Ik vraag me dat eigenlijk ook ieder jaar weer af, eens gegoogled op dode mollen en toch wat interressante gegevens hieromtrent gevonden;
Vereniging voor Natuur- en Milieubescherming Pijnacker
BRON:
www.nmpijnacker.nlDode mollen
Eind juni word ik op een zondagmorgen gebeld door een mevrouw, die zojuist tijdens een
ochtendwandeling vijf dode mollen heeft gevonden in het Balijbos en het Krekengebied
tussen Pijnacker en Delft. De mollen lagen verspreid over drie verschillende plekken en ze
zagen er onbeschadigd uit, alhoewel enkele diertjes een beetje bloed aan de neus hadden.
Waarom lagen deze mollen boven de grond en wat zou de doodsoorzaak kunnen zijn?
Op deze vragen kan ik niet direct een antwoord geven, maar in de zoogdiergids vind ik een
verhelderend stukje tekst. Mollen planten zich voort van maart tot in juni. De jonge mollen
worden in het gangenstelsel van de moeder geboren. Als de jongen negen weken oud zijn
worden ze echter door hun moeder uit het gangenstelsel verstoten, hetgeen meestal in juli
gebeurt. De jonge mollen graven dan een gang loodrecht omhoog en gaan, grotendeels
bovengronds, op zoek naar een eigen territorium. De gevonden mollen waren dus
waarschijnlijk jonge dieren.
Met een mollenkenner heb ik van gedachten gewisseld over de mogelijke doodsoorzaak van
de mollen. Boven de grond is een mol heel kwetsbaar vanwege zijn geringe snelheid en
beperkte gezichtsvermogen. Van reigers, buizerds en uilen is bekend dat ze regelmatig mollen
eten. Andere roofdieren, zoals katten en vossen, schijnen mollen wel dood te bijten maar vaak
niet op te eten vanwege de dichte fluwelige vacht.
Omdat de mollen geen verwondingen hadden lijkt het niet aannemelijk dat ze het slachtoffer
zijn geworden van roofdieren of verkeer. Vergiftiging ligt ook niet voor de hand, omdat een
vergiftigde mol niet boven de grond komt. Bovendien zijn de mollen gevonden in een min of
meer natuurlijke omgeving waar je geen activiteit van mollenvangers verwacht. Wellicht zijn
Vereniging voor Natuur- en Milieubescherming Pijnacker
www.nmpijnacker.nlde jonge mollen gestorven van honger en dorst, maar ook stress en uitputting kunnen een rol
spelen.
Zelf heb ik ook wel eens een dode mol gevonden en ik herinner me eveneens dat ik heb
gezien dat zo’n diertje bloed aan de neus had. Misschien komt het bloed van verwondingen,
die de jonge mollen oplopen tijdens gevechten met hun eigen moeder. Mollen zijn onderling
nogal agressief, maar of mollenmoeders hun kroost werkelijk met een bloedneus het huis
uitslaan… Het is moeilijk te achterhalen.
Caroline Elfferich, augustus 2005