Prijs landbouwgrond?

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Prijs landbouwgrond?

Berichtdoor Thomasds op 21 maart 2013, 12:15

Ik heb de kans om een stuje landbouwgrond aan te kopen op een 100 meter van onze tuin.
Het stuk is 2400m² en grenst aan een redelijk zuivere beek.
Het is een vrij vochtige graasweide, niet ideaal als landbouwgrond (vandaar dat de boer ze ook wegdoet denk ik) maar interessant om een klein natuurreservaatje van te maken.
Het stuk grenst overigens ook aan het land van een bioboer die z'n eigen reservaatje aan het maken is.
Er is reeds een poel aanwezig, grenzend aan de beek, die zou ik verder laten uitgraven.
Voorts knotwilgen aanplanten, eventueel hoogstam fruitbomen enz en onze schapen op laten grazen.
Nu vraagt die boer 6€/m² .
Dat lijkt me wel vrij veel voor een vrij vochtig weiland ... .
Heeft iemand enig idee wat de huidige prijzen zijn voor landbouwgrond in de buurt van Gent (Evergem)?
Ik dacht eerder aan 4.5/5€ /m²? (wat nog vrij veel is, maar de prijzen van landbouwgrond zijn serieus de lucht in gegaan ...)
Thomasds
Spreeuw

Re: Prijs landbouwgrond?

Berichtdoor Julke op 21 maart 2013, 15:05

:-D
Laatst bijgewerkt door Julke op 12 sep 2015, 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Julke
Bosuil

Berichtdoor johnny op 21 maart 2013, 19:29

Ja, als je dit graag zou willen, moet je soms ietsje meer betalen.
Later zal je dan zeker geen spijt hebben dat je het niet gedaan hebt.
Vergeet niet dat aanpalende boeren voorkoop recht kunnen bedingen!!! Maar, als de aanpalende boer niet bereid is om de vraag prijs te betalen kan je natuurlijk wel kopen aan de vraagprijs.
Ik weet niets.... het enige wat ik schijnbaar wel weet, is dat ik onwetend ben...
johnny
Buizerd

Berichtdoor Dirk L op 21 maart 2013, 20:42

Ik vind dit een normale prijs... gezien de verkoop aan een particulier die er zijn zinnen op gezet heeft. Wel checken of de "presille" hier bij inbegrepen is. Dit kun je vergelijken met een 'overname'-vergoeding uit de horeca-sector. En de pacht moet ook afgetekend worden.... laat je grondig briefen door een notaris bvb. uit een landelijke gemeente. ;-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Thomasds op 22 maart 2013, 07:49

Wel, de boer is een goede kennis van mij, een beetje familie in feite. Het was vroeger een boer-veekoopman, dus die mens heeft niks anders gedaan dan kopen en verkopen ... .
Het is en blijft een boer ... hij zal er mij niet opleggen, maar volgens mij is 6€ teveel, 5€ lijkt me al beter.
Hij wist dat ik op zoek was naar een stukje grond voor m'n schapen, en 2400m² is eigenlijk perfect.
Of ik het nu echt wil .... het grenst niet aan m'n tuin (dat zijn stukken van 1ha+), maar ik kan er, mits 1 weiland oversteken, wel vrij makkelijk geraken met m'n schapen.
Voorts is er een boerenslag van de straat naar dat stuk.
Op zich is dat stuk niet veel waard denk ik (zeker niet voor een boer) omdat het nogal vochtig is .... maar daarom wil ik het juist!
Ik zou de poel verder laten uitgraven (je krijgt daar nog subsidies voor ook) om zo een amfibievriendelijk stukje te creëren.
Voorts een houtkant, knotwilgen, ... kortom ik wil er een klein natuurreservaatje van maken, alle kleine beetjes helpen zeker?
Thomasds
Spreeuw

Berichtdoor Thomasds op 22 maart 2013, 07:50

Wel checken of de "presille" hier bij inbegrepen is. Dit kun je vergelijken met een 'overname'-vergoeding uit de horeca-sector

Dirk, van die 'presille' heb ik nog niet gehoord ... wat is dat voor iets? Moet je dat betalen bij elke aankoop van landbouwgrond?
Ik weet wel dat er geen pacht op zit en voorkooprecht, ... maar ik laat alles nog eens checken bij de notaris.
Thomasds
Spreeuw

Berichtdoor Cappelle op 22 maart 2013, 08:54

Thomasds schreef:
Wel checken of de "presille" hier bij inbegrepen is. Dit kun je vergelijken met een 'overname'-vergoeding uit de horeca-sector

Dirk, van die 'presille' heb ik nog niet gehoord ... wat is dat voor iets? Moet je dat betalen bij elke aankoop van landbouwgrond?
Ik weet wel dat er geen pacht op zit en voorkooprecht, ... maar ik laat alles nog eens checken bij de notaris.

Officiëel is dat de 'prijzij' bij ons, Thomas. Wanneer een boer (vroeger) jarenlang mest en organisch materiaal in een bodem had gestopt (=had verbeterd en bebouwbaar gemaakt), kreeg hij daar bij verkoop een schadevergoeding voor, ook als hij niet de eigenaar van de grond was. Wie grond onbewerkt liet, kreeg onkruid en wortelopslag en zijn grond werd minder waard... De prijzij is een kleinigheid per m2, maar kan bij grote stukken toch een flink bedrag worden. Zaak is om een 'verwaarloosd' stuk grond op foto te hebben, zodat men eventueel kan bewijzen dar de boer zijn prijzij niet waard is.
De bodem verbeteren doen weinig boeren vandaag nog, maar de vergoeding is gebleven.
Als ik van u was, zou ik zo'n mooie gelegenheid niet voorbij laten gaan: die grond is voor jou méér waard dan voor gelijk wie anders, dus moet je voor een stukje natuur iets meer durven betalen dan een boer zou doen, die op rendement uit is.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor liptaster op 27 maart 2013, 20:14

Verzopen weiden gaan eerder naar de 2 - 2,5€/m² op agrarische gewestplanbestemming. Voor tuinen gaan ze uiteraard een stuk duurder.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Thomasds op 29 maart 2013, 06:10

Welja, zo 'verzopen' is het weiland nu ook weer niet, er loopt een beek langs en er is reeds een poel uitgegraven.
De bedoeling is om deze poel verder uit te graven, knotwilgen planten enz.
2-2.5€ is wel heel weinig, heb de prijs op 4.5€ kunnen krijgen, veel minder zal niet lukken. Notaris vertelde me dat het gemiddelde op 5€ lag.
Ochja, als we van dat stuk een klein natuurgebiedje kunnen maken ... alle kleine beetjes zeker.
Thomasds
Spreeuw

Berichtdoor Dirk L op 29 maart 2013, 07:57

Allé, ziet er goed uit.
Succes ermee ! :-)
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 29 maart 2013, 09:13

Thomasds schreef:Welja, zo 'verzopen' is het weiland nu ook weer niet, er loopt een beek langs en er is reeds een poel uitgegraven.
De bedoeling is om deze poel verder uit te graven, knotwilgen planten enz.
2-2.5€ is wel heel weinig, heb de prijs op 4.5€ kunnen krijgen, veel minder zal niet lukken. Notaris vertelde me dat het gemiddelde op 5€ lag.
Ochja, als we van dat stuk een klein natuurgebiedje kunnen maken ... alle kleine beetjes zeker.

Is vooral een klein beetje dat uzelf zal helpen, Thomas, om op een bewuster niveau te leven, denk ik. Met geld op een rekening is dat moeilijker... ;-)
Cappelle
Visarend

Keer terug naar Natuurbeheer