Aardbeiachtig, maar ronde kelkbladeren

Alles over planten: determinatie, bijzondere waarnemingen en allerlei weetjes

Moderator: Roosmarijn

Aardbeiachtig, maar ronde kelkbladeren

Berichtdoor vdbuss op 05 jun 2011, 09:36

Beste plantenliefhebbers, In mijn tuin vond ik "bosaardbeitjes" die er uiteindelijk geen blijken te zijn, maar ik weet niet welke plant het dan wel is. Heb gekeken in mijn plantengids maar daar niet gevonden. De bladeren lijken op die van de bosaardbei, ook driedelig, maar hebben een iets grijzere kleur en zijn iets smaller. De vruchten lijken helemaal op een bosaardbei, MAAR de kelkbladeren zijn rond gelobd en zitten dicht rond de vrucht aan. De vrucht is droger en smaakloos. Doet deze gebrekkige beschrijving bij iemand een belletje rinkelen? Vriendelijke groet -Jan
vdbuss
Spreeuw

Re: Aardbeiachtig, maar ronde kelkbladeren

Berichtdoor Pjoris op 05 jun 2011, 10:06

Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Wim op 05 jun 2011, 10:17

Of aardbeiganzerik?
Wim
Buizerd

Berichtdoor vdbuss op 05 jun 2011, 11:42

Inderdaad, de Schijnaardbei, bedankt! Die paar gele bloemetjes tussen de witte van de Bosaardbeitjes moeten me ontgaan zijn. Ik begrijp dat het een exoot is. Maar in mijn tuin mag hij voorlopig rustig blijven hoor...
vdbuss
Spreeuw

Berichtdoor vdbuss op 05 jun 2011, 11:50

Ondertussen nog een paar gele bloemetjes gevonden. Best een leuk plantje eigenlijk!

Wim: bedankt voor jouw reactie, maar Aardbeiganzerik had ik al overwogen, deze heeft echter GEEN vrucht die op een aardbei lijkt. Enkel de bladeren en de bloemen lijken op een Bosaardbei.
vdbuss
Spreeuw

Berichtdoor Pjoris op 05 jun 2011, 14:03

Schijnaardbei is een exoot, maar komt wel redelijk wat verwilderd voor (ook in vrij natuurlijke omstandigheden; ik ken de plant uit het Meerdaalwoud), ik denk ook dat niet het een "gevaarlijke" exoot is, alleen spijtig dat hij niet lekkerder is ! Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Wim op 06 jun 2011, 10:19

Dat hebben we dan weer bijgeleerd. In de Sixtusbossen, grachtrand Canadaweg, staan er veel.
Zouden ze niet beter smaken met suiker? Een truuk die toch ook veelvulig toegepast wordt met (slechte) gekweekte aardbeien.
Wim
Buizerd

Berichtdoor vdbuss op 23 apr 2018, 13:59

Ik wou hier nog even op dit oude topic terugkomen, ik heb ondertussen toch de Schijnaardbei helemaal manueel verwijderd, want die was de Bosaardbeien serieus aan het "inpakken". De Schijnaardbeien rollen zich als een soort van grasmat voort en daar is niks tegen opgewassen. Sinds ik ze allemaal heb uitgetrokken doen de Bosaardbeien het weer uitstekend. Dus wie ze in de tuin heeft, toch een waarschuwing hoor.
vdbuss
Spreeuw

Keer terug naar Planten