Statische electriciteit

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Statische electriciteit

Berichtdoor Djoni op 10 maart 2011, 20:11

Misschien een onderwerp die niet echt nauw aanleunt bij onze hobby, maar ik wordt er alvast hoorndol van.
Telkens als ik mijn wagendeur sluit en ergens aankom of bijv. de tankkaart insteek, krijg ik altijd een electrische schok(je).
Als ik mijn autosleutels in het kontakt stop (nadat ik de wagen verlaat) zie ik soms blauwe vonkjes uit het stopcontact springen, echt waar !
Wat is hier eindelijk tegen te doen... andere schoenen kopen ofzo... ?
Djoni
Buizerd

Re: Statische electriciteit

Berichtdoor Pjoris op 10 maart 2011, 20:52

Op andere "meer gespecializeerde" fora vind je er wellicht meer over:
http://cartuningforum.com/forum/viewtop ... t=0&t=2644
Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Dirk L op 10 maart 2011, 21:09

Iets van metaal vastpakken vóór en terwijl je uitstapt Djoni. Een onderdeel van je autoportier bvb.
En voor de rest gene 'synthetic' hé. Echte wollen trui op echte leren zetels.. 8-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Xyuny op 10 maart 2011, 21:23

Djoni schreef:Als ik mijn autosleutels in het kontakt stop (nadat ik de wagen verlaat) zie ik soms blauwe vonkjes uit het stopcontact springen, echt waar !

Waarin stop jij je sleutels nadat je de wagen verlaten hebt? :lol:
En uit welk stopcontact springen er vonkjes? =O

Nee, serieus, je zult wellicht schoenzolen hebben met heel goede capacitieve eigenschappen: zijn in staat veel lading vast te houden.

Als laatste poging voor je je schoenen in de vuilbak kiepert, kun je misschien het volgende proberen: een dikke nagel slaan door de schoenzool (hiel) van binnen zodat de kop met je hiel contact maakt, en de punt effen afslijpen. Zo zou je lichaam bij elke stap moeten ontladen. 't Is maar een suggestie. Zelf heb ik het nooit geprobeerd.
In elektronica-fabrieken zijn er speciale schoenen ofwel enkelbandjes of dergelijke die met de (speciale) vloer contact maken omdat statische ladingen anders componenten kunnen beschadigen.

In tal van vormen en kwaliteiten te krijgen (maar niet zo goedkoop en niet echt onopvallend), bvb:
http://www.farnell.com/datasheets/810195.pdf
http://be.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=500011+1003350&Ntk=gensearch_001&Ntt=heel+grounder&Ntx=mode+matchallpartial

Bovenstaand is maar geldig als je je oplaadt, door te stappen. Als je het enkel maar hebt bij het uit je auto komen, zal het mogelijks niet te veel oplossen.

Dan is het de auto die zich oplaadt door te rijden. Herinner je - vroeger zag je dat veel - van die rubberstrookjes (die wel min of meer geleidend waren) die onderaan de auto hing en steeds over de straat sleepte om de auto te ontladen. Nu ik er aan denk, lang geleden dat ik dat nog zag. Misschien is dit nog te verkrijgen (bvb Halfords of zo)...
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Pjoris op 10 maart 2011, 21:31

En toch opletten !
http://wn.com/static_electricity_fire_at_petrol_station
Kennelijk vooral niet terug in je auto gaan zitten tijdens het tanken (of diesel rijden wellicht)

Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor manne op 11 maart 2011, 11:02

In een droge week heb ik het ook steevast zitten met statische elektriciteit. Zat deze week te trektellen in een grote plastic tuinstoel en telkens toen ik rechtstond en de metalen ballustrade van ons dakterras vastnam, kreeg ik "een peer".
manne
Vale Gier

Berichtdoor hoow op 11 maart 2011, 12:14

Ik heb het op kantoor altijd zitten
gelijk wat ik vastpak van metaal een schokje.
Ik verdenk de bureaustoel of het vast tapijt als oplader.
hoow
Spreeuw

Keer terug naar Natuurwetenschappen