Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 07 sep 2017, 19:42

Goed gewerkt, Yves! Kan je dat scottish eens vertalen? 'k Heb het gevoel dat ik kan bijleren...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 08 sep 2017, 19:43

Ziezo, het laatste persbericht: blijkbaar had ik dubbel zoveel kg fruit (400 kg) mee als vooropgesteld, mede dankzij de portie van een vriend. Jammer dat er nog veel mensen zijn die niet weten wat aan te vangen met hun schijnbaar waardeloos fruit, en die de mobiele fruitpers niet kennen. 47 keer 5 l sap is toch een vloeibare schat om de winter door te komen. Info@mobielefruitpers.com

De zwerfkat die hier geland is liep gisteren met een dikke muis of jonge rat in haar bek, en laat de korrels voor wat ze zijn. Als ze zich daartoe beperkt, mag ze blijven!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 sep 2017, 08:48

Eigenaardig dat de koolmezen veel liever de zonnepitten uit de koker lusten, dan die levend vers van de bloemen. Het gemak?

Het buurland is ingezaaid met gele mosterd, facelia en wellicht nog een derde soort. De boer moet minstens drie soorten zaaien. Het belooft mooi te zijn: geel en paars dooreen!

De kippen trekken zich nog niets aan van de herfst: gisteren 9 eieren van 12 producenten. De drie jonge poeljen zijn nog altijd persona non grata voor de haan en zijn toom. Ik voeder ze altijd apart, buiten het zicht van de bazen die eerst hun portie kregen.

Mijn goede voornemen voor de winter: alle niet-fruitbomen in de boomgaard met de grond gelijk maken, het brandhout eruit knippen en de rest mag tot fruitsap omgevormd worden aan de voet van de 'nuttige' bomen. De wilgen van de dreef moeten pas eind 2018 naar de kapper. Tiens, nu realiseer ik me dat dit laatste woord twee betekenissen heeft...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 sep 2017, 08:53

De sla die bijna stikt tussen de pompoenenranken is prachtig. Geplant op een dikke laag maaisel, en gered van de augustusdroogte door dikwijls begieten met een drieliter-sproeiertje, is hij nu mals, en van de mooiste kleuren (groene, eikenblad,...). Zoals voorspeld dus!

Ook kippen worden hier vanoudsher gerecycleerd! De acht resterende vetkippen, die inmiddels aan de storm zijn ontsnapt omdat ze in de frigo zaten, zijn in passende porties verdeeld. We zullen weer ons best moeten doen om dat in één jaar te consumeren... Hun pluimen worden aan de legkippen gevoerd, die alle kleine stoppeltjes en veertjes maar al te graag eten in hun veeleisende ruitijd. Zo hoeven ze ook mekaars pluimen niet te stelen. Koppen, poten, ingewanden, een flinke portie groentenafval, fruit, kleine aardappeltjes en een kwak zout worden op de buitenhaard gekookt in een flinke pot en nadien met oud brood, meel en granen tot een kruimelige specie aangestampt met behulp van een stukje steunpaal voor de fruitbomen. Het zeewier ben ik vergeten. Het zijn dus vette jaren voor de overlevenden!

Een buurboer heeft het 'kantebedde' van zijn aardappelveld door een klant laten kappen met de viertander. Bedoeling is dat de machine eerst op het veld kan rijden vooraleer 'in gang' te schieten, en dus geen deel planten zinloos te vernietigen. Daar heb ik mijn aardappeltjes geraapt voor de kippenhutsepot hierboven. Ik trok grote ogen wegens de vele kleine knollen. Daar waar ik in mijn tuin haast geen krielen vond, lijken het hier ongeveer allemaal kleintjes, die de klant dus laat liggen. In de restaurants zullen ze ons met krielaardappeltjes om de oren slaan, vrees ik. En de boer zal op zijn kin moeten kloppen... Het verschil met mijn oogst ligt niet in het begieten, want er was geen water meer daarvoor. Met dank aan de bedekking dus!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 14 sep 2017, 08:53

Dank zij een milde grasgift van een tuinman heb ik vanmorgen het veldsla- en aardbeienbed klaar gelegd. Bed is bijna letterlijk te nemen: een grasmatras van 20 cm gistende, warme specie waarin weldra de veldslablokjes zullen verdwijnen en groeien als kool. Eronder zitten takjes, aardappelloof, distels en netels als 'veerbak'. Het bed is van dusdanig comfortgehalte dat zelfs de zwerfkat (die ondertussen ongehuwde moeder blijkt van twee flinke kinderen op een brandhoutstapel in ons fietskot!) er een kuiltje in wringt en lekker in de zon ligt te spinnen.

Aan de frietjes met kip, en een palet pas geoogste groentjes met vinaigrettesaus, die we gisterenmiddag als beloning voor ons harde werk mochten nuttigen, kan geen enkel restaurant tippen.

Wat een geluk dat het meeste fruit geperst en wel in dozen in de poort stond, toen de storm gisteren zelf de fruitoogst in handen nam. Bij nader toezien is er een perenboom die vooral oneetbare vruchten met harde bulten draagt. Die (de peren, niet de boom) had ik beter ook laten malen.

Rond de vijver, waar de bloemenweide zou moeten verrijzen, komt inderdaad allerlei jong grut boven. Wellicht zitten er ook veel afstammelingen van de vorige gewassen tussen. Van de kaardenbol die voor de putters uitgezaaid werd, is nog niets te bespeuren. Die hebben wel twee jaar de tijd om groot te worden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 14 sep 2017, 10:12

Luc, die 'kleine' aardappeltjes, dat zal wel 'doorwas' zijn ten gevolge van de droogte. Lijkt een algemeen probleem voor aardappeltelers dit seizoen.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 15 sep 2017, 09:31

De spreeuwen hielden ongevraagd hun morgenmaal in de conferenceperenboom. Dus ben ik ook ongevraagd naar hun feest afgezakt om de schade te beperken. Drie emmers vruchten zijn reeds in veiligheid gebracht. Het kostte me wel een paar koude douches, gezien de blaadjes nog nat waren. Spreeuwen hebben het voordeel dat ze boven de vrucht zitten, ik eronder.

Prachtige aanval van een boomvalk gezien, dankzij de spreeuwen en de zwaluwen die alarmeerden. De spreeuwen vluchtten in de meidoorn en de zwaluwen zetten de achtervolging in!

Het duivenhok wordt te klein. Net nu we zoveel kippen en vier kalkoenreuzen te verorberen hebben. We zullen volk moeten vragen... (om te helpen pluimen!) ;-)

Eindelijk eens de voedertafel voor de vogels schoongemaakt. Een en ander rook zuur, maar enkele halfwilde eenden die hier verzeild zijn geraakt vonden de resten best lekker. De groenlingen zijn al enkele weken totaal afwezig. Zeer waarschijnlijk zijn ze in vele andere tuinen de zonnebloemen en de rozenbottels aan het plunderen. Ik mis ze wel een beetje.

Nu we enkele afstammelingen hebben die vegetariër of, nog erger, veganist zijn geworden, hebben we ook een kleine stap gezet: de spaghetti is hier dikwijls zonder het gebruikelijke gemalen zwijn. En eerlijk gezegd, de plukverse groenten allerhande zijn zo lekker, dat we het verschil nauwelijks smaken. Laat ons gokken dat dit op jaarbasis toch het leven redt van een achtste van een varken.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 sep 2017, 09:35

Yves schreef:Luc, die 'kleine' aardappeltjes, dat zal wel 'doorwas' zijn ten gevolge van de droogte. Lijkt een algemeen probleem voor aardappeltelers dit seizoen.

Als de boeren volgend jaar ook hun aardappelen in pelousegras zouden planten, zou dat probleem zich niet voordoen, en zou maaisel méér kosten dan pakweg hooi, Yves. ;-) Maar gezien men bijvoorbeeld in Wevelgem het domme idee heeft gehad om de voetbalvelden in plastiekmatten te leggen, vrees ik dat er in de toekomst steeds minder maaisel pro deo te verkrijgen zal zijn.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 sep 2017, 10:20

Afbeelding
Veel loof, en toch veel patatten! Ik ben (was) 1 m 80. (Gelukte fotoplaatsing!)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 sep 2017, 18:22

Afbeelding
De dreef tijdens het gouden uur... Raar dat nu weer elke foto kan geplaatst worden. We zullen de schade inhalen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 sep 2017, 18:49

Afbeelding
Een rode biet en een knolselder die enkele weken geleden in een stoofpotje verdwenen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 sep 2017, 07:53

Nooit prijkt er mooiere peterselie in mijn tuin dan in het najaar. Eigenlijk zouden we nu kaaskroketten moeten rollen om de peterselie te benutten die er in overvloed en van veilingkwaliteit staat te niksen. Maar die lekkernij is al 50 jaar gereserveerd voor de verjaardag van de tuinman-steenbok... en die mag nog lang uitblijven! Als de tuinman er dan nog is, en de peterselie verdwenen, is dat wenselijker dan omgekeerd.

Het kerstomatenoerwoud in het midden van de tuin is als door roundup getroffen in elkaar gezakt. Enkel de rode en oranje bolletjes en de stelen zijn er nog. Blijkbaar is het juist dat onder de negen graden de groei stopt en het loof verdwijnt. Nu moet de eerste vorst nog het pompoenloof slopen en de tuin staat in zijn winterblootje te rillen.

De groene specht was vanmorgen aan het prutsen aan enkele resterende peren. Zou hij de beestjes eruit pikken of is hij veganist geworden nadat bekend raakte hoe hij de mieren behandelt alvorens ze op te peuzelen? ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 18 sep 2017, 19:24

In de dikke grasmatras zijn 72 veldslaplantjes zachtjes geland. Het weer is er goed voor: bij droog weer zou het plantenblokje in gras direct uitgedroogd zijn. Nu blijft het vochtig en het plantje dus aan de groei. Het verbaast me ook dat er in de moestuin zo weinig wraat is van (bovengrondse) dieren. Ik heb geen netten op de veldsla gezet en niemand lijkt erin geïnteresseerd. Ook de aardbeiplanten worden gerust gelaten.

De kreupele fazanthen heb ik de wijde wereld ingestuurd. De wilde haan heeft haar al ingepalmd, en ze blijft hier in de buurt. Zo wordt er nog eentje extra tam. Er logeren nu drie kuikens die op kleur beginnen te komen in het mobiele fazantenrennetje: twee hanen en een hen. Die zijn van in den beginne veel kalmer dan de vorige. Ze zijn geringd, dus kan ik later zien dat het er één 'van mij' is... Zondag is de jacht hier geopend. Naar verluidt is de buit mager, en de wapenwinkel de grote winnaar.

De eerste maïs is hier dichtbij gehakseld en ik ben al gaan zanten. Ook de kalkoenen lusten de grote maïs (paardentand?), maar het zal niet meer voor lang zijn.

Nog altijd volop frambozen voor de sangria, maar ze rotten nu terwijl je er naar kijkt.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 19 sep 2017, 12:50

Luc, ik vermoed dat het principieel je meug niet zal zijn, maar ik ben benieuwd of je een spaghetti met dit gehakt https://www.quorn.be/producten van één met klassiek gehakt zou onderscheiden. Weinig verschil, behalve de prijs (verkrijgbaar in de winkel van Jef C.). Een oplossing voor je vegetarische - of nog erger :lol: veganistische nageslacht.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 19 sep 2017, 17:59

Yves schreef:Luc, ik vermoed dat het principieel je meug niet zal zijn, maar ik ben benieuwd of je een spaghetti met dit gehakt https://www.quorn.be/producten van één met klassiek gehakt zou onderscheiden. Weinig verschil, behalve de prijs (verkrijgbaar in de winkel van Jef C.). Een oplossing voor je vegetarische - of nog erger :lol: veganistische nageslacht.

Zelfs helemaal zonder (namaak)gehakt proef ik weinig verschil, Yves. Bedankt voor de tip!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 19 sep 2017, 18:15

Vanmorgen de helft van de kalkoenen geslacht. Het lijken wel halve varkens! Morgen versnijden, verpakken en invriezen. Ben van plan om met het stoofvlees vleeskroketten te maken: dat zal net iets lekkerder en makkelijker te gebruiken zijn dan vol-au-vent waarvoor we telkens een witte saus moesten maken. De kroketten kunnen direct in de frietpot of in de oven en zijn makkelijker in porties te verdelen, naar behoefte.

Het zalige gevoel dat me overvalt wanneer ik binnen kom nadat ik een uurtje buiten heb gespeeld, compenseert voor een groot deel de tristesse die me overvalt als ik de herfst ruik en de dagen zie korten.

Mijn wederhelft heeft twee 'dode' bloembakken uitgekieperd bovenop de verse veldsla. Dat illustreert wellicht hoe weinig klassiek de moestuin hier oogt. Ik mocht gisteren nog fier melden dat er geen verstoring is door bovengrondse levende wezens in de groententuin... ;-)
Een beeld van het veldslabed voor de feiten, met duivenresten:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 sep 2017, 19:33

Vier keer 13 kg kalkoenvlees... vegetariër zal nog niet voor dit jaar zijn. Met de levers heb ik een lekkere patê gemaakt, die niet gebakken werd. De vleeskroketten zijn slecht gelukt: de roux was blijkbaar te vochtig en dus de kroketten te slap. Ze zijn lekker, maar slecht te bakken. In de frietpot durf ik ze niet gooien, wegens bederven van het vet. Het stoofvlees daarentegen was subliem. Dus morgen maken we van de restjes van de laatste twee slachtoffers zoveel mogelijk stoofvlees.

Het gras waartussen de veldbloemen werden gezaaid, heb ik nog eens tot op 5 cm gekort. Misschien geeft dat de kleine plantjes meer kans om de strijd tegen de snelle groeier te winnen.

Het is opnieuw paddenstoelentijd. Ieder jaar weer die verbazing over de groeispurt van dit schepsel. Het is bijna onmogelijk om over de paadjes te lopen zonder de kabouterhuisjes te beschadigen. Ook hun snelle verandering en teloorgang liggen in dezelfde lijn. Wat die hier komen doen tijdens hun bliksemcarrière is me niet helemaal (of helemaal niet) duidelijk...

Eén keer het duivenhok niet afgesloten en weer prijs: een nest geroofd, gelukkig maar met één ei. De eierdief blijft alert!

Bestaat er een ziekte die je kan krijgen door teveel zelf gewonnen fruitsap te drinken? Als het 'ja' is, ken ik waarschijnlijk snel het antwoord! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 sep 2017, 19:00

Nu het klimaat gekke toeren doet en de voedingsdriehoek op zijn kop blijkt te staan, heb ik ook een vreemde evolutie in het dierenrijk mogen meemaken. Eergisteren trippelde er bij het eerste gezicht een soort vlieg over de terrasvloer die een half verdoofde spin met zich mee sleurde. Begin van de georganiseerde weerwraak van een eeuwenlang uitgezogen diersoort op zijn belager? Getuige bijgaande foto.
Afbeelding

Wegens afwezigheid duiventil nog eens open gelaten: een extra verlaten nest, eieren intact maar niet meer bebroed...

Bij thuiskomst vanavond heerste er een heerlijke warmte die ons verwelkomt. Er was de ganse dag niet gelucht.

De merels zijn terug: vanmorgen zeker zes exemplaren gezien, en ook de roep van een zanglijster gehoord.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 25 sep 2017, 13:49

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnendoders, al heb ik er geen idee van of dit één van de 75 in onze streken voorkomende soorten is.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 25 sep 2017, 19:59

Yves schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnendoders, al heb ik er geen idee van of dit één van de 75 in onze streken voorkomende soorten is.

Razend interessant, Yves. En zeggen dat ik nog niet eens wist dat er spinnendoders bestaan! Chapeau voor al die speurders die reeds zoveel info hebben weten te verzamelen!
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin