Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 26 jan 2018, 15:41

de mus schreef:Goed gezien. 35 euro voor een bigbag is natuurlijk geen geld...

De prijs is 85 euro, Peter, maar het is potgrond ipv compost. Blijkbaar nog een tikkeltje beter: de zaden in de bakjes en potjes doen het altijd voortreffelijk.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 27 jan 2018, 18:58

Wat een leuke verschijning daarnet in het licht van de koplampen van de auto: een drie weken oud konijntje in de dreef. Jaren geen wild konijn meer gezien. Ze zijn er dus nog... Mijn eeuwige liefde voor deze prachtige diertjes is weer gewekt. Straks een nieuwe poging om er toch nog zelf te kweken?! Misschien eerst beginnen in een kleine ren op het grasveld, en na de aanpassing loslaten in de konijnenweide... Maar wie heeft er nog?

Vogeltjes tellen: ze doen hun best om aanwezig te zijn, maar de teller heeft niet veel tijd.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 31 jan 2018, 11:30

Kiekens! Vanmorgen ontdekte ik in het kippenhok, waar ze dus de laatste weken niet kunnen komen, vier mooie eieren in het nest. Dus is er een madame die in de namiddag, wanneer ze enkele uren uit de serre mogen, haar ei opspaart en over de draad vliegt, om het daar te kunnen deponeren...

Daarnet twee hazen, wellicht een koppel, in de boomgaard. De geboorte van de jonge haasjes is op til, of reeds gebeurd?

Enkele extra fruitbomen besteld, om de paar dode of omgewaaide te vervangen. Hoogstam perzik, Doyenné, Durandeau en Elstar, en nog wat struikjes moerbei, gele kers en lonicera.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 01 feb 2018, 18:52

De eerste deugddoende zon lokt de boer naar buiten, natuurlijk. De serre kreeg haar eerste stortbad. Het was nodig: de druivelaar zag eruit als iets dat een eeuw op zolder heeft gestaan, want scharrelende kippen geven veel stof. De jaarlijkse twijfel of hij nog leeft is weer sterk. Volgende week mag de sla eraan beginnen. Maar eerst nog een ander karwei: de kippen vangen en één vleugel kortwieken. Want hen kennende weet ik al dat ze zullen dromen van de serre en de tuin, en dus zullen overvliegen. Vuile kleren aantrekken en bij nacht en ontij toeslaan is de boodschap. Ze zullen roepen en klagen alsof ze vermoord worden. Voor lange tijd zal ik weer alle krediet verloren hebben. Enkel de haan mag zijn beide vleugels houden: hij zal zijn harem niet in de steek laten voor enkele wormen... ;-)

Er liep al een fazanthaan met twee hennen in de tuin. En de heren beginnen mekaar te wantrouwen. De staarten zullen straks wel weer flink ingekort worden door de duels.

Vier merelmannen: ook die zullen nog aan de (veld)slag moeten.

Sinds kort ben ik dus een verwoede kippelveleter geworden: de vijf vleugeltjes die deze voormiddag op het fornuis stonden te pruttelen, waren heerlijk bruin en krokant. Slecht voor de kanker, zegt men, maar een mens moet er iets voor over hebben...

We hebben een kraan van een diepvries: de prei, gedateerd van september 2016, hebben we vanmiddag met veel smaak genuttigd. Geen smaakverschil merkbaar met de verse!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 02 feb 2018, 17:03

Ziezo, de vlerken zijn ingekort. En dit bij klaren dage! Heb de hondenbench voor de serre deur getrokken en de elf zusters erin gejaagd, om ze dan één voor één te knippen. De vossen in de buurt zullen het water in de mond hebben gekregen, bij het horen van de klagende slachtoffers. Het oude hok uitmesten en verse potgrond strooien die de mestgeur moet neutraliseren, de serre opruimen, het weggetje uitgraven, de bench over het gras sleuren: het was in het zweet mijns aanschijns. Maar werken die men met tegenzin aanvat, geven de grootste voldoening als ze voltooid zijn. Maar voor de kippen ben ik weer persona non grata, behalve voor die lieve bruine: die begrijpt dat allemaal! ;-)

Drie putters op de kaardebol: die blijft maar zaden overhouden. Net toen ik dacht dat putters niet weten wat de sperwer is, gingen ze de lucht in en zweefde de vogel des doods laag voorbij. Gelukkig zaten de duiven binnen.
Langs de beek niet ver van hier weet ik een tiental kaardebolplanten staan. Mogelijk ga ik ze weleens uitspitten om ze hier te planten: ze zullen toch nooit de kans krijgen om zaad te vormen, vanwege het maalmonster.

Prachtige luchten! Zonde om aan dit scherm te zitten...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 03 feb 2018, 09:23

Gisteren een vrouwtje torenvalk in de nestkast. Gaan we weer naar hetzelfde scenario van verleden jaar? Vroeg in het voorjaar een koppel dat een huurcontract ondertekent, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze er vanonder en leggen hun ei elders...

Vijf hazen in de tuin in beeld vanmorgen! In de boomgaard de wildste achtervolging, wellicht tussen een voedster en een ram. Zoals ik vermoed zijn er (veel) meer dan de jagers denken, ook niettegenstaande een dagelijks loslopende hond. Wilde tuinen en massa's groenbemester op boerenland zijn de ideale camouflage-biotopen voor het wild. Zelfs de mobiele lichtbundel die hier geregeld in het holst van de nacht voorbij rijdt, gemonteerd op een autootje, om wild en vos te spotten, heeft nu nog weinig zin. Maar ons heer moet van elk zijn getal hebben, zeggen ze bij ons, als ze bedoelen dat mensen soms (totaal) verschillend zijn.

Het wemelt hier alweer op en rond de voedertafel. Het is maar best dat ik geen boekhouding bij hou van wat we uitgeven aan vogelvoer. Wat we ervoor terug krijgen loont echter zeer de moeite: we doen natuurlijk soms veel zinlozer (en duurdere) aankopen dan dat, maar die wel maatschappelijk aanvaard zijn... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 04 feb 2018, 09:00

Alweer een ontdekking die jammer genoeg wat laat komt: als de kachel in de aansteekfase is, en er nog enkel wat gloeiing te bespeuren valt, is een rietje een wondermiddel. Je blaast in het rode plekje met het rietje, en het is precies of je het met gas doet. Het maakt ook zo'n geluid, de vlam schiet erin en er is veel kans dat de kachel 'vertrokken' is. Vroeger blies ik natuurlijk ook dikwijls in de kachel om hem op gang te krijgen, maar nooit zo gericht, en dikwijls met als resultaat dat er rook en assen uit vloog, en als beloning dan nog liefst in mijn gezicht...

Van kachels gesproken, onze vorige kachel is eindelijk (aan een weggeefprijs) de deur uit. Zo komt er meer ruimte in de garage voor de volgende hout(op)slag en is er nog iemand gelukkig mee.

Na maanden toch weer een volwassen rat in de val vanmorgen. Pittig detail: er lag geen lokgraan in de inloopkooi. Het beest moet wel erg hongerig op zoek zijn geweest.

Het is nog wat wachten op de beloofde zon om het serreglas te kuisen en de op komst zijnde slaplanten in de grond te stoppen. Jammer dat er nachtvorst op het programma staat. Eens proberen of 's nachts afdekken met krantenpapier niet een makkelijke en efficiënte oplossing is tegen het bevriezen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 04 feb 2018, 20:06

De serre blinkt in haar vel. Niet dat ik zo'n goeie ramenwasser ben, maar het verschil mag er zijn. Aan het kuisproduct zal het ook niet liggen. Reeds jàren gebruik ik voor mijn eigen buitenkant geen enkele zeep of shampoo meer, en het bevalt de vissen en mezelf best. Maar voor de serre die ons voedsel levert wilde ik toch een uitzondering maken. Van een oud spuittoestelletje, waar een voorraadje water en eentje met zeep onder hing, heb ik wat in het water gedaan opdat de ramen zouden glanzen. Toen ik halfweg mijn bedrijvigheid was, stelde ik vast dat er maar weinig schuim te zien was... Ik had wat 'aqua' bij het water gedaan!
Nu men vorst voorspelt zal ik toch nog wachten om de sla te planten. Het komt op geen paar dagen.

Voor iemand die van plan was turf in het kippenhok te leggen ontdekte ik nog een voordeel: wanneer de kippen met vuile pootjes naar hun legnest trippelen, worden die droger en properder door de vloerbedekking, en blijven de eierschalen onbevuild.

Vandaag zag ik voor het eerst een vers gegraven rattenhol in onze 200 m lange beek parallel aan de dreef. Dus heb ik de val daar in de buurt opgesteld.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 08 feb 2018, 19:04

Na wat aarzelen heb ik de 31 slaplantjes nu toch in de grond gestopt. Voor de nacht heb ik ze overdekt met één blaadje krantenpapier, om het risico op bevriezen te verkleinen. Ze kregen ook wat lauw water, dat de bodem wat warmte bezorgt. Ik heb ze geplant op de plaats waar de tafel normaal staat, waarop ik een en ander van plantjes en zaden prepareer. Sla groeit niet hoog, en wanneer nodig kan ik de tafel erboven zetten.

De grote bonte specht zat in de dreef. Wie weet gebruikt hij de dode wilg als nestplaats...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 feb 2018, 10:47

De (scheve) start van de sla:Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 feb 2018, 18:06

Wat een prachtig weer was het vandaag. De short kwam reeds uit de kast! In de dreef heb ik wat takken weggesnoeid van rozenstruiken die serieus groot aan het groeien zijn, en ik heb ze als stekken in de grond geduwd. Dat ziet er nu veelbelovend uit, met enkel maar wat sneeuwklokjes, maar als de andere begroeiing in gang zal schieten, zullen de rozen in wording het niet makkelijk hebben.

De sperwer was weer alom tegenwoordig, maar ik heb geen prooien gezien. Of het zouden de twee jonge duiven in de frigo moeten zijn, die ik geslagen heb.

De sla heeft ook genoten van de zon. Jammer dat de hefboom van het zich automatisch openende dakraampje stuk is: vroeg of laat wordt het te heet en verbranden de plantjes. Werk maken van een nieuw exemplaar is de boodschap.

Sneeuwklokjes, krokussen en enkele lelies kleuren het grasperk steeds mooier.
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuur in de tuin