Determinatiefouten Vogels

Alles over vogels: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei vogelnieuws

Moderator: Gerald

Re: Determinatiefouten Vogels

Berichtdoor Diddy op 19 apr 2016, 21:00

Diddy
Spreeuw

Berichtdoor Diddy op 19 apr 2016, 21:17

Diddy
Spreeuw

Berichtdoor voetvolk op 12 okt 2016, 09:07

Een klein uurtje geleden zag ik een buizerd bidden boven het open veld. Goed zichtbaar was de witte stuit en een zwarte band op het uiteinde van de staart.
De vogel werd al snel verjaagd door enkele kraaien (oostwaarts). Na het bekijken van de foto's vroeg ik me af of ik nu een gewone buizerd of misschien een ruigpootbuizerd had vastgelegd?

Link naar waarneming met verschillende (vage) foto's:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/124471850
voetvolk
Pimpelmees

Berichtdoor OlivierO op 12 okt 2016, 18:21

Gerald heeft al geantwoord bij de waarneming zie ik.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Wallander op 18 jun 2017, 18:08

Wat kan je eigenlijk doen als je een compleet onbetrouwbare waarnemer kent? Kan je dat ergens melden? Heb al een paar keer een bepaalde persoon op "vogelwandelingen" tegenkomen, die de éne hallucinante kemel na de andere eruit bazuind.... (Zwarte specht.... bleek het een gaai te zijn!!!! Havik.... bleek het een kraai te zijn!!!! Kuifleeuwerik.... bleek het een boomleeuwerik te zijn!!!!) Vandaag zie ik hem ook weer een wnm ingeven die 100% niet kan, omdat ik dat gebied als men achterzak ken en weet wat er wel zit (aan admins gemeld)

Deze persoon zit ook de éne spectaculaire wnm na de andere te posten genre slangenarend, ruigpootB,.... met het steeds wederkerende stramien dat alléén hij het ziet en er géén bewijs van is! (En zo ken ik er nog een tweede, deze geeft dit genre wnm dan ook nog daaaaagen na de wnm-datum in zodat het niet te fel opvalt in de overzichtslijst)
7 days without birding makes one WEAK!
Wallander
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 18 jun 2017, 20:18

Wallander schreef:Wat kan je eigenlijk doen als je een compleet onbetrouwbare waarnemer kent? Kan je dat ergens melden? Heb al een paar keer een bepaalde persoon op "vogelwandelingen" tegenkomen, die de éne hallucinante kemel na de andere eruit bazuind.... (Zwarte specht.... bleek het een gaai te zijn!!!! Havik.... bleek het een kraai te zijn!!!! Kuifleeuwerik.... bleek het een boomleeuwerik te zijn!!!!) Vandaag zie ik hem ook weer een wnm ingeven die 100% niet kan, omdat ik dat gebied als men achterzak ken en weet wat er wel zit (aan admins gemeld)

Deze persoon zit ook de éne spectaculaire wnm na de andere te posten genre slangenarend, ruigpootB,.... met het steeds wederkerende stramien dat alléén hij het ziet en er géén bewijs van is! (En zo ken ik er nog een tweede, deze geeft dit genre wnm dan ook nog daaaaagen na de wnm-datum in zodat het niet te fel opvalt in de overzichtslijst)

Mijn advies: e-mailen naar info@waarnemingen.be en/of gerald.driessens@natuurpunt.be.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Maarten Verrips op 19 jun 2017, 11:11

Jij kunt de (gebruikers)naam van de betrokken persoon ook hier melden. Dan weten de overige gebruikers van deze site in ieder geval dat ze de waarnemingen van de betrokken persoon niet serieus hoeven te nemen en gaat er ook niemand voor niets op zoek naar de gemelde soorten.

Vriendelijke groeten,

Maarten Verrips
Maarten Verrips
Pimpelmees

Berichtdoor Maarten Verrips op 14 nov 2017, 11:46

https://waarnemingen.be/waarneming/view/145862556

De beschrijving die de waarnemer bij de vogel geeft past niet op siberische tjif. Die heeft geen vleugelstreep en geen rossige tint op de wang.
Maarten Verrips
Pimpelmees

Berichtdoor Zorky op 17 nov 2017, 17:51

Een vleugelstreepje en rossige tint op de wangen zijn juist typische kenmerken van Siberische Tjiftjaf Maarten.
Zie o.a.
Dean, A R & Svensson, L 2005. ‘Siberian Chiffchaff’ re­visited. Br Birds 98: 396-410.
Zorky
Bosuil

Berichtdoor Maarten Verrips op 17 nov 2017, 23:43

Je hebt gelijk maar toch. Ik heb vandaag het voorrecht gehad drie siberische tjiftjafs te mogen vangen en ringen voor wetenschappelijk onderzoek. Een foto van een van de vogels staat op http://www.trektellen.nl/photo/view/64087
Toen ik de vogels in de netten aantrof was het eerste wat ik dacht: wat een grijze tjiftjaf. Een rossig wangetje heb ik totaal niet opgemerkt en kan ik ook op de foto niet terug vinden. Vandaar mijn scepsis.
Maarten Verrips
Pimpelmees

Berichtdoor Zorky op 21 nov 2017, 14:08

Ik zie toch een duidelijk warmbruine tint op de oorstreek bij jouw vogel hoor.
Hangt allemaal van belichting af ook natuurlijk.
Zorky
Bosuil

Vorige

Keer terug naar Vogels