vreemd geluid van zoogdier bij valavond - nacht

Alles over zoogdieren: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei weetjes

Moderator: goedeltje

vreemd geluid van zoogdier bij valavond - nacht

Berichtdoor yonivaneynde op 17 apr 2009, 14:41

hey,

in 2007 - 2008 hoorden wij een zeer vreemd geluid in de bossen, en dit enkele weken lang rond deze tijd, en later dat jaar ook op het einde van de zomer, de tijd dat de bramen en vlierbessen rijp waren. naast ons huis/bedrijf hebben wij een perceel berkenbossen met vlierbomen, bramen, verwilderde aalbessen enz... en daar werd steeds gevochten of lawaai gemaakt door 1 (vermoedelijk 2 of meerdere dieren soms)

ook vorig jaar hebben wij dit geluid gehoord en nog steeds ben ik opzoek naar een verklaring hiervoor. wij zijn landbouwers en kennen elk geluid dat zich buiten afspeelt, dag en nacht maar niemand van het gezin heeft dit geluid de laatste 20 - 30 jaren gehoord. ikzelf heb savonds bij de rand van het bos gestaan, en ik denk dat de dieren op een 30 tal meter van mij stonden, soms een zeer stil gekwetter en soms luider. en het geluid kwam zeker van laag bij de grond. ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet lang gestaan heb doordat het beangstigend was om aan te horen, ik dacht aan wasberen, marterhond of misschien jonge vossen, of iets dergelijks.

door de aanwezigheid van vlierbessen, bramen en aalbessen in het voorjaar vermoed ik dat het bessenetende dieren zijn en dat zij daarvoor wat aan het vechten waren...

hhet geketter en hondachtige geluiden werden altijd afgewisseld. gebrom, blaffen , holle kras geluiden, zeer vreemd, en steeds net toen de zon onder was ofwel midden in de nacht begon dit.

ik heb lange tijd gedacht aan wasberen of wasbeerhond maar ik zie dat deze dieren bijna nergens voorkomen. dus het blijft 1 groot raadsel.

ook dassenburchten zijn in geen 100 km te bespeuren hier (denk ik) dus ook een das kan het niet zijn veronderstel ik.

sporen kon ik moeilijk vinden doordat het bos vrij droog is

benieuwd of we dit dit jaar nog horen... en misschien heeft iemand hier een beter verklaring voor?

iemand een idee?
yonivaneynde
Koolmees

Re: vreemd geluid van zoogdier bij valavond - nacht

Berichtdoor Julke op 17 apr 2009, 15:02

Zoek eens naar het geluid van vossen, die kunnen heel vreemde en onheilspelende geluiden maken.

zie: http://home.scarlet.be/webvos/geluiden/mechelse%20vos.mp3
Dit is o a een van de geluiden die hij maakt, er zijn nog veel andere soorten geluiden die hij maakt.
De vos is ook gek op bessen, je kan dit zien aan de uitwerpselen die hij op een strategisch zichtbare plaats achterlaat.
Eet geen bessen die telaag bij de grond hangen, die kunnen eventueel besmet zijn met vossenlintworm.
Vossenlintworm is een lastige en hardnekkige parasiet maar komt gelukkig bijna niet voor in belgie.
Hopelijk maakt dit je iets wijzer.
Wees geen gevangene van de geest bij het aanschouwen van de wereldse schoonheid.
Julke
Bosuil

Berichtdoor yonivaneynde op 17 apr 2009, 15:26

jul schreef:Zoek eens naar het geluid van vossen, die kunnen heel vreemde en onheilspelende geluiden maken.

zie: http://home.scarlet.be/webvos/geluiden/mechelse%20vos.mp3
Dit is o a een van de geluiden die hij maakt, er zijn nog veel andere soorten geluiden die hij maakt.
De vos is ook gek op bessen, je kan dit zien aan de uitwerpselen die hij op een strategisch zichtbare plaats achterlaat.
Eet geen bessen die telaag bij de grond hangen, die kunnen eventueel besmet zijn met vossenlintworm.
Vossenlintworm is een lastige en hardnekkige parasiet maar komt gelukkig bijna niet voor in belgie.
Hopelijk maakt dit je iets wijzer.

hey bedankt vor de reactie,

ik heb al geluiden beluisterd en vossengeluiden herken ik inderdaad soms het geketter, maar er werd meer geblaft, gebriest of hollere geluiden gemaakt. en dit geluid van die vossen herken ik er niet in,

ik weet nogwel dat in die tijd "geroofd" werd, wij hebben ganzen lopen en die maakten snachts veel lawaai en werden opgejaagd, eieren werden weggedragen, en er was een kuil gegraven onder een draadje van 1 meter hoog, waar een vos toch over kan klimmen dacht ik, gelukkig is er nooit een gans of kip doodgebeten, enkel eieren geroofd en kuilen gegraven.

ik moet wel toegeven dat er plots wel een vos opdook rond die tijd, ontdekt door spelende kinderen, vossen zijn hier ook jarenlang nietmeer waargenomen...

ik zal moeten afwachten tot ik het nog eens hoor, want enkel determineren op het geluid is waarschijnlijk te moeilijk, toch ben ik heel benieuwd wat het was.
yonivaneynde
Koolmees

Berichtdoor groofy op 17 apr 2009, 15:50

Al eens gedacht aan bunzing? Die lusten ook eieren, grommen en knorren, en als ze in konijnenhol zitten en hond komt te dicht in de buurt dan blazen ze woest.
hier hoor je de jongen mekkeren
http://www.arkive.org/european-polecat/ ... eo-03.html
groofy
Spreeuw

Berichtdoor yonivaneynde op 17 apr 2009, 17:58

groofy schreef:Al eens gedacht aan bunzing? Die lusten ook eieren, grommen en knorren, en als ze in konijnenhol zitten en hond komt te dicht in de buurt dan blazen ze woest.
hier hoor je de jongen mekkeren
http://www.arkive.org/european-polecat/ ... eo-03.html

hey, groofy,

bunzingen zitten hier ook al langetijd en roofden destijds ook eieren inderdaad, maar het geluid was zeker en vast van een zwaarder dier, vos - wasbeer

ik heb een link gekregen van iemand, met dassengeluiden op, maar het is onwaarschijnlijk dat het een das zou zijn. ik woon in de regio op het grensgebied meerhout geel laakdal Toch ben ik verbaast over de gelijkenis, zeker de zwaardere brom geluiden passen echt bij wat wij hoorden. misschien brengt een vos deze geluiden ook voort?

hier is de link, en klik dan op de volgende geluiden: http://www.dassenwerkgroepbrabant.nl/pa ... assen.html
- snort (snuiven briesen)
- snarl (grommen grauwen)
- hiss ( sissen)
- grunt (grommen grauwen)
- grauwl ( grommen snauwen)
- wail (huilen)
yonivaneynde
Koolmees

Berichtdoor tseef op 11 aug 2009, 22:39

reeds enkele jaren hoor ik in de Argonne 's avonds/'s nachts het geluid van een zoogdier...
dit jaar voor de eerste keer een schim van het beest gezien, ik hou het op ofwel een eekhoorn ofwel een boommarter
waar op internet zou ik de geluiden van deze 2 soorten kunnen terugvinden ?
tseef
Pimpelmees

Berichtdoor Kristof op 30 sep 2009, 12:30

tseef schreef:reeds enkele jaren hoor ik in de Argonne 's avonds/'s nachts het geluid van een zoogdier...
dit jaar voor de eerste keer een schim van het beest gezien, ik hou het op ofwel een eekhoorn ofwel een boommarter

De kans is heel groot dat je te maken hebt met relmuizen..die "boomratten" kunnen nogal ferm kabaal maken 's nachts. Ik weet wel niet onmiddellijk geluiden staan op internet.
Kristof
Bosuil

Berichtdoor Djoni op 30 sep 2009, 12:53

Geen geluid, maar ik heb wel een tof filmpke gevonden over de Relmuis, "Le loir" in het frans.

http://www.youtube.com/watch?v=ABWBYm-iaSY

Relmuizen komen bij ons niet voor, Eikelmuizen daarentegen wel.
Hazelmuis is het andere lid van de familie van de slaapmuizen en is ook heel zeldzaam geworden in Vlaanderen.
Djoni
Bosuil

Berichtdoor tseef op 01 okt 2009, 00:38

Kristof schreef:
tseef schreef:reeds enkele jaren hoor ik in de Argonne 's avonds/'s nachts het geluid van een zoogdier...

De kans is heel groot dat je te maken hebt met relmuizen..die "boomratten" kunnen nogal ferm kabaal maken 's nachts. Ik weet wel niet onmiddellijk geluiden staan op internet.

eindelijk ! http://www.youtube.com/watch?v=LZNWdbRD0jU (doorspoelen tot minuut 3)
bedankt voor de tip !
hoor die soort telkens we naar de Argonne gaan (Beaulieu)...
tseef
Pimpelmees

Berichtdoor johnny op 01 okt 2009, 08:35

Ben in de Argonne ooit eens met zelfde geconfronteerd geweest in Locheres.
Wij zagen ze s nachts op de balken van het huis lopen. Beetje ambetant, maar zeer mooi...........
johnny
Bosuil

Berichtdoor jasonmaes op 04 jan 2010, 21:28

hey beste mensen bij ons zit ook een raar beest het komt elke avond een bezoekje brengen het kruipt op de tafel van het terras op die tafel staat mais maar er word niet aan geknabbeld
het eet de kaas van muizenvalletjes op en die muizenvalletjes gaan niet dicht het spoor lijd naar een droge beek met een groot gat weet iemand wat voor beest het is?
dit is een spoorAfbeeldingAfbeelding
jasonmaes
Koolmees

Berichtdoor Geert op 05 jan 2010, 19:28

Heb een beetje rondgeneusd in mijn boekerij en op internet en het zou wel eens een Steenmarter kunnen zijn, de pootafdrukken althans. Steenmarters huizen echter meestal niet in een gegraven hol (misschien bij uitzondering wel?)
Afbeelding
Bron figuur: http://www.natuurlijk.nl

mvg
http://www.natuurpunt.be/Gaverstreke.be
Geert
Bosuil

Keer terug naar Zoogdieren