Door weer en wind

Vragen voor en informatie over vogelwerkgroep Mandelstreke

Moderator: jelle

Door weer en wind

Berichtdoor jelle op 01 dec 2005, 11:13

Merci aan alle auteurs van onze vogelwerkgroep! Laten we proberen een vast rubriekje te houden met onze literaire pareltjes.

Wanneer is de volgende deadline?
jelle
Buizerd

Berichtdoor Harry op 01 dec 2005, 17:49

Geen idee, maar ik zou ook wel graag een artikel schrijven voor 'weer en wind'. Ik schrijf al de nieuwsbrief en artikels voor respectievelijk 'De Verrekijker' en het 'Groene Blad' (van de Houtlandse milieugroep).

Nu en dan eentje voor 'weer en wind' kan er gerust nog bij. Dan kan ik eindelijk eens mijn twee van mijn grootste hobby's combineren: literatuur en vogelkijken. Want over vogels heb ik nog niet veel geschreven.

De artikels voor de HMG waren eigenlijk altijd over activiteiten van de Verrekijker.
Harry
Buizerd

Berichtdoor PQ op 01 dec 2005, 18:34

Ik heb anders ook nog wel iets liggen die misschien eens gepubliceerd kan worden. Ik heb in mijn 2de kandidatuur biologie een literatuurstudie over de lange termijn effecten van olieverontreiniging op vogelpopulaties gemaakt. Hieruit kwamen enkele heel interessante resultaten. Moest er een tijdschrift interesse hebben, laat maar weten.

Bert Pecceu
PQ
Spreeuw

Berichtdoor jelle op 01 dec 2005, 19:09

ik zal eens mijn oor te luisteren leggen....
jelle
Buizerd

Berichtdoor klaasdebus op 01 dec 2005, 20:05

ik heb wel zin om eens iets over de geschiedenis te schrijven van het rhodesgeod (heel interessant, verklaart o.a. waarom de kachtamenaars de 'roste' genoemd worden)
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Harry op 01 dec 2005, 20:13

Hehe, misschien een reeks, de Heihoek heeft namelijk ook een nogal turbulente geschiedenis. Vooral door de tweede wereldoorlog, toen werd het eens zo grote Lichterveldse bos gekapt door 'Den Duits' om de bomen te gebruiken om oa palen te maken die op de Franse stranden geplaatst werden tegen aanvoer van pantservoortuigen vanuit zee, enzomeer.

Zo zijn er nog wel historische stukjes te schrijven over andere natuurplekjes (want meer hebben we niet) in Mandelstreke.

Iets over het waarom van trektellen: waarom dat nu zo sfeervol is...

TONNEN MOGELIJKHEDEN!!!
Harry
Buizerd

Berichtdoor ludomom op 02 dec 2005, 07:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Harry</i>
<br />Hehe, misschien een reeks, de Heihoek heeft namelijk ook een nogal turbulente geschiedenis. Vooral door de tweede wereldoorlog, toen werd het eens zo grote Lichterveldse bos gekapt door 'Den Duits' om de bomen te gebruiken om oa palen te maken die op de Franse stranden geplaatst werden tegen aanvoer van pantservoortuigen vanuit zee, enzomeer.

Zo zijn er nog wel historische stukjes te schrijven over andere natuurplekjes (want meer hebben we niet) in Mandelstreke.

Iets over het waarom van trektellen: waarom dat nu zo sfeervol is...

TONNEN MOGELIJKHEDEN!!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dat had ik al gevraagd aan Ludwig en dat ging klaar zijn voor het december nummer, maar ik heb niets gekregen en niets meer gehoord.
Misschien moeten we in het weekend met de vogelwerkgroep eens de ganse Heihoek gaan uitpluizen,hij kan bezweken zijn in volle aanbidding van zijne RBTP [}:)] [:)]
ludomom
Sperwer

Berichtdoor Abnoba op 02 dec 2005, 23:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Dat had ik al gevraagd aan Ludwig en dat ging klaar zijn voor het december nummer, maar ik heb niets gekregen en niets meer gehoord.
Misschien moeten we in het weekend met de vogelwerkgroep eens de ganse Heihoek gaan uitpluizen,hij kan bezweken zijn in volle aanbidding van zijne RBTP [}:)] [:)]

Geen paniek !!
'k Heb hem gisteren nog gezien.
Een massale zoektocht is nog niet nodig [;)]
Abnoba
Spreeuw

Berichtdoor ludomom op 04 dec 2005, 10:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jelle</i>
<br />Merci aan alle auteurs van onze vogelwerkgroep! Laten we proberen een vast rubriekje te houden met onze literaire pareltjes.

Wanneer is de volgende deadline?

Het volgende nummer is voor Maart zodus alle artikels binnen tegen half Februari. Juist op tijd om na de eindejaarsuitspattingen de kop een maand te laten uitwaaien en nieuwe hersenspinsels uit je klavier te tokkelen.
Geen art meer opzenden naar redacteur Freddy V, hij stopt ermee.
Best is naar mij doorzenden.We hebben al een nieuw redactiekoppel op het oog, maar ik moet nog naar de decembervergadering om zeker te weten. Ik laat nog wat horen.
ludomom
Sperwer

Berichtdoor ludomom op 12 jan 2006, 20:10

Er komen veel positieve reacties binnen over het laatste DW&W nummer.
Na een eerdere face-lift van de 20 jaar oude cover, kreeg de inhoud ook een update. Er is een pief van Natuurpunt Mechelen raad komen geven( op uitnodiging)Hij herschikte het december nummer en gaf aan om geen te lang artikels te plaatsen(pech Harry!). Veel foto's met randkommentaar.
Zijn uitleg komt hier op neer: Mandelstreke heeft 800 leden en daar zijn hoop en al 100 echte kenners bij de rest blijft op zijn( haar) honger zitten. De kenners weten genoeg waar ze informatie moeten halen. De stap voor de andere mensen om eens aan een uitstap deel te nemen is dan te groot omdat ze denken geen kennis te hebben.
Ik kan de man goed volgen, hopelijk komt er eens wat nieuw volk af op uitstappen. Het aanbod is zeker groot genoeg bij ons.
Ook positief was de diversiteit v.d artikels in het Dec. nummer met de artikels vd jonge garde( Open brief van Jelle, en fenologierapport van Klaas.)
Persoonlijk heb ik ook nogal wat succes gehad(vergeef me ik lijk Eddy Wally wel) met de nestkasten reklame. Drie a viermaal per week komen er hier mensen kastjes afhalen dit vooral voor
nieuwjaarsgeschenken.De vooraad is uitgeput, een nieuwe timmeractie zal nodig zijn
ludomom
Sperwer

Berichtdoor jelle op 13 jan 2006, 14:43

Wie zal er tegen de deadline een perswaardige artikeltje hebben. Kwestie van de makers van DWEW niet te veel overlast te bezorgen.

By the way, in het decembernummer op pagina 5: Het project 2423 steunen? Welk project is dat?
jelle
Buizerd

Berichtdoor Harry op 13 jan 2006, 14:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ludomom</i>
<br />Hij herschikte het december nummer en gaf aan om geen te lang artikels te plaatsen(pech Harry!). Veel foto's met randkommentaar.
Zijn uitleg komt hier op neer: Mandelstreke heeft 800 leden en daar zijn hoop en al 100 echte kenners bij de rest blijft op zijn( haar) honger zitten. De kenners weten genoeg waar ze informatie moeten halen. De stap voor de andere mensen om eens aan een uitstap deel te nemen is dan te groot omdat ze denken geen kennis te hebben.

Ik kan kort en bondig zijn als het nodig is hoor [:0][;)]
Harry
Buizerd

Berichtdoor ludomom op 14 jan 2006, 17:39

De artikels die te lang worden kunnen we ook splitsen over meerdere nummers zoals bv over geschiedenis van Rhodesgoed en Heihoek.
ludomom
Sperwer

Berichtdoor jelle op 19 jan 2006, 18:25

ik heb normaal gezien weer een open brief klaar tegen dan....
jelle
Buizerd

Berichtdoor ludomom op 02 maart 2006, 16:57

Het verse redactiekoppel Koen & An leverde trots hun eerste DW&W af aan de voorzitter, de pasgeborene was een gezonde veertiger( pagina's).
Ze werden terug naar af gezonden door Piet, hij heeft een jaarcontract met de drukker voor een vaste prijs mogen er max 32 pag.
Veel werk dus gehad voor artikels in te korten, foto's in te krimpen of weg te laten. Artikels die niet tijdsgebonden zijn worden naar latere nummers verschoven.
ludomom
Sperwer

Berichtdoor jelle op 02 maart 2006, 17:30

Sterk werk mannen, ik ben in blijde verwachting!
jelle
Buizerd

Berichtdoor geert van slyps op 02 maart 2006, 18:43

jelle,
de waarnemingen van deze winter konden niet meer in DWEW. ik zal ze opnieuw , aangevuld, insturen als 21 maart voorbij is.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor ludomom op 02 maart 2006, 20:23

Vroeger smeekte men altijd om waarnemingen voor DW&W, nu komen er te veel binnen er is geen plaats genoeg.
Ik heb een voorstel gedaan aan Piet om ze allemaal te bundelen in een jaarlijks extra nummer, dat vond hij dan weer financieel niet haalbaar. Dat hoeft geen oplage te zijn van 800 st zoals DW&W, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Andere tips [?]
ludomom
Sperwer

Berichtdoor ice op 02 maart 2006, 20:30

mss kun je dit forum eens vermelden? ik merk zelf dat ik meer hierop zit rond te neuzen dan dat ik DWEW lees. dan kunnen ze hun waarnemingen meteen hier posten, wat velen waarschijnlijk al doen.
tis maar een idee e
greetz
ice
Spreeuw

Berichtdoor klaasdebus op 02 maart 2006, 20:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ludomom</i>
<br />Vroeger smeekte men altijd om waarnemingen voor DW&W, nu komen er te veel binnen er is geen plaats genoeg.
Ik heb een voorstel gedaan aan Piet om ze allemaal te bundelen in een jaarlijks extra nummer, dat vond hij dan weer financieel niet haalbaar. Dat hoeft geen oplage te zijn van 800 st zoals DW&W, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Andere tips [?]

selecteren: waarnemingen zoals bv. sperwers enz hoeven er voor mij zeker niet in, iedereen weet dat die er zitten.
klaasdebus
Buizerd

Volgende

Keer terug naar Vogelwerkgroep Mandelstreke