Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 11 aug 2017, 19:57

Deze namiddag een hen patrijs, met acht kuikens, langs de poel. Wat prachtig, zo'n als één lichaam voort trippelende 'klucht'! En wat een prestatie voor het moedertje, als je weet hoe klein zo'n dingetje begint in een wereld vol valkuilen...

De holenduiven vinden het pas gestrooide bloemenzaad natuurlijk bijzonder lekker.

Het boompje met de conference peren mag vrezen voor zijn leven. Op zijn minst zal het een hernia overhouden aan zijn 'overdracht'.

Vijf reisduiven hebben blijkbaar zo'n trauma opgedaan bij de laatste sperweraanslag, dat ze reeds enkele nachten elders slapen. Bij valavond toeren ze rond hun hok zonder te durven landen en dan verdwijnen ze naar veiliger oorden. Het zijn natuurlijk jongeren zonder kind noch kraai die hen aan huis zouden binden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 aug 2017, 18:02

De opkomst van de veldbloemen rond de poel ziet er veelbelovend uit! Nu, het zaaimoment kon niet veel beter: vlak voor wat regendagen.

De haaskleurige kat zat vandaag met toegenepen ogen te dromen van wat eten. Ik heb een snede brood in melk geweekt en het haar voorzichtig voorgeschoteld. Sterk hoe ze dat vanop enkele meter met haar neus opspoort. Niet zo leuk voor kippen en vogels: er was groot alarm bij de haan, en de voedertafel bleef leeg. De kool en de geit sparen, het is moeilijk...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 aug 2017, 21:06

Onze lieve poes zat vanmiddag al bovenop de tuintafel. Dat is de kortste weg om snel op de transferlijst te komen. De vele grazende merels hebben vermoedelijk ook al de plaat gepoe(t)st uit schrik.

Een vijftiental kaardebolscheutjes die op een wandelpaadje in de tuin opgedoken zijn, heb ik uitgespit en bij de poel, aan de rand van de ontluikende bloemenweide, opnieuw ter aarde besteld. Het tuinpaadje wordt enkele keren per jaar gemalen...

Om de eenvoud van groenten kweken aan te tonen, stelde ik iemand voor om een kruiwagen maaisel van zijn pelouse uit te gieten op één vierkante meter van die pelouse, en er 10 slaplantjes met blokje in te duwen, een paar keer flink water op het akkertje te sproeien (bij droog weer) en te zien welke prachtige sla er enkele weken later te oogsten is!

Tot overmaat van overvloed hangen er nu ook bijna rijpe druiventrossen tussen de frambozen en de netels, afkomstig van de druivelaars die totaal verwilderd rondspringen tussen de fruitbomen. Als ik er bij kan komen, wil ik ze toch wel eens proeven, maar ze zullen voor de vogels zijn. Die hebben daar minder moeite mee.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 17 aug 2017, 08:32

Elk jaar dezelfde bedenking bij de boontjes: van zohaast je er eentje ziet hangen tussen het gebladerte, mag je met de emmer en een stoeltje erop uittrekken en op zoek gaan. Je komt terug met een halve emmer oogst, en dat blijft zich elke dag herhalen, tot je de pedalen verliest en er niks dan dikke vette peulen staan (die ik dan niet meer lust).

Met mijn dure 'tegen de doornen bestande handschoenen' (die je bij thuiskomst via de binnenin verborgen bijsluiter in 16 talen laten weten dat enkel de palmen die eigenschap hebben en de firma voor de rest niet verantwoordelijk is...) heb ik vanmorgen een aanval uitgevoerd op de 'zaaiende' distels in de bloemenonkruidrand van de tuin. Pijnloos, en zeer voedend voor de bodem! En wat die bodem allemaal voortbrengt: reuzenaardappelen, die de sjalotten overgroeid hebben en die samen door het pompoenenloof bedekt worden en die alle meer dan het oogsten waard zijn! Het is me nog nooit overkomen dat het lastigste werk in mijn tuin het oogsten was!

Waar zijn al die merels naartoe?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 17 aug 2017, 18:27

De helft van de bramengelei is al enkele dagen geleden gepot. Heb er slechts half zoveel suiker in gedaan als het recept voorschreef. Zo is ze nog iets pittiger, maar wellicht ook wat dunner. Er zijn 30 potjes gevuld die op mijn maat zijn: zo'n 150 gram, dat ik op enkele dagen de baas kan.

Wieden is nog zo plezant nu ik eindelijk begrijp dat elk gedroogd onkruid een beetje voeding is voor de groenten. Het is echter te voorzien dat er daardoor steeds minder onkruid zal groeien en ik zal moeten uitkijken naar ander 'groenvoer'. In dit verband heb ik gedacht dat mensen die niet over hooi of gazonmaaisel beschikken, best wel het maaisel uit de bermen in hun gemeente kunnen verzamelen en er de tuin mee onderdekken. Op bepaalde plaatsen liggen er zelfs immense hopen onder bruggen of op doodlopende wegjes te rotten, waarvan wel enkele tonnen gemist kunnen worden...

Heb de rest van de resistente 'witte' aardappelen gerooid, met de handschoen. Overvloedige oogst. Enig minpunt: enkele knollen met muizengeknabbel.

De kat is haar avondmaal aan het gebruiken, onder overvloedig protestgeroep van een fazanthaan, die tot op 5 meter nadert, maar duidelijk ook klaar staat 'in achteruit'.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 18 aug 2017, 08:12

Wie zijn tuingrond spit, of freest, of spitvorkt, en er met zijn laarzen nadien over loopt, doet het gedane werk, op de plaats van zijn voetstappen, grotendeels teniet. Tegen de tijd dat zijn planten of zaden ter plaatse staan en kunnen groeien, is er al veel 'verkullebukt'. Bij een dik afgedekte grond moet er niets meer gezwoegd worden en wordt ook geen schade toegebracht met erover te lopen, integendeel. Het deken mag een beetje aangetrapt worden, dan zinken de planten er niet in weg, en sluit het materiaal beter rond de wortel van de plantjes. Het ontsluiten van de bodem wordt voor ons gedaan door het rijke bodemleven dat onder het organisch deken explodeert en dit voor de plantenworteltjes op zo'n 'fijne' wijze dat spade noch frees noch riek er kunnen aan tippen. Maar welke boerenbond kan hiervoor reclame maken? Het zou zijn eigen failliet zijn! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 19 aug 2017, 18:36

Er is een trio bosfazant aangekomen, dat ik in een verplaatsbaar rennetje heb gezet, dicht bij het terras. Bedoeling is ze daar zo lang mogelijk in onze buurt te houden, aan ons gewend, en ze dan de vrijheid in de tuin te geven, zodat we ze af en toe nog eens terug zien, liefst ooit met een nest kuikens. Hopelijk worden de echte wilde soortgenoten dan ook wat aangelokt. Jaren geleden hebben we dat al eens gefikst, en dit met leuke taferelen tot gevolg. Enkele generaties later zijn de beestjes echter alles vergeten en (terecht) mensenschuw geworden. De kat heeft de nieuwkomers al eens de stuipen op het lijf gejaagd, waardoor die ook op haar lijf gejaagd werden. Na een halve dag zit het drietal nog steeds stil in een donker hoekje van de ren, ze eten noch ze drinken en vragen zich af waar ze beland zijn...

Gezien het succes, heb ik nog wat bloemenzaad gestrooid in de omgeving van de poel, nu tussen het gemalen gras.

Gisteren kregen we van iemand een bloementuil bestaande uit gele guldenroede en zonnebloemen: een prachtige combinatie!

Nog gisteren: een geschenk uit de hemel! Een jonge houtduif zag ik in nietsvermoedende vaart recht op ons raam afkomen: een doffe slag en ze viel morsdood naast de geschrokken, ingedommelde kat op het pad. Mijn 'koelbloedig' ingrijpen bestond erin te zorgen dat de kat niet met de duif aan de haal ging door die zelf een kopje kleiner te maken, te pluimen en in de diepvriezer te deponeren.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 aug 2017, 20:35

Heb net de rest van de 'wilde' aardappelen gerooid. Sommige planten laten ongelooflijk mooie knollen zien, en andere ongelooflijk aangewreten exemplaren. Van die laatste zijn er soms slechts enkele resten over, maar wijzen de holtes in de aarde erop dat er ooit ook een prachtige oogst zat. Ben dus aan de slag gegaan om een plastiek fles om te toveren in een muizenval, met de klassieke truc van de omgekeerde, afgesneden hals. De vraag is enkel waarmee ik de aardappeleters kan lokken... Aardappelen hebben ze volop. Misschien wat granen en kaas om de geur toevoegen? In elk geval zal ik de fles dieper leggen dan het aardoppervlak, en er dan ruim hooi bovenop doen, zodat het stikdonker is daaronder. Vraag is ook of de flesopening ruim genoeg of niet té ruim is.

De eerste meloen die we aansneden viel tegen: hij was goed van smaak, maar het vruchtvlees had een te dikke harde schil. Gemeten naar de arbeid die er toch van zaad tot vrucht aan is, is het sop de kool niet waard. Er zijn nog enkele kleinere vruchten van een ander ras. Misschien zijn die beter?

Minstens vier vleermuisjes toeren hier nu rond. Blijkbaar is het binnenin onafgewerkte dak van het terras en de carport een goede nestplaats voor die geheimzinnige beestjes.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 22 aug 2017, 09:53

De eerste 'ongewone' gast aan de uitgediepte poel is natuurlijk niet de meest gewenste, maar de zilvermeeuw die het beetje water opzocht toont toch aan dat er meer kan verwacht worden, eens het waterpeil wat hoger zal reiken en de sleuven echte modderpoelen geworden zullen zijn.

Wellicht heeft de kat vanmorgen haar beste dag niet gekend. De loslopende buurhond heeft vreselijke heibel gemaakt en de kat is nog niet om haar ontbijt gekomen. Net nu ik een zak korrels heb gekocht (ik was het beu melk en brood klaar te maken), is ze wellicht uitgeteld. En er ligt een klein duivenjong vol vliegen op haar te wachten. Het zou geen groot gemis zijn, maar dit wenste ik het beestje nu ook weer niet... Maar men moet het vel van de kat niet verkopen, voor ze geschoten is...

De gestresseerde fazanthen lag al vijf keer met haar poten omhoog, maar ze geeft de pijp niet aan maarten.

Heb daarnet met de handhaagschaar de 400 m carwashborstels in de dreef wat gekort. Meer moet dat niet zijn. ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 22 aug 2017, 13:14

Oef, weer bijgebeend in je tuinverhaal. Je zonsimpressionismefoto was bijzonder 8-) en de kat op de transferlijst :lol: In onze poel stond ook alweer wat water - onze hond gaat er na het trainen met de schapen altijd 'drinken'. Vreemd: hij staat er terzelfdertijd ook altijd in te plassen ... Bij het maaien van de distels een klein haasje opgeschrikt. Het vluchtte in het kippenhok, maar de kippen houden er niet van en gingen het te keer gaan. Ik heb het dan maar uit de kippenren gehaald. Dat kleintje kon nogal 'blazen' zeg. Gisteren ook een gesprek over ethiek met onze zonen: gaan we de haan uit zijn lijden verlossen of niet? Ik denk dat hij door meerdere infarcten is getroffen, hij kan niet meer op 2 poten stappen, verliest zijn evenwicht, valt in het eten, ... De kippen kan hij ook al lang niet meer bedienen, de sukkelaar. Maar hij sleept zich nog elke dag weer naar het hok en weer weg.
Ik kwam gisteren langs het kanaal de nieuwe bewoner van café Central tegen ;-)
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 23 aug 2017, 06:35

Yves schreef:Oef, weer bijgebeend in je tuinverhaal. Je zonsimpressionismefoto was bijzonder 8-) en de kat op de transferlijst :lol: In onze poel stond ook alweer wat water - onze hond gaat er na het trainen met de schapen altijd 'drinken'. Vreemd: hij staat er terzelfdertijd ook altijd in te plassen ... Bij het maaien van de distels een klein haasje opgeschrikt. Het vluchtte in het kippenhok, maar de kippen houden er niet van en gingen het te keer gaan. Ik heb het dan maar uit de kippenren gehaald. Dat kleintje kon nogal 'blazen' zeg. Gisteren ook een gesprek over ethiek met onze zonen: gaan we de haan uit zijn lijden verlossen of niet? Ik denk dat hij door meerdere infarcten is getroffen, hij kan niet meer op 2 poten stappen, verliest zijn evenwicht, valt in het eten, ... De kippen kan hij ook al lang niet meer bedienen, de sukkelaar. Maar hij sleept zich nog elke dag weer naar het hok en weer weg.
Ik kwam gisteren langs het kanaal de nieuwe bewoner van café Central tegen ;-)

De haan naar het RVT brengen, zoals ons ook te wachten staat als we gezond geleefd hebben, Yves... ;-)
Bij een stadsmens die rond zijn veertigste 'de buiten' ontdekt, gaan de ogen plots open, en beseft hij ineens wat zijn oudjes daar 'in godsnaam' aan hebben... Beter laat dan nooit, want het overgrote deel van ons volk ziet het licht jammer genoeg nooit. :-(
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 26 aug 2017, 13:45

We eten reeds maanden elke dag een hapje frambozen. Nu snap ik helemaal hoe dat kan: op het oude hout groeien vroeg in het voorjaar kleine besjes, en op het einde van de zomer komen er 'veilingbessen' aan het nieuwe hout. En raar maar waar, in mijn ouderlijke thuis zaten er bijna altijd van die vervelende witte wormpjes in iedere bes, maar nu lijken die bespoten met een fel anti-worm-middel! Zijn het de netels en de distels die de wormen dood steken?

De kat is een dag later nog eens opgedoken, en nu is ze reeds drie dagen afwezig. Vreemd, maar ik heb er geen uitleg voor. De zak korrels laat ik in elk geval nog wat hier staan...

De groenbemester bij buurboer is gisteren ingezaaid. Jammer dat het geen zonnebloemen zijn, maar wellicht gele mosterd. Maar beter dat dan niets.

Op enkele 'wilde' stronken na zijn alle aardappelen op het droge. Het loof was 1,80 m lang. Heb er foto's van, maar tinypic weigert al mijn postpogingen... De knollen zelf zijn groot, maar de muizen hebben er al teveel binnen. De twee flessenvallen hebben nog geen vangst opgeleverd. Je zou inderdaad niet goed snik moeten zijn om door een nauwe flessenhals te kruipen om aan de kost te komen, als er zoveel vrijuit te rapen valt in de tuin.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 27 aug 2017, 19:43

Het experiment met de woelmuizenvallen leverde nu toch verrassende resultaten op. De beide plastiek flessen waren leeg gegeten, er lagen keuteltjes in maar de muizen waren gaan vliegen. Wat meer is, in één fles was zelfs een gat geknabbeld! De flesopening blijkt dus te groot. Nu heb ik een paar glazen flessen voor een kleine helft met water gevuld, ze onder een hoek van 45 ° in de grond begraven , er wat stukjes oude croissant in geduwd, en bedekt met hooi. Wordt vervolgd...

De kat alweer aanwezig.

De fazanthen heeft het hazenpad gekozen tijdens het verplaatsen van de kooi. Nog één beest te g(h)aan en de overwenning is een totale flop.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 29 aug 2017, 08:02

Nog nooit was wieden en opruimen zo plezant: elk(e) netel, distel, tak, graspol, blad of pluim gaat de tuin op en is wat groente voor het volgend seizoen. Ook het aardappelloof van 1 m 80 hoog, dat men vroeger in brand stak om alle ziektekiemen te doden, ligt zich in tuingrond om te vormen. Straks gaat er nog een lading maaisel bovenop om de gaatjes te vullen, en daar gaat dan de veldsla in groeien. Niemand zal mooiere kweken in een klassieke tuin... ;-)

Wanneer ik de laatste sla met water besproei, lopen er zeker 50 spinnetjes weg die niet van regen houden. Zouden die er voor zorgen dat er vandaag nooit meer één beest op onze sla zit?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 30 aug 2017, 06:44

Een grote kleinzoon heeft onze grasmachine van stal gehaald en de pelouse en het onbezaaide stuk naar de poel toe, gemaaid, voor de regen. Stilaan heeft dit hier het uitzicht van een golfterrein! Nog een witte lange broek, mijn madame in het nieuw en een karretje met wat stokken en we horen bij de happy few... ;-)

Een zak met oud brood, die soms droog opgesteld staat in de buitenhaard, werd door de kat met een nachtelijk bezoek vereerd. Had hem nochtans toe geduwd uit voorzorg, maar ze heeft toch van de pistolets gesmuld.

De nieuwe tv zat in een kartonnen verpakking die nu op de rest van het in onkruid vergane aardbeienbed werd open gespreid, verzwaard met grasmaaisel (van het golfterrein!) en met hemelwater.

De (veld)muizen laten zich voorlopig niet vangen door de glazen flessen. Of is het gat te nauw?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 31 aug 2017, 17:12

Nu toch: twee kleine muizen in één van de twee flessen! Er zat wat croissant in de opening en in het water waarmee ze half vol was. Helling 45 °. Hopelijk zijn het de 'juiste' muizen die zich lieten strikken: de aardappel-, prei-, selder- en worteleters. Wat de knolselder betreft, door die her en der te planten lijkt de muizenwraat best mee te vallen. Maar je moet eerst oogsten om zeker te zijn dat je geen lege dozen overhoudt...

De kippenhemel heeft er zeven martelaren bij: de vijf 'leghanen' en twee stevige vethanen zijn diepvriesklaar. Een gevoelige verlichting van het rantsoen gebroken granen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 04 sep 2017, 19:43

De appelslag is van wal gestoken. Nu al is duidelijk dat we (ver) boven de geschatte 200 kg fruit zullen uitkomen, waarnaar de man van de pers (geen journalist) had gevraagd. Ook het fruit, net als de groenten, is van een goede kwaliteit, zonder enige behandeling, zelfs zonder snoei. Voor volgend jaar zou ik moeten onthouden dat ik het gras rond de bomen best plat trappel. Dat maakt de matras waarop het valfruit terecht komt nog dikker. Nu verdwijnt dat tussen de grassprieten, zodat ik het niet zie liggen, en de muizen vrij spel hebben om ongezien aan de appels te knabbelen en ze zo onbruikbaar te maken. Ze kunnen ook makkelijk van hot naar her lopen in hun grasbos. Misschien heeft het opstaande gras wél het voordeel dat het valfruit weinig afziet van de zon en van de wespen.

Nu door het raam weer een prachtig 'magic moment' met de zachte tinten die bomen, gebouwen en wolken tonen in het stervende zonlicht

Daarnet een fazanthaan met een harem van vijf hennen voorbij de poel. Mijn inspanning om het fazantenras een duwtje in de rug te geven blijkt dus onnodig.

De kalkoenen hebben warempel durven proeven van een aantal rotte valappelen die ik in hun weide gooide!

De ondergrondse muizen hebben nu ook smaak gevonden in de rode bieten... en er moet geen appel bij waarmee ik die naar aarde smakende knol liever eet.

Ook vijgen zijn niet mijn favoriete fruit, maar mijn wederhelft eet mijn portie zonder morren.

Met de bramen loopt het nu snel op zijn einde. Het was een topjaar, en de gelei is hemels!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 05 sep 2017, 19:39

We zullen toch een offer moeten brengen aan de god van de vruchtbaarheid: er komt geen einde aan het fruitplukken. Volgend jaar, wanneer ik (hopelijk) weer een jaartje ouder ben, moet ik misschien enkele gastarbeiders inhuren ;-) . Ladderklimmen en met zakken vol fruit zeulen wordt hoe langer hoe meer een risicoberoep. Wanneer een appel wat te ver hangt, en ik reik er naar, denk ik dikwijls dat het stom van me is mijn rug te riskeren en zodoende een ziekenhuisverblijf te winnen... Maar het genot van een glaasje eigen puur appelsap te proeven lang nadat de fruitbomen kaal staan, maakt straks toch vele goed!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 sep 2017, 08:20

De topperen en -appels zijn doorgaans de mooiste, want meer licht en minder exemplaren. Beantwoordend aan de natuurwet 'hoe meer inspanning iets kost, hoe lonender het resultaat'... Deze probeer ik te omzeilen door eens ferm aan de boom (of tak) te schudden. Gisteren vielen er zo een vijftal prachtappels in het grasdeken. Net toen ik de eerste wilde oprapen maakte ik, zoals dikwijls, kennis met een niet-natuurwet: die van Murphy. Een kampioenappel van 300 gram had zich nog even bedacht alvorens te vallen, en waagde toen toch de sprong in het ijle, waarbij het tot een botsing kwam tussen twee planeten: Pomme-peï en Kop-ernicus. Die laatste zag even alle sterren aan het firmament en realiseerde zich dan dat de vruchtbaarheid niet in de ballen van een god, maar in de schoot van een godin huist. 'Godinverdomme' was mijn schietgebed dat de hele boomgaard met leedvermaak aanhoorde.

Pascale Naessens heeft een recept met knolselder en rode biet aan google toevertrouwd, dat mijn keukenprinses vandaag zal uittesten. Twee kanjers zoals ik ze nog nooit kon kweken gaan daarom voor de bijl, zodat de prinses morgen een voormiddagje vrij zal hebben. Wat me dit jaar echt verbaast is dat groenten die in de verdrukking stonden door droogte of concurrentie van buren, in hun eerste levensfase, zich dubbel en dik (vooral!) weten te herpakken zodra de omstandigheden beter worden. Vroeger gaf een slechte start ook een slecht resultaat.

Het is een plezier om de vetkippen en in mindere mate de kalkoenen, valappelen te zien eten. De filetjes zullen er naar smaken!

De eerste (mannetjes)vink liep daarnet over de nok van het duivenhok. Laat ze maar komen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 07 sep 2017, 13:08

Cappelle schreef: 'Godinverdomme' was mijn schietgebed dat de hele boomgaard met leedvermaak aanhoorde.

:-D

De hoogste appel: zoals ze in Schotland ook zeggen: bidh an ùbhal ìs fhearr air a mheangan is àirde.

Wij hebben voor het eerst onze appels geperst. Tot vorig jaar waren de appelen voor de schapen, de vogels en enkele kartonnen voor de winterse appelmoes. Dit jaar een goeie 135 kg geplukt (van 2 bomen, een jong boompje van 13 jaar helemaal geplukt, de oude boom heeft alleszins nog 50 kg hangen voor de vogels :)
Plukken met zo'n netje op een uitschuifbare stok:

Afbeelding

Dat helpt om je verzekering en je rug wat te sparen. Het is wel tijdrovender, maar tijd is er genoeg ;-)
We waren eigenlijk te vroeg met onze appels: het persen start overal te lande pas ten vroegste in september, half september. Maar in Voormezele waren ze er al aan begonnen. En het komt ook beter uit voor de kinderarbeid als de appels in de grote vakantie kunnen worden geplukt.

Volgend jaar cider proberen. En het jaar erna Calvados.
Yves
Steenarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin