Heraanleggen van bloemenweide

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Heraanleggen van bloemenweide

Berichtdoor vuurjuffer op 28 sep 2017, 09:24

Mijn bloemenweide van 30 vierkante meter begint er wat troosteloos bij te liggen. Ik zou er graag een bloemenakker van willen maken. Alles dus kort afgereden en het maaisel afgevoerd. Maar nu kijk ik op een stevige begroeiing van gras en de restanten van de bloemenweide. Afplaggen is geen optie. Dit deed ik bij de aanleg waardoor het al iets lager ligt. Ik overweeg om er een paar maanden kippen op te zetten maar zijn er ook andere oplossingen?
vuurjuffer
Pimpelmees

Re: Heraanleggen van bloemenweide

Berichtdoor vuurjuffer op 01 dec 2017, 18:44

Klinkers leggen? :evil:
vuurjuffer
Pimpelmees

Berichtdoor Cappelle op 03 dec 2017, 09:33

vuurjuffer schreef:Klinkers leggen? :evil:

Misschien niet zo gek: (beton)klinkers bij 't begin van de lente gewoon bovenop de huidige begroeiing leggen, met een voeg van een paar centimeter, en die opvullen met teelaarde. Dan een bloemenzaadmengsel op de klinkers strooien, en flink beregenen met de tuinslang (of zaaien voor een flinke regenbui). De bloemen zullen een voorsprong hebben op het gras en vinden het leuk met hun wortels tussen de stenen. Mocht het gras na enkele seizoenen toch de overhand krijgen, dan alle stenen wegnemen, de begroeiing afdekken met grasmaaisel of bladeren en in de lente de stenen terug leggen en opnieuw beginnen... (Beton)stenen zijn makkelijk te krijgen na afbraak... Voordeel van deze manier is dat je geen enkele (dure) machine nodig hebt.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor vuurjuffer op 06 dec 2017, 11:46

Dat lijkt me wel een heel arbeidsintensieve manier. Ik heb er donker plastiek en worteldoek op gelegd. Ik zal af en toe de verrotte resten weg rakelen en hopelijk krijgt de grond dan niet teveel voeding. Bedankt voor de uitleg maar ik houd het liever eenvoudig.
vuurjuffer
Pimpelmees

Berichtdoor Julke op 06 dec 2017, 18:08

Botanisch gezien kan troosteloos toch spannend zijn, als je natuurlijk voor overvloed en romantiek gaat geef ik je geen ongelijk met een plastiek zeil.
Julke
Bosuil

Berichtdoor vuurjuffer op 07 dec 2017, 19:35

Ik wil zoveel mogelijk dierenleven aantrekken en dat lukte beter met een rijke diversiteit aan planten. Nadeel is dat er na enkele jaren wel een paar soorten de overhand nemen.
vuurjuffer
Pimpelmees

Berichtdoor Julke op 08 dec 2017, 18:45

vuurjuffer schreef:Ik wil zoveel mogelijk dierenleven aantrekken en dat lukte beter met een rijke diversiteit aan planten. Nadeel is dat er na enkele jaren wel een paar soorten de overhand nemen.

Je gaat dus voor de romantiek, uitstekende keuze!
Julke
Bosuil

Keer terug naar Natuur in de tuin