Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 28 sep 2017, 18:04

Vanmorgen leek er een glazen of plastieken voorwerp te liggen aan de rand van de poel, dat het zonlicht fel weerkaatste. Benieuwd naar de aard ervan vond ik een grote witte paddenstoel. Misschien was het de dauw die spiegel had gespeeld.

De kippen mogen nu 's avonds weer de tuin in. Het is moeilijk om ze van onder de voedertafel weg te houden. Maar een Belgisch-kleurige voetbal van de rode duivels uit het jaar stillekens, die ik onverwacht naar de troep gooi, zorgt voor de vereiste paniek. Echte fans blijken de leggers niet te zijn.

Omdat de eigen ajuinenoogst niet toereikend is, hebben we een gerooid veld afgewandeld om wat meer voorraad te hebben. Ongelooflijk hoe netjes dat geoogst wordt. Enkel de duizenden krielajuintjes, de rotte en de gekwetste blijven achter. Toch konden we nog met wat moeite een twintigtal kilo buit maken. Bij kalkoen en kip is de saus met bruine ajuinsnippers een delicatesse!

In elk geval zie ik reeds veel papaverplantjes rond de poel, naast andere die ik niet herken. Er blijkt ook venkel te staan...?

Het gras krioelt van de langpootmuggen. Jammer dat we de jonge fazantjes er niet op los kunnen laten.

Elf spreeuwen heb ik al op het dak geteld, die op zoek zijn naar een nest voor volgende lente. Eén huisje is naar beneden gedonderd. Eigenlijk zou ik een stevige boom van al zijn takken moeten ontdoen en er tien spreeuwenkasten aan ophangen. Dat zou een prachtige kolonie kunnen zijn. Die gezellige vogels zijn mijn steun wel waard. Maar het zal wat inspanning vragen. Of zou ik beter één lange horizontale kast met tien compartimenten tussen twee bomen spannen? En mijn nek breken... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 01 okt 2017, 19:41

De veldsla, die ik een mooie toekomst voorspelde in het dikke grasdeken, laat grotendeels zijn oren hangen. Sommige planten doen het gewoon goed, maar de meeste worden bleek en mager... Onbegrip bij de planter! Het zal toch geen droogte zijn...?

De voederplaats voor de vogels wordt haast enkel maar bezocht door mezen. Er was ook de eerste roodborst, maar voor de rest is er wellicht tallen kante teveel eten te rapen.

Nog nooit had ik zo'n voorraad maïskolven. Hopelijk blijven ze vers en gaan ze niet schimmelen. Ze liggen daartoe in de remorque die ik toch haast nooit meer gebruik. Ze staat onder een afdak, dus luchtig en moeilijk toegankelijk voor kleine knagers, en onaantrekkelijk voor vogels.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 02 okt 2017, 09:40

Mijn vermoeden is juist: de waterzuivering werkt even goed op brandnetels of ander gespuis, als met riet. De planten moeten enkel zo dik staan als het haar op een hond, en dat kan het best door de natuur zijn werk te laten doen. Het was jaren geleden dat ik nog eens het controleputje opende (ik vond het amper tussen de 'kruiden'), waar het water doorheen passeert als het de bezinkput verlaat: spawater zonder geurtje! Zelfs in de buurt van het stationnetje kan mijn 'scherpe' neus geen rioolgeur opsnuiven. Dat is IN veel huizen anders!

Misschien is het grastapijt waar de veldsla in staat te zuur: laat me er wat zeewierkorrels op strooien en zien of het (nog) helpt om ze aan de groei te krijgen...
Laatst bijgewerkt door Cappelle op 03 okt 2017, 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 02 okt 2017, 12:24

Luc, ik zal niet betwisten dat je afvalwater geurloos en helder zal zijn, maar de concentraties nitraat en fosfaat die kan je niet ruiken of zien. De netels zullen ontegensprekelijk ook veel opnemen, maar het zuiveringsrendement zal nooit zo hoog zijn als met planten die daar beter voor zijn uitgerust. Anderzijds zal de 'belasting' van jullie gezin wellicht ook niet te hoog zijn.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 03 okt 2017, 07:52

Yves schreef:Luc, ik zal niet betwisten dat je afvalwater geurloos en helder zal zijn, maar de concentraties nitraat en fosfaat die kan je niet ruiken of zien. De netels zullen ontegensprekelijk ook veel opnemen, maar het zuiveringsrendement zal nooit zo hoog zijn als met planten die daar beter voor zijn uitgerust. Anderzijds zal de 'belasting' van jullie gezin wellicht ook niet te hoog zijn.

Het zal wel waar zijn, Yves.
Ik gebruik voor het onderhoud van mijn koetswerk enkel water, terwijl ik samenleef met iemand die deze besparing zeven keer teniet doet. Elk zijn meug, zei de zeug... ;-)
Misschien moet ik nog eens een wateranalyse laten doen... De eerste keer moest ik aangeven uit welk gebied het waterstaal afkomstig was. Als er nu iets is wat objectieve onderzoekers best niet vooraf weten, dan is het dat wel, vind ik.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 05 okt 2017, 18:08

Wellicht de laatste keer het gras gemaaid dit jaar, en er stonden reeds drie sprietjes van paaslelies die dus wat ingekort zijn. Alweer een bewijs dat alles feilloos 'aan mekaar' hangt in de natuur. De bestelde bloembollen mogen dus snel aankomen.

De eileg vermindert nu wel degelijk. Maar de haan begint al vriendelijker te kijken naar de drie jonge poeljen... Ook hier is de opvolging verzekerd.

Het houtfornuis heeft vandaag voor de eerste keer weer een middagmaal gaar gestoofd: kalkoenlapje met aardappelen en stoofperen. Simpel maar lekker! Er was wel wat rookuitstoot in huis, wat een beetje normaal is na zo'n lange inactiviteit. En het is ook weer even wennen voor de stoker. Misschien had ik toch beter eerst even de stofzuiger ter hand genomen om alle bereikbare kanalen vrij te maken. Ook een kachel heeft best geen stoflongen...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 06 okt 2017, 19:24

Eigenaardig dat ik daar nu pas op kom: de maïskolven leg ik op een houtblok bij het kippenhok. Met de scherpe kant van een hamertje klop ik de granen los, die dan door de losgelaten kippen van op en rond het blok worden weggepikt. Geen pijnlijke vingers meer, en een niet meer te ontzien klusje.

De eerste twee vinken rond de voedertafel gezien vandaag. Ze worden de weg getoond door de ringmussen en de mezen die een en ander al het hele jaar gewoon zijn.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 okt 2017, 08:15

Oei, groot alarm: gisteravond drie jonge ratten onder de voedertafel. Direct de hulpdiensten in actie: mijn drie rattenvallen op scherp gezet, en met de verrekijker geloerd hoeveel minuten het zou duren eer we beet hadden. Later met de zaklamp even gelicht... Nihil. Vanmorgen één dikke rat gevangen, die bij nader toezien een volwassen egel bleek te zijn. Na vijf minuten had hij de val al(!) verlaten. Dus ze zijn er nog, niettegenstaande ik de hele zomer geen sporen, laat staan jongen, had gezien.

RIP: eerste roodborst-raamslachtoffer vanmorgen.

Merels te koop: gisteren zeven zwartjes te samen in de dreef. En, een uur geleden, twee zanglijsters op de pelouse! Ook de eerste putter gespot. Herfst-ambiance dus.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 okt 2017, 07:45

Geen egel in de val vanmorgen: zelfs een egel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen! Wel een jong ratje, dat, voorbeeldig, geen geschreeuw heeft laten horen, waarmee het hele gebroed gealarmeerd zou zijn geweest. In de tweede val liep een soortgenoot heen en weer, zonder dat het deurtje neerviel. Op scherp, maar dus niet scherp genoeg. In elk geval hebben we de vijand de eerste slag toe gebracht. Het slachtoffer ligt bovengronds begraven op het buurveld, voor kraai of kiekendief.

Wat de veldsla betreft, mijn fout is duidelijk. Al had ik nog een halve big bag zaaigrond over, ik verzuimde om er een handvol rond de plantjes, bovenop het gras, te leggen. Een te onthouden les voor volgend jaar. Of misschien nog een bakte kopen volgende week op de maandagmarkt in de buurt.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 11 okt 2017, 08:26

Twee beten vanmorgen: een rat en een piepklein stekeltje, waarvan ik een foto nam. De rat lokken doe ik met de methode Klein Duimpje: ik strooi op een rijtje enkele maïskorrels richting val én in de val, met op het eind een stuk maïskolf. Zo krijgen ze vertrouwen en gaan ze telkens een stukje verder om het aas, tot de balans in werking komt die het deurtje doet vallen. De rat die haar zwembrevet niet haalde heb ik nu op de voedertafel voor de torenvalk, die ik jaren geleden opstelde, gelegd. Misschien is dit schielijk overlijden dan nog goed voor wat mooie beelden en wordt de valk wat tammer. Vroeger kwam er zich daar wel een tijd eentje bevoorraden. De rat heeft wel voor wat heibel gezorgd, zodat de familie wellicht enkele dagen rouw in acht zal nemen en de kinderen huisarrest zullen krijgen... De plek waar de vallen staan heb ik met wat regenwater gespoeld: de urine die ratten lozen als ze zich opgesloten weten, zou soortgenoten later afschrikken.
http://i68.tinypic.com/15f2hi0.jpg
Nog een allerlaatste (?) frambozenoogst van hoge kwaliteit gevonden. Dus in de middagzon straks een (allerlaatste) sangria'tje? En daarna de ovenschotel met rode en groene paprika, komkommer, en de laatste tomaatjes en aubergine.

Het gras zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel, zingt een zangeres. Blijkbaar had ze van tuinieren niet veel kaas gegeten, want hier klopt dit niet. Maar je kunt niet alles: de klokken luiden en in de processie meestappen... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 11 okt 2017, 18:28

Nou Luc, ik respecteer je als tuinier, alleen begrijp ik je panische angst voor ratten niet echt... Als mens met ecologische visie kan je dit toch ruimer bekijken?
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 12 okt 2017, 19:26

Julke schreef:Nou Luc, ik respecteer je als tuinier, alleen begrijp ik je panische angst voor ratten niet echt... Als mens met ecologische visie kan je dit toch ruimer bekijken?

Dat zit in de genen, Randhal. Als kind heb ik op de boerderij van mijn peter deelgenomen aan klopjachten op ratten, samen met de hond (een 'ratier'), die ons nog meer opzweepte met zijn gegrom en zijn razernij. Er was geen rust tot het opgejaagde beest morsdood voor onze voeten lag. Trouwens, succesvol kleindieren houden en door ratten geplaagd worden, het gaat nooit samen. Ratten stelen het kostbare voer, bevuilen het met hun uitwerpselen en vreten eieren en jonge dieren om dewelke het voor de kweker te doen is. De meesten maken er zich vanaf door her en der rattengif te strooien, wat makkelijk is maar ook andere, nuttiger dieren (on)rechtstreeks doodt. Als natuurminnaar tout court kan ik misschien vinden dat die beesten net als alle andere bestaansrecht hebben en hun plaats in het geheel, maar als zelfvoorziener zijn ze te mijden als de pest. Sorry!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 okt 2017, 08:18

En Julke, om nog niet te denken aan die varkensboer die 's nachts niet meer in zijn stal durfde te gaan, omdat de ratten in zijn nek vielen (vanuit de isolatie) wanneer hij de deur opende... Stel je voor dat je een nulenergiewoning met 40 cm isolatie in de muren en het dak moet delen met een rattenkolonie... :shock: Ik strijd werkelijk voor (outer en) heerd!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 okt 2017, 18:31

Als proef op de som nog 16 veldslaatjes geplant, nu met wat teelaarde onder elk worteltje, en op het gras dat inmiddels uitgebroeid is. Benieuwd...

Rat nummer drie was merkelijk kleiner dan de vorige twee... Een nieuw nest dus, waarschijnlijk.

Nog altijd eetbare druiven in de serre. Ook de kippen en fazanten zijn er gek op.

Het gras blijft maar groeien. Het zou best kunnen dat het nog eens gemaaid moet worden om de lentebloeiers 'adem' te geven. Een en ander hangt natuurlijk ook af van hoe koud de winter wordt.

Nogal wat prei is door de muizen opgepeuzeld, maar de stronken die het gehaald hebben zijn weer net zo groot als verleden jaar. Dus zullen we toch de preihonger niet moeten sterven.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 16 okt 2017, 19:24

Je hebt misschien gelijk Luc, alleen geloof ik je verhaaltje niet van fransiscus die in harmonie leeft met de dieren. We leven in een verstoorde omgeving, zowel de boer als de zelfvoorziener.
Ik vind het alleen jammer dat je aan de ene kant wilt dromen van een paradijs en aan de andere kant toch soms erg bot over komt.
Wat ik tot nog toe heb geleerd is dat met wat meer tijd veel dingen opgelost geraken. Ratten zullen er altijd zijn en met een goede vos blijft dat probleem onder controle, nu ja, je neemt met plezier de taak van vos over, ik veroordeel je niet he, het is een vaststelling.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 17 okt 2017, 09:10

Julke schreef:Je hebt misschien gelijk Luc, alleen geloof ik je verhaaltje niet van fransiscus die in harmonie leeft met de dieren. We leven in een verstoorde omgeving, zowel de boer als de zelfvoorziener.
Ik vind het alleen jammer dat je aan de ene kant wilt dromen van een paradijs en aan de andere kant toch soms erg bot over komt.
Wat ik tot nog toe heb geleerd is dat met wat meer tijd veel dingen opgelost geraken. Ratten zullen er altijd zijn en met een goede vos blijft dat probleem onder controle, nu ja, je neemt met plezier de taak van vos over, ik veroordeel je niet he, het is een vaststelling.

Ja, Julke, de volmaaktheid is niet van deze wereld. En wij zijn het die de omgeving verstoren, natuurlijk. Misschien wordt het volmaakt als wij er niet meer zijn, en wie weet, als de jagers me als vos beginnen te zien, is er al een eerste stap gezet, en ben ik binnenkort in de eeuwige jachtvelden (die ik dan ook kan verkullebukken)... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 17 okt 2017, 19:59

Ja Luc, je bent me er een! Een (ex)onderwijzer heeft natuurlijk altijd gelijk ;-)
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 18 okt 2017, 08:55

Julke schreef:Ja Luc, je bent me er een! Een (ex)onderwijzer heeft natuurlijk altijd gelijk ;-)

Lang geleden was dat inderdaad zo, Julke...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 19 okt 2017, 18:22

Een knolselderplant van een meter hoog en natuurlijk een ferme knol, het is een ongewoon zicht. Maar de truc van het verspreid planten heeft gerendeerd: tot hiertoe nog geen enkele uitgevreten knol geoogst. Ook de resterende lijken goed, anders was het loof al neer gevallen.

De bonenstaken zijn reeds verwijderd. Die staakbonen waren veel dikker en groter dan ik lust. Het is elk jaar zoeken naar 'fijne' boontjes, en zelden vinden.

Rond vijf uur een twintigtal koperwieken (een lijstersoort die hier nu in grote getallen passeert) in de struiken: spectaculair om ze als bladeren te zien neerdwarrelen.

De merelmannen die al uitgeruid zijn blinken als pauwen. Ook de reisduiven beginnen er pico bello uit te zien. Nooit zijn vogels mooier dan rond deze tijd.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 okt 2017, 16:01

Een merel die wellicht al een tijdje in de serre opgesloten zat, alarmeerde alsof hij levend werd opgegeten. Hij zat verdoken tussen de resterende groenten en vond het openstaande dakraam waardoor hij binnen was geraakt niet terug. Op één twee drie was hij echter weg door de openstaande deur. Sommige druiventrossen, die er wat glazig uit zien en dus niet intens blauw worden, zijn best nog lekker. Dat zal de merel wel onthouden.

Deze voormiddag een paar putters in de tuin: mijn favorieten!

De doordragende aardbeien hebben nu nog vruchtjes, die niet meer zullen rijpen. Volgens een kenner moet ik die verwijderen, maar daar heb ik geen zin in. Wat ik wel eens zal aanpakken is het verwijderen van de 'muur' die weelderig opschiet tussen de planten. Daar zijn de kippen gek op, als ze in de voormiddag in hun ren gevangen zitten.

Met hun schuine kop toonden de fazanten me een geblokte roofvogel hoog aan de hemel, die mooi zuidwest afgleed. Eerst vond ik hem niet, maar ze bleven kijken. Toen ik hem vond moest ik vlug om mijn kijker, en toen vond ik de arend (?) natuurlijk niet meer terug. Zo'n majesteit moet toch wel een veel 'hoger' concept van onze wereld hebben, dan wij, kruipende mieren... ;-)
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin