De botsing der protonen !

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

De botsing der protonen !

Berichtdoor Yves op 10 sep 2008, 08:14

Vreemd, op ons forum nog geen topic over het grootse experiment dat binnen een kwartier wordt aangevat en dat misschien het aanzien van de wereld gaat veranderen.

De deeltjesversneller van Genève. In de fysica-lessen indertijd werd er al over gepraat. Na 14 jaar bouwen en verbouwen aan dat machien gaan ze er vandaag protonen laten botsen om zo' de oerknal 'in mini' na te bootsen.

27 kilometer omtrek. 8 miljard euro. En dan die energie die zal vrijkomen. Zwarte gaten ? Higgs-deeltjes ?
(en fundi-katholieke verenigingen die fel protesteren)

Ik ben alvast benieuwd.
Yves
Steenarend

Berichtdoor xyala op 10 sep 2008, 08:28

Misschien kunnen die vast-stof fysici eens proberen onbreekbare snaren te maken voor mij [:D]
xyala
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 10 sep 2008, 09:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Xyala</i>
<br />Misschien kunnen die vast-stof fysici eens proberen onbreekbare snaren te maken voor mij [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Met hun [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie"]'snaar'theorie[/url] moet dit lukken, Tom.

Greetz ! [:D]

En kijk eens naar dit leuke Google-logootje. [8D]
Afbeelding
Dirk L
Visarend

Berichtdoor yann op 10 sep 2008, 09:50

Gaat dat geen kettingreactie teweegbrengen en een nieuwe BigBang veroorzaken ?
Of is die bedoeld voor de match België-Turkije vanavond ?
yann
Steenarend

Berichtdoor Peter op 10 sep 2008, 11:15

Alle gekheid op een protonenstokje : (voor een fysicaleek als ik) wat zijn de risico's dat de mens hier iets in gang steekt dat hij zelf niet meer in de hand heeft ?
Peter
Bosuil

Berichtdoor Yves op 10 sep 2008, 11:47

Een geweldige ontdekking van het CERN wordt ook gebruikt in Dan Browns [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Bernini_Mysterie"]'Het Bernini Mysterie'[/url].
Yves
Steenarend

Berichtdoor Jurgen op 10 sep 2008, 14:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>
<br />Alle gekheid op een protonenstokje : (voor een fysicaleek als ik) wat zijn de risico's dat de mens hier iets in gang steekt dat hij zelf niet meer in de hand heeft ?

Vroeg ik me dus ook af. Ik hoor ze even zeggen "We gaan de oerknal nabootsten en nieuwe deeltjes die ontstaan bestuderen, deeltjes die er sinds de oerknal niet geweest zijn". Euh, is dat wel gezond? Ken daar dus niks van he maar de oerknal nabootsen, klinkt toch redelijk indrukwekkend.
Jurgen
Bosuil

Berichtdoor pvt op 10 sep 2008, 15:39

ik denk dat het veel indrukwekkender klinkt dan het is.
pvt
Visarend

Berichtdoor Lanius op 10 sep 2008, 16:01

ze gaan gewoon iets doen wat constant gebeurt in onze atmosfeer.
In't ergste geval vliegt Genève/Zwitserland de lucht in. maarja, wat heb je aan die mannen. Als't oorlog is, zijn ze toch neutraal...
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Zorky op 10 sep 2008, 16:55

Moet ik wel ff mijn spaarcenten in veiligheid brengen ...
Zorky
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 10 sep 2008, 21:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Zorky</i>
<br />Moet ik wel ff mijn spaarcenten in veiligheid brengen ...
naar Lichtenstein, Zorky?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Dirk L op 10 sep 2008, 21:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lanius</i>
<br />ze gaan gewoon iets doen wat constant gebeurt in onze atmosfeer.
<b>In't ergste geval vliegt Genève/Zwitserland de lucht in</b>. maarja, wat heb je aan die mannen. Als't oorlog is, zijn ze toch neutraal...

Gij onderschat dat, mijn beste. Men simuleert de Bigbang in de eerste miljardste van de eerste seconde. Een eventuele escalatie kan zich niemand indenken aangezien na nog geen 1 seconde onze hersenen tegen de maan zullen plakken. Men zegt soms : tot het stenen tijdperk gebombardeerd. In het geval dat het daar in Genève uit de hand loopt, begint het absolute niets van voor af aan.

Maar zelf geloof ik niet al te erg in dergelijk onheil. [^]
Dirk L
Visarend

Berichtdoor holotype op 10 sep 2008, 21:24

Vandaag eens met een dokter in de fysica gaan praten...deze verwees naar het feit dat de mensen ook schrik hadden van de eerste stoomtrein.[}:)]
holotype
Spreeuw

Berichtdoor holotype op 10 sep 2008, 21:29

Morgen is het dan ook 11 September !!!!!!!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yves</i>
<br />Vreemd, op ons forum nog geen topic over het grootse experiment dat <b>binnen een kwartier wordt aangevat en dat misschien het aanzien van de wereld gaat veranderen.</b>
De deeltjesversneller van Genève. In de fysica-lessen indertijd werd er al over gepraat. Na 14 jaar bouwen en verbouwen aan dat machien gaan ze er vandaag protonen laten botsen om zo' de oerknal 'in mini' na te bootsen.

27 kilometer omtrek. 8 miljard euro. En dan die energie die zal vrijkomen. Zwarte gaten ? Higgs-deeltjes ?
(en fundi-katholieke verenigingen die fel protesteren)

Ik ben alvast benieuwd.
holotype
Spreeuw

Berichtdoor joost op 11 sep 2008, 19:17

leven we nu nog?
joost
Bosuil

Berichtdoor diedhert op 11 sep 2008, 19:52

Voor zover ik al zaken heb gelezen rond deze materie, kunnen geen zaken verkeerd lopen. De reacties zijn niet zelfonderhoudend.
diedhert
Bosuil

Berichtdoor manne op 11 sep 2008, 20:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">joost
Buizerd

Belgium
773 Posts
Posted - 11 September 2008 : 20:17:37
--------------------------------------------------------------------------------

leven we nu nog?

Het duurt nog tot 7 oktober voor het experiment op volle toeren draait (hier letterlijk dan [:)]) Voor alle zekerheid toch nog maar trektellen tot ik erbij neerval, je weet maar nooit: in een zwart gat valt weinig te zien.
manne
Vale Gier

Berichtdoor janus op 11 sep 2008, 21:01

een zwart gat met de massa van 2 protonen.... daar geraakt nog geen nematode in verstrikt. een van mijn collega's haar lief speelt mee met dat experimentje (en laat ondertussen zijn verbouwingen voor wat het is). best wel spannend toch? moest ik een fysicus zijn, ik zo ook willen meedoen!
janus
Bosuil

Berichtdoor Xyuny op 12 sep 2008, 07:38

Rare jongens toch, die kernfysici. Zo'n ganse carriere zitten nadenken en filosoferen over iets wat 99,999% van de bevolking niet (rechtstreeks) interesseert, waarbij de vooruitgang van de kennis over gans hun carriere wel heel miniem is (welliswaar van grote betekenis), nauwelijks te bewijzen.
Als ze dan tegen 't eind van die carriere voldoende ellebogen gehad hebben om een naam in 't wereldje te verwerven, vinden ze een uitgever die bereid is hun boek uit te geven alvorens ze in hun eigen zwarte gat vallen.[:D]
Nee, niets voor mij, gelukkig zijn er anderen daarvoor. Die machinerie daarrond, dat is andere koek: toepassing van de huidige technologie, toptechnologie. We gaan ne keer protonen trektellen, vliegen ze een beetje te veel naar links, wat bijsturen, te veel naar rechts, onder, boven? Alles bijna aan lichtsnelheid. Heel boeiend allemaal...
Xyuny
Buizerd

Berichtdoor xyala op 12 sep 2008, 08:27

Dat hoeft ook allemaal zo duur niet te zijn. Een zwart gat kan ook al na 10 Duvels! [:o)]
xyala
Buizerd

Volgende

Keer terug naar Natuurwetenschappen