Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 08 maart 2018, 19:07

Heb deze namiddag regenwater en bloed gezweet in een poging de wat scheef getrokken automatische serresluiting weer aan het werk te krijgen. Eerst op het internet gezocht en gevonden: een man die met een paar rustige schroefbewegingetjes alles in enkele minuten voor mekaar brengt. Ben dan zelf een uurtje bezig geweest, bij meer dan 20 °, en met de zon recht in mijn gezicht, maar met half resultaat. Vloeken heeft niet geholpen, maar deed deugd, net als het stortbadje achteraf. Morgen (zonder zon?) een tweede poging...

Vier sperweraanvallen gezien vandaag, maar geen slachtoffers gevonden.

De torenvalken hebben wellicht het huurcontract voor de nestkast ondertekend: ze doen alsof ze hier thuis zijn. Nu durft de tuinman natuurlijk niet meer de kant van de boomgaard opgaan, vrezend dat de twee verjaagd zullen worden...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 maart 2018, 18:32

Daar moest eens wetenschappelijk onderzoek naar gebeuren: kippen blijken echt respect te hebben voor bloemen. Elke namiddag lopen ze hier met zijn tienen vrij los in de tuin, tussen sneeuwklokken, lelies, krokussen enz. Nog nooit heb ik ze één bloem zien aanpikken. Voor de rest krabben ze alles weg waaronder zich mogelijks een slakje zou kunnen verbergen, maar niet dus de bossen sneeuwklokjes. Als ze door het grasperk lopen, heffen ze hun pootjes speciaal hoog op om de bloemen te ontzien. Vreemd!

Vanmorgen een paring gezien bij de torenvalken! Ze hebben lak aan intimiteit: het ging er zeer luidruchtig aan toe, midden in een Canadese populier. Op de goeie weg dus voor een broedgeval!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 12 maart 2018, 18:33

Mijn goede gewoonte om elke lente enkele bomen te planten, blijf ik eer aan doen, niettegenstaande ik er ook elke winter enkele zou moeten kortwieken. De drie hoogstam fruitbomen en de twee struiken zijn ruim gezegend geweest van bij de start met 30 l water/m2 zondag.

De torenvalk draait elke dag wat rondjes in het nestmateriaal van haar kast: wellicht een duidelijk signaal dat het eerste ei in de maak is.

Vijf dode kepen tegen de serre deze winter. Eindelijk heb ik er iets op gevonden: een vel plastiek aan de binnenkant tegen het glas opgehangen... Hopelijk stopt het nu.

Op een paar plaatsen een koppel eend in de tuin, waarvan mevrouw op zoek is naar een nestplaats, of reeds aan de leg is.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 18 maart 2018, 18:34

De torenvalk reeds twee dagen niet meer in de nestkast. Hopelijk is de koude oostenwind de oorzaak. Als ze op de rand zit, staat ze bloot aan die striemende koude.

Ook de bloemhoofdjes in het gras kunnen er niet mee lachen. Een magere lente tot hiertoe. De sla in de serre vraagt ook weer aandacht. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik mijn best doe voor iets, en dat het dan toch op het laatst misloopt.

Een koppel ekster hangt hier ook rond, soms met een takje in de bek. Nog geen sporen van een nest in opbouw...

Bij de duiven is er nu, ter afwisseling, een hardnekkige pokkenplaag. Enkele uitvliegende jongen zien er niet uit. Mocht de sperwer ze toch spoedig meenemen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 19 maart 2018, 09:17

Cappelle schreef:Bij de duiven is er nu, ter afwisseling, een hardnekkige pokkenplaag. Enkele uitvliegende jongen zien er niet uit. Mocht de sperwer ze toch spoedig meenemen!

:lol:
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 21 maart 2018, 22:34

We hebben ons in de serre geriskeerd aan het planten van gekochte bloemkolen, broccoli, selder en gemengde sla, in de veronderstelling dat de ergste kou voorbij is. Het ziet er veelbelovend uit.

Vanmorgen alweer het koppel torenvalk aan het paren bij de nestkast. Toch wagen een paar holenduiven het steeds weer te doen alsof het hun nest is, wanneer de valken even afwezig zijn.

De blauwe reiger zat vanmiddag op een paar meter van het keukenraam bij een plas, waarin het regenwater van het afdak valt. Veel vissen zal hij er niet ophalen, maar er is weinig water dat ontsnapt aan zijn aandacht!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 25 maart 2018, 17:14

Hoe muizen gewaar worden dat er 'iets' bovenop 'hun aarde' staat, is me een raadsel. Een vierkant plastiek bakje van 40 op 40 cm waarin ik het drinkwater vul voor vogels en reisduiven wordt haast elke morgen verplaatst. Bijna altijd is er een nieuw hol met gangetje onder gegraven. Een speciaal zintuig zoals de (vleer)muizen?

De torenvalk al drie dagen niet meer in de nestkast... Tju!

Een paring gezien bij een koppel merels.

In de boomgaard dwaalt een fazanthaan rond met wellicht slechts één hen. Het is wel een goede broedplaats, met al die takken in het lange gras.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 27 maart 2018, 08:40

De plantuitjes en de lookteentjes zijn buiten uitgeplant, en met netten beschermd, zodat de kippen toch nog hun dagelijkse sortie in de tuin kunnen maken. De tuingrond onder de bladresten lijkt wel gespit: je zakt er zo doorheen, wellicht ook met dank aan de muizen. Toch vond ik nog vier mooie, niet aangewreten rode bieten, waarvan we een google-stamppot zullen maken. Het is niet mijn liefste groente, met die aardesmaak, maar wat appel en ajuin zullen die hopelijk verdoezelen.

Toen ik de serregroenten met de tuinslang aan het besproeien was, kroop in een hoek een parend koppel pad rond. Ik heb de twee nog eens extra verfrist.

De torenvalk was vanmorgen terug. Ze draaide zich ijverig rond in het nestmateriaal en was gauw weer weg, afgelost door de holenduiven.

De eksters zijn naarstig bezig aan hun nest in de trilwilg. Jammer dat deze prachtige vogels zo heftig bestreden worden. Nou, ja, er vliegen er toch nog veel.

Nog af en toe een 20-tal kepen op de voederplaats. Het was me wel de kepenwinter van de eeuw!

Gisteren een kleine vos (jammer genoeg de vlinder) tussen de lentebloemen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 29 maart 2018, 17:22

Vanmorgen het mooiste dierentafereel uit mijn loopbaan gezien. Toen ik uit de serre kwam hoorde ik een gekrijs en kwam een hermelijn (met zwarte staartpunt) op me af gerend, met een muis of ratje in zijn bek. Het liep bijna over mijn tenen en spurtte dan door het weggetje langs de tuin, in de lucht gevolgd door de torenvalk die blijkbaar ook honger had. Luttele seconden later was het beestje terug, zonder prooi, liep weer langs me heen, naar een afdakje waaronder ik hout stapel en mijn kruiwagen zet. Plots kwam het weer naar me toe gesneld, achtervolgd door een bruine rat waar het duidelijk bang van was. Het hermelijntje passeerde me weer en rende de tuin in. De rat twijfelde, zag me blijkbaar wél, en liep naar de kippenren om zo naar het afdakje terug te keren. Wellicht had het hermelijn één van haar jongen te grazen, en was dit de reden dat de rat zo agressief was. Het is leuk te weten dat ik niet meer alleen sta in het binnen de perken houden van de knaagdieren. Ooit heb ik hier nog een wezel gezien, maar het hermelijn was een primeur. Zo'n prachtig beestje: begrijpelijk dat ze indertijd hun pelsje moesten afstaan om de mantel van sire de koning te stofferen! Na een tiental jaren is het nu wel duidelijk dat onze tuin de droom is van veel diersoorten. Wat we deze lente reeds allemaal meegemaakt hebben, vooral van achter glas, is zo spectaculair, en bewijst hoe langer hoe meer dat onze aanpak (of het gebrek daaraan?) een juiste weg is om meer natuur om ons heen te toveren.

Korte aanwezigheid ook van de torenvalken vanmorgen.

Gisteren bij het krieken van de dag was het hier paas(hazen)foor. Zo'n tiental hazen renden en sprongen overal over en door. Er werd gevochten en gepaard dat het een lieve lust was. Er liepen ook enkele half volwassen exemplaren, die niet deelnamen aan de festiviteiten. Hopelijk laten ze straks nog wat moes in de moestuin staan voor de wettige eigenaar... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 02 apr 2018, 19:15

Vanmorgen zat er een gezonde vinkenman op het duivenhok. Dat is iets wat je enkel van een mus mag verwachten.

De eerste sla uit de serre is geoogst. Gemengd met late veldsla het lang verwachte groen op ons bord.

Ook het zaaisel in de serre kiemt vlijtig, ondanks het eerder koele weer.

Een gaai kwam vanmorgen van de mezenbollen eten. De eksters bouwen naarstig voort en de torenvalk komt haast elke dag nog even langs. Volgens Google zal ze maar eind april haar eerste ei leggen. Dus is er nog hoop. De meeste kepen zijn nu wel het land uit, zo lijkt het.

Geen hermelijn meer op bezoek gezien.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 03 apr 2018, 08:22

Cappelle schreef:De eerste sla uit de serre is geoogst. Gemengd met late veldsla het lang verwachte groen op ons bord.

Heb je ook winterpostelein staan Luc? Dat is momenteel op zn best. Zelfs mijn dochterke van 3 jaar doet elke dag "blaadjes groen" tussen de boterham.
https://www.makkelijkemoestuin.nl/wiki/ ... rpostelein
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 03 apr 2018, 16:46

de mus schreef:
Cappelle schreef:De eerste sla uit de serre is geoogst. Gemengd met late veldsla het lang verwachte groen op ons bord.

Heb je ook winterpostelein staan Luc? Dat is momenteel op zn best. Zelfs mijn dochterke van 3 jaar doet elke dag "blaadjes groen" tussen de boterham.
https://www.makkelijkemoestuin.nl/wiki/ ... rpostelein

Bedankt voor de tip, Peter. Lang geleden heb ik nog postelein gekweekt, maar dan uit het oog verloren. Volgende winter eens opnieuw proberen...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 04 apr 2018, 08:08

Winterpostelein zaait zichzelf zeer gemakkelijk uit. overal staat dat in mijn tuin, tussen de prei, tussen de aardbeien,... en het blijkt ook zowat het gezondste plantje op aarde te zijn, veel natuurlijke omega3 vetzuren.
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 04 apr 2018, 09:12

de mus schreef:Winterpostelein zaait zichzelf zeer gemakkelijk uit. overal staat dat in mijn tuin, tussen de prei, tussen de aardbeien,... en het blijkt ook zowat het gezondste plantje op aarde te zijn, veel natuurlijke omega3 vetzuren.

Net wat we zoeken, dat plantje, Peter!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 apr 2018, 16:58

Vanmorgen, met 9 april op de kalender, met verbazing vastgesteld dat ik nog geen zwaluw zag. Daarnet aangenaam verrast toen drie boertjes enkele toertjes boven de paasbloemen draaiden, echter zonder het kunstnest onder het afdak te bezoeken. Eén zwaluw maakt de lente niet, maar drie kunnen dat beslist wél!

Ook de reiger kwam op bezoek, en liep een half uurtje statig rond bij de poel. Hij at zelfs iets, maar ik kon niet uitmaken wat precies.

De eksters zijn halfweg hun nieuwe bouwsel in de trilwilg. Het torenvalkvrouwtje echter is weeral twee dagen compleet afwezig. Waar 'hangt' ze uit?

De putters zijn hier de hele dag in de buurt. Hemels gekwetter!

De kepen leken weg, op één na, en vanmorgen waren er weer 15!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 14 apr 2018, 20:19

Eindelijk lopen er weer konijnen in 'hun' weide. Twee kweekrijpe voedsters en een ram heb ik daar gisteren losgelaten en ze zien er (voorlopig) stralend uit. De voortplanting is reeds gestart: tegen begin juni kunnen er al nakomelingen rondhuppelen. Maar we moeten het vel van het konijn niet verkopen voor het geschoten is...

De ratten kweken ook als de konijnen: regelmatig zit er een piepjong beestje in één van de vallen. Attent blijven is de boodschap.

Na vele dagen totale afwezigheid zat de torenvalk vanavond in haar nestkast te schuilen voor het onweer. Mogen we weer nieuwe hoop koesteren, of was het enkel het vermijden van een natte douche?

De putters zijn naar elders... of gevangen? Enkel een vijftal kepen en een paar vinken is al wat er aan 'trek' nog rest.

Gisteren onverwacht een witte kwik op het dak: reeds meerdere jaren werd er gebroed onder de zonnepanelen. Maar vandaag was hij er niet opnieuw. Het zwarte roodstaartvrouwtje is wel af en toe present.

De druivelaar is volop ontwaakt uit zijn winterslaap. We duimen voor een vorstvrije bloei. De laagstam fruitbomen, die ik op wie-weet-ik-wiens-aanraden niet meer heb gesnoeid, hebben inderdaad nog nooit zoveel bloesems gevormd! Ook de nieuw aangeplante bomen hebben het in dit natte voorjaar naar hun zin, in tegenstelling tot verleden jaar, toen veel plantgoed stierf door de droogte.

Prachtige kropsla teveel: wie er wil, die mag ze komen halen... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 apr 2018, 19:35

Vanmorgen toch weer een putter, op de leeggegeten kaardebol. Duidelijk een nieuwkomer, maar snel weer weg.

De groenlingen daarentegen zijn honkvaster geworden: een drietal paartjes betwisten mekaar de mooiste nestplaatsen in de sparren.

De sperwer kwam kalm langs, landde in een boom, de reisduiven bleven gewoon zitten en de rover was niet in ze geïnteresseerd...! Ze kennen elkaars manieren blijkbaar.

Eindelijk is er groei, ook in de tuin.

Hazen bij de vleet, ook echte kleintjes. Stilaan meer vlindersoorten, en zelfs al vleermuizen.

De kloek met ervaring zit zoals elk jaar weer op 8 eitjes. Ze kwam er drie dagen niet af. Kalkoenen zijn pas eind juni te verkrijgen. De konijnen blinken in hun vel!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 26 apr 2018, 17:59

Het was een verrassing om in de vernieuwde poel reeds kikkervisjes aan te treffen. Of het over padden of kikkers gaat weet ik niet. In elk geval houdt de plas nu beter 'zijn water' op. Hopelijk komt hij in de zomer dus niet meer droog te liggen.

De kauwen hebben vandaag de eieren van de holenduiven uit de torenvalknestkast gegooid. Maar voor de rest heb ik de zwartjes niet meer gezien. Ook de kraaien komen steeds dichter: wellicht hebben ze hun oog laten vallen op het eksternest, dat bijna zeker verlaten is.

De zwartkop zingt als een nachtegaal. In de dreef vloog hij telkens wat voor me uit, dan liet hij me passeren en kwam me tenslotte achterna, misschien omdat ik zijn gezang probeerde te imiteren.

Er staan lange paarse bloemen tussen de paardebloemen te bloeien, die ik nog nooit gezien heb. Ze zijn stervormig en de hommels houden er van. Ze komen voort van bloembollen die ik geplant heb... Er komt wel eens een fotootje.

Prei, kervel, wortel, schorseneer... we boeren voort. De nieuwe aardappelen plant ik vrolijk tussen de reeds groeiende planten van vergeten knollen. Eigenlijk hoef ik niets bij te planten, en toch heb ik eigen pootgoed en Velt-knollen in de grond gestopt. Eens zien of ze allemaal resistent zijn tegen de plaag... De bloemkolen in de serre zijn rijp.

De droge takken uit de druivelaar knippen is nu makkelijker dan 's winters: die hebben geen uitlopers.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 27 apr 2018, 17:20

Een foto van de bloem-zonder-naam:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 30 apr 2018, 08:18

De derde bloemkool uit de serre, uit een gekocht plantje van na de winter. Niet bijzonder groot, maar zo maagdelijk wit, dat ik zelfs niet de behoefte voelde om ze te wassen. De regel blijkt dus: hoe slordiger de bodem, hoe netter de groenten... ;-)
Afbeelding
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin