Mijn droomtuin

Natuurbeleving in je tuin en informatie over de natuurvriendelijke tuin

Re: Mijn droomtuin

Berichtdoor Cappelle op 06 feb 2017, 11:13

Soms denk ik dat ik de natuur beter waarneem dan veel anderen... Maar daarnet liep ik door de dreef en zag verschillende polletjes sneeuwklokjes, die al bloeien, en die ik dus niet heb zien 'aankomen'! Ook in de pelouse zitten al veel kopjes boven, die enkel nog een dagje zon nodig hebben om hun volle pracht te tonen.

'Mijn' merels zijn er blijkbaar toch nog: ze waren vanmorgen weer duchtig de grens tussen Mexico en de US aan het bepalen.

Het sperwervrouwtje had een paar dagen geleden één van mijn duiven te scheren, vlak voor het raam waarachter we zaten. Ze kwam als een schicht van over het dak van ons huis. Opdat ze haar prooi zou lossen, ben ik dicht bij het raam gaan kijken, en ze liet los! Meneer sperwer vloog daarnet hoog over, zonder een aanslag te plegen.

Er zijn vier overjaarse kippen gearriveerd van een vriend die er teveel had. Ze zitten duidelijk (nog) niet met een ei, maar dat komt hopelijk nog. Merkwaardig: ze zijn tammer dan mijn eigen kippen!

Een koppeltje merel is de wormen aan het oppikken die tussen het gras naar de eerste zonnestralen kwamen kijken. Ze blinken in hun vel... de merels, en de wormen heel zeker ook.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 06 feb 2017, 13:11

Cappelle schreef:Het sperwervrouwtje had een paar dagen geleden één van mijn duiven te scheren, vlak voor het raam waarachter we zaten. Ze kwam als een schicht van over het dak van ons huis. Opdat ze haar prooi zou lossen, ben ik dicht bij het raam gaan kijken, en ze liet los! Meneer sperwer vloog daarnet hoog over, zonder een aanslag te plegen.

Er zijn vier overjaarse kippen gearriveerd van een vriend die er teveel had. Ze zitten duidelijk (nog) niet met een ei, maar dat komt hopelijk nog. Merkwaardig: ze zijn tammer dan mijn eigen kippen!

en nu alles ophokken ;-)
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 06 feb 2017, 20:36

de mus schreef:en nu alles ophokken ;-)

Alsof dat ooit al iets heeft opgelost...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 06 feb 2017, 21:10

Cappelle schreef:
de mus schreef:en nu alles ophokken ;-)

Alsof dat ooit al iets heeft opgelost...

Of gaat oplossen ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 09 feb 2017, 16:49

Waar is de tijd dat me geleerd werd dat rond bloemen niets anders mocht groeien of liggen, en dat ze dus best in pure aarde staan te blinken. Wanneer ik door de dreef wandel zie ik de strijd die de sneeuwklokjes leveren, en winnen, tegen hopen bladeren, verdord gras, afgeknakte stengels en takken, enz. De steeds ruimer wordende pollen zijn in staat alles te doorboren, op te heffen of te overgroeien. Stel je voor dat ik zo'n 150 groepjes klokjes moet opsporen en er rond met de hak alles vrijmaken. Hoeveel uren zou ik zoet zijn, en hoeveel schade zou ik aanbrengen aan de plantjes die ik wil beschermen, en aan veel andere die ook op komst zijn? Zalig als je de Schepper en zijn schepselen hun zin laat doen, en zelf rustig de tijd hebt om hun wondere werken gade te slaan!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 feb 2017, 19:46

Vanmiddag alweer één van mijn reisduiven geslagen door het sperwerwijfje. We zaten net te eten, en aangepord door mijn vrouwtje, ben ik buiten geweest om de aanvaller weg te jagen. De sperwer liet los, vloog op maar wilde direct terugkeren. De duif bloedde echter al, en kon enkel nog onder het hok wegvluchten. Blijkbaar zat ze daar vanavond nog, want ze was niet op het hok. Het zal dus toch een vogel voor de kat zijn. Misschien had ik haar beter een vogel voor de sperwer gelaten...

De 35 kramsvogels die op weg waren naar Bellegem'slaap'bos landden rond 18 u in de Canadese populieren, en maakten nadien rechtsomkeer... Toch straf dat één jager-'natuurbehouder' daar elke avond naar hartenlust geweerschoten mag lossen, en zo de rust en de slaapgelegenheid van ontelbare vogels naar de wuppe mag schieten. En zoveel mensen van goede wil die alles in het werk stellen om het die vogels draaglijk te maken in de winter, moeten lijdzaam toezien en toehoren. Oe est meuglik!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor de mus op 15 feb 2017, 10:51

idd Luc,
en in Frankrijk vangen ze nog veel kramsvogels om te eten als delicatesse, gelukkig is de winter niet te streng en blijven ze hier...
Ik hoop dit ooit nog mee te maken in mijn leven, totaalverbod op jacht (in Vlaanderen).
Minister Ben Weyts met zijn dierenwelzijn zou daar beter eens werk van maken...
De mensen, maar vooral de jeugd, meer en meer overtuigen van het zinloze van de jacht is volgens mij de enige weg naar deze oplossing.
Voor mijn part mogen ze het "plezier"vissen ook verbieden.
de mus
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 15 feb 2017, 22:05

Nog maar eens de sperwer in actie. Had hem al opgestoten in de dreef. Een uurtje later was er plots groot alarm bij alle vogels: er werd gepinkt en getjilpt dat horen en zien verging. Na een tijd werd het, als op commando, ijzig stil. Dat bleef maar duren. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en ging kijken bij de meidoorn-vluchthaag. Daar vloog de sperwer op met een karkasje. Bij inspectie van de plukplaats bleek het een merelvrouwtje te zijn geweest. Nu vraag ik me af wat de overgang veroorzaakte tussen alarmroepen en stil zijn... Ik voel me zo stilaan 'sperweroloog'! Zou er iemand zijn die al méér sperweraanslagen live heeft meegemaakt dan ik? Op 'waarnemingen' zou ik dat kunnen natrekken....

De ferme duiver die een paar dagen geleden door de sperwer geslagen werd, leeft nog. Hij was van onder het hok gekomen en gaan drinken. Ik kon hem vangen en op het hok zetten. Zijn schouder lijkt gekwetst. Blijkbaar is dit een tactiek van de roofvogel: direct de spier van de vleugel doorbijten, zodat wegvliegen uitgesloten is. Nu moet ik wel water voorzien op het hok, en dat zal ik niet lang volhouden. Alweer klopt de theorie niet dat roofvogels 'zwakke' exemplaren wegvangen. Ze zouden dom moeten zijn: een gezonde duif zal veel lekkerder smaken. Wij eten de sukkels ook liever niet.

Er zijn al geruchten over de komende slaplanten, en de kippen zitten nog in de serre. We zullen moeten voortmaken!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 feb 2017, 20:26

Vandaag durfde het vrouwtje blauwe kiekendief zelfs over de moestuin jagen. Wat hebben die vogels veel geduld: nog nooit heb ik één van hen een succesvolle duik zien nemen naar een prooi. Ze kunnen nog wat leren van de sperwer!

De kippen zijn al terug verhuisd van de serre naar hun ren. De nieuwe kippen hadden er geen probleem mee: ze aapten gewoon de habitués na en kropen vlot het laddertje op. Hopelijk raakt het serreglas morgen gekuist, zodat de sla en de peterselie geplant kunnen worden. Ook de ratten werken mee: al dagen geen sporen meer van indringers.

Na zoveel jaren nog steeds mijn les niet geleerd: elke winter zeur ik over de wellicht afgestorven druivelaar, en altijd weer blijken er in de kortemaand toch opnieuw knoppen te gaan zwellen en draagt de knaap honderd kilo druiven

Het is een plezier aan de rand van de pelouse te speuren naar bloemetjes die hun kopje boven het gras uitsteken. Veelbelovend!

De zanglijster laat zich horen, maar een passiefhuis is voor de vogelaar een slechte keuze.

De door de sperwer geslagen duiver heb ik vanmorgen ter aarde besteld: vliegen leek voorgoed uitgesloten. Er zijn plaatsvervangers genoeg, onder andere een tamme jonge duiver, die een aangeboren rust uitstraalt, zelfs als ik het hok betreed. Het is twee keer zo plezant om met 'menslievende' dieren te werken!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 23 feb 2017, 12:25

Vanmorgen vloog de kiekendievegge (vrouwelijk van 'dief') pal over de tuin en het huis, terwijl we aan de ontbijttafel zaten. Alweer volgde ze ook de gele mosterdvelden van de buurboeren. Nu is gebleken dat de graspiepers zich eveneens omvormen in gele mosterd-piepers. Hier in de buurt komen ze er massaal uit gevlogen. Nu weet ik waar ze zich dit jaar schuilhouden. Ze wisselen het gras voor de mosterd!

Het is wachten op de big bag potgrond, om de slaplanten in de serre te kunnen zetten.

De sneeuwklokjes klingelen in de felle westenwind. Hoe ontroerend mooi kunnen zo'n nietige dingetjes wel zijn...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 feb 2017, 20:52

De vrachtwagen met de bigbag potgrond kon de dreef niet in vanwege de takken. Dan maar de zware zak op de remorque gezet, waarop die nu noodgedwongen moet blijven staan tot hij verhandelbaar is...

Ziezo, de start is gegeven: een dertigtal slaplanten krijgen de vrije teugel. Serregrond losmaken met de riek, een laagje potgrond en een dekentje bladeren erover, de plantjes erin duwen en flink wateren. In bakjes heb ik sla, prei en witte selder gezaaid. En tuinkers in een hoekje en radijs tussen de sla.

Ook vandaag weer een mislukte sperwerattak op de vogels in de meidoornstruik. Aan de rand van de moestuin vond ik nog een plukplaats van een reisduif. Er zijn bijgevolg nogal wat nesten onbebroed gebleven op het hok, zodat het aantal slachtoffers groter is dan eerst gedacht.

De spreeuwen zijn reeds terdege geïnteresseerd in hun nestkasten. Gelukkig kuisen zij die wel zelf uit. Anders worden het halsbrekende toeren op de ladder.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 25 feb 2017, 21:24

Het is voor de laatste keer dat ik hier een (zelfbestuivende) kiwiplant probeer in gang te krijgen. Nu tegen een zuidgerichte muur van ons achtergebouw. Volgens het etiket wordt die na 7 jaar volwassen... dan zal ik het ook wel zijn, vrees ik.

Er is ook weer een zak zeewierkorrels voorradig. Wegens de overvloed aan organisch materiaal moet er wat bij gekalkt worden.

Jammer dat startende tuiniers denken dat hun serregrond 'proper' moet zijn en fijntjes geharkt. De armoede straalt er van af, en de eerste slak die voorbij komt heeft niets anders te eten dan het prille plantje. Verse aanplant moet zo gulzig mogelijk kunnen eten om in recordtempo te groeien door alle elementen in onbeperkte mate ter beschikking te hebben. Van natuurlijk voedsel kan je nooit teveel geven en daardoor schade berokkenen. Dat lukt wel met allerlei chemisch spul.

'Opa, kan jij een vogel herkennen alleen aan zijn geluid!?' verbaasde een kleinkind zich vanmorgen, toen ik hem wees op de lijster die de dag begroette. Ja dus, en ik was nog het meest verwonderd dat hij zich daarover verwonderde.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 03 maart 2017, 18:39

Eén van die nieuwe kippen heeft maar de spraak tekort! 'k Was in het lange verdorde gras een wilg aan het afzagen en opruimen en de kippen zaten in de moestuin. Komt daar niet die tamme kip door het gras naar me toe geklauterd, een beetje zoals iemand de houthakker een drankje zou brengen. Daar is voor een kip absoluut niets te zoeken. Nadat ik haar gevraagd had wat ze daar kwam doen, is ze langs een omwegje terug gaan scharrelen met de andere. Ze hebben geluk gehad vandaag: ik heb de schijf van de voedertafel schoon gemaakt, en daar lag nog veel (gekiemd) zaad op, dat de kippen helemaal opgeruimd hebben.

In de serre heb ik teentjes look en sjalot in de grond geduwd, om later te mengen in de verse sla.

Aan een doorgesneden takje van de berk heb ik een plastiekfles gehangen, waarin ik het vitaminenrijke sap dat eruit druppelt, opvang. In een vorige eeuw heb ik daarvan nog bijzondere wijn gemaakt. Naar het schijnt deden de Russen dat toen ook massaal, en hebben ze zodoende uitgestrekte berkenbossen naar de wuppe geholpen door teveel sap te tappen.

In de pelouse nemen de lentebloeiers gestaag in aantal toe. Ze missen de zon om hun pracht optimaal te kunnen tonen, maar zullen daardoor wat langer iets minder mooi zijn... Aardig meegenomen is dat kippen absoluut niet op bloemen gesteld zijn en ze zelfs lijken te respecteren: ze krabben er ook niet op of rond. Wat ik vandaag wel voor het eerst zag: een kip die hele plukjes mos naar binnen speelde!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 maart 2017, 20:31

Afbeelding

Zicht op het bedje waarin de salade volwassen moet worden... en het gaat als een treintje!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 maart 2017, 20:47

Historische dag: de short terug gevonden in de dressing en genoten van terras, lentebloeiers met kleine vos (vlinder) en fiets. Hoe ouder een mens wordt, hoe meer hij zich gedwongen voelt om te genieten van één van de weinige voorjaartjes die hem nog resten...

De enkele bloemkoolplantjes die daar reeds groot genoeg voor zijn hebben een persoonlijk potje gekregen om snel te kunnen groeien.

Waar is dat vijftal duiven naartoe? Ook de oude rosten die al jaren geen jongen meer gaf is afwezig. Toch heb ik maar één plukplaats van sperwer gevonden in de tuin. Madame Sperwer zit al twee keer voor dag en dauw op de leuning van een houten tuinstoel voor het keukenraam. Dieren kweken is eigenlijk nooit simpel: als het vlot gaat, is er tegenwind op komst, en omgekeerd. Net zoals het echte leven dus.

Op de plaats waar een lange rij brandhout lag en dus geen begroeiing was, heb ik vandaag wat teelaarde gestrooid en daarin wilde bloemen gezaaid.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 maart 2017, 20:07

In volle grond nu een paar rijtjes aardappelen onder de bladeren gestopt. Het probleem is nu wel dat de kippen die niet mogen 'bloot' krabben. Heb dus gaas over de planters gezet.

Bij zo'n lenteweertje neemt de zin om aan een nieuw konijnenseizoen te beginnen ineens toe. Maar eerst moet ik de oude takken nog opruimen en enkele gangen die te dicht bij de afsluiting gegraven zijn, dicht gooien.

Het drietal nieuwe nestkastjes is al ingenomen door de ringmussen.

De lijster gaf met zijn gezang extra sfeer aan deze mooie dag. Hij houdt wel op met zingen als ik buiten kom: hij moet nog tammer worden.

Niet goed opgelet: de gezaaide prei en knolselder laat zich niet zien. Nu blijkt dat het zaad 'vervallen' is. Opnieuw beginnen dus! De verspeende bloemkooltjes daarentegen groeien uiteraard als kool.

Is er iets volmaakter dan pas geopende paaslelies?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 20 maart 2017, 19:27

Het kacheltje ronkt weer, maar dat is ook best gezellig. De honderden gele paasleliekopjes tussen het groen staan te wiebelen in de wind. Sneeuwklokjes en krokussen zijn alweer in de grond gevlucht... Gelukkig leven mensen wat langer!

Er is een vermoeden dat de sperwervrouw hier ergens in de tuin slaapt. Gisteren zat ze, in het halfduister, vijf minuten lang op een wilgentak. Waar ze daarna heen vloog heb ik niet kunnen zien.

De tjiftjaf is terug. Het zal wel dezelfde van verleden jaar zijn, want ik zag hem door het tuinraam op inspectie rond de rietklomp, waarin hij verleden jaar nestelde.

Met de riek kan ik makkelijk grote graspollen van tussen de bladeren heffen, op het stuk waarin ik wilde bloemen wil zaaien. De riek (met vier ronde tanden) onder de graspol steken, wat opheffen, dan verder doorsteken, enz. , tot de kluit helemaal loskomt. Dan is die voor de kippen die hem helemaal lazarus krabben.

De herzaaiing van sommige groenten is al gebeurd. Het verschil is haast direct te zien: een paar dagen later is het kiemen reeds aan de gang.

De kippen krabben ook tussen de aardbeien. Die lopen daar weinig schade bij op. Het kweekgras dat er tussen groeit daarentegen komt op die manier los te staan van de aardbeiplanten en kan makkelijker uitgerukt worden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 22 maart 2017, 08:44

Voor wie een serre heeft en dit nog niet deed: zet 's morgens emmers water in de serre, dat door de zonnewarmte overdag heerlijk lauw wordt. 's Avonds kun je dan je jonge plantjes nog wat extra warmte voor de nacht geven door ze te besproeien. De warmte trekt in de grond en behoedt de kleintjes voor eventuele nachtvorst, en (of) doet ze nog wat langer doorgroeien. Het water schep ik uit de twee vaten die het serredakwater opvangen, zodat het gesleur beperkt blijft, en er weer plaats is voor een verse bui.
Volgende week eten we malse salade!

Een hazevrouw liep gisterenmorgen te zoeken in de boomgaard: haar jong moet daar ergens verborgen liggen. Dat kan best, want niet alleen is er een grassteppe met een dikke vacht, er liggen ook takkenresten van de vele gesneuvelde jonge elzen en wilgen. Een hond zou er zijn jongen niet meer vinden...

Mooier dan je zou denken, zo'n koppeltje ringmus dat samen op zoek is naar het juiste strootje voor zijn nest: eentje dat toekijkt en het andere (ongetwijfeld het ventje) dat uit alle macht aan een stengeltje sleurt. Elke man kan méér als een vrouwtje hem bewonderend toekijkt. Haar bijdrage is dus niet zo onbelangrijk als men op het eerste gezicht zou denken...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 maart 2017, 20:29

Het sperwerwijfje heeft nu ook de andere helft (de duivin) van een kweekkoppel gegrepen, die een ring droeg uit 2007. Ze zal dus best taai zijn. Reeds drie keer heeft de dader er haar buikje mee gevuld. Het karkas heeft ze ondertussen een vijftal meter verplaatst. Er zit niets anders op dan de prooi te laten liggen: zo wordt er niet direct een nieuw slachtoffer gezocht. En toch zijn er nog duiven die hun les niet geleerd hebben, en die zonder blikken of blozen paren boven op de nok van het duivenhok...

Dat heb je dan: waar het groene selderzaad niet bleek te kiemen heb ik tenslotte wat spitskool gezaaid. En vandaag zie ik tussen de spitskoolplantjes frisse selder die toch komt piepen. Mooie mengcultuur!

Er zijn er van soorten: de meeste kippen blijven op het legnest zitten wanneer ik de deur van hun leghok open. De tamste mag je gewoon wat optillen en de eieren er vanonder halen. Sommige durven zelfs in mijn hand pikken. Maar één enkele vliegt het hok kakelend uit alsof ze Beelzebub zélf gezien heeft, waarop lijfwacht Jean-Luc dapper komt aangestormd. Met een tiental eieren per dag is aan onze behoefte ruimschoots voldaan! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 31 maart 2017, 19:10

Tussen de verwelkende lelies komen nu de witte en rode tulpen piepen. Het is een beetje doorheen de bloemen het bos niet zien. Plots staan daar vijftien witte tulpen, die we niet zagen aankomen...
Afbeelding

De sla liet zich smaken. Heerlijk na de winter dat verse groen, met een mix van sjalot, bladlook, knoflook en peterselie, boordevol vitamienen. Misschien eens de foto vergelijken met die van 10 maart...
Afbeelding

De dreef heeft regen nodig: de margrietenplantjes die op de rand van het asfalt staan verdrogen snel.

'k Kon niet nalaten de dikste prei die nog in de tuin stond te fotograferen naast mijn pols, die het zichtbaar moet afleggen tegen de groente.
Afbeelding

De ringmussen spelen weer schommeltje op de rietstengels waarvan ze de prachtige pluizen plukken om hun wiegjes te isoleren. Ben te lui geweest om zelf extra kastjes te maken (en mijn zaagmachine is uitgeleend) en dus kocht ik er een vijftal, zodat de mezen en de ringmussen toch meer woongelegenheid hebben dan verleden jaar.

Vinken zijn niet zo'n dankbare vogels: de hele winter eten ze hier met tientallen van de zonnepitten, maar niet één ziet in dat hij me een grote wederdienst kan geven door in de tuin te nestelen en dagelijks zijn suskewiet te laten horen. Dan fiets ik voorbij tuinen waar ze niet één graantje aangeboden kregen, en toch zonder ophouden hun gezang te berde brengen.

Gisteren zag ik de torenvalkman voor het eerst op bezoek in de nestkast die ik verleden jaar ophing. Maar hij bleef maar korte tijd. Ook vandaag was hij er even. Verleden jaar dook hij er zelfs met een vrouwtje in, maar er kwam nooit een nest van.

De drie foto's plaatsen heeft me zweet, bloed en tranen gekost... Dus laat ik ze zo groot als ze zijn!
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuur in de tuin