door Davy op 25 okt 2008, 20:05
Wie niet waagt, ...
Ik waardeer mensen die constant voor hun mening blijven uitkomen, en zich daarmee mogelijks de toorn van heel wat 'respectabele burgers' op hun hals halen.
Het is vijf na twaalf voor onze biodiversiteit, de tijd dringt, er zijn dus drastische maatregelen nodig. En die bekom je niet door beleefd blijven te verzoeken om ook nog maar naar onze redenering te willen luisteren. Laat staan ze ernstig te nemen en er een beleid naar te voeren.
Dergelijke brieven komen recht uit het hart, maar zullen wellicht eerst op gegniffel ontvangen worden.
Maar de aanhouder wint. Als je je boodschap blijft herhalen, zal het hen op de duur beginnen ergeren, maar op een bepaald moment kan men niet anders dan er ook rekening mee te houden.
Ik spreek nu uit ervaring met herhaalde brieven naar het schepencollege inzake geluidshinder, een simpel veegbeurtje voor de fietspaden in de gemeente, het melden van defekte fietsknoppen, het niet afgaan van een test- seveso-alarm, ...
Die fietspaden heb ik al herhaaldelijk aangehaald, foto's genomen, ... maar men weigert er iets aan te doen. Terwijl het allemaal samenhangt. Wat baat het mensen te motiveren de fiets te nemen, als ze op slechte gevaarlijke fietspaden hun banden platrijden ?! Men zal het snel opgeven. Terwijl het beter is voor het milieu, minder fijn stof, beter voor de verkeersveiligheid, ...
Maar men heeft wel geld voor een parking aan te leggen ?!
Inzake de defekte fietsknoppen aan een gewestweg: vorige week kreeg ik een brief die begon met "we danken u voor uw burgerzin, maar onze diensten hebben geen defekt vastgesteld". Terwijl het defekt er al een paar jaar is, nooit heeft iemand de moeite gedaan het te melden en zie, plots is het verholpen, maar men doet alsof het altijd al gewerkt heeft. Pure intimidatie (echt nen hele hoop zever) om deze ambetanterik het zwijgen op te leggen. Ipv te zwijgen, ben ik nog maar eens in m'n pen gekropen [:(!] en zie: deze week kreeg ik een heel beleefd schrijven dat ze zich inderdaad vergist hadden, het was toch 'toevallig' hersteld (zoveel te beter natuurlijk), een spijtig misverstand, en al m'n vragen en voorstellen inzake veiliger fietsoversteken zullen doorgegeven worden aan het Gewest, met steun van de gemeente.
Een kleine voldoening, maar er is nog zoveel dat gedaan kan worden voor ons klimaat, onze biodiversiteit en het welzijn van alle burgers. Eenvoudige dingen die niet veel geld kosten, maar waar iedereen baat bij heeft. Maar je blijft tegen een muur botsen [:(]
Als je er het met andere mensen overhebt, zeggen die: "ja, je hebt gelijk, zo denken wij er ook over" (bv. op het schrijven van Gaverstreke in de pers inzake het streven naar meer en meer industrie). Het is lettelijk de stilzwijgende meerderheid. Die echter overstemd wordt door de lobby van kleine groepen(boze horeca, vbo, boeren, ...)die overal in de media hun eisen kenbaar maken, waarom mogen wij de onze ook niet laten horen ? En die boodschap is niet ten voordele van een beperkte groep, maar voor het welzijn van alle burgers (bv. terugdringen van fijn stof door het fietsen te stimuleren via oa goed onderhouden fietspaden, meer groenschermen, en niet nog meer industrie en wegen in onze regio willen planten)
Om dit lang verhaal af te sluiten: meer mensen moeten uit hun schulp kruipen en hun mening kenbaar maken. Anders worden we nooit gehoord.
[}:)]