Zeebodem - Ontginning

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Zeebodem - Ontginning

Berichtdoor Julke op 03 jan 2009, 11:06

Gisterenavond in koppen (vermoed ik) was er een reportage gewijdt aan de ontginning van de zeebodem door o.a. oliemaatschappijen.
Blijkbaar zijn de natuurlijke rijkdommen (olie, diamant, goud, koper,...) daar nog eens zo groot als op land.
Die mannen van de oliemaatschappij zaten er doodleuk wat fauna en flora te filmen op -5000 meter terwijl ze proefboringen aan het doen waren. Beesten die tot nog toe niemand had gezien notabene.
Alleen al total heeft 200 diepzeeonderzeeërs, als er geld mee kan verdiend worden...
Misschien het moment voor biologen om op de kar te springen.
Het was alleszins een beklijvende reportage.
Alleen is het moeilijk te voorspellen welk een impact dit alles zal hebben op het onderwater-ecosysteem.
De oliemaatschappijen proberen rekening te houden met het ecosysteem, maar als je ziet dat proefboringen uit de jaren 70 er nog net bijliggen als toen (mede door de statische houding van een diepe zeebodem) voorspelt dat weinig goeds...
Julke
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 03 jan 2009, 22:12

Op mijn werk is onlangs gewag gemaakt van een milieueffectenrapport over ertsontginning op de oceaanbodem t.h.v. Papoea-Nieuw-Guinea. Dat zit dus op vergelijkbare dieptes. Het document heb ik niet gezien, dus het fijne weet ik er niet van. Maar ge ziet dat kosten noch moeite gepaard worden om de meer ontoegankelijke locaties evenens te prospecteren. De milieueffecten hiervan, zeker op lange termijn, zijn zeer moeilijk in te schatten vermoed ik.
Dirk L
Visarend

Keer terug naar Natuurwetenschappen