Vlindertuin/natuurgebied Venning Kortrijk

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Vlindertuin/natuurgebied Venning Kortrijk

Berichtdoor bart op 30 apr 2003, 09:59

Al jaren is er sprake van om het gebied tussen de ring, de Vennestraat en de spoorweg te Kortrijk te beplanten en geleidelijkaan te veranderen in groenzone/parklandschap. De stad Kortrijk heeft beloofd om de gronden aan te kopen, die nu in het bezit zijn van het OCMW, de NMBS en een aantal landbouwers. De voorbije jaren zijn er al heel wat veranderingen geweest: tussen diverse percelen zijn meidoornhaagjes geplaatst, er zijn nestkasten opgehangen, rommel is verwijderd, de poel is uitgediept, er zijn nieuwe wilgen geplant. Toch gaat alles traag, omdat stad Kortrijk nog niet genoeg werk maakt van de aankopen, dus veel stukken blijven nu landbouwgrond. Er is ook ooit al sprake van geweest om dit drassige gebied in KMO-zone om te vormen.Over dit gebiedje vind je info op de site van Natuurpunt Kortrijk (http://www.geocities.com/natuurpuntkortrijk/venning.htm, maar die info weerspiegelt al lang de realiteit niet meer. Dit jaar heeft men het speelplein verwijderd en daar zijn nu elke dag mannen van de stad aan het werk met de aanleg van 'een vlindertuin'. Nergens vind ik informatie over wat dit precies moet worden, maar het klinkt wel veelbelovend. Daarom mijn vraag: is er iemand die hier meer over weet en de precieze plannen kent ?
bart
Koolmees

Berichtdoor VQL op 06 mei 2003, 15:14

Eén adres: Jan Desmet, Walle 104, 8500 Kortrijk
tel. 056/22 49 33
gsm 0479/99 23 86
desmet.jan@tijd.com

PS Die werkende mensen zijn wel geen mensen van de stad maar van de vzw De Poort.
VQL
Spreeuw

Berichtdoor bart op 23 mei 2003, 10:36

Intussen een antwoord gekregen van Jan Desmet. Er worden op dit moment talrijke planten gezaaid of geplant die vlinders aantrekken, zowel volwassen vlinders als de rupsen. Op dit moment is alles mooi aan het opschieten. Achter de vlindertuin ligt een kraakwilgenbosje, daarrond stukjes voormalig weiland die men al een paar jaar laat verwilderen, en die dan ook vol staan met wilde planten. In dit stukje natuur in wording hangt ook een nestkast voor steenuilen en voor de torenvalk, maar ik weet niet of die in gebruik zijn.
Verder heb ik er al hazen gezien, waterhoentjes, spitsmuizen, vleermuizen, woelmuizen, en verschillende soorten zangvogels. In de poel hebben zich salamnders gevestigd. Hopelijk worden de plannen om het gebied uit te breiden ook daadwerkelijk uitgevoerd.
bart
Koolmees

Berichtdoor VQL op 17 jun 2003, 15:01

Vandaag heeft Jan Desmet in de Venning de 'Grote Boterbloem' (Ranunculus lingua) aangetroffen. Zeldzaam in Zuid-West-Vlaanderen?
VQL
Spreeuw

Berichtdoor bart op 17 jun 2003, 15:44

Dat klopt. Sinds vorige week bloeit de plant. Er staan er een paar met de voetjes in het water van het poeltje, en een paar op een drassig plekje onder de bomen niet ver van de poel.
Ik heb weinig tijd, maar ben toch bezig een lijstje te maken van de planten die ik in de Venning vind. Op het eind van de zomer zal ik het hier on-line plaatsen.
bart
Koolmees

Berichtdoor yann op 17 jun 2003, 16:48

Interessant om die soort in 't wild te vinden, maar ik denk dat de kans erg groot is dat het om verwilderde exemplaren gaat. De grote boterbloem wordt erg veel verkocht in tuincentra en doet het zeer goed in tuinvijvers.
Toch nuttig om dat eens goed te volgen, want eigenaardig genoeg verdwijnt ze meestal snel weer in 't wild. Misschien pakt ze hier wel aan.
yann
Steenarend

Berichtdoor wouter op 18 jun 2003, 12:10

ivm Grote boterbloem,

Bij mjn weten is die enkel 'wild' te vinden in de Blankaart en omgeving. In de Rillebroeken weet ik een rietkraagje waar er nog staat. Overigens sterk bedreigd door verruiging van de rietkragen.

Groeten

Wouter
wouter
Spreeuw

Berichtdoor Wil op 09 jul 2003, 17:23

Deze namiddag de vlindertuin in het natuurgebied de Venning eens vluchtig bezocht. Mijn eerste indruk is dat er hier enorm grote kansen geschapen worden voor de vlinders en andere insekten. Alles moet nog een beetje groeien maar het zit er dik in dat dit een juweeltje kan worden.
De koolwitjes worden er extra verwend en ze hebben het gebied reeds gevonden.
Ik zag er zelfs vlinderplanten die ik niet eens kende. Ik ga er zeker nog wel een paar keren terug. Ideale plaats om na een bezoek aan de stad even op adem te komen.
Er is daar al mooi werk geleverd, proficiat.
Uw bezoek is zeker een morele steun voor de mensen die dit alles hebben tot stand gebracht, gewoon eens doen.

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html
Wil
Visarend

Berichtdoor bart op 10 jul 2003, 08:12

Het moet inderdaad allemaal nog een beetje groeien maar het belooft een boeiend gebied te worden. Ook het weilandje links van de vlindertuin (waar nu nog een minivoetbalveldje is) wordt vlinderweide. Op dit ogenblik staan mijn buddleia's in bloei en aangezien ik recht tegenover het gebied woon zijn die een mooie barometer voor wat er allemaal rondvliegt. Dit jaar veel distelvlinders, veel atalanta, dagpauwoog, gehakkelde aurelia en kleine vos. Natuurlijk ook veel koolwitjes. In het bosje achter de vlindertuin vliegen nu veel bonte zandoogjes. Eerder op het jaar waren er veel oranjetipjes. Op dit ogenblik zijn er ook veel rupsen te vinden van dagpauwoog en kleine vos. Intussen is de info over dit project aangevuld op:
http://www.geocities.com/natuurpuntkortrijk/venning.htm
bart
Koolmees

Berichtdoor pat op 10 jul 2003, 16:21

Het is lang geleden dat ik daar nog ben geweest, ben eigenlijk afkomstig van de venning en we zijn daar soms gaan ravotten.
pat
Bosuil

Berichtdoor Wil op 12 jul 2003, 06:57

Hier zijn nog een paar tips voor de vlindertuin op de Venning.
Ik zou ook nog een vak vol zaaien met <b>luzerne </b>en eventueel ook een met <b>rode klaver.</b>
<b>Brocolie </b>aanplanten en dan laten doorschieten. Deze kolen bloeien zeer lang, zelfs tot heel laat in het najaar en zijn zeer goed voor veel insekten.
Hier en daar een <b>herfstaster </b>is een prima plant voor de vlinders in augustus en september.
Een <b>vlindervoederplaats </b>in een of andere door de zon beschenen hoekje met allerlei rot fruit. Daar kunnen de vlinders dan van heel dicht bekeken worden. Zorgen dat het plaatsje goed uit de wind ligt en in de volle zon. Ook veel nachtvlinders komen daar op af.
Nog veel succes met uw mooie vlindertuin.

Wil
Visarend

Berichtdoor jelle op 21 jul 2003, 19:28

Ook kaardebol is een goede plant voor vlinders. Tijdens de afgelopen fietsvakantie zag ik daar vele vlinders opzitten, zoals onder andere een kolobrievlinder.
jelle
Buizerd

Berichtdoor bart op 22 jul 2003, 07:42

Voor de geïnteresserden: de Vlindertuin is wel degelijk open, je kunt binnen door de twee houten poortjes op het paadje langs de spoorweg (zelf te ontgrendelen).

Bart
bart
Koolmees

Berichtdoor Carlos op 22 jul 2003, 09:17

Bart,
Kan je eens heel duidelijk beschrijven welk traject je het best volgt om in de Vlindertuin - Venning te raken a.u.b.?
Dank.
Carlos
Visarend

Berichtdoor bart op 24 jul 2003, 08:01

Carlos,

'k Weet niet waar je vandaan komt maar de toegang is via de Vennestraat. Dit natuurgebied in wording bevindt zich tussen Vennestraat, ring v. Kortrijk en de spoorweg. Een van de eenvoudigste manieren om er te raken: Je kent waarschijnlijk wel de Gentsesteenweg, één van de grote invalswegen in Kortrijk. Of je nu vanuit het centrum van K. komt of vanuit richting Harelbeke, op zekere moment zie je dat de Gentsesteenweg over het kanaal Kortrijk-Bossuit loopt. Sla in langs het kanaal, aan de kant van de Aldi. Rij door tot net voor de spoorwegbrug. Daar heb je ook de Flanders Indoor Karting. Daar zie je een straatje naar links, dat is de Vennestraat. Sla daar in, en na de bocht merk je de Vlindertuin aan je rechterkant. Parkeer daar ergens. Er loopt een pad rond de tuin (dus poortjes openmaken om erin te komen). Het voetbalveldje links van de tuin wordt volgend jaar vlinderweide. Het pad loopt door, rond het kraakwilgenbosje en tussen een paar maisvelden. Twee stukjes weiland zijn nu al in beheer van vzw Natuurpunt. Je herkent ze aan de zware houten poorten, die je zelf mag openmaken om er eens rond te snuisteren (probeer maar eens de poel te vinden ;-). Er wordt onderhandeld met de landbouwers en met Stad Kortriijk om de gronden aan te kopen en van het hele gebied een groene zone te maken (beetje zoals de groene long te Kuurne). Zie ook de link die ik al eerder gepost heb.
bart
Koolmees

Berichtdoor Wil op 06 sep 2003, 11:58

Opgepast, de vlindertuin van de Venning is weer gesloten. Ze hebben gras ingezaaid tussen de perken en dat moet eerst de kans krijgen van te groeien. Ik stond gisteren aan een gesloten poortje !!
Van ver zag ik toch enkele blauwtjes vliegen.

Wil
Visarend

Berichtdoor bart op 23 apr 2004, 19:20

De vlindertuin ligt er op dit moment in een lentekleedje bij, veel pinksterbloemen in de weiden rondom, met citroenvlinder, oranjetip, koolwitje, dagpauwoog, kleine vos en bont zandoogje als de vaste gasten van het moment.
bart
Koolmees

Re: Vlindertuin/natuurgebied Venning Kortrijk

Berichtdoor vuurjuffer op 04 mei 2016, 19:44

Ondertussen meer dan tien jaar stilte over dit natuurgebiedje gevallen...
Ik ben er vorig jaar geweest en vond de vlinderweide nogal verloederd. Gisteren toch nog eens gaan kijken en het was nog erger geworden.
De naamplaatjes onleesbaar, nauwelijks nog bloemen. Ik zag overal stoeltjes staan en in sommige perken was alles weggehaald, ik hoop dus
dat men de tuin opnieuw beplant. Ik vraag me af wat hier gebeurd is. Als je dat met de groene long in Kuurne vergelijkt...zonde.
vuurjuffer
Pimpelmees

Berichtdoor Yves op 11 mei 2016, 13:26

En als straks de stad Kortrijk zou beslissen dat het alternatieve traject voor het kanaal Bossuit-Kortrijk daar komt zullen er misschien meer juffers komen ...
Yves
Steenarend

Berichtdoor vuurjuffer op 13 mei 2016, 10:12

Bij deze start ik een petitie tegen een alternatief traject voor het kanaal Kortrijk-Bossuit doorheen Het Venning.
De vlindertuin (die er momenteel geen is) in het Venning moet in de toekomst vlindertuin (als het er weer één geworden is) blijven. :-)
vuurjuffer
Pimpelmees

Keer terug naar Natuurbeheer