Meer van dat...

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Re: Meer van dat...

Berichtdoor Julke op 11 aug 2009, 12:54

Absoluut! Het is een prachtig project,ook ik streef naar een dergelijke tuin.
Verarmen en wisselend maaien van grotere oppervlaktes zijn alleen maar toe te juichen, alleen je weet min of meer wat er zal geburen. Wegbermen zijn een ander en veel ingrijpender verhaal.
Wegbermen kunnen voor veel meer spanning en interactie zorgen in het landschap, het is een soort buffer en schuilplaats, je kan ze op maat van akkervogels beheren of door verwildering een afscherming creëren. Je kan dan simpelweg met een klepelmaaier de overhangende takken wegmaaien zoals ik al gezien heb in de Auvergne in Frankrijk. Het neemt evenveel tijd in beslag en toch krijg je een gans ander landschap.
Het probleem alhier is dat de meeste mensen een kant en klare natuur voorgeschoteld willen krijgen op plaatsen waar het mag. Voor de rest: niet hoger dan het maaivlak. O wee als er distels staan! Waarom zijn distels schadelijk vraag je je dan af? Heu, ewel ja het zijn wel distels waarover we praten he! De mytisch kwaadaardige distel, iedereen weet toch wat distels al niet kunnen aanrichten! Domweg blijf ik aandringen, wat dan? Sukkelaar...
Er wordt geen tijd gegund aan de natuur om zich rustig te ontplooien, er moet altijd iemand aan de alarmbel hangen of "hertefretten" en het moet overal hetzelfde zijn. De wegberm krijgt nooit tijd om te ontwikkelen tot iets waar men trots op kan zijn. Ik weet zeker dat het nut van de wegberm nog zal bewezen en gebruikt worden.
Zie die oude hakhoutstoven nog hier en daar terug te vinden.
Jammer dat we nog lang gaan moeten wachten op resultaten. Er zullen eerst nog een paar crisissen moeten voorvallen eer men terug waarde hecht aan de natuur als ondersteunende economische factor.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 11 aug 2009, 20:53

't En is maar Julke die het snapt!

Ik begrijp maar niet dat heel verstandige mensen me aanraden om de bermen in de dreef te maaien!

Als ik maai zijn alle bloemen, zaden, insekten, zoogdieren, vogels... hun biotoop kwijt en vermalen tot organisch materiaal.
De bloemen (waar ik bijzonder van hou) zijn dan WEG!
MAAR: volgend jaar komen ze terug, en misschien wel meer!
MAAR: volgens die theorie moet ik dat MEER dan weer wegmaaien, opdat er het jaar daarop nog MEER komt dat ik dan ook weer snel moet wegmaaien opdat er dan nog MEER te maaien zal zijn...!
In een notedop: laten we alle bermen maaien, opdat we later steeds meer bloemen kunnen maaien!
Er stond zeker een legen Omer naast de computer? ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor liptaster op 11 aug 2009, 21:09

Cappelle schreef:'t En is maar Julke die het snapt!

Ik begrijp maar niet dat heel verstandige mensen me aanraden om de bermen in de dreef te maaien!

Misschien is het een teken dat er wel degelijk iets inzit en uiteindelijk maar twee zijn die het niet (willen) snappen!
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Dirk L op 11 aug 2009, 21:41

liptaster schreef:Misschien is het een teken dat er wel degelijk iets inzit en uiteindelijk maar twee zijn die het niet (willen) snappen!

Toch zit er wel degelijk verschil op. Ik denk dat het er maar één is die het niet snapt. ;-)
Anyway, ik heb in gans die discussie toch een serieus déjà-vu gevoel. Hebben we niet diezelfde zaken hier al eens mogen lezen pakweg drie jaar terug ? Er mag al eens wat evolutie in zitten, zo vanaf nu. Eén ding weet ik zeker : op het einde van de zomer sterft deze gedachtenwisseling hier een stille dood.
Om volgend jaar, zeg vanaf juni weer te herbeginnen. :lol:
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Julke op 12 aug 2009, 06:16

Misschien is het een teken dat er wel degelijk iets inzit en uiteindelijk maar twee zijn die het niet (willen) snappen!

Zonder dwarsliggers geen treinen!

Anyway, ik heb in gans die discussie toch een serieus déjà-vu gevoel. Hebben we niet diezelfde zaken hier al eens mogen lezen pakweg drie jaar terug ? Er mag al eens wat evolutie in zitten, zo vanaf nu.

In woorden?

We streven onbewust allemaal naar hetzelfde op dit forum, biodiversiteit.
De natuurinrichters volgen regels, de steden en gemeenten volgen regels,
heel af en toe worden de regels op een goede manier toegepast.
Zoniet blijven het strakke starre ambetante zelfs dodelijke regels
maar hey we hebben wel onze maaibeheer regels.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 12 aug 2009, 20:25

Er zou misschien wat evolutie in mijn standpunt kunnen komen, mocht er één serieus argument aangedragen worden pro het maalbeheer.
Ik heb er in elk geval honderd contra.
Als ik het niet vergeet zal ik er elke dag ééntje posten:

Het maalbeheer veroorzaakt een hels lawaai op de mooiste dagen van het jaar.
Niet maaien respecteert de stilte van het land.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor klaasdebus op 13 aug 2009, 11:07

klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor liptaster op 13 aug 2009, 13:30

Leer eens de verschillende graslandtypes vanbuiten, met elk hun ecologie en typische soorten. Als je de hydrologie van dottergraslanden, ecologische vereisten van Moeraskartelblad en de oorzaken van de oorzaken van dominantie van brandnetels en witbol kunt uitleggen zullen nog eens klappen.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor klaasdebus op 13 aug 2009, 13:41

liptaster schreef:Leer eens de verschillende graslandtypes vanbuiten, met elk hun ecologie en typische soorten. Als je de hydrologie van dottergraslanden, ecologische vereisten van Moeraskartelblad en de oorzaken van de oorzaken van dominantie van brandnetels en witbol kunt uitleggen zullen nog eens klappen.

das gesproken
;-)
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Julke op 13 aug 2009, 19:55

liptaster schreef:Leer eens de verschillende graslandtypes vanbuiten, met elk hun ecologie en typische soorten. Als je de hydrologie van dottergraslanden, ecologische vereisten van Moeraskartelblad en de oorzaken van de oorzaken van dominantie van brandnetels en witbol kunt uitleggen zullen nog eens klappen.

Ja grasland, geen wegbermen.
Leer eens de techniek van wegbermen maaien en afvoeren plus leer het kostenplaatje eens van buiten, dan zullen we nog eens praten. :evil:
Ik weet dotterbloemen staan op rijke bodem waar er nooit ofte nimmer wordt gemaaid.
En dominantie is zoals bij de mensen het is het begin van het einde...
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 13 aug 2009, 20:21

Hoe langer hoe meer denk ik eraan een boek vol te schrijven over wat me in verband met het maalbeheer bezighoudt. In afwachting open ik een topic, waarin ik al mijn argumenten hoop te bundelen.
Over dus naar 'Lang leve(n)de bermen'!
viewtopic.php?f=13&t=7852&p=199067#p199067
Laatst bijgewerkt door Cappelle op 13 aug 2009, 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Davy op 13 aug 2009, 20:22

Vandaag eens naar de schoonthuis geweest, en daar een toerke gaan lopen. Bossen bij de vleet, net als open stukken land(Demerbroeken), maar wat mij daar telkens weer charmeert zijn de talloze hagen, heggen en houtkanten (vandaar de streeknaam vanzelfsprekend, het Hageland). Bepaalde stukken zijn blijkbaar heel weinig gemaaid, want er staan naast groten mei- en sleedoornstruiken zowaar peren- en appelaars in de berm, van niemand en iedereen. Naast een partijtje mais. Ware het hier geweest, gans die handel zou al omliggen, want 'die vulligheid' zou de zon wegnemen.

Nee, persoonlijk zie ik dus ook 'gevulde' bermen.

Al besef ik dat er van elk wat moet zijn. De bredere bermen (langs snelwegen) misschien laten volgroeien met struiken en bomen (zal ook beter zijn voor de luchtkwaliteit), de smallere bermen beheren zoals ze nu bezig zijn. Helaas, nen keer dat de boer zijn patatten gesproeid heeft, is de berm ook doodgesproeid.

Ik kan Luc dus wel voor een stuk volgen. Ik spreek me niet uit over wat er nu beter is voor deze of gene, maar vind het gewoon veel aangenamer met meer 'groter groen'. Dat we daarmee heel karig bedeeld zijn in de streek, dat is iets waar iedereen het mee eens zal zijn.
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor liptaster op 13 aug 2009, 21:50

Julke schreef:Ik weet dotterbloemen staan op rijke bodem waar er nooit ofte nimmer wordt gemaaid.

Dotterbloemen staan zowel in broekbos als in welbepaalde types grasland. Dotterbloemgraslanden is niet hetzelfde als een plek met dotterbloemen. Met andere woorden alweer bewezen dat je de vegetaties niet kent. Vandaar: bestudeer eerst de vegetaties, doe daarna uitspraken hierover en niet omgekeerd! Je zal dan merken dat de gehele sector die daar dagdagelijks mee bezig is wel eens gelijk kan hebben over graslanden (hetgeen voor bermen niet steeds opgaat).

Ik denk dat ik de meerderheid zal volgen en mijn energie steken in mensen waar wel iets mee aan te vangen valt? Of misschien toch nog wachten op de 100 argumenten om die af te breken? Ik zal nog zien.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Julke op 13 aug 2009, 22:53

Ik denk dat ik de meerderheid zal volgen en mijn energie steken in mensen waar wel iets mee aan te vangen valt?

Doe dat, hopelijk steek je er genoeg energie in.
Misschien ook nog een concentratiekamp bouwen voor de rest? :geek:

Hint: de discussie ging toch wel een beetje over wegbermen meer bepaald de gewone simpele wegberm in het overbemeste deeel van Vlaanderen.
Voel je hem komen?
Julke
Bosuil

Berichtdoor klaasdebus op 14 aug 2009, 08:27

Bevrijd de planten! :lol:
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor Julke op 14 aug 2009, 16:26

Of vertrouw een clown...
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 05 mei 2012, 08:23

Mijn buurman is van plan een weide van (naar schatting) een halve hectare te 'behagen'. Bij 't stad werd hem gezegd dat hij (per jaar) slechts twintig planten kon krijgen omdat zijn inkomen te hoog is... Is er een andere mogelijkheid (provincie? natuurpunt?) om enige subsidie te krijgen voor zijn plan? Hij wil daar ook knotwilgen tussen zetten. Dank voor info!
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuurbeheer