Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Yves op 26 dec 2017, 13:45

Luc, het gedrag van Renard is wel erg 'tam'. Hou zijn gezondheidstoestand maar goed in de gaten. Het zou ook één van de symptonen van het usutu-virus kunnen zijn.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 27 dec 2017, 08:44

Yves schreef:Luc, het gedrag van Renard is wel erg 'tam'. Hou zijn gezondheidstoestand maar goed in de gaten. Het zou ook één van de symptonen van het usutu-virus kunnen zijn.

Het zou me sterk verwonderen, Yves. Renard is naar mijn ervaring zo slim dat hij weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 29 dec 2017, 10:00

Ook de reiger heeft goeie oren. Op kerstdag merkte ik op dat hij hier niets te halen heeft aan de poel. Vanmorgen rond 9 u gleed hij van over het huis regelrecht naar de plasjes. Eerst speelt hij 5 minuten standbeeld, en als de kust veilig lijkt, stapt hij plechtig langs het strand. Er was inderdaad niets te vinden en dus hief hij zijn gevaarte op richting 'de Paling', waar wel veel voedsel zwemt. Maar het ijs is gebroken dus...

Mijn deels kapotte kruiwagen, waarvoor de plastieken bak niet apart verkocht wordt, heeft nu helemaal de geest gegeven. Omdat ik inwoner ben van Kortrijk, dus creatieve geest, heb ik er zelf een bakje op gemaakt. Veel water zal ik er niet mee kunnen vervoeren, maar voor blaadjes en maaisel zal het hopelijk wel lukken. In elk geval heb ik er een patent op genomen. ;-)
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 30 dec 2017, 19:31

Van aardappelen die je oogst mag de aarde niet met water afgespoeld worden. Dat zou de bewaarbaarheid slecht beïnvloeden, werd me geleerd. Dit doe ik echter al jaren. De knollen worden uitgestrooid over de pelouse, en de forse straal van de tuinslang spuit de aarde weg, terwijl ik met mijn laars voorzichtig de vruchten wat doe rollen. 's Avonds, als ze gedroogd zijn in de zon, doe ik ze in een plastieken wasmand met grote gaten, waarin ze in de donkere koele berging worden bewaard, en met succes. Rond deze tijd is er geen enkele rotte aardappel te bespeuren, en de kiemen komen nu stilaan te voorschijn. De te kleine patatjes gebruik ik straks als planters, omdat ze lekker, resistent en gratis zijn. Toch koop ik elk jaar een paar kilo plantaardappelen bij Velt omdat ik de verkoop van resistente rassen wil steunen.

De parking kreeg nog twee voeren haksel extra, gemaakt met botte messen, waar dus nog veel takjes in achtergebleven zijn. Eerst vond ik dat geen goeie keuze, maar vandaag zag ik een auto erover wegrijden, en hij werd voorbeeldig gedragen. Er waren dus duidelijk minder sporen dan met de fijne brokjes.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 04 jan 2018, 10:43

Ze zijn daar alweer! Op de eerste dag van 't jaar zag ik de kopjes van sneeuwklokje die me nieuwjaar wensten, in de dreef. Wie in de nazomer de hoge begroeiing ziet staan, kan nooit geloven dat er enkele maanden later lucht en licht genoeg zal zijn voor die nietige bloempjes. 't Zit allemaal goed in mekaar: alle soorten mogen om de beurt eens enkele tijd baas spelen, en moeten dan plaats ruimen voor de concurrentie, willen of niet.

Het was hoog tijd: eindelijk nog eens een viertal duifjes geslacht. Het hok barstte uit zijn voegen, en de sperwer moest niet lang zoeken om er ook eentje op zijn bord te krijgen.

Het water is gratis op dit moment: wie weet is het deze zomer weer peperduur!?

De grote vracht bladeren in de serre smelt als sneeuw voor de zon onder de poten van de kippen. Ze doen hun werk uitstekend, en geven er dan op de koop toe nog een vijftal eieren per dag bij. Jammer dat ze nog steeds niet op de stok slapen. Ze zitten met zijn tienen opeengepakt in het legnest, dat natuurlijk telkens opnieuw vers stro moet krijgen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 jan 2018, 10:05

We melden u het schielijk overlijden van de witte leghorn-kip. Ze was destijds hier aangekomen omdat de klanten van haar vroegere baasje haar witte eieren niet lustten. Ik vond ze mooi staan tussen de overwegend bruine exemplaren. Aanvankelijk werd ze door iedereen verpikt, maar algauw was ze zelf de ongegeneerde gezagsdraagster. Vanmorgen telde ik de koppen en kwam na drie pogingen steeds maar aan elf ipv twaalf legsters. Gisteravond had ik dat niet gekund omdat ze al met zijn alle in het hoekje van de serre op elkaar gepakt zaten. Dus vanmorgen op zoek. Ze zat niet in het oude hok, maar tussen de kruiwagen en een opgeplooid ijzeren hekje. Ze was daar blijkbaar op gevlogen en tussen gezakt en in een poging zich te bevrijden had ze zich nog hachelijker vastgezet en is ze daaraan bezweken. Ze rust al onderaan de moestuin en zal haar laatste bijdrage leveren onder de vorm van lekkere groenten. Ook al lijkt het er op het eerste gezicht wel op, ier bie oes gaat niemand verloren... ;-)

Een nieuwe plukplaats van de sperwer gevonden, ten nadele van een merel. Bijna zeker is het niet Renard, maar Renarde, want de pluimpjes waren wat te bleek voor een mannetje. En Renard is slim genoeg om het verschil te kennen tussen de dagelijks moordende sperwer en de dagelijks door de tuin sukkelende oude man met de bruine jas en de doosjes zonnepitten...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 jan 2018, 09:35

De koolmezen voelen ook al de lente: ze waren dapper aan het zingen vanmorgen. Wellicht kruipen de toppen van de bloembollen tussen het gras daardoor sneller omhoog. Het zijn er elke dag meer. En de madeliefjes bloeien al (of nog?). De natuur staat nooit stil!

Slapen de ratten? Geen sporen meer, behalve dat één val elke ochtend dicht en omgewoeld is, en alle eten verdwenen. Zou er eentje het valdeurtje kunnen opheffen?

Bomen vellen... Mijn handen jeuken niet naar dat werk. Hopelijk komt de goesting nog...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 10 jan 2018, 09:41

Cappelle schreef:Slapen de ratten? Geen sporen meer, behalve dat één val elke ochtend dicht en omgewoeld is, en alle eten verdwenen. Zou er eentje het valdeurtje kunnen opheffen?

Er zijn dit jaar uitzonderlijk veel muizen en ratten. Zou dat iets te maken hebben met de droge zomer? droge nestjes zijn gezonde nestjes? Hopelijk halen de uilen er hun voordeel uit. En ook de torenvalken, want die zie ik ineens nergens meer boven de wegbermen hangen...
Laatst bijgewerkt door de mus op 22 jan 2018, 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 10 jan 2018, 15:50

Eigen volk aan het voorbereidend werk in de tuin. We moeten ze dankbaar zijn. Wie wil dezer dagen nog zo wroeten voor een handvol maïs?
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 jan 2018, 15:52

de mus schreef:Er zijn dit jaar uitzonderlijk vel muizen en ratten. Zou dat iets te maken hebben met de droge zomer? droge nestjes zijn gezonde nestjes? Hopelijk halen de uilen er hun voordeel uit. En ook de torenvalken, want die zie ik ineens nergens meer boven de wegbermen hangen...

Dat valt hier niet op, Peter. Maar het hoeft niet! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 11 jan 2018, 18:11

Alweer één van mijn reisduiven gepluimd door de sperwer. Tussen licht en donker vlogen nog twee diertjes rond, die niet durfden landen. Uiteindelijk kozen ze voor de nok van het dak van ons huis. Toen ik de til ging afsluiten ontdekte ik de plaats des onheils, vlak naast het hok. Positief is dan weer dat er een vers jongske is dat me op de wijze van een hond verwelkomt als ik het hok binnen stap. Niet dat het blaft, maar het komt op me af alsof ik hem zal azen. Ik kan het aaien en vastpakken, het heeft me 'ingeslikt'! Dat mag dus niet in de Creuset-pot belanden (ik mag het niet inslikken ;-) ), en ook niet in de klauwen van de sperwer...

Eindelijk heb ik een wilgenstek geplant op de plaats waar ik er verleden jaar eentje plantte in vervanging van een afgestorven wilg in de dreef. Dat ging ter ziele door de grote zomerdroogte. Nu heb ik in het plantgat wat teelaarde geduwd. Dus een jaar achterstand op het schema... Het zal nog een pak jaren duren eer een en ander niet direct meer zichtbaar zal zijn.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 16 jan 2018, 13:18

Luc, als ik dat zo lees heeft één van je duiven ... het onderspit gedolven. Ik heb het onderspit zaterdag aan het werk gezien en het was zeer genietbaar.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 16 jan 2018, 19:18

Yves schreef:Luc, als ik dat zo lees heeft één van je duiven ... het onderspit gedolven. Ik heb het onderspit zaterdag aan het werk gezien en het was zeer genietbaar.

Bedankt, Yves, ik zal uw recensie met plezier doorgeven!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 jan 2018, 19:30

Gelukkig zag ik het tamme duifje nog zitten in het halfduister, toen ik de til ging sluiten. Het was buiten geraakt, maar niet terug binnen, en zou een makkelijke prooi geweest zijn voor een nachtelijke rover.

De wilgenhoutoogst die al twee jaar in de garage ligt te drogen, is aan de beurt om het houtfornuis te warmen. De stukken zijn echter net te lang , en moeten dus gehalveerd worden. Een beetje zaagwerk is goed voor de conditie van de rechter arm, die mijn toeverlaat is bij badminton en petanque. De voorraad moet tegen volgende winter plaats maken voor een nieuwe lading. Die zal ik dan wel direct op de juiste maat zagen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 18 jan 2018, 14:49

Vanmorgen toch een beetje stormschade: een raampje van het duivenhok is zodanig losgekomen dat het er(r)uit viel. Nog tijdens het tempeest is de herstelploeg ter plaatse geweest en is de opening dicht gemaakt. Mijn tam, onervaren duivenjong is echter wel op de vleugels gegaan en (nog) niet terug gekeerd.

Dank zij mijn buur-tuinder kijk ik nu vanuit mijn zetel op een pas aangeplante hoogstam Malus evereste, een mini-appelsoortje waar de lijsters 'stikkezot' van zijn, volgens de leverancier. In mijn fantasie zitten er al 50 kramsvogels in te fourageren!

Met mijn beste kipvriendin heb ik tien minuutjes gescharreld! De rottende bladeren schraapte ik weg met mijn laars, en zij pikte steevast de wormen eronder weg.
Afbeelding

De herrezen zon doet de bloembollen deugd: er zijn al hier en daar witte krokussen en sneeuwklokjes te bewonderen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 jan 2018, 10:34

Daarnet drie barmsijsjes op het boerenwormkruid. Gisteren drie putters. Als je zoiets goddelijks moogt aanschouwen, dan vervloek je in je hart de onwetenden die denken
dat de maalmachines goed werk leveren voor de natuur! :-(
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 jan 2018, 17:39

De slaplanten zijn op komst, zo werd me gemeld! Wat vliegen de seizoenen! Volgende week de kiekens uit de serre, druivelaar en ramen afspuiten en kuisen en compost bestellen. Eén probleem: ik weet nog altijd niet hoe ik een jaar geleden de big bag compost ter plaatse heb gekregen... :lol:

De sperwer snorde reeds langs voor dag en dauw. In de namiddag was 'ze' er weer mikkend op het duivenhok. Natuurlijk vond ik nog een verse duiven-plukplaats... Het faillissement dreigt!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 24 jan 2018, 12:45

Cappelle schreef:De slaplanten zijn op komst, zo werd me gemeld! Wat vliegen de seizoenen! Volgende week de kiekens uit de serre, druivelaar en ramen afspuiten en kuisen en compost bestellen. Eén probleem: ik weet nog altijd niet hoe ik een jaar geleden de big bag compost ter plaatse heb gekregen... :lol:

Waar bestel je die compost Luc, en welke is het?
Ik verwerk jaarlijks mijn eigen compost en heb er nog nooit aangevoerd of gekocht.
Zijn uw massa's bladeren en maaisel dan nog niet voldoende aan extra organisch materiaal?
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 25 jan 2018, 09:44

de mus schreef:Waar bestel je die compost Luc, en welke is het?
Ik verwerk jaarlijks mijn eigen compost en heb er nog nooit aangevoerd of gekocht.
Zijn uw massa's bladeren en maaisel dan nog niet voldoende aan extra organisch materiaal?

Hier, Peter:http://www.imog.be/over-imog/activiteiten/in-moen/
Goeie vraag trouwens. Die compost gebruik ik om de vele zaaibakjes en bloempotten te vullen, bij het planten van bomen en struiken, om zaairijen in de buitentuin in te zaaien en soms om een terrein een bovenlaag te geven waar bloemenzaad in wordt gestrooid. Het voordeel is dat ik veel (zwaar) werk bespaar en dat er geen vreemde zaden in zitten.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 26 jan 2018, 10:42

Goed gezien. 35 euro voor een bigbag is natuurlijk geen geld...
de mus
Spreeuw

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin