Eekhoorns?

Alles over zoogdieren: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei weetjes

Moderator: goedeltje

Eekhoorns?

Berichtdoor AnneTanne op 03 feb 2010, 23:06

Al 15 jaar lang worden elke winter een aantal takken (vooral van lindes) in de tuin op deze manier geschild:
Afbeelding

Er is me gesuggereerd dat eekhoorns hiervan de oorzaak zouden zijn, en vervolgens krijg ik te horen dat het wellicht de Noord-Amerikaanse grijze eekhoorn is.
Nu heb ik de afgelopen jaren heel vaak eekhoorns (die ik voor de Europese rode aanzag) in de tuin gezien, dus eekhoorns lijkt me zeker een goede kanshebber.

Maar omdat ik de vraat al zolang waarneem, en ik lees dat er nog nauwelijks bevestigde waarnemingen van de N-Am. grijze in ons land zijn, hoop ik dat die mogelijkheid hier als weinig waarschijnlijk kan worden bestempeld... ;-)
AnneTanne
Blog: AnneTannes kruidenklets, kruidige praatjes over mijn ecologische tuin
AnneTanne
Sperwer

Re: Eekhoorns?

Berichtdoor goedeltje op 04 feb 2010, 10:27

Onze inheemse rode eekhoorn doet dat ook hoor. Ze gebruiken de afgestripte bast als binnenvoering van hun nest, zodat ze het goed kunnen isoleren. Moest je een eekhoorn met een afwijkende kleur zien, mag je het altijd laten weten. Meer info vind je hier: http://www.zoogdierenwerkgroep.be/index ... arkering13.

groetjes

Goedele
goedeltje
Pimpelmees

Re: Eekhoorns?

Berichtdoor AnneTanne op 04 feb 2010, 10:44

Dankjewel...
Ik hou ze in de gaten.
Vreemd genoeg heb ik deze winter nog geen eekhoorns gezien in de tuin, terwijl er vroeger in koude periodes soms wel eens tot vijf tegelijk onder de beuken aan het scharrelen waren...
(In de zomer zag ik er nog wel twee met veel lawaai krijgertje spelen op de stam van een hele dikke eik...)
AnneTanne
Blog: AnneTannes kruidenklets, kruidige praatjes over mijn ecologische tuin
AnneTanne
Sperwer

Keer terug naar Zoogdieren