De botsing der protonen !

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Berichtdoor pvt op 12 sep 2008, 09:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janus</i>
<br />een zwart gat met de massa van 2 protonen.... daar geraakt nog geen nematode in verstrikt. een van mijn collega's haar lief speelt mee met dat experimentje (en laat ondertussen zijn verbouwingen voor wat het is). best wel spannend toch? moest ik een fysicus zijn, ik zo ook willen meedoen!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

een jnm'er van Kortrijk ook, toch niet dezelfde?
pvt
Visarend

Berichtdoor janus op 12 sep 2008, 12:14

ik denk van niet
janus
Bosuil

Berichtdoor diedhert op 12 sep 2008, 13:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Rare jongens toch, die kernfysici. Zo'n ganse carriere zitten nadenken en filosoferen over iets wat 99,999% van de bevolking niet (rechtstreeks) interesseert, waarbij de vooruitgang van de kennis over gans hun carriere wel heel miniem is (welliswaar van grote betekenis), nauwelijks te bewijzen.
Als ze dan tegen 't eind van die carriere voldoende ellebogen gehad hebben om een naam in 't wereldje te verwerven, vinden ze een uitgever die bereid is hun boek uit te geven alvorens ze in hun eigen zwarte gat vallen.
Nee, niets voor mij, gelukkig zijn er anderen daarvoor. Die machinerie daarrond, dat is andere koek: toepassing van de huidige technologie, toptechnologie. We gaan ne keer protonen trektellen, vliegen ze een beetje te veel naar links, wat bijsturen, te veel naar rechts, onder, boven? Alles bijna aan lichtsnelheid. Heel boeiend allemaal...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat is nu typisch voor fundamenteel onderzoek. 'Niemand' is er in geïnteresseerd. Al heeft fundamenteel onderzoek meestal een ganse racem aan praktische toepassingen tot gevolg, die vaak een oplossing bieden aan heel wat problemen. Maar de kans is de groot dat iedereen er uiteindelijk gebruik van gaat maken, al staat 99,9999999% van de bevolking er geen femtoseconde bij stil dat hier zo'n 'nutteloos' onderzoek aan voorafgaat.

Dé toekomst in de energiesektor is kernfusie: enorme hoeveelheden energie, geen nucleair afval, enorm veilig (geen kans op nucleaire rampen) etc... Allemaal het gevolg van rare mannetjes die zich hun ganse carrière bezighouden met onbenullig, vaak theoretisch onderzoek, wat de modale mens geen fluit interesseert.
diedhert
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 12 sep 2008, 15:35

Vandaar dat er woordjes tussen haakjes tussen staan, [^] en stonden.
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor holotype op 12 sep 2008, 15:40

In Brussel nabij een bekend station kunt ge al een zwart gat zien na O duvels.[}:)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Xyala</i>
<br />Dat hoeft ook allemaal zo duur niet te zijn. <b>Een zwart gat kan ook al na 10 Duvels! [:o)]</b><hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
holotype
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 12 sep 2008, 18:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by diedhert</i>
<br />...al staat 99,9999999% van de bevolking er geen femtoseconde bij stil dat hier zo'n 'nutteloos' onderzoek aan voorafgaat...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Kijk, daar word ik nu stil van zie : een getal van 7 significante cijfers na de komma en het begrip femto wat een sec(-15) is. Hoed af, Diedhert.. [^]
Nu is het praktisch gezien onmogelijk om gedurende zo'n korte tijd ergens stil bij te staan. De limiet gaat naar 0 en eigenlijk moet het aantal cijfers na de komma flink opgetrokken worden, wat het getal 100 benadert.
Mooi. Gedaan met te werken voor een studiebureau. Ik mail <i>subito presto</i> mijn CV naar Genève. [:p]
Dirk L
Visarend

Berichtdoor roelandlibeer op 12 sep 2008, 19:43

99,9999999% van 6 miljard mensen (afgerond) is 5999999994 mensen wat betekent dat er maar 6 mensen op onze aardbol hier even zouden bij stil staan. Ik denk dat we op dit forum toch al aan 6 zouden komen...

btw : ik vind het experiment uitermate fascinerend
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor diedhert op 12 sep 2008, 20:22

@Dirk, niets is onmogelijk en "just is just". Ik zie niet in waarom iemand geen atto of zeptoseconde ergens niet stil zou bij kunnen staan.
diedhert
Bosuil

Berichtdoor Julke op 12 sep 2008, 20:55

wankers!
Julke
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 12 sep 2008, 21:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by diedhert</i>
<br />@Dirk, <font color="red">niets</font id="red"> is <font color="red">on</font id="red">mogelijk en "just is just". Ik zie <font color="red">niet</font id="red"> in waarom iemand <font color="red">geen</font id="red"> atto of zeptoseconde ergens <font color="red">niet</font id="red"> stil zou bij kunnen staan.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">'t Wordt een beetje moeilijk met al die negaties. [:D] Help me even met die laatste zin.
Is dat dan 't zelfde zeggen als:
<font color="teal">Ik zie wel in waarom iemand wel een atto of zeptoseconde ergens niet stil zou bij kunnen staan?</font id="teal">
of eerder
<font color="teal">Ik zie niet in waarom iemand wel een atto of zeptoseconde ergens wel stil zou bij kunnen staan?</font id="teal">
Pfff...
'k Ga der en nachtje over slapen. [;)]
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor Billy op 12 sep 2008, 22:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by holotype</i>
<br />In Brussel nabij een bekend station kunt ge al een zwart gat zien na O duvels.[}:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Xyala</i>
<br />Dat hoeft ook allemaal zo duur niet te zijn. <b>Een zwart gat kan ook al na 10 Duvels! [:o)]</b><hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Om wat in de sfeer te blijven: eerlijk gezegd denk ik persoonlijk niet dat het mogelijk is dat hier geen duvels aan de pas zijn gekomen.. Merk vooral de woordspeling op: 'aan de pas zijn gekomen'.
Billy
Bosuil

Berichtdoor diedhert op 14 sep 2008, 17:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by diedhert

@Dirk, niets is onmogelijk en "just is just". Ik zie niet in waarom iemand geen atto of zeptoseconde ergens niet stil zou bij kunnen staan.

--------------------------------------------------------------------------------

't Wordt een beetje moeilijk met al die negaties. Help me even met die laatste zin.
Is dat dan 't zelfde zeggen als:
Ik zie wel in waarom iemand wel een atto of zeptoseconde ergens niet stil zou bij kunnen staan?
of eerder
Ik zie niet in waarom iemand wel een atto of zeptoseconde ergens wel stil zou bij kunnen staan?
Pfff...
'k Ga der en nachtje over slapen. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik zie niet in waarom iemand niet een (geen) attoseconde ergens bij kan stilstaan.
diedhert
Bosuil

Berichtdoor Yves op 10 okt 2008, 11:09

Ondertussen, een maand later en de wereld nog niet vergaan.
Maar ook geen grote eureka's van uitzonderlijke doorbraken. Hoe zou het het experiment zijn vergaan ?
Yves
Steenarend

Berichtdoor wouter op 10 okt 2008, 11:35

Ligt dat spel niet in panne (dacht ik toch) ?

mvg
Wouter
wouter
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 10 okt 2008, 19:19

Klopt. Koelingsproblemen heb ik gehoord. Best dat ze gestopt zijn.. [;)]
Pas in de lente wordt opnieuw opgestart.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor roggeman op 10 okt 2008, 20:51

Alleszins een experiment dat goed verkocht werd zonder dat het zelfs nog maar goed uit de startblokken kwam. Ofte: het drama van de moderne wetenschap. Als je ze niet verkocht krijgt (soms letterljk...), kan je zelfs niet beginnen.
roggeman
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 10 okt 2008, 23:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by roggeman</i>
<br />Alleszins een experiment dat goed verkocht werd zonder dat het zelfs nog maar goed uit de startblokken kwam. Ofte: het drama van de moderne wetenschap. Als je ze niet verkocht krijgt (soms letterljk...), kan je zelfs niet beginnen.

Nu, als proton-wetenschaper moet je weten dat <u>hét</u> misschien niet in je eigen mensenleven valt of valt te gebeuren. Voor de rest heeft dit gebeuren al 8 miljard euro gekost en is er nog voor geen cent iets bewezen. Wie zei hier ook weer dat dit project geen kip interesseert ? In elk geval is dit geen verloren zaak.. er gebeurt iets. Van sommige instellingen deez dagen kan dit niet gezegd worden. Die proton-versneller begrijp ik beter dan de huidige bankgeheimen. [:D]
Dirk L
Visarend

Re: De botsing der protonen !

Berichtdoor Yves op 12 sep 2009, 08:47

In Genève is de herstelling van de grootste deeltjesversneller ter wereld volledig afgerond. De Large Hadron Collider (LHC) van het Europees nucleair onderzoekscentrum CERN heeft meer dan een jaar stilgelegen.
"De LHC is volledig hersteld, we moeten het systeem opnieuw koelen. We plannen een opstart in midden november", verklaarde de CERN-directeur tijdens een bezoek aan Madrid. De werken kosten 23 miljoen euro.

"De deeltjesversneller is zeer complex en we kunnen niet honderd procent uitsluiten dat er geen moeilijkheden zullen optreden", aldus de directeur.

Toen de LHC in september opstartte, ging hij enkele dagen later stuk. De versneller moet de kennis over de structuur van materie en het universum vooruithelpen. Natuurkundigen koesteren hoge verwachtingen.
(deredactie.be)

Allez, ze kunnen opnieuw beginnen !
Yves
Steenarend

Berichtdoor Dirk L op 19 okt 2009, 12:29

Mijn dochter (2de jaar fysica) kwam dit weekend thuis met het volgende : in die deeltjesversneller deed men eens een reeks experimenten om de massa van het Z-nul-deeltje te meten. Telkens verscheen een andere waarde voor die massa. Geen haan of kip die er zich nog aan verstond. Tot één of ander genie - en er lopen er daar een paar rond naar het schijnt - op de idee kwam om die variaties eens uit te zetten tegen de tijd. Men bekwam een sinusoïdale functie met een periode van 27.3 dagen. Rarara, hoe kon dit ? Waar kwam die systematische fout vandaan ? Een nog groter genie heeft toen de link gelegd met de getijdewerking in het nabijgelegen meer van Genève. Blijkbaar zouden die geringe stijghoogtewijzigingen (het sterkst tijdens springtij) een invloed hebben op de velden waarmee de massa van sommige subatomaire deeljes gemeten wordt. =O

Nog ééntje voor aan de koffietafel : hetzelfde probleem deed zich voor door de visualisatie van een ander soort fout. Zo nu en dan kwam in een reeks identiek gemeten massa's een afwijkend getal te voorschijn. Dit keer zonder veel regelmaaat. Er wordt toen nog dieper nagedacht én gevonden ! Eureka !
Wat bleek. iedere keer als bovengronds, terug in Genève, de TGV aanzette veroorzaakte die een gigantische reststroom in de ondergrond, vanuit de bovenleiding via de aarding dus. U raadt het al : telkens als op dat moment een meting gebeurde, verscheen die met een behoorlijke afwijking.

Probleem opgelost :-) Effe kijken wat volgend weekend brengen zal. 8-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Yves op 19 okt 2009, 13:31

En zo wordt fysica bijna nog boeiend ! :lol:

Alle gekheid op een stokje, ik heb veel respect voor door fysica geboeide mensen. Dit echt gebeurde verhaal hoorde ik onlangs tijdens een familiefeestje én het speelde zich deels af in Zwitserland :
Mijn schoonbroer is fysicus van opleiding. Hij was ook actief Chiro-lid en tijdens een activiteit gingen ze in één of ander kanaal zwemmen en duiken. Achteraf stelt hij vast dat hij z'n bril niet meer op heeft. Hij meende hem op de oever te hebben gelegd, maar een echt genie waardig, hij was hem dus al duikend kwijt gespeeld. In het kader van z'n doctoraat moest hij nog diezelfde avond vertrekken naar een buitenlandse conferentie over één of ander bijzonder onsaai onderwerp. Omdat er echt niets anders opzat en hij de weg niet zou vinden kreeg hij een oude aftandse bril van z'n vader mee, type Linux-programmeur-bril. Hij dus op weg. In de aankomsthal van de luchthaven werd hij door een wildvreemde maar quasi identiek gebrilde medemens die uit de menigte zomaar opdook aangesproken. Of hij ook op weg was naar de conferentie. :geek:
Yves
Steenarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuurwetenschappen