door Cyradis op 30 aug 2006, 15:40
Ik heb vanmorgen aan een kraampje op de markt twee zwarte salamandertjes gekocht met een oranje-rode buik. De verkoper zei dat als ik ze gewoon in een bakje met water deed, dat wel voldoende was om die beestjes te houden. Als voedsel heeft hij me een potje gedroogde insecten meegegeven. Nu vond ik het zelf nogal een martelpraktijk om ze maar zonder boe of ba in zo'n plastic bak te gooien, dus heb ik wat opzoekingswerk gedaan op internet. Volgens de beschrijvingen zijn het vuursalamanders, dus heb ik hun bakje ingericht zoals verscheidene websites beschrijven: ik heb wat grint op de bodem gelegd, wat waterplanten in het bakje gedaan en er een stukje kurk in gelegd, zodat ze af en toe op het droge kunnen kruipen. Qua voeding lees ik overal dat je ze levend voedsel moet geven, zoals muggelarven. Nu is dat in de zomer en lente geen probleem, ik heb ze maar uit de beek vlakbij te scheppen, maar in de winter kan dat niet. Mag ik de salamanders dan gewoon de gedroogde insecten geven in de herfst en winter? Ik hoop ook dat ik het bakje voldoende heb ingericht om de beestjes zich goed te doen voelen. Is het trouwens normaal dat ik ze zomaar kan oppakken zonder dat ze zelfs maar tegenspartelen of wegzwemmen? Betekent dit dat ze ziek zijn of zo? Ik nam ze uit het zakje waarin de verkoper ze had gedaan om ze in hun bakje te zetten, en ze bleven gewoon zitten. 't Is niet dat ze verzwakt zijn of zo, want ze zwemmen en kruipen mooi rond. Hopelijk kan er mij iemand wat verder helpen.