hey,
in 2007 - 2008 hoorden wij een zeer vreemd geluid in de bossen, en dit enkele weken lang rond deze tijd, en later dat jaar ook op het einde van de zomer, de tijd dat de bramen en vlierbessen rijp waren. naast ons huis/bedrijf hebben wij een perceel berkenbossen met vlierbomen, bramen, verwilderde aalbessen enz... en daar werd steeds gevochten of lawaai gemaakt door 1 (vermoedelijk 2 of meerdere dieren soms)
ook vorig jaar hebben wij dit geluid gehoord en nog steeds ben ik opzoek naar een verklaring hiervoor. wij zijn landbouwers en kennen elk geluid dat zich buiten afspeelt, dag en nacht maar niemand van het gezin heeft dit geluid de laatste 20 - 30 jaren gehoord. ikzelf heb savonds bij de rand van het bos gestaan, en ik denk dat de dieren op een 30 tal meter van mij stonden, soms een zeer stil gekwetter en soms luider. en het geluid kwam zeker van laag bij de grond. ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet lang gestaan heb doordat het beangstigend was om aan te horen, ik dacht aan wasberen, marterhond of misschien jonge vossen, of iets dergelijks.
door de aanwezigheid van vlierbessen, bramen en aalbessen in het voorjaar vermoed ik dat het bessenetende dieren zijn en dat zij daarvoor wat aan het vechten waren...
hhet geketter en hondachtige geluiden werden altijd afgewisseld. gebrom, blaffen , holle kras geluiden, zeer vreemd, en steeds net toen de zon onder was ofwel midden in de nacht begon dit.
ik heb lange tijd gedacht aan wasberen of wasbeerhond maar ik zie dat deze dieren bijna nergens voorkomen. dus het blijft 1 groot raadsel.
ook dassenburchten zijn in geen 100 km te bespeuren hier (denk ik) dus ook een das kan het niet zijn veronderstel ik.
sporen kon ik moeilijk vinden doordat het bos vrij droog is
benieuwd of we dit dit jaar nog horen... en misschien heeft iemand hier een beter verklaring voor?
iemand een idee?