Remco Daalder - De Gierzwaluw

Boeken, publicaties en tijdschriften over natuuronderwerpen

Moderator: Pieter Van Dorsselaer

Remco Daalder - De Gierzwaluw

Berichtdoor RBI op 14 jul 2014, 22:29

Afbeelding

Afbeelding

Een aanrader dit boek ! De Gierzwaluw is één van onze meest fascinerende vogelsoorten en je moet echt geen grote moeite doen om ze te observeren.
Dit boek reikt een paar antwoorden aan over de mysterieuze biologie van deze soort, maar er blijven nog een aantal vragen onbeantwoord.
Daarnaast komen tal van grappige en interessante anecdotes aan bod en geeft de schrijver nog eens ongezouten zijn mening over tal van onderwerpen
die van ver en van dicht met deze soort de maken hebben (hadden we van een Amsterdammer iets anders verwacht?).
Dit boek hoort thuis bij je stapeltje vakantielectuur (en een écht boek leest toch veel lekkerder dan die verschrikkelijke e-readers!).
Wie in trekvogels is geïnteresseerd moet dit boek zeker kopen en lezen.
RBI
Buizerd

Re: Remco Daalder - De Gierzwaluw

Berichtdoor Yves op 14 jul 2014, 23:09

Ha, ligt hier op mijn nachtkastje te wachten, net als, uit dezelfde reeks, 'de rotgans' van Barwolt Ebbinge.
Yves
Steenarend

Berichtdoor manne op 15 jul 2014, 08:00

Bedankt voor de tip!
manne
Steenarend

Berichtdoor Cappelle op 15 jul 2014, 15:46

Gisteren vlogen ze rond onze oren aan de kerk van Heestert. Ik vertelde iemand wat in de inleiding hierboven staat over die vreemde vogels. 'En als ik dat niet geloof, zul je me iets anders wijsmaken, zeker', zei de dame...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor RBI op 15 jul 2014, 21:45

Cappelle schreef:Gisteren vlogen ze rond onze oren aan de kerk van Heestert. Ik vertelde iemand wat in de inleiding hierboven staat over die vreemde vogels. 'En als ik dat niet geloof, zul je me iets anders wijsmaken, zeker', zei de dame...

Heb je de mevrouw ook verteld dat als een Gierzwaluw zijn nest verlaat (als jong of als volwassen dier), deze vogels heel hoogst waarschijnlijk 100% van de tijd, 24/7 de klok rond dus, in lucht blijven tot de volgende keer (9 maand en 18000 vliegkilometers later) ze op hun nestelplaats terug komen. Werkelijk onvoorstelbaar dit.
RBI
Buizerd

Berichtdoor manne op 17 jul 2014, 13:05

Heb mijn exemplaar besteld bij bol.com! :-P
manne
Steenarend

Berichtdoor RBI op 18 jul 2014, 20:56

Afbeelding
De Gierzwaluwen waren vandaag bijzonder goed geluimd bij dit fantastisch mooie weer (Kortrijk, Doorniksewijk).
RBI
Buizerd

Berichtdoor Yves op 18 jul 2014, 21:56

Waaw, super foto!
De vooruitgang van de technologie is toch ook machtig. Toen we indertijd voor ons poezieproject op zoek waren naar een scherpe gierzwaluwfoto waren deze nauwelijks te vinden. Problemen met scherpsteltijden en contrasten. En zie nu dit! Echt chique.
Vanavond op een terrasje in kortrijk ook van de gierzwaluwen genoten. We hebben even getest: het langste dat er geen door het beeld vloog was 32 seconden.
Yves
Steenarend

Keer terug naar Natuurliteratuur