Meer van dat...

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Re: Meer van dat...

Berichtdoor Julke op 21 apr 2009, 19:36

Noorse esdoorn ? Terwijl er zou kunnen worden gewerkt met streekeigen bomen die een heel ecologisch verhaal kunnen bieden aan de aanplanting, Zomereiken bijvoorbeeld. Allez, waarom laten ze zo'n kans liggen. In hun folder hadden ze er een groene bladzijde kunnen aan toevoegen, niet alleen qua groen uitzicht, maar ook qua groene inhoud.

Ik wil hier niet zagen maar allee vooruit, hoe kunnen die mannen weten wat goed is bvb, ze kennen nog het verschil niet tussen een geranium en een aardappel?
Hoe vinden ze de juiste info zonder al teveel zagerij, welk een persoon dient gekontakteerd?
Is er iemand bij np die dergelijke dosiers kan opvolgen en de nodige contacten kan leggen zonder steeds met het vingertje te staan wijzen?
Iemand met een beetje commercieele feeling, goed op de hoogte van natuur in 't algemeen en contactvaardig?
(Ik stel me anders wel kandidaat =O )
Een klein voorbeeld, in hetzelfde park lag er een poel met amfibiën, niets spectaculair maar met Hyla zwvl hebben we toch aandacht gevraagd voor dit punt.
Het antwoord was kort en simpel, de poel moet weg maar ze gingen een jaar voordien wachtbekkens graven, dus als die amfibiën zin hadden hadden ze toch nog een vluchtmogelijkheid. Het punt hier is dat we actief hebben geprobeerd, heel belangerijk.

Ik vermoed wel dat de relatie tussen leiedal en np dermate verzuurd is dat er tegenwoordig al een mirakel zal voor nodig zijn om te verzoenen.
En als we resultaten willen zullen we moeten overeenkomen,mijn gedacht!
Julke
Bosuil

Berichtdoor liptaster op 21 apr 2009, 20:48

jul schreef:Ik vermoed wel dat de relatie tussen leiedal en np dermate verzuurd is dat er tegenwoordig al een mirakel zal voor nodig zijn om te verzoenen.
En als we resultaten willen zullen we moeten overeenkomen,mijn gedacht!

Ik wist niet dat de relaties verzuurd waren? Kan je eens wat uitleg hierover geven, het interesseert me wel. Ik dacht wel gehoord te hebben dat er bij NP teveel werk is en daardoor niet steeds de gewenste opvolging gegeven kon worden. Ik heb ook gehoord dat er een nieuwe zou zijn voor de regio West-Vlaanderen, waardoor er hopelijk wat meer ademruimte ontstaat.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Julke op 21 apr 2009, 21:20

Ik wist niet dat de relaties verzuurd waren? Kan je eens wat uitleg hierover geven, het interesseert me wel. Ik dacht wel gehoord te hebben dat er bij NP teveel werk is en daardoor niet steeds de gewenste opvolging gegeven kon worden. Ik heb ook gehoord dat er een nieuwe zou zijn voor de regio West-Vlaanderen, waardoor er hopelijk wat meer ademruimte ontstaat.

Dat de relatie verzuurd was wist ik door de reactie van leiedal, hoe dat komt kan ik je niet precies vertellen.
Er zijn denk ik mensen op dit forum die je het wel kunnen vertellen.
Misschien is de situatie nu wat verbeterd.
Julke
Bosuil

Re: Soms gaat het goed met onze natuur

Berichtdoor Cappelle op 21 apr 2009, 22:27

Zou men niet mogen veronderstellen dat een instelling als Leiedal, die dergelijke grote projecten leidt, ook capabel is om de aanplantingen te laten plannen door iemand die het verschil kent tussen een patat en een geranium?? Ze hebben toch ook de windmolens niet laten bouwen door de molenaar van de gerestaureerde Vanbutseles molen... ;-)
Ze moeten zeker ook beseffen dat wanneer ze natuur creëren met de zegen van Natuurpunt, hun project ook breder gewaardeerd zal worden.
Laat ons aannemen dat dit een tussenstap betreft van kwaad naar voorbeeldig...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 22 apr 2009, 06:42

Die vergelijking gaat hier niet op denk ik.
Vooreerst is de mens al altijd opzoek geweest naar technische hoogstandjes, hoe nutteloos ze achteraf ook blijken.
Natuurbehoud en beheer is vrij nieuw en nog altijd erg onbekend,ontoegankelijk voor de overgrote meerderheid van de bevolking. Te weinig mensen linken dit aan een bestaande situatie, tuin, park, strand...
Als NPer moeten we beter onze plaats opeisen in dit (sterk) versnipperd en geindustrialiseerd (zwvl)vlaanderen.
Met opeisen bedoel ik hier dat mensen je respecteren omwille van je mening en visie, niet omdat je het been stijf houdt of omdat je vind dat de anderen altijd fout zijn.
Dit schrijf ik zonder verwijten, gewoon puur uit interesse en bezorgdheid.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Yves op 22 apr 2009, 11:27

Leiedal besteedt de groenaanleg enz. uit aan een studiebureau.
In dit geval de 'gerenomeerde' groenarchitect Pol Deroose - ook gekend van de super-pelouse van Vandecasteele Houtimport.
Het hoort dan eerder wellicht bij diens 'stijl'.
Yves
Steenarend

Berichtdoor RBI op 22 apr 2009, 12:06

Met opeisen bedoel ik hier dat mensen je respecteren omwille van je mening en visie, niet omdat je het been stijf houdt of omdat je vind dat de anderen altijd fout zijn.

Dat is inderdaad de houding die de betweterige "groene" zich aanmeet en die meestal uit een links intellectueel milieu kwam en vindt dat hij altijd alles beter weet. Dit is de perceptie van de meeste Vlamingen van mensen die achter een betere natuur en milieu staan, hoewel dit allang zo niet meer is. Ik geloof dat je de natuur- en milieubescherming uit dit keurslijf moet halen
om het aan het grote publiek te kunnen verkopen. In Engeland, Duitsland en Nederland (maar ook in Australië bijvoorbeeld)
staat men daar al veel verder mee en dit vooral via marketing, zoals je een nieuw merk van Unilever naar de markt zou brengen. Natuurpunt heeft geloof ik al reuze stappen vooruit gezet qua imago, want ik hoor vele "gewone" mensen erg goed over Natuurpunt praten.
RBI
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 29 apr 2009, 22:53

In een pas voltooide ' sociale' woonwijk zag ik 'en passant' de vrouw des huizes in de nieuwe tuin staan met een groot boek. Ze was de namen van de planten die er pas waren neergezet, aan het checken. Ik hield even belangstellend halt... 'Ik heb alle planten nummers op een bordje gegeven die corresponderen met hun namen, waarvan ik een lijstje heb. Een deel planten is speciaal voor de vogels, een ander deel voor de vlinders... Ik hoop dat ze zullen willen komen!"
Het gaat hoe langer hoe beter met onze natuur!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor hoow op 05 mei 2009, 14:37

guerrilla gardening, een initiatief, opgestart in hartje Londen, waarbij mn verwaarloosde stukjes openbaar "groen" 's nachts gaat opfleuren.
Afbeelding

Een initiatief dat blijkbaar wel meer navolging krijgt in verschillende steden, waaronder Brussel waar Brussels Farmers clandestien zonnebloemen gaan planten doorheen de stad.

Afbeelding

fantastisch toch?
hoow
Spreeuw

Berichtdoor Lanius op 05 mei 2009, 14:51

inderdaad mooi opgefleurd. ik verheug me om de jenny's en vanessa's in het gentse te mogen aanschouwen. Ik heb bv een zielig kamerplantje dat opgefleurd moet worden (liefst Vanessa)... (oei, ik zit precies niet in café de Boomvalk)
Vogelwerkgroep Vlaamse Ardennen Plus:
http://vwgvap.waarnemingen.be/waarnemin ... hp?groep=1
Lanius
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 13 jun 2009, 21:22

Tijdens een busreis door Frans Vlaanderen was ik verbaasd hoeveel groen er alom te zien was. Ik had voortdurend de indruk tussen bossen door te rijden!
(Het onzinnige maaien en oprollen van de fauna en flora van de middenberm A19 is een jaarlijkse tegenvaller.
Toen we voorbij de firma VDC in Aalbeke reden, hoorde ik een franssprekende dame zeggen: 'Aah, qu'il est propre!')
Voor de rest zijn we goe bezig vergeleken met vijftig jaar geleden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 jun 2009, 21:46

De long van Bellegem wordt dit jaar allicht een stukje groener: tot hiertoe wordt het maaimonster lovenswaardig lang in toom gehouden. Wie weet kan de wandeling Dwars door Bellegem langs bloeiende bermen lopen, ipv langs gemalen fauna en flora.
Een bank vooruit voor de Kortrijkse groendienst!
Jammer dat iemand, waarschijnlijk een landbouwer, langs de Manpadstraat met zijn machine het maalbeheer in eigen handen heeft genomen... Mocht hij het maaisel dan nog aan de koeien voeren...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 02 aug 2009, 22:04

We zijn ondertussen 2 augustus en er zijn, ongelooflijk maar waar, nog tal van plekken in Bellegem die ongemaaid zijn gebleven. Hier en daar kan ik nog van de kleuren en geuren in de berm genieten, samen met de talrijke bermbeestjes.
Ik durf hopen dat het om een bewuste koerswijziging gaat...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor liptaster op 03 aug 2009, 07:48

Als er niet gemaaid wordt dan verruigd het grasland tot een hoop brandnetels of gras, als er wel gemaaid wordt krijg je een grasland vol bloemen, die dan wel eens onthoofd moet worden. Tegenstrijdigheid alom. Er wordt vaak kritiek gegeven op de maaidata en het gevoelsmatige van het afmaaien van bloemenweiden. Ziehier een ideale situatie van het beheer (de theorie):

De meeste graslanden zijn zo sterk bemest geweest dat enkele forse grassen (o.a. witbol) gaan overheersen. De hoeveelheid bloemen is dan miserabel. om de bloemenrijkdom terug te krijgen moet de bodem verschraald (of in zeldzamere gevallen enkel de verruiging terugdringen). Dit gebeurt door te maaien tot de bloemrijke situatie hersteld is. indien hier geen leuke soorten meer staan is de enige regel voor het maaien zoveel mogelijk, ongeacht de datum. Als de eerste leuke soorten zich vestigen wordt er langzaam overgegaan naar een botanisch beheer: maaien na de vruchtzetting van de belangrijkste soorten. De evolutie van het grassland zal nu vertragen. Eens een topgrasland verkregen is worden de maaidata puur botanisch afgestemd, en pas dan kan het zinvol zijn om stroken niet mee te maaien voor de insekten. Vroeger stroken laten staan wordt afgeraden omdat dan de verruigging snel toeslaat in plaats dat je bloemrijke stroken krijgt. Als de oppervlakte groot genoeg is kan eventueel wel overwogen worden om kleine delen reeds in minder ideale situaties te laten staan voor insecten.

Laat die maaimachine maar komen...
liptaster
Sperwer

Berichtdoor jan R op 03 aug 2009, 08:18

liptaster schreef:Als er niet gemaaid wordt dan verruigd het grasland tot een hoop brandnetels of gras, als er wel gemaaid wordt krijg je een grasland vol bloemen, die dan wel eens onthoofd moet worden. Tegenstrijdigheid alom. Er wordt vaak kritiek gegeven op de maaidata en het gevoelsmatige van het afmaaien van bloemenweiden. Ziehier een ideale situatie van het beheer (de theorie):

De meeste graslanden zijn zo sterk bemest geweest dat enkele forse grassen (o.a. witbol) gaan overheersen. De hoeveelheid bloemen is dan miserabel. om de bloemenrijkdom terug te krijgen moet de bodem verschraald (of in zeldzamere gevallen enkel de verruiging terugdringen). Dit gebeurt door te maaien tot de bloemrijke situatie hersteld is. indien hier geen leuke soorten meer staan is de enige regel voor het maaien zoveel mogelijk, ongeacht de datum. Als de eerste leuke soorten zich vestigen wordt er langzaam overgegaan naar een botanisch beheer: maaien na de vruchtzetting van de belangrijkste soorten. De evolutie van het grassland zal nu vertragen. Eens een topgrasland verkregen is worden de maaidata puur botanisch afgestemd, en pas dan kan het zinvol zijn om stroken niet mee te maaien voor de insekten. Vroeger stroken laten staan wordt afgeraden omdat dan de verruigging snel toeslaat in plaats dat je bloemrijke stroken krijgt. Als de oppervlakte groot genoeg is kan eventueel wel overwogen worden om kleine delen reeds in minder ideale situaties te laten staan voor insecten.

Laat die maaimachine maar komen...

Op voorwaarde dat het maaisel wordt afgevoerd natuurlijk. Anders werkt de maatregel averechts.
Proud TBC-member since 2008
jan R
Spreeuw

Berichtdoor Julke op 03 aug 2009, 11:33

Ik denk dat het voor onze wegbermen veel interessanter is een verruiging toe te laten.
Bvb om de 2 à 3 jaar maaien zou wel eens leuke resultaten opleveren kwa fauna.
Economisch zou het veel minder kosten en het afval zou kunnen gebruikt worden in biogasinstallaties e.a.
Het verschralen van wegbermen lijkt me een bijna hopeloze opdracht.
Wat misschien wel haalbaar is is verschraling bij bredere bermen rond autosnelwegen.
Julke
Bosuil

Berichtdoor liptaster op 03 aug 2009, 12:23

Als uw berm naast een intensieve akker of grasland ligt dan is verschralen inderdaad zinloos. Daar zal je nooit veel bereiken. Langsheen vele snelwegbermen, bosranden of kanaalbermen is het resultaat nu al schitterend. Maaisel afvoeren is inderdaad belangrijk.

Ik had de tekst ook geschreven voor onze eigen reservaten, waar ik vaak zie dat men niet vroeg durft maaien in slecht ontwikkelde graslanden en als reactie op anti-maai-stellingen. in de reservaten komt er nog een stuk andere zaken bij kijken zoals grasland(doel)type, hydrologie en landschap.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor klaasdebus op 03 aug 2009, 12:54

tja, ze zeggen dan ook "beheren is keuzes maken".
Ofwel doe je het voor de fauna of wel voor de flora of wel voor de veiligheid van de weggebruiker (stel je eens voor dat je trager zou moeten rijden ;-) ).
een berm vol met brandnetels is interessant voor vlinders en andere insecten, terwijl ik persoonlijk liever een soortenrijke (planten weliswaar) berm zie.
Maar 't moet er gewoon alle 2 zijn. Afwisseling is het belangrijkste denk ik.
En inderdaad, sommige dingen kan je niet verschralen als er voortdurend stront en groentenafval op gegooid worden.

Het is nu misschien een beetje een doods zicht, die gemaaide bermen. Maar denk er maar aan dat die bermen er binnen de kortste keer weer toppie uitzien en volgend voorjaar weer een hele boel bloemen enz zullen bevatten...
klaasdebus
Buizerd

Berichtdoor AnneTanne op 03 aug 2009, 13:38

DEK schreef:tja, ze zeggen dan ook "beheren is keuzes maken".
een berm vol met brandnetels is interessant voor vlinders en andere insecten, terwijl ik persoonlijk liever een soortenrijke (planten weliswaar) berm zie.
Maar 't moet er gewoon alle 2 zijn.

Brandnetels moeten er inderdaad zijn, maar die zijn er 'dankzij' de eutrofiëring alom al meer dan genoeg.
Ik zou dan ook liefst zien dat overal waar verschraald kan worden, dat ook gedaan wordt. (Hect)ares vol brandnetels blijven er dan met zekerheid nog genoeg over...

In het 'BUGS'-project - een onderzoeksproject naar elementen die het dierenleven (lees: insectenleven) in stadstuintjes kunnen ondersteunen - bleek dat de aanwezigheid van brandnetels in een tuin totaal geen invloed had op het aantal insecten/vlinders in de tuin. De verklaring van het research-team hiervoor was, dat de brandnetel-gasten vooral kiezen voor zeer grote oppervlakten met brandnetels, en niet voor hier of daar een bosje.

De bloemenweide in mijn tuin maai ik voorlopig nog elk jaar eind mei-begin juni, vóór de gestreepte witbol bloeit (en nog een keer in het najaar.)
Het resultaat van dat vroegtijdig maaien is dat in wat 15 jaar geleden een koeienweide met hoofdzakelijk raaigras en kruipende boterbloem was, nu stilaan een bloemrijk grasland aan het worden is, met weliswaar vooral algemene soorten, maar wel een behoorlijke diversiteit aan soorten.
AnneTanne
Blog: AnneTannes Tuin, kruidige praatjes over mijn ecologische tuin
AnneTanne
Sperwer

Berichtdoor Julke op 03 aug 2009, 14:23

als je spreekt van een weide ben ik het volledig eens, het is een interessante oppervlakte en als privépersoon heb je het beslissingsrecht om waar en wanneer te maaien.
Bij wegbermen ligt dat toch heel wat moeilijker, misschien moet er dan per gemeente beslist worden wat de beste opties zijn voor het milieu en de portemonnee. Af en toe een beetje inspraak om het beleid bij te sturen kan nooit geen kwaad.
En den eersten die zaagt over zichtbaarheid laat ik een petitie tekenen tegen zaaien van mais. :evil:
Julke
Bosuil

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuurbeheer