Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 02 mei 2018, 07:17

Lap, alle aardappelloof in de tuin vervroren vanmorgen. Ook de aardbeien lagen plat. De brandweer heeft direct de spuit gericht op de witte laag, maar 't zal wel te laat geweest zijn. Voor zover te zien is er geen schade in de serre aan tomaat en druivelaar. Maar de Ijsheiligen zijn nog niet geweest, en zelfs daarna is het hier bijna elk jaar nog koekenbak...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 04 mei 2018, 20:29

Reeds drie nachten op rij nachtvorst in de moestuin. De aardappelen kregen telkens een tik(je), maar wellicht door de vroege dooi met regenwater is de schade beperkt. Een en ander weerhoudt er me van om jonge plantjes buiten te zetten...

Vanmorgen blij verrast door een koekoek wiens roep ik zo goed mogelijk nafloot. Hij bleef geruime tijd in de tuin. Zou hij zijn ei kwijt gekund hebben?

Deze namiddag ontdekte mijn vrouwtje een koninginnepage bij de serre. Ik kon ze (=de page) op foto zetten, en zelfs op film. Het was jaren geleden dat er hier nog eentje over vloog. Samen met enkele oranjetipjes dus reeds een geslaagde vlinderlente...
Afbeelding

Het zelfgewonnen preizaad is aan het kiemen in de tuin. Benieuwd!

Alle aardappelen zijn geplant. Nog nooit plantte ik er zoveel, en kwamen er zoveel spontaan boven.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 05 mei 2018, 20:55

Daar zijn de kuikentjes: een viertal waren het er al. Het kunnen er hoogstens zeven zijn. Daar moeten dan nog eens tien vetkuikentjes bij komen. Een beetje meer zorgen voor de boer, maar wel mooi om zien natuurlijk!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor xyala op 09 mei 2018, 20:24

Dag Luc,

Die blauwe bloem-zonder-naam is volgens mij een Prairielelie (Camassia spp.)

Grtn,
Tom
xyala
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 10 mei 2018, 19:38

xyala schreef:Dag Luc,

Die blauwe bloem-zonder-naam is volgens mij een Prairielelie (Camassia spp.)

Grtn,
Tom

Perfect, Tom! Een exoot dus, zoals ik al vermoedde, wel goede insectenplant, maar iets te lang om in een hoge pelouse te staan. Bedankt!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 mei 2018, 19:48

De twee voedsters moeten in de eerste dagen werpen. Binnen drie weken kan het krioelen van de kleine konijntjes. Altijd weer verbazen konijnen me met hun reukzin. Om het even welk takje of blaadje ik ze toegooi in het hoge gras, ze vinden het met hun neus!

Eén kuikentje-leghen heeft het loodje gelegd. Nog drie kandidaten dus voor 'poelje 2018'. Er zal wat geluk bij nodig zijn. Met de elf vetkuikens geen probleem: eten en nog eens eten.

Knol- en witte selder, bloem-, spits-, spruit- en boerenkool, broccoli en aperitieftomaat kregen een plaatsje in de moestuin. Het mag wel eens regenen!

Gisteren een hoornaar door de tuin. Dit lijkt de sperwer onder de insecten...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor herwig op 15 mei 2018, 10:02

Luc, 't is zover !!!
de naarstige stadsmannen hebben onze eerste bloemen gemaaid langs de Dottenijsestraat !!!
Margrieten en boerenwormkruid zijn tot moes herleid ..........
herwig
Koolmees

Berichtdoor Cappelle op 15 mei 2018, 19:32

herwig schreef:Luc, 't is zover !!!
de naarstige stadsmannen hebben onze eerste bloemen gemaaid langs de Dottenijsestraat !!!
Margrieten en boerenwormkruid zijn tot moes herleid ..........

Toch niet met groot materiaal? Ik kom even kijken, Herwig...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 mei 2018, 19:37

De eerste sprietjes prei zijn uitgeplant: vanavond vond ik er haast geen meer terug. Een merel heeft de vochtige bermen langs de plantgeul over de tere planten geworpen. Gelukkig zijn ze na even krabben weer boven gekomen.

Reeds twee aardbeien kunnen proeven, uit de serre.

Er blijkt één kuikentje verdwenen...?

De nieuwe grasmachine verliest haar benzine! Laat het gras maar groeien... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 17 mei 2018, 08:16

Gisteren om 7.30 een sperweraanval op de voederplaats. Een ringmusje spurtte weg richting serre, botste er tegenaan maar de sperwer kon bijtijds remmen en had het beestje direct te pakken. Een koppel merel en een houtduif zetten de tegenaanval in: je moet maar durven! Sperwer vloog met zijn prooi achter het huis. Hij zat vlak onder het keukenraam! Hij plukte het nog levende slachtoffer en wellicht toen hij zeker was dat het niet meer kon vliegen, trok hij ermee weg, waarschijnlijk naar zijn nest.
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 mei 2018, 21:20

De jonge spreeuwen zijn het gat uit, en enkele oudjes zijn druk bezig een tweede broedsel op de wereld te zetten.

De sperwer komt hier geregeld een ringmus wegplukken voor zijn kroost.

De buizerd behoort nu ook tot onze tuinsoorten! Hij vloog in de dreef, die als een groene tunnel oogt, 150 m lang, laag voor onze auto uit! Later joeg ik hem op uit de boomgaard en vandaag vloog hij over, achtervolgd door enkele kraaien.

Daarnet spoot ik met de tuinslang op twee piepkleine haasjes die blijkbaar onder een aardappelstruik in de moestuin geboren zijn. Ik schat ze geen veertien dagen oud. De voedster had ik al meermaals ongeweten opgejaagd.
Afbeelding

De verleden jaar geplante kiwistruik is opgedroogd, of wat dacht je. Zo gingen er heel zeker al vijf naar de wuppe. Wat is er mis?

Hoe is het mogelijk dat ik daar niet zelf ben op gekomen? Een tuinier vertelde me dat hij zijn tomaten 'luist' en de scheuten in potjes plant. Ze wortelen heel gemakkelijk en zo heeft hij veel goedkope, nieuwe planten en wordt de oogst gespreid. Direct heb ik een tiental potjes gevuld, ook met paprika en aubergine. Hoe simpel kan het zijn!

Vanmorgen liep er een vette egel op het terras te snuffelen naar beestjes.

OP 1 JULI 18 WORDT DIT FORUM AFGESLOTEN. WE PROBEREN TE REDDEN WAT ER TE REDDEN VALT, EN HOPEN VIA FACEBOOK DE BLOG VERDER TE KUNNEN ZETTEN. ZONIET IS HET MISSCHIEN HET MOMENT OM ER EEN PUNT (OF DRIE) ACHTER TE ZETTEN... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 25 mei 2018, 09:13

De abrikozenboom heeft een beste bloeiperiode gekend, met, zoals ieder jaar, nul vruchten als gevolg. Het is een luiaard!

De enkele savooikooltjes die ik gisteravond plantte, zijn reeds tot op de nerven 'geoogst'. De rode kooltjes lust niemand. Het is de teelt van de toekomst.

Eindelijk weer een rat minder.

De duiven zijn een verloren generatie: ofwel hebben ze de pokken, ofwel is er niets aan te merken, en liggen ze aan 14 dagen dood in het nest zoals vanmorgen. Gif?

Toch een tiental groene rupsen op de spitskool in de serre. Er moet een indringer zijn eitjes afgezet hebben. De beste manier om ze te vinden is de koolplant een flinke draai om de oren te geven: daar liggen ze dan k.o. op de grond.

Het is klaarder geworden in huis, nu de 'pelouse' een dertig centimeter is ingekort.

De pompoenen zijn naar buiten: hopelijk vriest het niet meer...
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuur in de tuin