Ortolaan zien en sterven

Alles over vogels: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei vogelnieuws

Moderator: Gerald

Ortolaan zien en sterven

Berichtdoor vdbuss op 19 jul 2017, 23:53

Voor ik sterf (wat ik nog lang niet van plan ben) wil ik absoluut eens Ortolanen zien in een natuurlijke omgeving alwaar ze nog algemeen broeden en zingen. Iedereen zijn eigen droom zeker? Als ik me niet vergis moet je hiervoor tegenwoordig jammer genoeg al ver oostwaarts trekken, maar ik neem toch aan dat er nog zulke streken zijn op aarde? Kunnen mensen me concrete gebieden aanraden? Ik wil er niet langer mee wachten en plan volgend jaar in mei de reis te maken. Sorry voor dit rare bericht!
vdbuss
Spreeuw

Re: Ortolaan zien en sterven

Berichtdoor Maarten Verrips op 20 jul 2017, 08:23

Geen raar bericht. Ortolanen broeden in elk geval nog in het Elbedal, op de vroegere grens tussen Oost- en West Duitsland. Ook een prachtig gebied voor grote trap, rode wouw, schreeuwarend en nog veel meer. Reisorganisaties opereren in deze regio meestal vanuit Pevesdorf waar goede accomodatie is. In de Biebrza vallei in Oost Polen zal hij ook nog wel broeden maar daar schijnt hij hard achteruit te zijn gegaan. Gemakkelijker is het denk ik in zuid oost Europa waar de ortolaan nog vaak op open plekken in bossen broedt. Een concrete plaats daarvoor kan ik je helaas niet geven.
Maarten Verrips
Pimpelmees

Berichtdoor vdbuss op 24 jul 2017, 22:43

bedankt Maarten. eens wat opgezocht op naturgucker.de en inderdaad het Elbedal lijkt heel veelbelovend!
vdbuss
Spreeuw

Berichtdoor Torda op 27 jul 2017, 09:46

Havelland is ten zeerste aan te raden bij je zoektocht!
Torda
Spreeuw

Keer terug naar Vogels