(Activiteiten) vogelwerkgroep mandelstreke

Vragen voor en informatie over vogelwerkgroep Mandelstreke

Moderator: jelle

Berichtdoor klaasdebus op 22 okt 2005, 18:57

derde laatste foto links staat mijn kozen (hij kijkt vogels en ik weet daar niets van [:)])
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor ludomom op 22 okt 2005, 19:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DEK</i>
<br />derde laatste foto links staat mijn kozen (hij kijkt vogels en ik weet daar niets van [:)])
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Als het Arne is da je bedoeld, ewel dat is sinds twee jaar mijne gebuur. Ik had daags tevoren gezegd als hij niet wist waar gelopen dat hij maar een bezoekske moest brengen aan ons stand op de Heihoek. Als fervent visser schuilt er toch wel een beetje natuurliefhebber in hem.Ik heb hem dan doorgezonden naar de waarnemersstand waar hij waarschijnlijk zijn eerste vogel spotte en twas dan nog de Rbtp. Wie weet? maak ik er nog wat van.
ludomom
Sperwer

Berichtdoor klaasdebus op 22 okt 2005, 19:52

Jap Arne is mijnen kozen [:D]
proberen we hem in de vwg te krijgen?
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Harry op 22 okt 2005, 20:07

Da meiske op de tweede laatste foto, is da die met het verkeerde oog?

één twee drie, veugeltellerie
Harry
Buizerd

Berichtdoor jelle op 24 jan 2006, 16:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Posted by ludo - 23 January 2006 : 20:43:28
----------------------------------------------------------------------

Ik stel voor eens die gebiedjes in kaart gebracht zijn, deze samen te gaan bezoeken.
We kunnen een paar fietstochten organizeren die gans Mandelstreke bedekken. Op 't gemakse de gebiedjes aandoen met een plaatselijke forumganger als gids ,terrasje aandoen...
Niet te veel kilometers per tocht, zo'n 30 a 35,ik denk dat er zo'n vier uitstapjes nodig zijn, maar dat hoeft niet in één zomer.
Ik neem Noord West wel voor mijn rekening . <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jelle
Buizerd

Berichtdoor jelle op 24 jan 2006, 16:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Posted by DEK - 23 January 2006 : 23:12:36
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by ludomom

Ik stel voor eens die gebiedjes in kaart gebracht zijn, deze samen te gaan bezoeken.
We kunnen een paar fietstochten organizeren die gans Mandelstreke bedekken. Op 't gemakse de gebiedjes aandoen met een plaatselijke forumganger als gids ,terrasje aandoen...
Niet te veel kilometers per tocht, zo'n 30 a 35,ik denk dat er zo'n vier uitstapjes nodig zijn, maar dat hoeft niet in één zomer.
Ik neem Noord West wel voor mijn rekening .

----------------------------------------------------------------------

schoon idee en tof concept!
Ik zal kijken voor't Rhodesgoed (tenzij iemand anders wil) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jelle
Buizerd

Berichtdoor jelle op 28 jan 2006, 12:26

Naar aanleiding van een post op het topic braakballen van Kurt bij zoogdieren zwvl volgt nu een oproep naar mensen die eventueel geïnteresseerd zijn in een avondje braakballen pluizen...
jelle
Buizerd

Berichtdoor jelle op 30 jan 2006, 07:47

Leuk te zien dat vwg Mandelstreke begint te leven. Ik heb zelden zoveel topics gezien waar er iets op gepost is geweest! Een houtsnip hier en daar, een vr nonnetje en net over de grens een verdiende waarneming van de mibo met een kuifmees als kers op de taart!
jelle
Buizerd

Berichtdoor pat op 30 jan 2006, 16:56

Ik wil de gebieden van Bos en Groen wel voor mijn rekening nemen, Rhodesgoed en Merelbos.
pat
Bosuil

Berichtdoor Harry op 30 jan 2006, 17:03

Ik veronderstel dat het dan mij te beurt zal vallen drielindenbeek voor te stellen, dat is helemaal geen probleem, misschien best in de maand juli. Een van de eerste weken. De eerste week van juli is er daar altijd zomerkamp van de Verrekijker en als we kort erna daarheen zouden gaan kan ik goed uitleggen hoe het beheer precies in zijn werk gaat. Dan kan er eventueel ook eens gekeken worden waar er daar ergens een graanakkertje kan ingezaaid worden.
Dat punt zal ik op de eerstvolgende vergadering van de vkk naar voor halen. We zullen natuurlijk wel rekening moeten houden met het feit dat het de bedoeling is de soortenrijkdom zo natuurlijk mogelijk te laten stijgen.

Maar ik zal het gebied eens volledig in kaart brengen, en kijken waar we op een efficiente manier de vogels kunnen helpen en tegelijk de aanwezige flora niet in het gedrang brengen doordat het graanrand zich natuurlijk zou gaan verspreiden.
Harry
Buizerd

Berichtdoor jelle op 05 feb 2006, 09:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nieuwe cursusdagen braakballen analyseren

Uitnodiging tot het volgen van een braakballen cursus die verder gaat dan
enkel het pluizen en determineren van schedels.

Er zijn 2 cursusdagen ingepland dit op 18 maart en 8 april in het Koninklijk Belgisch
Instituut voor Natuurbehoud (KBIN) te Brussel, Vautierstraat. Dit telkens van 10u tot 16u.
Onder de middag kunnen broodjes aangekocht worden in de Kantine van het KBIN.
Deelname is gratis. Deelname aan beide dagen is geen must. Ze staan los van elkaar.

Agenda voor beide dagen is als volgt:
Tijdens het pluizen leren we de valstrikken en probleempunten van het pluizen vermijden. Dankzij het uitstekende professionele materiaal van het KBIN kunnen de detail kenmerken voor het determineren duidelijk overzichtelijk aangeleerd worden (monsterprojectie van de schedels op scherm).

Op het einde van de cursus heb je meer inzicht in de complexe materie van het pluizen van
braakballen, kan je schedels op naam brengen en heb je een eenvoudige tool
in Excel om de karakteristieken van de geplozen braakballen weer te geven.
Je kan hiermee verder aan de slag thuis of indien de interesse er is, zullen
we jaarlijks 1 of meerdere halve dagen organizeren waarbij we in een aangename sfeer verder kunnen ingaan op de voedsel analyse van onze nachtroofvogels.

Wie geïnteresseerd is, meldt zich liefst voor 1 maart bij ondergetekende.

Gelieve dit ook te melden aan regionale medewerkers die geen mail hebben of andere geïnteresseerden die niet aan de Kerkuilwerking zijn verbonden.

Met vriendelijke groeten,

Johan Lefebvre,
Lindestraat 186,
9470 Denderleeuw
0486 / 14 04 80
Johan.lefebvre@kerkuilwerkgroep.be<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Zie verder op het topic van [url="http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=2615"]de kerkuilenwerkgroep[/url]
jelle
Buizerd

Berichtdoor jelle op 10 feb 2006, 15:24

Ik ga vanavond (als het niet regent) eens luisteren of er bosuilenactiviteiten waar te nemen zijn in het Sterrebos. Zijn er nog gegadigden?
jelle
Buizerd

Berichtdoor geert van slyps op 22 feb 2006, 20:58

Niet vergeten?

Op maandagavond 27 februari om 20 uur, gaat in zaal de Muze (tegenover de kerk te Gits) de cursus ‘vogelroepjes’ door.

Olivier Dochy geeft daarbij presence met een mooie power point voorstelling waarbij van een 50 tal vogels, de vogelroep gepresenteerd wordt. Daarbij horen we de typische roep (niet de zang) , gecombineerd met een foto van de soort in hun typische biotoop.

Na deze cursus herken je (beter) barmsijs, appelvink, boomleeuwerik, gele kwik, goudvink, graspieper, keep, kruisbek, oeverpieper, pimpelmees, putter, rietgors, ringmus enz. enz. wanneer die boven onze kop passeren of ergens verborgen in het struikgewas zitten.

Een mooie kans om bij te leren waar we niet zo heel goed in zijn. In roepjes.

Voor de liefhebbers zijn er copies van de CD te verkrijgen met daarop de foto’s en de roepjes zelf.
Echter : bestellen aub. Laat me via mail of via het forum voor zaterdagavond 25.02 weten of je een CD wenst. Die breng ik dan mee.

Tot maandagavond.

geert van slyps
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor luc op 23 feb 2006, 20:52

dag geert kan je zo'n CD meebrengen voor mij ...
bedankt en tot maandag dan...

groetjes luc

Bezoek onze website www.debuizerd.be
luc
Spreeuw

Berichtdoor jelle op 08 maart 2006, 17:00

Wordt het nog geen tijd om een 'vergader'datum af te spreken?
jelle
Buizerd

Berichtdoor PQ op 08 maart 2006, 19:11

yepla, zijn er mensen die goesting hebben om mee te gaan walvissen en zeevogels spotten deze zomer van 11 tot 14 augustus. Ze gaan met een bendeke vogelkijkers mee met de ferry van Portsmouth-Bilbao. Ik heb al verslagen (http://www.surfbirds.com/Features/ports1.html)gelezen en het is echt super de moeite. Er kan nog 3 man mee voor de prijs van ongeveer 89 euro alles in (vervoer, boot, geen eten). Wel voor 15 maart in te schrijven! Als je meewil mail je maar naar mij, bert_pq@hotmail.com of jeremy.demey@pandora.be .
PQ
Spreeuw

Berichtdoor geert van slyps op 08 maart 2006, 22:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jelle</i>
<br />Wordt het nog geen tijd om een 'vergader'datum af te spreken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

wehebben nog de hoge venen en breskens te doen.
dus ergens in juni om een en ander voor het najaar te voorzien, denk ik zo.

indien ok, dan kijk ik binnenkort eens in mijn agenda voor een datum.
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor jelle op 21 maart 2006, 17:26

Het wordt ook langzamerhand eens tijd om onze regio iets deftiger te verkennen. De groene plekjes topic wordt niet meer groter en dat moet veranderen. Alhoewel, moet... Actief kan ik zelf niet meedoen wegens tijdsgebrek. Tenzij ik dringend een pauze nodig heb. Mei, juni, het zijn die maanden waar alles mooi in bloei staat en wanneer de meeste vogels het actiefst zijn...

By the way, zaterdag 1 april, is er een zwerfvuilopkuisactie in Roeselare... meer [url="http://users.pandora.be/mandelstreke/agenda.htm"]info[/url] en bij Wim Marichal
jelle
Buizerd

Berichtdoor Harry op 21 maart 2006, 18:10

Mei, juni, het zijn die maanden dat ik examens heb [:p]

In juli zal ik zeker zoveel mogelijk gebiedjes checken en proberen een uitgebreide lijst op te stellen van alle zaken die ik er vind. Heihoek en Drielindenbeek weet ik al dus die moeten niet meer echt gedaan worden.

Tijdens de paasvakantie zal ik nu en dan ook wel eens wat gaan koekeloeren maar daarna zal ik jullie niet veel meer kunnen helpen.
Harry
Buizerd

Berichtdoor jelle op 27 apr 2006, 08:50

Zaterdagmorgen, steltjesexcursie, nog twee plaatsen vrij. Geïnteresseerden, laat het maar weten via mail.
jelle
Buizerd

Vorige

Keer terug naar Vogelwerkgroep Mandelstreke