Is actieve kool organisch of anorganisch ?

Diverse wetenschappen die natuurfenomen behandelen: astronomie, geologie, fysica, chemie, ...

Moderator: Dirk L

Is actieve kool organisch of anorganisch ?

Berichtdoor yann op 05 jan 2008, 21:55

Stomme vraag, leek me. Maar de verstandigste mensen weten er geen weg mee. Actieve kool is een zwarte stof die wordt gebruikt in water- en luchtzuiveringselementen. Je kunt het goedje het best vergelijken met kolenstof en bestaat omzeggens uit zuivere C.

Maar is dit nu een organische stof of een anorganische stof ?

Daarvoor moet je bij de geologen zijn, dacht ik zo.
yann
Steenarend

Berichtdoor Dirk L op 05 jan 2008, 22:19

Er bestaan geen stomme vragen vwoarzittre [^].. Even denken : organische chemie is vnl. gebaseerd op verbindingen met C, H, N, O,.., eigenlijk minder op elementen s.s. Nu haal je daar een element aan nl. C. Is C nu organisch of anorganisch ? Ik vermoed, ik herhaal <b>vermoed</b>, dat dit afhankelijk is van zijn <u>oorsprong</u>. Kool zal dan organisch zijn en diamant (ook C) anorganisch. Verder stel ik me de vraag in hoeverre die definitie slaat op elementen... waarschijnlijk alleen op verbindingen.
Dirk L
Visarend

Berichtdoor xyala op 06 jan 2008, 08:05

Ik heb altijd geleerd:

Organisch = biologische oorsprong
Anorganisch = minerale oorsprong

Nu volgens mij is de actieve kool die als absorptie medium in de zuivering (maar ook in de geneeskunde bv na accidentele inname van gifstoffen) van <b>organische oorsprong</b>. Het is eigenlijk steenkool (i.e. oude bomen van toen Dirk L nog in hagedisvellen gehuld rondliep, in het Carboon damme zeggen en de 80 cm grote <i>Meganeura</i> libellen rondvlogen) die thermisch en onder hoge druk wordt ontdaan van gassen en onzuiverheden.
Ook van notenschalen en van 'recent hout' kan men trouwens actieve kool maken door het proces van steenkoolvorming industrieel na te bootsen.

(Wij gebruiken bv actieve kool om formol te absorberen en om proteinen en lipiden op te zuiveren)

Het bedrijf [url="http://www.desotec.com/NL/actieve_kool"]Desotec[/url] uit Roeselare is trouwens een gekende firma voor de productie van actieve kool.

+ nog een belangrijke opmerking hieronder.

<i>
Traditionally, inorganic compounds are considered to be of mineral, not biological, origin. Complementarily, most organic compounds are traditionally viewed as being of biological origin. <b>Over the past century, the precise classification of inorganic vs organic compounds has become less important to scientists, primarily because the majority of known compounds are synthetic and not of natural origin.</b> Furthermore most compounds considered the purview of modern inorganic chemistry contain organic ligands. The fields of organometallic chemistry and bioinorganic chemistry explicitly focus on the areas between the fields of organic, biological, and inorganic chemistry.

Source: Wikipedia:
</i>

Interessante discussie trouwens [^]
xyala
Buizerd

Berichtdoor roelandlibeer op 06 jan 2008, 10:23

Het idee van de oorsprong heeft men moeten laten varen nadat men 'organische moleculen' ook kon maken uit minerale verbindingen (eerst aangetoond met ureum in de Wöhler-synthese).
Nu rekent men tot de organische chemie die verbindingen die C-bevatten (uitgezonderd de carbonaten, cyanides, koolstofoxides en elementaire koolstof).
Je kunt de organische verbindingen ook bekijken als afgeleid van de koolwaterstoffen (methaan, ethaan, propaan, ....) waarbij een aantal andere elementen (O,N,P,Cl,Br,I,F,..) als heteroatoom voorkomen.

@Yann : heeft uw vraag te maken met enige reglementering ?
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor yann op 06 jan 2008, 10:56

Eigenlijk wel. Organische stoffen en anorganische stoffen worden gestort op verschillend vergunde stortplaatsen.

Ik was ervan overtuigd dat actieve kool een anorganische stof was, omdat het elementaire koolstof is. Dit lijkt hierboven bevestigd te worden. Nochtans bleek deze stelling geen evidentie. Ik heb met de zaakvoerder en de chemicus van het genoemde bedrijf Desotec gesproken, waar het antwoord helde in de richting van "organisch". Tal van mensen (incl. ingenieurs chemie) zijn er blijkbaar van overtuigd : "als er C in zit, dan is het sowieso organisch". Ik stelde echter dat zuivere actieve kool anorganisch is, wat wel es hoongelach opwekte. Misschien hadden ze echter gelijk, vandaar mijn vraag.

Volgens mij kan een organische stof, onder invloed van druk en temperatuur bijvoorbeeld, (weer) een anorganische stof worden. Mineraliseren likdammezeggen. Met steenkool is dat volgens mij gebeurd : wat ooit anorganisch was, is in de vorm van planten organisch geworden; ook hun dood materiaal was organisch; onder invloed van druk en temperatuur is het nu terug gemineraliseerd, anorganisch geworden.
yann
Steenarend

Berichtdoor geert van slyps op 06 jan 2008, 20:20

ik ben er ook nog niet uit.
is er mogelijks een verschil in de vraag "is C organisch/anorganisch wegens zijn oorsprong of organisch/anorganisch als stof?
weet dat actief kool geproduceerd wordt uit het "verbranden" van het bij de C structuur aanwezig ander organisch materiaal bij 300 °C. Nadien dient het nog geactiveerd te worden bij > 800 °C. telkens met zeer weinig zuurstof erbij.
weet dat diamant ooit organisch C was dat onder hoge druk en temperatuur zo hard geworden is, dat het het hardste materiaal geworden is dat er bestaat. of zeker dat op natuurlijke wijze gemaakt kan worden.
is actief kool van kokosnoten gemaakt dan chemisch anders dan diamant?
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor yann op 06 jan 2008, 21:22

Volgens mij niet : beide waren mss ooit organisch, maar zijn nu anorganisch.
yann
Steenarend

Berichtdoor janus op 07 jan 2008, 10:10

ik sluit me eerder aan bij xyala: het is organisch wegens biologisch geproduceerd. waar gaan we naartoe als we zeggen dat het organisch was en anorganisch geworden is? waar ligt dan de grens?
Yanns redering twee posts hierboven over de steenkool vind ik redelijk krom: steenkool en dergelijke noemen we toch fossiele brandstoffen! gemaakt door de activiteit van organismen, dus: organisch...
janus
Bosuil

Berichtdoor roelandlibeer op 07 jan 2008, 18:16

Anderzijds : alles wat organisch is was ooit anorganisch... (denk maar aan het Miller-Urey experiment, maar ook aan fotosynthese...)
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 07 jan 2008, 18:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by roelandlibeer</i>
<br />Anderzijds : alles wat organisch is was ooit anorganisch... (denk maar aan het Miller-Urey experiment, maar ook aan fotosynthese...)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Reden te meer waarom ik me afvraag waarom de elementen - waaruit alles opgebouwd is - als organisch kan beschouwd worden. Zuivere C kan volgens mij, ongeacht zijn kristalstructuur (diamant en grafiet) perfect als anorganisch bekeken worden. Rest mij nog : wat is actief kool ? Zuivere C ? Let wel : zuiver hé..[?]
Dirk L
Visarend

Berichtdoor janus op 07 jan 2008, 19:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by roelandlibeer</i>
<br />Anderzijds : alles wat organisch is was ooit anorganisch... (denk maar aan het Miller-Urey experiment, maar ook aan fotosynthese...)

inderdaad, en het werd door "organismen" omgebouwd tot organisch...
dat wordt hier een semantische discussie...en deze bioloog trekt er zich uit terug (maar ik kom wel terug om de opinies van de andere "experten" te lezen...
janus
Bosuil

Berichtdoor geert van slyps op 07 jan 2008, 21:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by yann</i>
<br />Volgens mij niet : beide waren mss ooit organisch, maar zijn nu anorganisch.
alchemie?

ik moet een dezer dagen gaan nieuwjaren bij de kenners... misschien weten zij het intussen, want joost zal er niet van kunnen slapen denk ik[;)]
geert van slyps
Bosuil

Berichtdoor roelandlibeer op 07 jan 2008, 22:45

Nevenpiste :

is silicium gewonnen uit silica (SiO2, kiezelwieren) dan ook organisch/anorganisch ?
is de zuurstof afgegeven door fotosynthetiserende planten...
is kalk uit schelpen...
is het zout dat wij uitzweten...
...
roelandlibeer
Bosuil

Berichtdoor Toine op 08 jan 2008, 00:24

Beste vrienden, ik ga mij absoluut niet moeien in al die geleerde discussies want ik ken er niets van maar heb toch zo den indruk dat het neerkomt op een "Kip of het Ei" discussie [:D]

Ze zijn daar ook nog niet uit ! Dus goeie moed ! [;)]
Toine
Buizerd

Berichtdoor Lanius op 08 jan 2008, 10:35

kip of ei discussie lijkt me helemaal opgeblazen. Een beetje nadenken en je weet het antwoord (denk ik :-)!
Ooit was er een voorloper van een kip, en die legde ook eieren. Wanneer ontstond de kip? Wel, door evolutie (lees mutaties in de genen) van de voorouders. Om die evolutie voort te kunnen zetten moeten deze mutaties (vooral) plaatsgevonden hebben in de gameten. Die gemuteerde gameten kwamen eerst in een ei terecht (aangezien de voorloper van de kip ook al eieren legde) en daar kwam dan later de kip uit.
Dus, het ei was eerst!

Actieve kool: volgens mij is dat nooit in héél zuivere vorm te krijgen en is dit dus organisch. het is trouwens al een tijdje achterhaald dat organische stoffen afkomstig zijn van levende wezens en anorganische niet. Bijgevolg is er geen verschil in organische/anorganische naargelang de oorsprong. Verbindingen met C zijn sowieso organisch.

Als het is om te storten: gebruikte actieve kool bevat zeker andere verbindingen dan enkel C-atomen en is dus organisch, niet?
Lanius
Buizerd

Berichtdoor janus op 08 jan 2008, 10:41

allee, de wiki:

Organic matter may be defined as material that is capable of decay, or the product of decay (humus), or both. Usually the matter will be the remains of recently living organisms, and may also include still-living organisms. Polymers and plastics, although they may be organic compounds, are usually not considered organic material, due to their poor ability to decompose. A clam's shell, while biotic, would not be considered organic matter by this definition because of its inability to decay.

dus: yann zijn kool is anorganisch...kalk is anorganisch, zout is anorganisch...
janus
Bosuil

Berichtdoor yann op 08 jan 2008, 13:32

Lanius, het betreft ongebruikte actieve kool.
yann
Steenarend

Berichtdoor Lanius op 08 jan 2008, 13:40

dedju [:D]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by yann</i>
<br />Lanius, het betreft ongebruikte actieve kool.
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 08 jan 2008, 18:43

<br />...en bestaat <b>omzeggens</b> uit zuivere C. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

De vraag blijft : wat impliceert die omzeggens ?
Dirk L
Visarend

Berichtdoor yann op 09 jan 2008, 20:11

Ik leerde ooit dat een "zuivere stof" een theoretisch begrip is.
yann
Steenarend

Volgende

Keer terug naar Natuurwetenschappen