Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 04 dec 2017, 19:32

Ziezo, het drinkgelag op het duivenhok is aan de gang. Het duurde even vooraleer de slimste de waterbak als dusdanig herkende. Duiven oriënteren zich eerder op de locatie dan op het voorwerp. De jongen in het nest werden natuurlijk snel geaasd. Ik heb inmiddels mijn excuses aangeboden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 dec 2017, 10:48

Wie soms niet begrijpt waarom het buiten regent en waait, en waarom de vogels onze bessen eten, moest eens hier in de serre komen kijken. De beschimmelde bladeren hangen nog aan de bestofte takken en de rotte of verdroogde druiven zijn getuigen van een overvloedige oogst. Als die druivelaar buiten had gestaan, dan was er nu geen blaadje of vruchtje meer over en was hij piccobello gereed voor de volgende (op)dracht.
Ik heb vanmorgen de rol van de wind en de vogels proberen over te nemen en de struik wat 'gekuist'. Het is een serieus (half) werk.

Volop vogelkermis aan de voedertafel! 40 groenling, 15 keep, 10 ringmus, 15 vink en één sperwer die de feestvreugde komt bederven. Maar de disgenoten hadden haar zien komen.

Het kacheltje zingt mee met de wind. De stokjes die ik deze zomer zo profijtig verzameld heb, geven nu hun zonnestralen af. Gezellige tijden!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 dec 2017, 15:36

Oef! Het opserren van de kippen is vlot gegaan. Ze liepen er allemaal letterlijk en figuurlijk in. Eerlijk gezegd, ze zijn te benijden. Geen wind, geen regen en een scharrelplaats om u tegen te zeggen. Het legbakje is mee verhuisd. Nu nog hopen dat ze hun ei daar kwijt willen, en niet tussen de stapels bladeren. Ex-steunpaaltjes van fruitbomen zijn horizontaal vastgemaakt aan de metalen draagstructuur voor de zaaibakjes, als slaapplaats. De druivelaar heb ik nog een flinke beurt met de tuinslang gegeven, zodat de bladmatras eronder goed doorweekt is, en gaat 'leven', of is het sterven, met veel lekkere beestjes erin en eronder. De kakelaars moeten nu wel afwennen van hun zomerhok, en zullen dus een drietal dagen niet vrij in de tuin mogen lopen.
Afbeelding
Sorry, de serre staat wel degelijk recht.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 11 dec 2017, 11:22

Het is hondenweer, ook voor kippen, dezer dagen. Die van jou hebben geluk! Wij hadden 2 nieuwe kippen in de ren gezet, bij de 2 'oude' en de (erg oude) haan. Twee dagen later was de haan dood. Een week later één van de nieuw kippen, twee weken later de tweede. Die 'oude' kiekens moesten van geen liefde (meer) weten. Vreselijk onverdraagzame dieren. Ware het niet dat ik geen slachter ben, ze zaten in de diepvries.

Op mijn voederplaats voorlopig quasi geen groenlingen. Dat is erg vreemd.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 11 dec 2017, 11:24

De kiekens zitten net op tijd in de serre: geen koude pootjes en altijd kunnen blijven scharrelen. Ze zien echter niet door de ramen hoe mooi het hier wel is! De dreef gisteren:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 12 dec 2017, 19:14

Nu de begroeiing wat verdwenen is, zag ik het water voorbij stromen van onze (!) regenwaterbeek die langs de dreef loopt, naar de Bosbeek. Destijds heb ik die buis open gebroken om dat water naar de poel af te leiden. Maar water laat zich niet makkelijk uit koers slaan, en het had zijn oude weg terug gevonden. Vandaag heb ik met enkele betonstenen en wat modder de weg opnieuw afgesneden. Langzaam sijpelt er nu dus extra water de poel binnen.
Spontaan dacht ik hieraan:

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan

Maar dat laatste betwijfel ik ten zeerste...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 14 dec 2017, 17:03

Yves schreef:Het is hondenweer, ook voor kippen, dezer dagen. Die van jou hebben geluk! Wij hadden 2 nieuwe kippen in de ren gezet, bij de 2 'oude' en de (erg oude) haan. Twee dagen later was de haan dood. Een week later één van de nieuw kippen, twee weken later de tweede. Die 'oude' kiekens moesten van geen liefde (meer) weten. Vreselijk onverdraagzame dieren. Ware het niet dat ik geen slachter ben, ze zaten in de diepvries.

Op mijn voederplaats voorlopig quasi geen groenlingen. Dat is erg vreemd.

Ja, Yves, de pikorde is er bij kippen met het moederei in gegeven. Je moet als kakelverse kip al van goeden huize zijn om in een nieuw hok met eerbare oude dames vanaf de eerste dag victorie te kraaien. Je geraakt daar meestal met moeite aan de bak, weet het water niet staan, vindt de slaapstok niet en wordt overal achterna gezeten door de locals. Daardoor neemt de stress die gepaard gaat met het verhuizen nog ferm toe. Ook heb je weinig weerstand tegen de mogelijke ziekten waarvoor de oude madammen al jaren immuun zijn. Als je zorgvuldig te werk wilt gaan, zet je de nieuwkomers binnen de ren in een apart hokje, met voer en water. Eens ze daaraan gewend zijn, evenals aan de aanwezigheid van de oude bewoners, kan je ze loslaten. Omgekeerd is nog beter: de oudjes opsluiten en de nieuwe de ren laten verkennen.

Je groenlingen zitten wellicht hier. Het kunnen er soms 40 zijn.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 14 dec 2017, 17:19

We beginnen stilaan te dromen van onze kandidatuur voor het Belgisch kampioenschap speedbootracen volgende zomer:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 17 dec 2017, 10:21

Onze kiekens zijn echte Belgen: werp ze een kom aardappelschillen toe... ze kijken er niet eens naar. Een restje frietjes daarentegen...ze slikken ze op hun lengte naar binnen.

Met nog enkele vrachten bladeren rondgestrooid naderen we hier stilaan het rijk der hemelen.

De grootste beloning voor het voeren van de vogels is wel dat ze toch stilaan tammer worden. Een merelman bijvoorbeeld vliegt nog amper opzij als ik hem tot op een paar meter benader. Maar... hij denkt nu ook dat ik dat allemaal alleen voor hem gooi. Daarnet pikte hij naar een vink en zaten er een paar pluimpjes in zijn bek. Nu begrijp ik ook dat de kleinere vogels toch beleefd opzij hippen als hij te dicht komt.

Een perentaart in het houtfornuis lijkt net iets lekkerder dan wanneer ze in een elektrische oven zou gegroeid zijn... ;-)
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuur in de tuin