Canon SX20 en andere 'hybrid camera's'

Alles over diverse veldwerkmaterialen, optiek en fotografie

Moderator: Xyuny

Canon SX20 en andere 'hybrid camera's'

Berichtdoor Yves op 07 jul 2010, 13:38

Naar het schijnt (volgens de fabrikanten) ligt er een grote markt open voor de hybrid camera's, het soort camera's tussen de compacte digitale portrettentrekkers en de duurdere DSLR's.
Hier en daar is er op het forum al eens iets geschreven over de Canon SX20 en ook de Lumix zoals Manne gebruikt valt daar wellicht onder.
Ik stond onlangs naar de Canon SX20 IS te kijken en ik raakte wel wat gecharmeerd bij het uittesten van primaire foto's.
Op de dpreview-site zijn de commentaren van gebruikers echter nogal tegenvallend.

http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... sx20is.asp
http://www.dpreview.com/reviews/read_op ... non_sx20is

Vandaag ook een mailing gekregen over de NEX-3 en NEX-5-reeks van Sony, ook iets wat in het segment tussen compact en DSLR-zou moeten zitten, maar klein van uitvoering (praktisch: makkelijk mee te nemen) en met dezelfde sensoren als een DSLR. Zie bv. http://www.dpreview.com/reviews/specs/S ... y_nex5.asp

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze hybride-camera's?
Yves
Steenarend

Re: Canon SX20 en andere 'hybrid camera's'

Berichtdoor manne op 01 apr 2013, 07:39

Ik merkte dat Eddy Scheinpflug met een canon powershot sx40 werkt en de zoomprestaties zijn in ieder geval indrukwekkend (35x optische zoom). Via internet merkte ik dat er al een grotere broer op de markt is de sx 50 met een optische zoo van 50x (tot digitaal 100x). Een serieuze zoom dus. De reviews, zoals hier zijn behoorlijk positief. Iemand ervaring met dit toestel?
manne
Vale Gier

Berichtdoor OlivierO op 01 apr 2013, 08:21

manne schreef:een optische zoo

:lol:
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor manne op 01 apr 2013, 20:20

OlivierO schreef:
manne schreef:een optische zoo

:lol:

Ideaal dus voor het fotograferen van Brilduikers, Brilzee-eenden, Brilgrasmussen en Blinde vinken. :oops:
manne
Vale Gier

Berichtdoor Filip op 03 apr 2013, 18:27

Ik gebruik sedert de zomer een canon sx40 (er is dus ondertussen al een nieuwer model, sx50, zoom equivalent van een 1200 mm-lens), voorheen gebruikte ik een panasonic lumix fz, da's ook een goede serie (iets lichter en sneller dan de canon, minder zoom).
Pluspunten van de canon: sterke zoom en uitstekende stabilisatie, vrij goede beeldkwaliteit ook bij weinig licht, overleefde al 3 onzachte landingen - minpunten: trage scherpstelling (moeilijk voor vliegende vogels, maar dat zou beter zijn bij de sx50), matige viewfinder.
Foto's (van vogels) op: http://waarnemingen.be/user/photos/40076

Die hybride/superzoom camera's zie je steeds meer bij vogelkijkers, voordelen zijn: gemakkelijk mee te nemen, geschikt voor van alles en nog wat (planten, insecten, vogels, landschappen, mensen, ...), ook prima videomogelijkheden, en een stuk goedkoper dan een spiegelreflex met zware lens (kwaliteit is uiteraard minder).
Over de panasonic lumix superzoom was er al een topic: viewtopic.php?f=20&t=7640

Op birdforum.net vind je ook heel wat info van gebruikers van de diverse merken.
Filip
Buizerd

Berichtdoor manne op 04 apr 2013, 13:04

Je fotoreeks hebben me in ieder geval helemaal overtuigd! :shock:

Ik weet niet of dat bij de sx40 zo is, maar als ik het goed gelezen heb, zou op de sx50 zou een knop zitten die je toelaat om objecten te "locken" als je heel sterk inzoomt.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Yves op 04 apr 2013, 13:07

Is jullie panasonic lumix dan deffect of afgeschreven?
En wat is de kostprijs van de SX-camera's?
Yves
Steenarend

Berichtdoor manne op 04 apr 2013, 14:19

Yves schreef:Is jullie panasonic lumix dan deffect of afgeschreven?
En wat is de kostprijs van de SX-camera's?

Mijn lumix is tweemaal tegen dek gegaan waardoor de display volledig stuk is. Foto's herbekijken tp kan ik dus niet. Maar het toestel is ondertussen ook helemaal passé in vergelijking met de canon sx die in de slag om de digitale zoomlenzen duidelijk een serieuze stap voor is. Mijn lumix heeft een optische zoom van 18x (digitaal tot 25.7 x) en ik gebruik daarbij een teleconverter van 1.7 (die helaas ook al volledig bekrast is wegens geen beschermingskap vooraan). Die canon sx 50 heeft een optische zoom van 50x (digitaal tot 100x). Een wezenlijk verschil dus. Kostprijs: een kleine 400 euro als je even het net afsurft.

er is dus ondertussen al een nieuwer model, sx50, zoom equivalent van een 1200 mm-lens

Da's niet niks dus. Best gebruiken met monopod of armsteun om volledig in te zoomen, alhoewel ik ook lees dat sommigen hem probleemloos uit de hand kunnen gebruiken.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Filip op 05 apr 2013, 14:53

manne schreef:Je fotoreeks hebben me in ieder geval helemaal overtuigd! :shock:
Ik weet niet of dat bij de sx40 zo is, maar als ik het goed gelezen heb, zou op de sx50 zou een knop zitten die je toelaat om objecten te "locken" als je heel sterk inzoomt.

Om je enthousiasme wat te temperen, heb ik wat foto's op waarnemingen.be geplaatst van een Zwarte Wouw die vandaag mooi over kwam aan De Gavers, de canon sx40 weigerde goed te focussen (door te trage autofocus, kan ook aan de fotograaf liggen natuurlijk), resultaat: afschuwelijk onscherpe foto's... Ik heb de indruk dat dat met de panasonic lumix fz sneller ging.
Met dat locken bedoel je wellicht de autofocus-tracking-functie, dat zit ook opde sx40 (geen aparte knop), de autofocus volgt dan het object waarop je scherp hebt gezet, tijdje geleden eens uitgeprobeerd, werkt toch niet zo goed bij vogels.
Filip
Buizerd

Berichtdoor manne op 06 apr 2013, 08:41

De versnelde en verbeterde AF is één van de vernieuwingen bij de sx 50 t.o.v. de sx 40. Ik lees goeie reviews hierover, maar ik lees ook dat sommigen problemen hebben om vogels in vlucht te vinden op 1200mm.

Over de prestaties in het veld lees ik toch heel veel goeie ervaringen.

Hier bv. een vergelijking tussen de prestaties van de Canon SX50 -(afstand 120m) t.o.v. de Canon 7D + Canon 400mm f5,6 -(afstand 120m). De foto's van de Wilde zwanen met de Canon sx50 zijn duidelijk beter. Alles uit de hand getrokken weliswaar in winderige omstandigheden (hier is de compactheid de canon sx50 duidelijk een voordeel).
manne
Vale Gier

Berichtdoor manne op 27 apr 2013, 19:08

Mijn Sony nex C3 verkocht en mezelf een Canon sx50 aangeschaft via Redcoon. Deze middag heeft TNT hem afgeleverd. Net op tijd om hem uit te testen op de birdathon van morgen. :-P
manne
Vale Gier

Berichtdoor Peter op 08 mei 2014, 19:35

Gisteren Olympus E M10 met lens M.Zuiko Digital 14-42mm gekocht. Kende het niet maar de verkoper kent mij en vond dit best bij mij passen.
Nog niet direct voor de vogels in de lucht : ik kijk nog altijd liever dan vogels te fotograferen - raar hé ! :roll:
--Meeting birds, my heart learns to fly--
Peter
Bosuil

Berichtdoor jynx op 22 sep 2014, 17:45

En nu is de langverwachte Canon SX60 er ook ( of toch bijna). Uiteindelijk is het een 65 x zoom geworden tov de 50 x bij de SX50.
Benieuwd wat de commentaren zullen zijn ivm de prestaties die bij de SX50 toch al vrij indrukwekkend waren...
Te koop vanaf volgende maand.

zie oa

http://www.fotokonijnenberg.be/canon-powershot-sx60-hs

http://www.kamera-express.be/product/12 ... t-sx60-hs/

En wie met een SX50 tevreden is kan een koopje doen , ik zag er al aan 299 euro.
jynx
Sperwer

Berichtdoor manne op 23 sep 2014, 14:33

Lap, alweer verouderd... De moeilijkheidsgraad om een vogel in de vlucht te vinden met een 65x wordt ook alleen maar groter. Benieuwd naar de prestaties. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar de autofocus bij mijn SX50 is dikwijls een kwestie van dikke chance en veel foto's nemen in de hoop dat er één scherp (genoeg) is.

Christian Vandeputte schafte zich naast zijn "kanon van een halve meter" (geen canon dus) ook een SX50 aan om mee op stap te gaan en dat toestel is o.w.v. één enkele foto- en videoreeks al volledig "terugbetaald" me dunkt! :shock:
manne
Vale Gier

Berichtdoor Robin Septor op 23 sep 2014, 19:52

jynx schreef:En nu is de langverwachte Canon SX60 er ook ( of toch bijna). Uiteindelijk is het een 65 x zoom geworden tov de 50 x bij de SX50.

Ik heb momenteel een Canon G12, ik ben er heel tevreden van maar hij is aan vervanging toe. Heeft er iemand ervaring met de SX50 voor het fotograferen van vlinders (macro) ?
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor manne op 23 sep 2014, 21:52

Robin Septor schreef:
jynx schreef:En nu is de langverwachte Canon SX60 er ook ( of toch bijna). Uiteindelijk is het een 65 x zoom geworden tov de 50 x bij de SX50.

Ik heb momenteel een Canon G12, ik ben er heel tevreden van maar hij is aan vervanging toe. Heeft er iemand ervaring met de SX50 voor het fotograferen van vlinders (macro) ?

Ja, ik. Zie mijn vlinders en mijn libellen bv.

Maar waarom zou je een superzoom kopen voor macrofoto's?
manne
Vale Gier

Berichtdoor Robin Septor op 24 sep 2014, 06:33

manne schreef:Maar waarom zou je een superzoom kopen voor macrofoto's?

Omdat ik heel tevreden ben over de Powershot reeks van Canon, maar de nieuwe G16 kan me helemaal niet overtuigen. Die nieuwe reeks Canon PowerShot G7 X lijkt me ook goed, maar deze heeft maar een minimale scherpstelafstand van 5 cm, dat lijkt me wat veel voor macrofoto's. De SX reeks heeft een scherpstelafstand van 0 tot 1 cm als ik me niet vergis. Die superzoom lijkt me handig voor het fotograferen van bijvoorbeeld pages die hoog in de boomtoppen vertoeven ?
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor manne op 24 sep 2014, 10:06

Robin Septor schreef:
manne schreef:Maar waarom zou je een superzoom kopen voor macrofoto's?

Die superzoom lijkt me handig voor het fotograferen van bijvoorbeeld pages die hoog in de boomtoppen vertoeven ?

Inderdaad, daarvoor is hij optimaal.
manne
Vale Gier

Berichtdoor Robin Septor op 25 sep 2014, 12:00

manne schreef:Inderdaad, daarvoor is hij optimaal.

Ben je verder tevreden over dit toestel ? Stelt hij vlot scherp op insecten kortbij, heeft het een macrofunctie ? Kan je hem handmatig scherpstellen tot op 0/1 cm ?
Robin Septor
Spreeuw

Berichtdoor OlivierO op 19 maart 2016, 13:14

Gegroet,

ik pik even in op dit topic.

Ik zoek een kleinere camera met een stevige optische zoom, liefst meer dan 20, om het gesleur met de spiegelreflex camera te beperken tot het minimum. Als je ook al een verrekijker en telescoop bij hebt is dat teveel. Allé, jullie kennen het wel.

Nu heb je verschillende merken en modellen, maar ik heb er echt geen verstand van. Iemand die mij een model kan aanraden? Ik heb dit topic nog eens verticaal doorlopen en ik merk dat vooral de Powershot van Canon hier wel populair is, maar die wordt bij de grotere modellen ook al behoorlijk groot. Graag dus iets tussenin. Alle tips zijn welkom.

Budget zowat rond de 300 euro.

Merci!
OlivierO
Bosuil

Volgende

Keer terug naar Veldwerk en fotografie