Meer van dat...

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Meer van dat...

Berichtdoor Cappelle op 12 jul 2008, 22:59

De meeste topics in verband met natuur gaan jammer genoeg over wat er mis gaat. Af en toe, en misschien minder opvallend, moet ieder van ons wel eens iets hoopgevends zien. Het kan ook anderen inspireren tot navolging.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 12 jul 2008, 23:03

In het platgemaaide Bellegem kon ik dit speerdistelbos ontdekken.
Afbeelding
Hopelijk vinden de twee putters die af en toe in Bellegem te zien zijn, deze voedselbank. De planten zijn twee meter hoog en de zaden beginnen de wereld te verkennen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor sbr op 14 jul 2008, 08:39

wist niet waar dit anders gepost: vrijdagavond in een nederlands nieuwsprogramma een leuk item gezien: de wolf is terug op komst naar nederland, er zitten al diverse roedels in west duitsland, de 'minst verre' zou al in de omgeving van hamburg zitten, maar daar zijn nog geen jongen van gezien, en de nederlandse voorspelling is dat eens die er zijn, binnen de 2 tot 3 jaar wolven zullen te zien zijn in oost-nederland, waar ze al begonnen zijn met het 'opvoeden' van de aanwezige schapenboeren. in dezelfde reportage was al spraken van 3 koppel zeearend in nederland, waarvan 1 broedend
sbr
Sperwer

Berichtdoor Cappelle op 15 jul 2008, 21:45

Niet het juiste topic, natuurlijk, maar kan er iemand de puttertjes verwittigen dat ze elders speerdistel zullen moeten zoeken.
Zoals te verwachten is de 'vuilegeit' met de grond gelijk gemaakt:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 25 sep 2008, 07:06

Op radio één gehoord: sommige ijsjes worden verpakt in een diepgevroren omhulsel. Gooi je dat laatste in de berm, dan smelt het en komen er bloemenzaden vrij die de berm gaan kleuren.
Massaal ijsjes gaan eten dus en niet vergeten het afval op straat te smijten![;)]
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 22 okt 2008, 19:27

Aan de Leiebrug te Wevelgem het bord gezien:'Aanleg van natuurvriendelijke oevers'! Eindelijk krijgt men verstand. De oude brol, 'nettedraad', ligt op hopen langs de Leie. Er ligt een schip klaar met houten palen die een extra oever zullen gaan vormen, veronderstel ik...
Jammer, daar waar men aan de waterkant natuurvriendelijk gaat werken, was vandaag het stofzuigermaaimonster aan de landzijde bezig om een vijf meter brede pelouse te maken. Er liggen weer grote hopen najaarsbloeiers te rotten, samen met alle eieren en poppen van onze vlinders en talloze andere beestjes... Alsof de berm langs het Leiefietspad een autostradeberm is.
Het duiveltje in mij fluistert dat er enthousiast voor natuurvriendelijke oevers gekozen wordt, omdat daar door velen geld aan te verdienen is. De najaarskruiden gewoon laten staan als winterkwartier voor allerlei kleine dieren kost niets. Maaien brengt wel veel geld op. Dus...
En dan maar aan de brave burger vragen om in zijn stadstuintje een ruig hoekje te voorzien. In het natuurgebied rond de Leie worden hectaren ruigte op een hoop gefreesd op kosten van de gemeenschap!
Natuurgebied!? Laat me niet lachen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor joost op 22 okt 2008, 19:32

Idd erg triestig...

btw, het doel van topic was toch anders...[:D]

Goed nieuws uit de natuur... iets schoons...
Mijn eigen gekweekte appels zijn heerlijk!
joost
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 24 okt 2008, 00:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joost</i>
<br />Idd erg triestig...

btw, het doel van topic was toch anders...[:D]

Goed nieuws uit de natuur... iets schoons...
Mijn eigen gekweekte appels zijn heerlijk!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
De aanhef was positief, Joost.
Ik wilde mijn bemerking niet op een ander topic zetten, omdat ze ermee te maken had...
Heb trouwens ook (reeds enkele) lekkere appels!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 okt 2008, 19:40

Mevrouw de minister,

Als natuurliefhebber richt ik me tot u, minister van leefmilieu, omdat ik me mateloos stoor aan het feit dat men overal te lande bergen gemeenschapsgeld verkwist aan nodeloos en schadelijk maaien van wegbermen. Ik noem het maaLbeheer omdat ik ervan overtuigd ben dat er schandelijk veel dieren en zeldzame planten levend gemalen worden door de netheidswaanzin waaraan haast elk (gemeente)bestuur lijdt. Bermen van autowegen, landelijke weggetjes en wandel-en fietspaden worden zonder pardon het jaar door gemaaid, door peperdure machines aan kostelijke daguren. Tot eergisteren nog was men in het NATUURgebied langs de Leie een pelouse aan het aanleggen (door ruigte te kortwieken) van vijf meter breed langshet jaagpad (fietspad). Toppunt is dat men aan de waterkant bezig is met het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, met handen vol belastingsgeld, terwijl men de weinige natuur die er is met handen vol geld bestrijdt!
Dit vernietigen van ons laatste beetje ruigte (enkel uit properheidsoverwegingen) zou toch eindelijk moeten ophouden. Ik ben er zeker van dat dit een stalletje is dat wel eens zou mogen worden uitgemest: wie vult zijn zakken met het uitsturen van loonwerkers in de maand oktober, om de winterkwartieren van onze kleine zoogdieren en insekten te hakselen en op te zuigen om ze te laten rotten op de oever? Ik heb vele vrienden die zich bezig houden met kevertjes, vlinders, vogels, muizen, spinnen en ander klein grut te bestuderen, te fotograferen en te bewonderen. Vele soorten gaan zienderogen achteruit, omdat hun restbiotopen gewoon vernietigd worden omdat sommige mensen zo gladgestreken zijn dat ze geen lang gras meer kunnen zien! Vele meeste mensen lijden aan pelousitis: een boom moet vierkant of geknot zijn, gras moet geknipt zijn en aarde moet bloot zijn en geharkt...
Trouwens, alleen wie fietst of wandelt weet wat bermen zijn: hij ziet en ruikt de bloemen, hoort de sprinkhanen, de kikkers en de vogels en ruikt de geuren. Wie aan (nog maar) vijftig per uur op vier wielen langs de bermen scheurt kan het niet verdommen of er een krekel tjirpt, een vogel broedt of een bloem geurt. Of die berm gemaaid is of niet, hij heeft het niet eens gezien. De wandelaar en fietser daarentegen moet over de brol die de maaimachines her en der op straat doen ronstuiven, hij ziet de slachtoffers van de ingreep of hun verdwijning en voelt de verarming die veroorzaakt is aan den lijve.
Een leuk item ook om op te besparen wat CO-uitstoot aangaat. Alle tractoren en ophaalwagens samen, die onze 'natuur proper' houden, zorgen voor een massa nutteloze vervuiling. Drogredens als veiligheid en ' we doen het elk jaar' zorgen ervoor dat grote bedrijven winsten maken met natuurvernietiging.
Er is zelfs een alternatief: met hetzelfde geld kan men bermen inzaaien met bloemenmengsels. Eén ingreep die voor jaren schoonheid, bedwelmende geuren en bijenweide kan zorgen.
Haal de maaimonsters uit de bermen, mevrouw, en geef ze terug aan de nuttelozen uit dieren- en plantenrijk, die toch nog meer supporters hebben dan algemeen wordt vermoed.
U kennende als een verstandig iemand, reken ik erop dat u mijn bekommernis begrijpt en in de goeie zin stappen zult ondernemen die naar een ommerkeer in het beleid terzake moeten leiden!
Hartelijk dank voor uw belangstelling en succes met uw beleid!
Luc Cappelle

Een copie van deze brief heb ik op 'Natuur.forum Westvlaanderen' gezet ter kennisgeving aan vele natuurvrienden.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 okt 2008, 20:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Louis Lagae</i>
<br />Efficiënt zal uw brief ( al toont die een juiste bezorgdheid EN geeft die goede voorstellen aan) niet zijn. Beter een JUISTE werkgroep samenstellen om met de administratie te gaan overleggen. Veel beter. De juiste middelen, de juiste weg.
Dank voor de tip, Louis, doch eerst even afwachten of je gelijk krijgt...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Davy op 25 okt 2008, 20:05

Wie niet waagt, ...

Ik waardeer mensen die constant voor hun mening blijven uitkomen, en zich daarmee mogelijks de toorn van heel wat 'respectabele burgers' op hun hals halen.

Het is vijf na twaalf voor onze biodiversiteit, de tijd dringt, er zijn dus drastische maatregelen nodig. En die bekom je niet door beleefd blijven te verzoeken om ook nog maar naar onze redenering te willen luisteren. Laat staan ze ernstig te nemen en er een beleid naar te voeren.

Dergelijke brieven komen recht uit het hart, maar zullen wellicht eerst op gegniffel ontvangen worden.
Maar de aanhouder wint. Als je je boodschap blijft herhalen, zal het hen op de duur beginnen ergeren, maar op een bepaald moment kan men niet anders dan er ook rekening mee te houden.

Ik spreek nu uit ervaring met herhaalde brieven naar het schepencollege inzake geluidshinder, een simpel veegbeurtje voor de fietspaden in de gemeente, het melden van defekte fietsknoppen, het niet afgaan van een test- seveso-alarm, ...

Die fietspaden heb ik al herhaaldelijk aangehaald, foto's genomen, ... maar men weigert er iets aan te doen. Terwijl het allemaal samenhangt. Wat baat het mensen te motiveren de fiets te nemen, als ze op slechte gevaarlijke fietspaden hun banden platrijden ?! Men zal het snel opgeven. Terwijl het beter is voor het milieu, minder fijn stof, beter voor de verkeersveiligheid, ...
Maar men heeft wel geld voor een parking aan te leggen ?!

Inzake de defekte fietsknoppen aan een gewestweg: vorige week kreeg ik een brief die begon met "we danken u voor uw burgerzin, maar onze diensten hebben geen defekt vastgesteld". Terwijl het defekt er al een paar jaar is, nooit heeft iemand de moeite gedaan het te melden en zie, plots is het verholpen, maar men doet alsof het altijd al gewerkt heeft. Pure intimidatie (echt nen hele hoop zever) om deze ambetanterik het zwijgen op te leggen. Ipv te zwijgen, ben ik nog maar eens in m'n pen gekropen [:(!] en zie: deze week kreeg ik een heel beleefd schrijven dat ze zich inderdaad vergist hadden, het was toch 'toevallig' hersteld (zoveel te beter natuurlijk), een spijtig misverstand, en al m'n vragen en voorstellen inzake veiliger fietsoversteken zullen doorgegeven worden aan het Gewest, met steun van de gemeente.

Een kleine voldoening, maar er is nog zoveel dat gedaan kan worden voor ons klimaat, onze biodiversiteit en het welzijn van alle burgers. Eenvoudige dingen die niet veel geld kosten, maar waar iedereen baat bij heeft. Maar je blijft tegen een muur botsen [:(]

Als je er het met andere mensen overhebt, zeggen die: "ja, je hebt gelijk, zo denken wij er ook over" (bv. op het schrijven van Gaverstreke in de pers inzake het streven naar meer en meer industrie). Het is lettelijk de stilzwijgende meerderheid. Die echter overstemd wordt door de lobby van kleine groepen(boze horeca, vbo, boeren, ...)die overal in de media hun eisen kenbaar maken, waarom mogen wij de onze ook niet laten horen ? En die boodschap is niet ten voordele van een beperkte groep, maar voor het welzijn van alle burgers (bv. terugdringen van fijn stof door het fietsen te stimuleren via oa goed onderhouden fietspaden, meer groenschermen, en niet nog meer industrie en wegen in onze regio willen planten)

Om dit lang verhaal af te sluiten: meer mensen moeten uit hun schulp kruipen en hun mening kenbaar maken. Anders worden we nooit gehoord.
[}:)]
Davy
Sperwer

Berichtdoor Julke op 26 okt 2008, 10:02

@ tjolder: Dat is heel fijn opgemerkt.
Het spreekwoord luidt echter: "de wil is sterk maar het vlees is zwak".
De tijd is nog niet helemaal rijp opdat vele mensen gaan beseffen in welk een rad ze meelopen, het komt wel!
En de angst om verandering is helemaal ongegrond, angst wordt momenteel zodanig artificieel gecreeerd door allerhande berichtgeving dat vele mensen niet meer weten wat te doen en geloven, terwijl eerlijk en open leven de enige oplossing is, zonder jezelf ook maar in iets tekort te doen.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 26 okt 2008, 20:42

Tjolder, Louis, Jul, we moeten optimist zijn en erin geloven (als wij er al zouden aan twijfelen dat het ooit beter wordt, wie dan niet!)
Ik heb lang genoeg geleefd om te weten vanwaar we komen. Ik heb geweten dat alle bermen in Wevelgem met roundup doodgespoten werden, dat er drie vuilnisbelten openlijk in brand werden gehouden, dat er een halve meter schuim op de Leie dreef, dat Bergelenput en Vijverhof een openbaar stort waren...! Vergelijkbare toestanden die ik nu nog zag in Jordanië.
Telkens is er ergens iemand die de alarmbel luidt, de goegemeente verklaart hem gek en enkele jaren later staat het in de verkiezingsbeloften als te verwezenlijken door alle partijen!
Wel moeten we altijd beleefd blijven, er rekening mee houden dat nu nog (bijna) niemand onze mening deelt, wat geen reden mag zijn om wie dan ook te verfoeien. Elke kleine stap in de goede richting moeten we opmerken, diegene die hem gezet heeft feliciteren en er kracht uit putten om door te gaan.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Davy op 27 okt 2008, 19:04

G'hebt gelijk Luc, maar ik kan me zo ergeren aan de huidige gang van zaken, dikwijls tot wanhoop toe.

Dan ga'k een toerke lopen en tegen da'k terug kom is de kop leeg...of weer vol nieuwe actieplannen/brieven/mails [B)]

Verfoeien doe ik niet. 'k probeer er dan tegenaan te kijken volgens een bepaalde oosterse filosofie: " je kan het hen niet kwalijk nemen, want ze zijn het slachtoffer van hun onwetendheid "

'k Geef toe, niet altijd gemakkelijk. Maar da's het leven nooit.
Davy
Sperwer

Berichtdoor RBI op 27 okt 2008, 19:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cappelle</i>
<br />Tjolder, Louis, Jul, we moeten optimist zijn en erin geloven (als wij er al zouden aan twijfelen dat het ooit beter wordt, wie dan niet!)
Ik heb lang genoeg geleefd om te weten vanwaar we komen. Ik heb geweten dat alle bermen in Wevelgem met roundup doodgespoten werden, dat er drie vuilnisbelten openlijk in brand werden gehouden, dat er een halve meter schuim op de Leie dreef, dat Bergelenput en Vijverhof een openbaar stort waren...! Vergelijkbare toestanden die ik nu nog zag in Jordanië.
Telkens is er ergens iemand die de alarmbel luidt, de goegemeente verklaart hem gek en enkele jaren later staat het in de verkiezingsbeloften als te verwezenlijken door alle partijen!
Wel moeten we altijd beleefd blijven, er rekening mee houden dat nu nog (bijna) niemand onze mening deelt, wat geen reden mag zijn om wie dan ook te verfoeien. Elke kleine stap in de goede richting moeten we opmerken, diegene die hem gezet heeft feliciteren en er kracht uit putten om door te gaan.

De "Bergelenput" is zo gered en tot natuur- en recreatiegebied
omgevormd omdat een paar houten koppen daarvoor de embetanterik
hebben gaan uithangen bij verschillende besturen. Ik kan daar
alleen voor respect opbrengen, want zelf zou ik het niet kunnen.
In het Engels zeggen ze
"It's the squeeky wheel who gets the oil" - het is het wiel dat
het meest lawaai maakt dat geolied wordt!
RBI
Buizerd

Re: Meer van dat...

Berichtdoor Cappelle op 11 apr 2009, 22:14

Toen ik vanmorgen door Zwevegem fietste wenkten me de windmolens van Evolis. Dus ging ik die even van dichtbij bekijken.
Ik was aangenaam verrast door wat ik zag: de beide zijden van de hoofdstraat van het industrieterrein zijn met honderden Noorse esdoorn aangeplant en afgeboord met een zeer lange beukenhaag. De tuinman die er aan het werk was vertelde dat men nadien ook fabrieken zal 'inplanten' en dat men de ingangen ervan zal uitsnijden in de beukenhaag!
Afbeelding
De tijden zijn toch wel ten goede veranderd. Op de eerste industriezones werden vroeger enkel fabrieken gezet en pas na protest werd er hier en daar wat verfraaid met groen. Nu lijkt het er eerder op dat men een bos aanlegt, waar men dan nadien ook hier en daar een fabriekske zal tussen wringen. Je zou warempel wensen dat men veel meer industriezones zou aanleggen!
De windmolens zelf maken een zacht geluid dat lijkt op dat van een gasbrander in actie: te verwaarlozen naast de E17. De draaiende schaduw valt op de grond en hindert niemand. Daarbij: ze verplaatst zich met de rotatie van de aarde.
Eén valse noot: een paar waterbekkens werden wel niet met beton afgeboord, maar met houten plaatjes en latten, zodat eendjes en diergelijke er niet eens uit kunnen kruipen...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor liptaster op 20 apr 2009, 19:36

Cappelle schreef:Eén valse noot
--> ik zie serieuze valse noten. Niet meer dan wat schaamgroen met ecologisch foute Noorse esdoorns.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Julke op 20 apr 2009, 21:23

T is nu een beetje laat om te zagen e

liptaster schreef:
Cappelle schreef:Eén valse noot
--> ik zie serieuze valse noten. Niet meer dan wat schaamgroen met ecologisch foute Noorse esdoorns.

Als je dingen wil zien veranderen dan moet je anticiperen en niet bekritiseren.
Er lagen meer kansen voor groen in het park,aan de andere kant vergeleken met andere terreinen is dit al een grote verbetering.
Er kan nog veel ten goede veranderen maar dan moet er over gesproken worden, als groep, met de neuzen in één richting.
Laten we bewijzen dat het kan bij het symposium rivierherstel Leie.
Als we allen terug iets minder individueel te werk gaan en een front vormen kunnen we gesloten deuren openbreken, zeker weten. Veel is er niet voor nodig, enkel wat lef.
Julke
Bosuil

Berichtdoor liptaster op 20 apr 2009, 21:40

Er is een groot verschil tussen natuur en groen (met alle gradaties uiteraard). Dit neigt eerder naar groen dan naar natuur. Het rivierherstelplan voor de Leie (een "zijprojectje" van de kanaalverbreding) heeft wel veel te bieden voor de natuur, maar hier zullen we nog redelijk moeten voor vechten. Maar dit is dan ook de moeite waard om voor te gaan qua mogelijke natuurwaarden. Hier sta ik dan ook volledig achter.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor yann op 21 apr 2009, 08:29

Noorse esdoorn ? Terwijl er zou kunnen worden gewerkt met streekeigen bomen die een heel ecologisch verhaal kunnen bieden aan de aanplanting, Zomereiken bijvoorbeeld. Allez, waarom laten ze zo'n kans liggen. In hun folder hadden ze er een groene bladzijde kunnen aan toevoegen, niet alleen qua groen uitzicht, maar ook qua groene inhoud.

Jammer, efkes een telefoontje aan bv. de Natuur.koepel of zo en ze stonden alweer een trapje hoger op de ecologische ladder.

PS : meteen wil ik nog eens een lans breken voor informatieve titels op het forum. Als je "Meer van dat ..." leest, weet je aan geen kanten waar het over gaat. Beter zou bv zijn "Soms gaat het goed met onze natuur" of iets in die zin. Enkel een moderator of degene die de topic opstartte kan dit aanpassen.
yann
Steenarend

Volgende

Keer terug naar Natuurbeheer