboom plaatsen.
De info die Danyel vond ging wel meer in de richting van bestrijding van oorwormen.
Klopt het dat oorwormen flink kunnen bijten ?

Wil
Visarend

Berichtdoor Abnoba op 18 mei 2005, 11:52

Hallo,

Ik heb in mijn tuin een aantal fruitbomen staan (laagstam en hoogstam) die wegens omstandigheden nog nooit zijn gesnoeid.
Is er iemand die mij kan zeggen als ik daar nu nog mag aan knippen.
De bloesems zijn al weg en hier en daar zijn de vruchten al aan het groeien. Mag ik bijvoorbeeld knippen tot juist aan de vruchten ?
Wie kan mij een beetje goede raad geven?

Alvast bedankt,
Groetjes,
Dominiek
Abnoba
Spreeuw

Berichtdoor Danyel op 18 mei 2005, 12:37

In mijn tuin heb ik ook een aantal bomen staan (waarvan 2 notenbomen) en die werden tot nu toe altijd onderhouden door een goede buurman.
Die man (81 jaar) is sinds kort ernstig ziek geworden en 'k ga de klusjes in mijne hof zelf moeten opknappen.
Jou vraag interesseerde mij daarom eigenlijk ook, en ik heb [url="http://users.skynet.be/bk239928/html/dutch/snoeien.htm"]dit hier[/url] gevonden.
Misschien kan uit dat artikel uitgemaakt worden of er NU mag gesnoeid worden of niet?
'k Heb het zelf nog niet allemaal grondig gelezen.

Danyel

Danyel
Spreeuw

Berichtdoor barre op 18 mei 2005, 14:37

Danyel,
Dat artikel waar je naar verwijst komt van op mijn (werk)site [:D]

Snoeien is heel complex en soortafhankelijk. Een goed boek kan je al wegwijs helpen.

In elk geval is het sterk af te raden om nu te snoeien, behalve kleine ingrepen zoals het verwijderen van waterscheuten of enkele beschadigde takken.
Als je zwaar verwaarloosde bomen wilt aanpakken mag je dat enkel doen als de boom in rust is, dit wil zeggen: als de bladeren gevallen zijn tot ergens begin februari, en liefst als het NIET vriest.
Bij echt zware ingrepen (verwijderen van meerdere zware oude takken) is het zelfs beter om dit te spreiden over meerdere jaren.
Goed snoeien is niet simpel, vooral de vormsnoei van jonge fruitbomen is iets dat best door een ervaren iemand gebeurd. Eens rondvragen in de omtrek bij mensen met een boomgaard kan helpen om zo iemand te vinden.

Wat je wel best doet in dit seizoen met je fruitbomen is uitdunnen: de bloemknoppen (ontwikkelende vruchten) in aantal terugbrengen, omdat de takken anders te zwaar kunnen worden en eventueel afbreken.

Notelaars zijn daarenboven nog een geval appart: die 'bloeden' heel gemakkelijk, en mogen maar in een beperkte periode gesnoeid worden. Als ik me goed herinner net na het vallen van de noten, maar ik weet het niet meer zeker, ik zal het vanavond eens opzoeken.

Bart

[url="http://users.skynet.be/bk239928/fotos/"]de eigenwijze tuin[/url]
barre
Spreeuw

Berichtdoor Danyel op 18 mei 2005, 16:00

Wel Bart, je zal het misschien niet willen geloven. Geladen met de info die op jou (UITSTEKENDE !!!) website te vinden is heb ik de kriebels gekregen. 'k Ga "zelf" eens weer iets aan mijn tuin doen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Notelaars zijn daarenboven nog een geval appart: die 'bloeden' heel gemakkelijk, en mogen maar in een beperkte periode gesnoeid worden. Als ik me goed herinner net na het vallen van de noten, maar ik weet het niet meer zeker, ik zal het vanavond eens opzoeken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Over die notelaars:
Een paar jaar geleden in volle zomer tijdens "de congé" had ik eens goesting en 'k heb ze beiden eens flink aangepakt. Hinderlijke takken van een arm dik, en tot zover ik er vanaf de grond aankon, afgezaagd en dit tot op het bot (de stam)...Had ik niet moeten doen [:(!]. Mijn oude buurman heeft mij toen flink de les gespeld en 'k ben nooit meer in de buurt van die bomen durven komen [B)].
Vooraleer ik er weer aan begin ga ik toch maar eerst jou raad afwachten in verband met die notelaars. Alvast bedankt daarvoor!
Ze werden 15-20 jaar geleden aangeplant door mijn buur, en die man zijn bomen (hij heeft er al die jaren zorg voor gedragen) wil ik zeker niet kapot helpen.

Danyel

Danyel
Spreeuw

Berichtdoor Abnoba op 18 mei 2005, 19:13

Barre en Danyel bedankt voor de tips. 'k Zal dat eens op mijn gemak allemaal bekijken. (en misschien ook eens uitkijken om een cursus boomsnoeien te volgen) Mijn snoeischaar zal ik nog een beetje opzij leggen.

Groetjes,
Dominiek
Abnoba
Spreeuw

Berichtdoor barre op 19 mei 2005, 08:45

Heb het nagekeken, notelaars inderdaad best snoeien na het oogsten van de noten.
De rest van de fruitbomen mag je in feite ook al licht beginnen snoeien na de fruitoogst omdat ze dan sowieso wat minder actief zijn. Maar best is te wachten tot in de late herfst als alle bladeren gevallen zijn.

Bart

[url="http://users.skynet.be/bk239928/fotos/"]de eigenwijze tuin[/url]
barre
Spreeuw

Berichtdoor kristina op 07 jun 2005, 08:13

deze morgend een ontdekking gedaan in een onbemest stukje gazon van ons voortuintje - breedbladige wespenorchis - hoe komt dat daar nu spontaan gegroeid terwijl in geen kms in de buurt dit orchideetje terug te vinden is?
kristina
Spreeuw

Berichtdoor yann op 07 jun 2005, 08:50

Zoad is overal, Kristina !
Die orchissen moeten zeer fijn zaad hebben, dat makkelijk met de wind verspreidbaar is.
yann
Steenarend

Volgende

Keer terug naar Natuur in de tuin