Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 03 apr 2017, 07:47

In memoriam de lijster, die gisteren vroeg in de ochtend zijn hemels gezang liet horen. Even voor de middag joeg ik in de dreef de sperwervrouw op met in haar klauwen de geliefde lentebode. Op gevaar af anti-feministisch te zijn kan ik enkel nog hopen dat het het lijsterwijfje betrof, maar in elk geval is de kans op jonge lijsters straks, veel kleiner geworden... Nu weet ik niet of ik blij moet zijn dat de sperwer mijn duiven dit keer ontzien heeft...

Het kiwiplantje is duidelijk in zijn sas tegen de zuidermuur in de steenafval. Het staat al vol groene blaadjes. Goed begonnen, half gewonnen.

Net voor het beetje regen heb ik in het grote stuk dat met bladeren was afgedekt, en waaruit ik de grofste graspollen gespit heb en aan de kippen gegooid, het wilde bloemenzaad gestrooid. Ook een paar handenvol zonnebloempitten werden er bij gegooid en dan wat teelaarde spaarzaam erover verdeeld. Met de tuinslang heb ik echter regen moeten bij toveren en nu maar hopen dat er wat van komt. De kippen zijn jammer genoeg het slachtoffer van deze bebloemingspoging: ze mogen niet meer elke avond vrij gaan scharrelen in de tuin. Dus zal ik ze zoveel mogelijk materiaal moeten ter beschikking stellen in hun ren.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 03 apr 2017, 10:57

Dat valt mee hoor, dat formaat van je foto's :)
Ik sta er van te kijken dat je al zo vroeg in het seizoen zelfgekweekte sla kan eten. Maar ik heb dan ook geen enkele notie van groenten kweken.

Gisteren kreeg ik van mijn buurman een steenuilbak, niet zo'n modern type met bubbelbad en marterslot zoals nu door de steenuilenwerkgroep wordt gemaakt, maar nog zo'n oude simpele bak. Mocht je iemand weten die er interesse voor heeft, laat maar weten ;)
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 03 apr 2017, 19:05

Yves schreef:Dat valt mee hoor, dat formaat van je foto's :)
Ik sta er van te kijken dat je al zo vroeg in het seizoen zelfgekweekte sla kan eten. Maar ik heb dan ook geen enkele notie van groenten kweken.

Gisteren kreeg ik van mijn buurman een steenuilbak, niet zo'n modern type met bubbelbad en marterslot zoals nu door de steenuilenwerkgroep wordt gemaakt, maar nog zo'n oude simpele bak. Mocht je iemand weten die er interesse voor heeft, laat maar weten ;)

Als je hem zelf niet hangt, Yves, en geen kandidaat hebt, dan is er hier altijd een boom waaraan hij kan worden vast gemaakt. De bak die hier hangt is door een spreeuw ingenomen.
En als je de sla wil proeven, breng ik je een kropje mee...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 03 apr 2017, 20:09

Oef, blijkbaar is het mannetje zanglijster intact: het is nu nog bezig met een zeer gesmaakt laatavondoptreden! Mogelijk is het zijn vrouwtje dat gisteren als maal diende voor de sperwer.

Een tamme broedende spreeuw hier heeft me al ontelbare keren in de lucht doen kijken om de zwaluw te ontdekken die ik hoorde. Wat kan die goed imiteren! Maar ik voel het aan mijn grote teen: de dag is dichtbij dat het wél de eerste zwaluw is die boven mijn hoofd passeert... Dat is gewoonlijk rond 6 april...

De gekochte aardappelknollen van Velt zijn ter aarde besteld. God hebbe hun ziel, en niet de muizen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 07 apr 2017, 19:55

6 april is gewoonlijk de dag waarop ik mijn eerste boerenzwaluw zie. Dit keer is het een dag later, maar wel een veelvoud: twee keer drie exemplaren. Daarvoor moest ik wel een fietstochtje maken. Maar ze zijn er dus nog, en ze maken mijn lente compleet!

Eindelijk een afdoend antwoord gevonden op de vraag waarom mijn afgedekte groenten in de tuin vorstgevoeliger zijn dan die van mijn collega's die niet mulchen. Blijkbaar kan de bodemwarmte in een koude nacht niet door de bedekking omhoog om de koele, neervallende nachtelijke lucht te compenseren. Vanmorgen bijvoorbeeld was het pelousegras dat ik gul heb rondgestrooid in de moestuin, sneeuwwit.

De paardenbloemen in het grasperk hebben de gele basiskleur van de uitgebloeide lelies met verve vervangen. Samen met de madelieven en de tulpen vormen ze een prachtig lentedecor. Dit ontlokte aan een (weliswaar bloedverwante) bezoeker de nog nooit gehoorde bedenking dat mijn tuin de mooiste is van het land (of was het Europa of de wereld...?)! Toch meegenomen dat men zoiets kan bereiken door (in vergelijking met de klassieke tuinlieden) ongeveer niets te (laten) doen en bijna geen kosten te maken.

Er staan nu ook al bloemkooltjes van eigen kweek in de serre én buiten.

De eerste asperges staken reeds hun kopje boven en schoten er hun hachje bij in.

Paashazen zitten er rond ons huis meer dan genoeg. Aangezien onze groene long hier dagelijks gevuld wordt met het hele gamma van het vaste en vloeibare mestpalet, worden de langoren door de machines duchtig opgejaagd. Een loslopende hond doet er nog een schepje bovenop, maar het verblijdt mijn groene hart dat de vervolgden heel goed weten dat ze in onze tuin steeds politiek asiel krijgen.

Sinds we verleden jaar allebei met buikkrampen zaten na het smakelijk eten van onze zevenjaarse spinazie, staat die daar nu te staan voor de paus. Maar hij moet ze zelf komen halen.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 apr 2017, 18:43

Nu het sperwergeweld tegen de reisduiven wat geluwd is, was er onlangs een eierdief op het hok. De eieren uit één nest lagen lek en leeg op de grond. Daar ik denk dat het 's nachts gebeurd was, heb ik de slingers die van de doorgang eenrichtingsverkeer naar binnen maken, neer gelaten. 's Morgens moet ik die dan weer ophalen. Sindsdien geen roof meer. Een uil of een kraai?

Begin april en reeds water moeten sproeien opdat er iets zou groeien. Dat belooft voor de boeren!

De paashaasjes zijn al aardig groot aan het worden. Af en toe huppelt er eentje door de wildernis of de moestuin voorbij.

Vandaag ook vier fazanthennen in of rond de tuin. Er zal meer gebroed worden dan ik heb gehoopt.

De fruitbomen staan op hun mooist. De raad die ik kreeg om niet te snoeien heeft ze inderdaad weelderig doen bloeien. Ik moet me zwichten of ik begin te dichten.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 10 apr 2017, 09:19

Cappelle schreef: Ik moet me zwichten of ik begin te dichten.

Niemand zal je tegenhouden Luc!
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 12 apr 2017, 20:58

Yves schreef:
Cappelle schreef: Ik moet me zwichten of ik begin te dichten.

Niemand zal je tegenhouden Luc!

Dat zal ik maar overlaten aan wie daarin heel bedreven is, Yves! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 apr 2017, 18:18

De veldbloemen beginnen sporadisch hun kopje boven te steken tussen de bladeren. Ze konden moeilijk op een slechter moment gezaaid zijn: het heeft nog altijd niet geregend. Ware het niet dat de tuinslang al enkele keren een spaarzaam buitje heeft veroorzaakt, er zou nog geen roering geweest zijn...

Met zoveel paardebloemen zou een mens het betreuren dat hij geen paard heeft! ;-)

De sla moet dringend rond gedeeld worden, zoniet worden er kippeneitjes van gemaakt.

Ornitho-telepathie? Vanmiddag zaten we een koffietje te slurpen, toen ik verzuchtte tegen Martine dat ik ier bie oes nog geen enkele zwaluw gezien heb. Mijn woorden en mijn koffie waren nog niet koud of daar hoorde ik hun geluid: drie stuks passeerden op 100 m afstand spelend door de lucht!

Kijk, de spreeuw komt haar avondbadje nemen in de drinkbak van de duiven.

De ringmussen beginnen op het paadje langs de bloemenweide naar insecten te zoeken. Er zullen reeds geboorten te vieren geweest zijn...

Aardappelen op het veld rond onze tuin. Het is niet de leukste vrucht om op te kijken, noch voor de fauna, maar je moet het nemen zoals het komt.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 apr 2017, 20:24

Guido heeft gezorgd voor een prachtige, nieuwe steenuilenkast. De kans op slagen vindt hij echter niet groot: het gaat om 'bomen, beesten, koterie en rust'. Vooral aan het tweede (koeien) is hier in de onmiddellijke omgeving hoe langer hoe meer gebrek. De schuld van de veganisten, zeker? Tof is wel dat hij met een flinterdun cameraatje door een gaatje in de kast naar binnen kan gluren, zodat hij de vogels niet verstoort om te weten te komen wat er binnenin zit.

De laatste bloeiers in de pelouse zullen wel de blauwe hyacinthjes zijn. Daarna mogen de groenlingen en fazanten de paardenbloemenpluizen opeten en tenslotte komt het grasmonster de boel opruimen, zodat we nog meer kunnen mulchen in de moestuin. Maar groeizaam weer voor de groenten is het allerminst.

De regenput van 10000 liter is nog steeds niet leeg. Ongelooflijk wat een huishouden aan water verbruikt, en wat het aandeel van zo'n regenwatervoorraad daarin is.

Konijnen vinden voor de weide wordt natuurlijk elk jaar moeilijker. Wie wil er nu nog van die zachte beestjes kweken om ze te slachten en op te eten? :-(

Ten minste drie fazanten broeden hier in de tuin: ze lopen in de dreef, of ze komen stiekem eten onder de voedertafel. Maar tam zijn ze niet meer zoals jaren geleden, toen ik er enkele uit mijn volière had losgelaten. Als ik verschijn, gaan ze nu aan de haal.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 apr 2017, 07:40

't Zal nu wel grotendeels naar de wuppe zijn in de serre: ongeveer alle planten hebben een tik gekregen van de felle vorst en liggen er slap bij...

Vanmorgen kroop de winterkoning ongeveer een meter onder het hoge gras door. Aan het beven van de sprietjes zag ik waar hij was. Eerst dacht ik aan een muis, maar ik wachtte tot hij tevoorschijn kwam... Gisteren was hij aan zijn nest bezig, door een stuk van de dag met mos te sjouwen. Zelfs boven onze hoofden vloog hij naar binnen met zijn vracht.

Acht hazen te zien vanmorgen vanuit ons raam. De schade die de loslopende hond aanricht bij de langoren zal dus beperkt zijn.

De merel houdt lelijk huis in de bladeren waartussen de veldbloemen komen piepen. Men moet veel geluk hebben om te bereiken wat men beoogde...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 20 apr 2017, 13:59

Die winterkoningen zijn formidabele nestbouwers. En zeggen dat het mannetje zo meerdere nesten maakt, 'speelnesten', en dat het vrouwtje naar het schijnt dan kiest waar ze zal verblijven.
Bij mij had de winterkoning het kunstnest voor boerenzwaluwen helemaal 'opgebouwd'. Ik kon dat maar matig appreciëren, want ik wil dat bedje beschikbaar houden voor die ene soort waarvan ik nu al 17 jaar tevergeefs droom dat ze eens terug onder mijn dak komt nestelen.
Yves
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 20 apr 2017, 18:14

Yves schreef:Die winterkoningen zijn formidabele nestbouwers. En zeggen dat het mannetje zo meerdere nesten maakt, 'speelnesten', en dat het vrouwtje naar het schijnt dan kiest waar ze zal verblijven.
Bij mij had de winterkoning het kunstnest voor boerenzwaluwen helemaal 'opgebouwd'. Ik kon dat maar matig appreciëren, want ik wil dat bedje beschikbaar houden voor die ene soort waarvan ik nu al 17 jaar tevergeefs droom dat ze eens terug onder mijn dak komt nestelen.

Ier bie oes slaapt er elke nacht een koolmees in het kunstnest voor zwaluwen. In de winter vind ik dat leuk, maar nu neemt mijn sympathie ook wat af, Yves.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 apr 2017, 18:17

Dat hij ruste in vrede: toen ik rond 17 u thuis kwam en ging kijken hoe de serreplanten het ervan af gebracht hebben in de vorige vriesnacht, zag ik wat ik vanmorgen niet had gezien! De druivelaar staat helemaal roest door de vorst: mijn buren hebben min 5 °C gemeten. We zullen druiven uit Chili moeten kopen! :-(
Ook de appelaars buiten hebben dezelfde kleur!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 22 apr 2017, 07:21

De schade door de vorst is nog veel groter dan eerst vastgesteld. Ook de ontluikende knoppen van de notelaars en de vijgenboom zijn kapot gevroren. Misschien leven de takken nog en beginnen ze volgend jaar opnieuw. Maar de kans dat ze helemaal voor de bijl zijn gegaan is zeer groot. Zelfs de splinternieuwe kiwi kreeg een tik. Opnieuw aanplanten, met een lange wachttijd op vruchten, en een serieuze kans dat het nog eens gebeurt, zie ik dan niet meer zitten.

Op de kleinste bloeiende kerselaars, die door de houtduiven gepluimd worden, heb ik hier en daar een net gegooid, met de hulp van enkele grote feestvierders op tweede paasdag. De ironie zal nu willen dat de bloemen ook hier bevroren zijn, en er dus helemaal geen net nodig was. Wat een nare droomtuin dezer dagen!

Wel leuk is dat de tulpen in het gras ongeschonden uit de diepvriesnacht zijn gekomen.
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuur in de tuin