Domein Sint-Arnoldus Tiegem-Anzegem

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Domein Sint-Arnoldus Tiegem-Anzegem

Berichtdoor Filip op 16 jul 2003, 15:00

Het Domein Sint-Arnoldus (8ha) is gelegen op de Tiegemberg te Tiegem-Anzegem en bestaat uit diverse interessante biotopen: een oud gemengd loofhoutbos met typische bosflora, een aantal vijvers met een moeraszone en een sterk hellende hooiweide.
Afbeelding

Het domein is privé-eigendom, maar door het gemeentebestuur Anzegem werd een beheersovereenkomst afgesloten met de eigenaar, waardoor het gemeentebestuur instaat voor het natuurbeheer van het gebied en het domein voor het publiek toegankelijk is.

In het domein werden door het gemeentebestuur Anzegem reeds verscheidene natuurinrichtingswerken uitgevoerd (goedgekeurd GNOP-project):
- herstel aquatisch milieu: de vijvers werden uitgebaggerd, aanleg natuurtechnische oeverversteviging en heraanleg wandelpad
- kappingen werden uitgevoerd in bosgedeelten volgens bosbeheersplan
- Een deel van de hooiweide werd afgeplagd, een houtwal werd aangelegd, ...
Afbeelding

Door het gemeentebestuur Anzegem werd een beheersplan opgemaakt, dat goedgekeurd werd door Bos en Groen. Het jaarlijks natuurbeheer, uitgevoerd door het gemeentebestuur Anzegem (vooral via Landschapswacht), omvat hoofdzakelijk vrijstelling van de bosgedeelten en maaibeheer van de hooiweide en moeraszone.

Het gebied biedt uitstekende mogelijkheden voor natuureducatie.
Momenteel wordt in het domein door het gemeentebestuur Anzegem een <b>natuureducatief lokaal</b> ingericht in het centraal gelegen 'bronnenhuis' (zie foto onder).
<i>Wie hiervoor suggesties heeft of wie interessant educatief materiaal kan bezorgen voor dit NME-lokaal, mag me gerust een seintje geven.</i>

Afbeelding
Filip
Buizerd

Berichtdoor Carlos op 16 jul 2003, 19:03

De positieve ingrepen richting natuur in Sint-Arnolduspark te Tiegem zijn inderdaad indrukwekkend en hoopgevend. Daarom ging ik op 4 juli ll. speciaal die accenten nog eens in de verf zetten t.g.v. de geleide wandeling van NP Krekel-Anzegem. Ere wie ere toekomt en een pluim voor alle partijen die dit mee hielpen realiseren!
Carlos
Visarend

Berichtdoor Djoni op 16 jul 2003, 19:25

Zo gaan we met wat goede wil van alle betrokken partijen stukje bij beetje vooruit. Dat Bronnenhuis ken ik nog van als ik nog een "Kleinen Bubbel" was. In die tijd was er daar een speelgoedwinkelke, wie herinnert zich dat nog (een beetje nostalgie mag toch ook nog wel ne keer), dat moet zo ongeveer rond 1970 geweest zijn. Dat waren nog eens tijden, lekkere frieten met zelfgemaakte Pickels uit een ouderwetse puntzak voor 20 frank. Ge kon nog zonder problemen van "De Bronne" drinken en uw "Pulle" vullen en ge kon U laten rollen van de steile hooiweide. Ge kon er in alle rust, pais en vrede een "Kirse branden" in de Kapelle en ravotten zoals nergens anders... In die tijd gingen we daar bijna maandelijks naartoe en stikte het van het volk. Wie herinnert zich nog de Vos in die ronde kooi? Ik ruik nog altijd dat beest als ik eraan denk... en tot slot kregen we dan ne "Krim" voor naar huis te gaan, "Ne Platten, met drie kleuren..."
Ik heb er nog ooit den Ommeganck meegemaakt, maar dat is jandorie jaaaaren geleden.
Terug naar het heden en even wakker worden. Die Grotjes zijn heel interessant voor Vleermuizen Filip.
Je kan aan veel interessante koffers geraken via de Provincie. Boskoffer, Vleermuizenkoffer, Kabouternatuurleerpad voor de kleintjes enz... Ik vermoed dat Eddy Loosveldt daar veel over weet en U op de juiste boane kan zetten... Anders heb ik hier nog wel een aantal posters op overschot...
Een Milieu-koffer is ook altijd interessant. Binoculair... Zoekkaarten... Natuurpunt maakt ook speciale pakketten klaar voor scholen enz. met speciale prijzen...
Anders best alles aanschrijven, dat deden wij ook voor de Groene Long; Aminal, Greenpeace, Provinciale werking, Natuurpuntwinkel even bezoeken, "Oude" natuurboeken zijn voor kinderen ook wel nog bruikbaar...
Er zijn voor het moment solden bij de Slegte en je kan er interessante natuurgidsen kopen vanaf 5 Euro.
Djoni
Buizerd

Berichtdoor Filip op 16 jul 2003, 20:49

Bedankt voor de lof, info en postkaarten!

Euh een opgezette vos zal wel niet lukken zeker... [;)]
Filip
Buizerd

Berichtdoor Filip op 22 jan 2004, 15:05

Even nog wat reclame maken voor eigen winkel:

Zoals hierboven al vermeld, werd door de gemeente Anzegem in het Domein Sint-Arnoldus te Tiegem-Anzegem een natuureducatief lokaal ingericht (in het kader van een beheersovereenkomst met de vzw Domein Sint-Arnoldus, met cofinanciering van het provinciaal natuurfonds).

Het NME-lokaal kreeg de naam "<b>De Boomklever</b>" (die beestjes zitten veel rond dat gebouwtje), met bijhorend logo:
Afbeelding

De gemeente Anzegem stelt het lokaal gratis ter beschikking aan scholen en verenigingen voor activiteiten rond natuur-, milieu- en landschapseducatie.
Ingang "De Boomklever":
Afbeelding

De Boomklever is nu al enkele maanden in gebruik (officiële opening was op 18/09/2003). De reden waarom ik er nu pas reclame voor maak, is dat er nu een <u>folder</u> is over De Boomklever, waar alle informatie in staat.

Geïnteresseerden kunnen een folder verkrijgen bij:
Milieudienst Anzegem (Dorpsplein - Anzegem)
Tel: 056-69 44 44
E-mail: milieudienst@anzegem.be
Filip
Buizerd

Berichtdoor alcotan op 23 jan 2004, 10:39

Djoni, herinner jij je de motocross ook die daar ieder jaar plaats had?
alcotan
Sperwer

Re: Domein Sint-Arnoldus Tiegem-Anzegem

Berichtdoor yann op 27 jan 2012, 20:55

Even een oud topic van de zolder gehaald om verder te praten over de Middelste Bonte Specht in het Sint-Arnolduspark. De rest staat hier : viewtopic.php?f=9&t=9277&st=0&sk=t&sd=d&start=40, maar past daar mss wat minder stilletjesaan.

Toch een paar fotootjes van Carlo Van de Kempen om de sfeer erin te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Nieuws :
Vandaag werden voor het eerst 2 ex. gezien ! Zonder commentaar weliswaar. Ik heb aan de waarnemer Wim Declercq nog es bevestiging gevraagd.
yann
Steenarend

Re: Domein Sint-Arnoldus Tiegem-Anzegem

Berichtdoor yann op 27 jan 2012, 21:19

Reactie gekregen van waarnemer Wim Declercq :

Wij zagen een mbs foerageren in een acacia nabij de gele glijbaan, toe die wegvloog pikten we onmiddelijk een andere mbs op in de eerste boom; Wat opviel was dat de tweede vogel een rodere kruin (mannetje?) had dan de eerste, waaruit wij besloten dat het vermoedelijk op twee (een koppel) vogels ging. We hebben dus niet beide vogels samen gezien!
yann
Steenarend

Keer terug naar Natuurbeheer