Meteorologie en vogeltrek - 26/06/09

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Meteorologie en vogeltrek - 26/06/09

Berichtdoor Dirk L op 05 feb 2009, 13:20

Links en rechts al eens deftig aan bod gekomen op dit forum, zeker i.v.m. zeetrek. Maar wat weet de gemiddelde vogelaar, trekteller,... over de invloed van het weer op vogeltrek ? Hoe krijgen we meer dieptezicht in weersvoorspellingen m.b.t. vogelmigratie ? Hoe krijgen we onze vinger achter de onzichtbare thermiek, die de trektellers hobby zo beïnvloedt.
Op de VWG-vergadering van 4 september 2009 , komt er een lesgever-meteoroloog van Belgocontrol ons dit haarfijn uit de doeken doen.
Wat er ondermeer aan bod zal komen is :

- Hoe ontstaat terhmiek ? Wat is het fysisch systeem dat hierachter schuilt ?
- Bij welke weersomstandigheden ontstaat thermiek ?
- Hoe kan het voorspeld worden ?
- Effecten thermiek op vogeltrek.
- Zijn er interessante websites hiervoor ?

Begrijpelijke speech moet ca. 2 uur duren. Laat ons hopen dat er dan een serieus gordijn opengaat.. :-D
Later uiteraard veel meer hierover. Maar laat jullie verzuchtingen maar komen..
Dirk L
Visarend

Re: Meteorologie en vogeltrek

Berichtdoor Xyuny op 05 feb 2009, 17:10

Dirk L schreef:...
Begrijpelijke speech moet ca. 2 uur duren. Laat ons hopen dat er dan een serieus gordijn opengaat.. :-D

Laat ons hopen dat er geen gordijn toegaat na nen tijd... :lol:
Ongetwijfeld immens interessant, maar is 2u geen beetje lang?
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor yann op 05 feb 2009, 18:09

Erg leuk initiatief, Dirk. Bedankt.
Laatst bijgewerkt door yann op 06 feb 2009, 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
yann
Steenarend

Berichtdoor Odee op 06 feb 2009, 19:57

Zéér goed idee, Dirk.
Maar kunnen we daar niet beter een aparte avond aan wijden ipv een tussendoortje voor de vergadering ? Dan is er tenminste tijd voor discussie en vragen en moet het niet snelsnel afgehaspeld worden. Daar hebben we radio en tv voor...
En eigenlijk ook nog: ik zal niet kunnen op 4 sept want ik zou dan normaal in Batumi moeten zitten. Kan het niet eind september of nog veel beter: eind augustus, net voor de Falsterbo-reis ?
Odee
Bosuil

Berichtdoor Christoph op 06 feb 2009, 21:28

Heel mooi intiatief, Dirk. Maar zoals Odee al aanhaalde: misschien beter voor een avondvullend programma. 'k Weet natuurlijk nie in hoeverre het nog mogelijk is om de gemaakte afspraak nog te wijzigen. Vlak voor de Falsterbo-reis lijkt me moeilijk, we zijn dan nog maar goed en wel half augustus. Maar misschien moeten we dit beter verder via mail bespreken?
Christoph
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 06 feb 2009, 21:56

Ah bon, ik denk dat er nog met van alles kan geschoven worden. :-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor yann op 06 feb 2009, 22:02

Vorige keer in september kwam Wout een woordje uitleg geven over hoe roofvogels te herkennen op trek. Hadden jullie het gevoel dat die avond veel te kort was ? Nochtans was deze voordracht ook voorafgegaan door een "vergadering". Op het strakke tempo zoals we dat gewend zijn, weliswaar.
yann
Steenarend

Berichtdoor Christoph op 06 feb 2009, 22:34

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, Yann.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Christoph op 07 feb 2009, 07:59

Misschien kunnen we ook gewoon een half uurtje eerder beginnen? Als we om 19h30 starten met de vergadering, kunnen we er allicht voor zorgen dat de voordracht al iets na 20h00 kan starten. Zo winnen we toch een half uurtje en loopt de avond toch niet te heel lang uit. Indien tijdig een beslissing over dit voorstel, kan dit nog aangepast worden in de kalender.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Xyuny op 07 feb 2009, 09:29

yann schreef:Vorige keer in september kwam Wout een woordje uitleg geven over hoe roofvogels te herkennen op trek. Hadden jullie het gevoel dat die avond veel te kort was ? Nochtans was deze voordracht ook voorafgegaan door een "vergadering". Op het strakke tempo zoals we dat gewend zijn, weliswaar.

Maar dit duurde dan toch geen twee uur? Of toch?
Kan ie er geen half uur van doen?

Anderzijds: zo belangrijk is 't allemaal niet, hoor: enkele streekbiertjes in de buurt kunnen veel verzachten :lol:

Ander idee: een combinatie-avond maken: VWG-WG Geologie?
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor yann op 07 feb 2009, 09:30

christoph schreef:Misschien kunnen we ook gewoon een half uurtje eerder beginnen? Als we om 19h30 starten met de vergadering, kunnen we er allicht voor zorgen dat de voordracht al iets na 20h00 kan starten. Zo winnen we toch een half uurtje en loopt de avond toch niet te heel lang uit. Indien tijdig een beslissing over dit voorstel, kan dit nog aangepast worden in de kalender.

't Probleem is dat ik mijn pagadders ken :
- op een vergadering die om 20.00u begint is iedereen paraat om 20.15u (het academisch kwartierke, witjewel)
- op een vergadering die om 19.30u begint, zal iedereen paraat zijn om 20.10u :-)
yann
Steenarend

Berichtdoor Dirk L op 07 feb 2009, 10:35

Xyuny schreef:
yann schreef:Vorige keer in september kwam Wout een woordje uitleg geven over hoe roofvogels te herkennen op trek. Hadden jullie het gevoel dat die avond veel te kort was ? Nochtans was deze voordracht ook voorafgegaan door een "vergadering". Op het strakke tempo zoals we dat gewend zijn, weliswaar.

Maar dit duurde dan toch geen twee uur? Of toch?
Kan ie er geen half uur van doen?
Anderzijds: zo belangrijk is 't allemaal niet, hoor: enkele streekbiertjes in de buurt kunnen veel verzachten :lol:
Ander idee: een combinatie-avond maken: VWG-WG Geologie?

Ja, maar dat is het al hé, een combi-avond VWG-WG Geologie, alleen is bij de VWG hunne eurocent nog niet gevallen.. :twisted:
Twee uur is inderdaad lang, maar het kan ook iets minder. Roofvogels van Wout duurde minstens zo lang maar dat zijn dan ook vogels, ide ieders aandacht tot de laatste milliseconde vasthouden. Ik zou toch beginnen om 19h30 met om 20h30 ten laatste, start van de speech. Allé, ideetje hé.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Odee op 07 feb 2009, 15:35

Mijn vraag om het voor de Falsterboreis te zetten, was om al op die reis rekening te kunnen houden met de nieuwe kennis. Idem voor het Batumi-project trouwens.
Voor de Falsterboreis wordt er normaal ook een vrij korte infosessie georganiseerd vooraf. Kun je het daar niet aan koppelen ipv aan de vergadering ?
Het interesseert mij natuurlijk geweldig en ik zou het heel spijtig vinden als ik er bij niet bij zou kunnen zijn.
Odee
Bosuil

Berichtdoor Christoph op 07 feb 2009, 18:10

Odee, die infosessie is normaal alleen voor de deelnemers aan de Falsterbo-reis om de practische zaken nog eens door te nemen.

En Yann, je redenering ivm je pagadders zou bij een start om 19h30 toch 5' tijdswinst opleveren. :lol:
Christoph
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 08 feb 2009, 00:05

Als we de meteo-voordracht vóór de Falsterbo-reis en Batumi plannenn dan moet dit eigenlijk ergens in juni, dit om alle congés te ontwijken. Een ander alternatief zie ik eigenlijk niet. Voor mij niet gelaten, ik vermoed dat onze man 'in kwestie' flexibel genoeg is. Dan moet dit zelfs niet gekoppeld zijn aan een vergadering en zitten we ruim in tijd. We moeten het wel op tijd weten...
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Odee op 08 feb 2009, 15:17

christoph schreef:Odee, die infosessie is normaal alleen voor de deelnemers aan de Falsterbo-reis om de practische zaken nog eens door te nemen.

Jamaar, als die sessie voorbij is (bv 19u30-20u30) kunnen andere geïnteresseerden aansluiten. Simpel toch?
Odee
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 08 feb 2009, 17:15

Dirk L schreef:Als we de meteo-voordracht vóór de Falsterbo-reis en Batumi plannenn dan moet dit eigenlijk ergens in juni, dit om alle congés te ontwijken. Een ander alternatief zie ik eigenlijk niet. Voor mij niet gelaten, ik vermoed dat onze man 'in kwestie' flexibel genoeg is. Dan moet dit zelfs niet gekoppeld zijn aan een vergadering en zitten we ruim in tijd. We moeten het wel op tijd weten...

Ik zal eens mezelf citeren ;-)

Mijn eigen agenda is in juni compleet blanco en ik vermoed/hoop van jullie hetzelfde. Misschien een vrijdagavond prikken eerste twee weken van deze maand ? Ik zal eens rondmailen.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 10 maart 2009, 12:46

Dirk L schreef:Links en rechts al eens deftig aan bod gekomen op dit forum, zeker i.v.m. zeetrek. Maar wat weet de gemiddelde vogelaar, trekteller,... over de invloed van het weer op vogeltrek ? Hoe krijgen we meer dieptezicht in weersvoorspellingen m.b.t. vogelmigratie ? Hoe krijgen we onze vinger achter de onzichtbare thermiek, die de trektellers hobby zo beïnvloedt.
Op de VWG-vergadering van 4 september 2009 , komt er een lesgever-meteoroloog van Belgocontrol ons dit haarfijn uit de doeken doen.
Wat er ondermeer aan bod zal komen is :

- Hoe ontstaat terhmiek ? Wat is het fysisch systeem dat hierachter schuilt ?
- Bij welke weersomstandigheden ontstaat thermiek ?
- Hoe kan het voorspeld worden ?
- Effecten thermiek op vogeltrek.
- Zijn er interessante websites hiervoor ?

Belangrijk : de datum is vervroegd naar 26/06/09. Al de andere gegevens blijven kloppen !
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Christoph op 10 maart 2009, 20:00

Ok, Dirk, ik voer de datum eerstdaags in op de online-kalender van de koepel.
Christoph
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 10 maart 2009, 21:40

Staat er reeds in ol' buddy !
Dirk L
Visarend

Volgende

Keer terug naar Natuurwetenschappen