Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Miguel op 26 apr 2017, 11:47

Ik had eerder mijn bedenkingen bij het 'kokend water' voor de thee. Het water mag wel warm zijn (ong. 60°) maar koken is net iets te warm.
Miguel
Sperwer

Berichtdoor Cappelle op 27 apr 2017, 18:07

Miguel schreef:Ik had eerder mijn bedenkingen bij het 'kokend water' voor de thee. Het water mag wel warm zijn (ong. 60°) maar koken is net iets te warm.

Dus maak ik reeds mijn hele leven te warme thee, gelukkig tot hiertoe zonder nare gevolgen, Miguel. Bedankt voor de opmerking.
Martine zegt 'tegen het koken aan'...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 28 apr 2017, 20:43

Die dekselse torenvalken! Nadat ik foto's kon maken van meneer en madame in hun deurgat, en samen op een door mij gemonteerde zitstok, kon ik ze vandaag niet meer in de buurt zien! Ze hebben me alweer valse hoop gegeven. Kjirrekiwere!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 30 apr 2017, 20:35

Eindelijk zijn er hier 10 konijntjes geland in de weide. Toch verbazend hoe de beestjes op één dag veranderen... In hun geboorteplaats lagen ze als pluchen beertjes in een moderne kooi (plastieken bak met tralies erboven), met korrels en wat verwelkt gras waar ze aan knabbelden. De kweker had dat speciaal gegeven omdat hij wist dat ik ze buiten zou 'gooien'. Vanuit hun schuilkooi gingen ze op verkenning in de groene weide met hoog gras. Ze aten kleefkruid, wilg, populier, paardenbloem enz. . Ze weten instinctief wat lekker en gezond is en reageren op de alarmroep van de merel alsof ze nooit anders gewoon waren. Ze blinken in hun vel en raken de korrels nauwelijks aan. Volgens de wetten van de konijnologie mag je de beestjes nooit plots overschakelen naar fris groen, want daar krijgen ze diarree van. Elk jaar bewijzen ze hier het tegendeel!

De torenvalken waren gisterenmorgen voor 5 minuten samen terug in de bak, en vandaag komt alleen het mannetje wat jagen boven de tuin, om dan weer richting bos te verdwijnen.

Twee raids van de sperwer gezien: vanmiddag en vanavond. De eerste was spectaculair: als een drone (met die vooruitstekende poten) kwam hij op de voedertafel afgestormd, en greep een ringmus in de vlucht. De prooi werd geplukt onder de meidoorn waarin ze wou vluchten. De tweede aanval, ook op de voedertafel, was wellicht het werk van het vrouwtje, maar leverde niets op.

Morgen eten we de eerste bloemkool uit de serre: hagelwit, en veilingkwaliteit! (denk ik...)

Vader fazant durft al blijven eten onder de voedertafel, terwijl ik op het terras zit. Het vertrouwen groeit.

Gisteren vier hazen in de boomgaard. Haasje op, laat je rijden, zo leek het... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor fr0k0 op 02 mei 2017, 16:12

Mijn droomtuin is voor de jonge koolmezen een plek van horror gebleken. Nog maar 1 dag uitgevlogen en ik vond enkel nog de pootjes als restant. Was het zo n dekselse kat? Of een ekster die zelf jongen te voeden heeft?

Toch zonde van het harde werk van de koolmeesouders.

Ondertussen is de eerSte lading huismussen al uitgevlogen. De bruine donzige bolletjes roepen om ter hardst, terwijl sommige mussen al verdord gras uit de kippenren komen plukken voor de tweede legronde.

Ook de kip zit op eitjes. Volgende week zouden er 4 Wyandotte's extra moeten rondhuppelen. Ik ben benieuwd!

Ook de bijen doen hun uiterste best en vliegen af en aan met nectar en stuifmeel. De extra broedkamer zal goed van pas komen.

De merels hebben na hun geplunderd nest van vorig jaar dit jaar een andere tuin uitgekozen. Ik heb ze vooralsnog niet kunnne lokaliseren.

Ook de pimpels hebben eieren voor hun geld gekozen ...

Ondanks de vele hommelnestkasten - en potten heb ik nog niks gespot. Mogelijk zit er toch een steenhommelnest vanachter in de takkenril.

Zachte regen. Eindelijk!
fr0k0
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 02 mei 2017, 17:21

Mooi, Gert! Hier nu ook al een half uurtje aan één stuk gemiezer. Als het de hele nacht zo doorgaat zal het al iets zijn...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 03 mei 2017, 08:32

Gisteren twee vrouwtjes grasmus (met een tussenpoos van enkele uren) tegen twee verschillende ramen van het huis! Gelukkig konden ze na een tijdje sterren gezien te hebben, allebei weer wegvliegen.

Mooi om te horen hoe het verse hemelwater in een (bijna) lege regenput valt.

Eergisteren een aanval van het merelwijfje op een voorbij stuivende sperwermadam. Gedurfd, en de aanvalster poetste de plaat!

Er moet NU geplant worden, de boer desnoods onder de paraplu.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 05 mei 2017, 19:56

De konijntjes zijn al zo goed getraind op toegeworpen voedsel, dat ze eerst nog wel schrikken, maar dan hun reukzin volgen en altijd het nieuwe voer weten te vinden.

De laatste prei is geoogst, en de nieuwe is geplant! Ik laat enkele stronken doorschieten voor zaad, want nog nooit had ik zulk prachtig resultaat.

Als van god gezonden een mooie vracht gazonmaaisel thuis gebracht. Jammer dat ik net de aubergine- en de paprikaplantjes op het geoogste slaveldje had geplant: bij gebrek aan gras had ik de (oneetbare) zevenjaarse spinazie als bodembedekker gebruikt, samen met potgrond en duivenmest. Het is geen zicht, maar het bijzonderste is dat ze groeien. Ze kregen een ferme regenbui, met de tuinslang.

Het gras heb ik op de dichtst bevolkte onkruidplekken in de nog niet aangeplante delen van de tuin gegooid, nadat ik met de hak de grootste netels, distels en het boerenwormkruid heb afgeranseld. Ze vormen straks voedsel voor de nieuwe aanplant, waarvan de pompoenen wel weer het grootste deel zullen innemen. Maar gezien de ijsheiligen hier van geen tel zijn, moet ik daarvoor nog een kleine maand wachten.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 06 mei 2017, 06:41

Op FB gelezen: vandaag internationale dag van het naakt tuinieren...'t Zal nog niet voor deze morgen zijn, vrees ik. Het wordt ten hoogste de regionale dag van de 'pardessus'!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 mei 2017, 18:51

Afbeelding
Zoek de spruiten...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 mei 2017, 18:56

Afbeelding
De konijntjes in goede doen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 mei 2017, 19:36

Vanmorgen rond 6 uur vries-weer ipv brand-weer gespeeld! De tuin was bijna helemaal wit en gisteren had ik rode kool, paksoi, savooi en torentjeskool uitgeplant. Ook de aardappelen waren vervroren, maar het bluswater heeft ze deugd gedaan: de vorstschade is beperkt. In de serre, waar ik venkel, tomaat en komkommer had geplant, had het net niet gevroren.

De 'bruine' druivelaar krijgt langzaam maar zeker nieuwe blaadjes! Maar bloeien zal hij wellicht geen tweede keer doen dit jaar.

Met een pracht van een bloemkool heb ik voor vanmiddag 'frisse bloemkoolsalade' gemaakt (recept 'Heerlijker wijs'). Heerlijk!

Met de gekende luiaardsmethode heb ik drie rijtjes prei geplant. Heb weer een verbetering aangebracht. Zoals gewoonlijk een dikke laag maaisel op het onkruid gegooid, dan met de greep door het gras heen de bodem even opgeschud, zodat hij losser wordt. Om de rij te markeren geen touw gebruikt, maar de ferme waterstraal van de tuinslang. Die werkt als een stift die in het maaisel een streep trekt. De natte ondergrond laat zich dan makkelijk doorboren met de plantstok. In elk gat een plantje, en dan met de gieter (om het plantje met zachtheid te behandelen) het plantgaatje dichtspoelen, en klaar is kees. Wat ik ook ontdekte: als ik het plantbakje met veel water in een moerasje verander, kan ik de grootste preiplantjes er makkelijk uittrekken zonder ze te beschadigen. Vroeger moest ik ze lospeuteren uit de aardkluit, en de kleinste plantjes weggooien. Nu kunnen die nog even doorgroeien en later ook geplant worden.

De jonge spreeuwen zijn de pijp uit! Eigenaardig dat ik dat nog nooit heb zien gebeuren... Vandaag viel me plots op dat de oudjes niet meer af en aan vliegen zoals de vorige weken. Gisteren had ik de jeugd nog aan het gaatje zien koekeloeren, en vandaag is alles stil. Ze zitten ook niet in de buurt, maar zijn dus kennelijk onmiddellijk ver van huis gaan vliegen. Er zijn wél nog enkele nesten met jongere exemplaren die een van de volgende dagen op de vleugels zullen gaan.

Een zwakker moment voor de konijnen: het koude,natte weer en de bloemkoolbladeren (?) hebben bij enkele wat dunne mest veroorzaakt. Een ervaren kweker ruikt dat direct, en gooit wat frisse takken van wilg, populier, sleedoorn, enz. voor hun neus, samen met wat maaisel van klaver en paardenbloem. Met de hulp van het zachtere weer zou dat genoeg moeten zijn om ze weer harde keuteltjes te doen produceren...

Een primeur: het koppel grote bonte specht bij de voedertafel!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 12 mei 2017, 17:26

Enfin, 9 liter water in één bui. Da's toch al iets om mee te beginnen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 mei 2017, 09:29

Beter laat dan nooit: gisteravond vond ik het 'half kriel - half legkip - hennetje' dat elk jaar broedt (sinds een jaar of vier) op de negen eieren die die dag gelegd werden. Vanmorgen heb ik een platte kartonnen doos met potgrond natuurlijker gemaakt en daar dan stro op uitgespreid. Madame zit op haar vertrouwde plaats tussen het tuinmateriaal met wat eten en drinken in de buurt. Een te klein eitje (haar laatste?) heb ik eruit gehaald. Eens ze vast zit zal ik dan de deur eens openlaten zodat ze haar pootjes effen kan strekken door wat te scharrelen. Zo geraak ik hopelijk aan enkele verse poeljen die voor de wintereieren zullen zorgen, en kan ik ook een tiental vetkuikens mee laten opgroeien.

De kalkoenen in de kwekerij zijn 14 dagen oud. Nog eens zo lang en ik haal er een stuk of drie.

Vanmorgen plukte de sperwer alweer een ringmus van de voedertafel. Ik begin me af te vragen of ik het haar niet te gemakkelijk maak met dat voederen... Ik weet niet hoeveel succesvolle raids ik al heb gezien! En tel daarbij deze die ik niet zag!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor manne op 13 mei 2017, 12:23

Waarom voeder je nu nog Luc?
manne
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 13 mei 2017, 19:29

manne schreef:Waarom voeder je nu nog Luc?

Verleden jaar ben ik het ook blijven doen, Manne, en ik vond het tof. De hele dag is er komen en gaan van vele soorten vogels, en in het najaar hoef je dan niet van nul te beginnen. De een zegt dat het niet goed is, en de ander (zoals ikzelf) vindt er geen graten in. Het succes met de kweek van ringmussen is mogelijk ook te danken aan het voederen. Stel dat ik de kippen voer met een volle bak, zoals sommigen doen, dan voeder ik natuurlijk ook de mussen (én de ratten). Het argument dat de vogels dan afleren de natuurlijke voedselbronnen te zoeken, gaat wellicht ook niet meer op: waar zijn die tegenwoordig nog te vinden?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 mei 2017, 07:59

Een rij bloemkooltjes die al een maand buiten staan, en door droogte en koude amper gegroeid zijn, worden nu weg gewreten door de bekende aaltjes (die beter niet geboren waren... ;-) ). In de serre komen die tot hiertoe nooit voor.

Drie zakjes lijnzaad die door het Vlasmuseum aan de bezoekers worden uit gedeeld, heb ik als 'blauwe bloempjes' uitgezaaid. Hun zaad kan later nog voor de vogeltjes dienen, heb ik mezelf wijs gemaakt.

De spreeuwen zijn enthousiast bezig aan de tweede ronde.

Bij de serredeur zat een eerste ringmussenjong, dat probeerde door het glas naar binnen te vliegen. Zo'n vers schepseltje heeft altijd iets onschuldigs en vertederends.

De torenvalk komt toch nog veel boven de tuin hangen, niettegenstaande ze de nestkast niet heeft uitverkoren. Vanmorgen vloog ze met een muis (?) op uit de moestuin.

Dankzij de enkele aardbeiplantjes in de serre hebben we toch al dagelijks de heerlijke vruchten kunnen proeven. De armzalige tomatenplanten beginnen nu aan een inhaalbeweging, en ... ik heb er al spillen naast gezet om ze vast te binden, een teken dat ik er (weer eens) in geloof. Er zat ook een pracht van een lelijke vette pad in de serre, die bloot kwam te liggen toen ik het tuinkersveldje opruimde. Blijkbaar vind ze er eten in overvloed. En eindelijk heb ik de kruisspin kunnen vatten die ervoor zorgde dat ik elke ochtend bij het binnenkomen met mijn hoofd in haar web verzeild raakte!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 mei 2017, 10:10

Grasmonsters zijn moordtuigen, in het bijzonder in de 'vuile' tuinen van luie boeren. Dat werd vandaag weer duidelijk, toen ik eindelijk voor de eerste keer 'de pelouse' kort wou zetten. Gelukkig had ik de motor op 'schildpad' gezet, ipv op 'haas', want anders was er een haas minder geweest. Net voor de machine, op 1 m van het livingraam, haas-tte zich iets door het lange gras. Het bleek een hazenjong van enkele weken oud dat niet wist waar gevlucht, en zich dan angstig in een bolletje perste
in het wandelgangetje dat ik eerder had aangelegd om naar het duivenhok te kunnen stappen. De werken werden onmiddellijk gestaakt, en na een fotootje te hebben genomen, mocht het monster toch zijn gedacht doen op de parking, waar minder schuilplaats is voor 'leven'. Binnen een week zal de langoor al wat groter zijn, en zich hopelijk wat verder van de brutale mensheid terug getrokken hebben...
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 19 mei 2017, 20:38

Al drie konijntjes naar de wuppe... Hopelijk hou ik er uiteindelijk toch nog enkele over...

Het haasje zat er vanmorgen kletsnat bij, maar het leeft!

Jonge groenlingen, ringmussen, merels, koolmezen, spreeuwen! Wat een jeugdbeweging hier! En het leukste is: ze zijn geen van alle schuw, omdat hun ouders dat ook al niet meer waren. Nog enkele jaren en ik voeder ze uit de hand!

De tjiftjaf nestelt op dezelfde plek als verleden jaar. Er was voor het eerst een vrouwtje vink aanwezig! Het nam een bad in de duivendrinkkom.

Rode biet en schorseneer gezaaid. Meloen en de volgende worp salade geplant. De serre geurt naar vers maaisel!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 mei 2017, 19:36

Vandaag reeds op twee andere plekken kleine haasjes gezien. Het is hier zo ontzettend boeiend om naar buiten te kijken, dat ik geen enkele reden meer zie om 'naar elders' te moeten reizen. Nergens beter dan thuis!
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin