Guido Van Steenbergen overleden

Alles over natuurpunt en de educatieve projecten

Guido Van Steenbergen overleden

Berichtdoor yann op 12 jan 2012, 23:30

Natuurpunt deelt met droefheid dit bericht.

Op 10 januari 2012 overleed in Antwerpen Guido Van Steenbergen. Daarmee verliest de natuur- en milieubeweging een echte pionier. Guido was wellicht het meest bekend als oprichter en tot vorig jaar voorzitter van het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie (CVN). Zijn interesse voor educatie toonde hij ook in zijn beroepsleven, als hoofd van de Opvoedkundige Dienst van de Antwerpse Zoo. Later werd hij nog hoofd van het domein Planckendael en verantwoordelijke voor externe relaties en wetenschapszaken van de zoo.

In 1971 was Guido Van Steenbergen medeoprichter, later voorzitter en tot voor enkele jaren ondervoorzitter van Bond Beter Leefmilieu. In de woelige jaren ’70 stond hij mee op de barricaden voor het behoud van het Peerdsbos of tegen de vestiging van Progil. In de jaren ’80 gaf hij mee vorm en inhoud aan de natuur- en milieuoverleg in diverse adviesorganen. Nog verder terug in de tijd was Guido er zelfs al bij toen in 1954 in Antwerpen een afdeling van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN) werd gesticht die later zou overgaan in de Belgische Jeugdbond voor Natuurstudie (BJN), de voorloper van de JNM.

Onze gedachten gaan uit naar familie, vrienden en vroegere collega's en wensen hen veel sterkte.
yann
Steenarend

Re: Guido Van Steenbergen overleden

Berichtdoor yann op 12 jan 2012, 23:37

Wie al een tijdje natuurgids is, kent Guido. Hij organiseerde de cursussen her en der in het land. Ik heb hem dikwijls ontmoet. Ik herinner me dat ik samen met hem een tentoonstelling over inlandse roofdieren organiseerde te Kortrijk, voorzeker ergens in 1982. De gevulde kijkkasten waren we gaan kiezen in de coulissen van de Zoo van Antwerpen, waar hij werkte. Guido was iemand die mensen kon enthousiasmeren, een echte pionier hoor. Ik hoor zo zijn stem als ik eraan denk. Zijn Antwerps accent was voor een West-Vlaming altijd grappig. En vice versa. Zijn werk verderzetten, dat zal wellicht het mooiste eerbetoon zijn dat we hem kunnen gunnen.
yann
Steenarend

Keer terug naar Natuureducatie