Dood dier in open lucht laten vergaan

Ethische en juridische aspecten binnen het natuurbeleid

Dood dier in open lucht laten vergaan

Berichtdoor vuurjuffer op 29 apr 2017, 12:19

Een buur van mij legt zijn dode konijnen zomaar in zijn tuin om te laten vergaan. Het gaat weliswaar telkens maar om 1 exemplaar. Niettemin vraag ik me af wat de wetgeving daarover zegt.
Ik ken de wetgeving omtrent begraven van dieren in de tuin maar in dit geval weet ik het niet zo goed. Ik vind het in ieder geval niet zo hygiënisch. Mijn buur ziet er geen graten in dus enige argumenten, al dan niet wettelijke, zijn welkom.
vuurjuffer
Pimpelmees

Re: Dood dier in open lucht laten vergaan

Berichtdoor Christoph op 30 apr 2017, 05:44

Voor zo ver ik op de hoogte ben moeten eigenlijk alle dode dieren door Rendac opgehaald en verwerkt worden. Ik denk niet dat je die zomaar in open lucht mag leggen om weg te teren.
Christoph
Visarend

Berichtdoor vertigo op 30 apr 2017, 22:32

Dode gezelschapsdieren hoeven niet naar Rendac, die mag je in de tuin begraven. Zie http://ovam.be/begraving
Wat dan precies onder gezelschapsdieren wordt verstaan, moet je maar eens nagaan dan, dat vind je ook wel op die site.

Ik kan me voorstellen dat een dood konijn in de tuin laten liggen in de bebouwde omgeving nogal onhygiënisch overkomt. Ik woon te lande en dode dieren legde ik vroeger altijd op een rustig plekje om te vergaan. Na enkele dagen zit er terug enorm veel leven in en vormen de maden etc. smakelijk voedsel voor heel wat andere dieren. Ik denk dat een kadaver dat zomaar open en bloot ligt te rotten veel sneller opgeruimd wordt dan als je het zou begraven (enfin, wel een beetje afhankelijk van het seizoen).

En uiteindelijk sterven in de natuur heel wat dieren van het formaat van een konijn die door niemand naar rendac worden gebracht of begraven.

mvg
vertigo
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 01 mei 2017, 06:55

Een 'natuurlijk' standpunt, Vertigo! (En uit Vatikaanstad! Je zou wel eens onfeilbaar kunnen zijn...)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor vuurjuffer op 01 mei 2017, 22:22

Begraven mag niet zomaar hoor. In klei-of leemgrond mag het niet. Het plaatselijke politiereglement kan het ook verbieden. En er zijn zo nog wat regeltjes. Ik denk dat zo’n kadaver in de wegberm geen kwaad kan maar ergens deponeren in een bescheiden tuin, net tegen de schutting van de buur, is toch iets anders. Dan kun je je vragen stellen rond hygiëne, aantrekken van ratten...
Maar ik vind daar dus geen info over.
vuurjuffer
Pimpelmees

Keer terug naar Ethiek en Wetgeving