De botsing der protonen !

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Re: De botsing der protonen !

Berichtdoor roelandlibeer op 22 apr 2011, 22:24

roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor Yves op 04 jul 2012, 21:29

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Higgsboson

Ik hoorde deze morgen zeggen dat de doorbrak inzake het Higgs-boson van hetzelfde caliber is als de uitvinding van de zwaartekracht of de vaststelling van de relativiteitstheorie. Toch loopt de media niet over van enthousiasme over het 'godsdeeltje'. Iemand die dit op een verstaanbare manier kan uitleggen? :shock:
Yves
Steenarend

Berichtdoor yann op 05 jul 2012, 06:50

Het record hamburgers eten is ook gebroken. Als dat nieuws al 2 blz eet als middenpaginanieuws in de Standaard, dan besef je dat ze geen volledige editie gaan besteden aan Higgs.
Toch 3 bladzijden in de Standaard over het fysicafenomeen. Bijna zoveel als over de Tour.
yann
Steenarend

Berichtdoor Lanius op 05 jul 2012, 08:59

Yves schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/120704_CERN_Higgsboson

Ik hoorde deze morgen zeggen dat de doorbrak inzake het Higgs-boson van hetzelfde caliber is als de uitvinding van de zwaartekracht of de vaststelling van de relativiteitstheorie. Toch loopt de media niet over van enthousiasme over het 'godsdeeltje'. Iemand die dit op een verstaanbare manier kan uitleggen? :shock:

De zwaartekracht is niet uitgevonden hé, die was er al altijd :-)
Zolang het geen toepassingen heeft, zal het wel niet zo een belangrijk item zijn in de krant. Kon je met dit higgs deeltje een onuitputtelijke energiebron aanspreken, het was wel even anders geweest. En wetenschappers overroepen hun "uitvindingen" altijd een beetje hé. Het was al voorspelt dat het Higgs deeltje bestond; Hadden ze nu iets helemaal anders gevonden dat zich helemaal anders gedroeg, dan zou het pas van een zwaar kaliber geweest zijn, niet?
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor joost op 05 jul 2012, 09:10

Tja, media...
De ontdekking van de Grote Rosse Vleermuis in Heist was naar mijn gevoel ook maar lauw.
Een aangespoelde potvis en een hele resem vogels zijn veel minder zeldzaam...
Toch krijgen ook die meer aandacht.

Te vreemd, te moeilijk of gewoon geen zin zeker!
joost
Bosuil

Berichtdoor OlivierO op 05 jul 2012, 11:06

Voor ons is die Grote Rosse Vleermuis wereldnieuws, maar de gewone mens heeft daar nul boodschap aan omdat ze het beest niet kennen. Een potvis kennen ze wel. Net zo met dat Godsdeeltje (al zou ik het liever zo niet noemen). De gemiddelde mens is daar gewoon niet in geïnteresseerd ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 05 jul 2012, 14:17

Lanius schreef: Hadden ze nu iets helemaal anders gevonden dat zich helemaal anders gedroeg, dan zou het pas van een zwaar kaliber geweest zijn, niet?

En als ze God zelf eens zouden vinden..., die mens zal van zijn hele leven geen rust meer kennen! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Yves op 05 jul 2012, 18:23

OlivierO schreef:Voor ons is die Grote Rosse Vleermuis wereldnieuws, maar de gewone mens heeft daar nul boodschap aan omdat ze het beest niet kennen. Een potvis kennen ze wel. Net zo met dat Godsdeeltje (al zou ik het liever zo niet noemen). De gemiddelde mens is daar gewoon niet in geïnteresseerd ...

schrijf 'godsdeeltje' en het valt al een klein beetje beter mee ;-)
Yves
Steenarend

Berichtdoor Wim op 05 jul 2012, 19:08

Stel je voor dat wat ze gevonden hebben niet was geweest zoals ze 't voorzien hadden, dan zou alles wat nu waar is niet meer waar geweest zijn. Wat in vele gevallen toch al 't geval is (of net niet). Dus, zo wereldschokkend kon het sowieso niet zijn. Vermoed ik. Als ik mezelf nog kan volgen.
Ten andere, eigenlijk was wat ze gevonden hebben niet wat ze gezocht hebben, maar net iets anders. En dat wat ze zochten is nog maar weer net eventjes aan hun aandacht ontsnapt. Althans, zo hoop ik voor hen. Want wat moeten die mensen anders straks gaan aanvangen of uitmeten of uitvoeren?
Laatst bijgewerkt door Wim op 05 jul 2012, 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Wim
Buizerd

Berichtdoor OlivierO op 05 jul 2012, 20:27

Yves schreef:
OlivierO schreef:Voor ons is die Grote Rosse Vleermuis wereldnieuws, maar de gewone mens heeft daar nul boodschap aan omdat ze het beest niet kennen. Een potvis kennen ze wel. Net zo met dat Godsdeeltje (al zou ik het liever zo niet noemen). De gemiddelde mens is daar gewoon niet in geïnteresseerd ...

schrijf 'godsdeeltje' en het valt al een klein beetje beter mee ;-)

:lol:
OlivierO
Bosuil

Vorige

Keer terug naar Natuurwetenschappen