Vleermuizen en exoten

Moderator: goedeltje

Vleermuizen en exoten

Berichtdoor Lefevra2 op 14 nov 2010, 08:59

De laatste jaren werden er nogal veel kolonies van vleermuizen aangetroffen in holten van uitheemse boomsoorten zoals Amerikaanse eiken en acacia's. Heel dikwijls gaat het om oude bomen in dreven. Afgelopen winter hebben we 3 meldingen gehad van Amerikaanse eiken die geveld waren (al dan niet in het kader van natuurbeheer) waarin zich rosse vleermuizen bevonden. Wie heeft hieromtrent nog ervaringen of een opinie?
Lefevra2
Goudhaan

Re: Vleermuizen en exoten

Berichtdoor vertigo op 14 nov 2010, 23:33

Het zijn in de eerste plaats de spechten natuurlijk die voor veel holten zorgen en hun voorkeur in het aanbod aan boomsoorten bepaalt in zekere zin waar de vleermuizen vervolgens een onderkomen kunnen vinden na een aantal jaar.

Ik loop vaak rond in een natuurachtig beheerd kasteelpark met vanzelfsprekend een aantal oudere exoten. Hierbij zijn de meeste spechtholtes (die ik eens heel intensief heb geïnventariseerd) te vinden in treurwilg, populier, beuk, plataan, robinia, grauwe abeel en tamme kastanje. Vooral van grauwe abeel is het lastig om er ene te vinden zonder spechtegat. Mochten in dit park alle exoten gekapt worden, blijven dus enkel de holtes in wilg en beuk over, wat ik samen op een 20% van het totaal schat. Over de jaren heen ken ik er ondertussen 4 vleermuisbomen met watervleermuizen waarvan 2x grauwe abeel, 1x robinia en 1x beuk.

Daarnaast wil ik ook nog opmerken dat evenzeer bij inheemse boomsoorten het aspect ' vleermuizenkolonieboom' zelden in rekening wordt gebracht bij kappingen. Zo ken ik pijnlijke anecdotes van een zomereik met een kolonie rosse vleermuis en een beuk met een kolonie franjestaart...

Noch potentie noch feitelijke aanwezigheid (strontstreep) worden door de meeste beheerders herkend. Daar is dus nog heel wat werk aan de winkel...
vertigo
Spreeuw

Re: Vleermuizen en exoten

Berichtdoor wilfred op 18 nov 2010, 22:18

Er is nog een relatie tussen vleermuizen en exoten, namelijk met de halsbandparkiet.
Uit waarnemingen in Nederland is gebleken dat halsbandparkieten soms de boomholten innemen waar kolonies vleermuizen verblijven, waardoor de vleermuizen verdreven worden.
Zie http://www.nieuwslog.nl/2010/01/24/ook-vleermuizen-dupe-van-halsbandparkiet/
groet,Wilfred
wilfred
Goudhaan

Keer terug naar Vleermuizenwerkgroep Vlaanderen