hoogstambomen voor de kachel

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

hoogstambomen voor de kachel

Berichtdoor yann op 09 maart 2012, 12:09

Paanderstraat - Beveren-Leie. Drie notelaars en een plataan van vele tientallen jaren oud. Misschien wel honderd. Er moet niet gebouwd worden. Ze staan in niemands weg. Integendeel, de buren vinden het uitzicht op de oude bomen schitterend. Voor het landschap is het een meerwaarde : breed uitgegroeide bomen aan de rand van een kaal landbouwlandschap. De Torenvalk heeft er zijn vaste stek. Roeken zoeken er in het najaar voedsel.

Maar iemand uit de buurt heeft een kachel en de brandstoffen zijn duur tegenwoordig.

Kijk, hier word ik slecht van. Even mijn licht opgestoken bij de politie. Daar kennen ze zo al iemand. Vlucht altijd als hij een combi ziet naderen. Vorig jaar legde hij blijkbaar een boom om met een boomvalkennest erin. Hij is nog bezig. Wilgen knotten, maar ik verneem dat de stam er na de knotactie ook mag aan geloven.

Afbeelding
Afbeelding
De notelaars in betere tijden. Ik probeer grotere foto's op de kop te tikken.

Volgende week stap ik naar de Stad Waregem : of er een bouwvergunning voor afgeleverd is. Ik ken het antwoord al : neen, meneer, ook geen compenserende maatregelen, er zijn grotere problemen in onze Stad dan dit, hou je rustig.
Dit vraagt om een streng artikel in kranten en Klimop. Een interview met de bevoegde schepen lijkt me een must. En het is het jaar van de verkiezingen ... Daarmee zijn onze oude bomen natuurlijk niet terug, maar dergelijke toestanden moeten dringend gestopt worden :evil: .
Laatst bijgewerkt door yann op 18 apr 2012, 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
yann
Steenarend

Re: hoogstambomen voor de kachel

Berichtdoor OlivierO op 09 maart 2012, 13:02

Sommige mensen hebben geen geweten ...
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Dirk L op 09 maart 2012, 16:19

Ja, en er staan daar al zoveel bomen.. :oops:
Dirk L
Visarend

Berichtdoor Davy op 09 maart 2012, 16:56

Yann, ik kan nog enkele voorbeelden uit de buurt. Wat te zeggen van het 'bosje' op den Belgiek, enkel en alleen om een hondensalon of zo, in een aartselelijke bunker, zichtbaar te maken.
Enkele percelen verder werd ook duchtig gekapt, daar wellicht om te bouwen.

En hoeveel akkers worden er niet opgehoogd ? Hoeveel grachten niet gebetoneerd: de boeren ploegen tot in de gracht, de gracht zakt vanzelfsprekend in en dan trekken ze naar de gemeente met klachten over niet onderhouden beken en bekomen ze een betonbeek.

Het blijven aanklagen van dergelijke zaken heeft me al het etiket 'gefrusteerd' gegeven in een bestuursvergadering. Met de verhuis laat ik dergelijke zaken nu aan mij voorbijgaan, maar het doet altijd een beetje zeer.
Ik trek me dan op aan de aanplantingen die her en der toch gebeuren: rond de talloze gerenoveerde hoevetjes proberen mensen precies toch terug de streekeigen inkleding te herintroduceren.
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor vertigo op 10 maart 2012, 13:49

Davy schreef:Ik trek me dan op aan de aanplantingen die her en der toch gebeuren: rond de talloze gerenoveerde hoevetjes proberen mensen precies toch terug de streekeigen inkleding te herintroduceren.

Er gebeurt wel één en ander hoopvols maar het blijft toch maar de slechte kant uitgaan. Vroeger verdween vooral heel wat groen uit de onmiddellijke omgeving van de landbouwbedrijven terwijl het landschap 'aangekleed' bleef. Nu zitten we in een volgende fase waar de bedrijven al eens terug landschappelijk ingekleed worden maar het landschap meer dan ooit een kale vlakte wordt (of een zee van maïs in de zomer) zodat die nieuwe groenelementen compleet geïsoleerd geraken.

Ik denk dat de negatieve impact hiervan op de biodiversiteit van het platteland nog veel groter zal zijn dan wat we tot nog toe al hebben meegemaakt gezien de landschappelijke samenhang op ecologisch vlak hiermee volledig en quasi-onomkeerbaar wordt uitgevaagd. Het landschapsbeeld proberen terug te herstellen, is tegenwoordig in de praktijk doorgaans énkel mogelijk op openbaar domein (en dan nog). Ik zie de eerste decennia nog niet veel bomen terug aangeplant worden in de velden. Iedere boom die het nog weet uit te houden, is er idd één om te koesteren...

mvg
vertigo
Spreeuw

Berichtdoor yann op 10 maart 2012, 20:52

Via een gunstige wind ontving ik nog een paar foto's :

Afbeelding
Zo zag het er enkele jaren geleden uit. De notalaars staan in hun zomerse glorie.
Links van de notelaars de mooie grote wilg die ook geveld werd.
De populieren op de achtergrond rond die hoeve (links op de foto) zijn ondertussen ook allemaal gekapt. :shock: .

Afbeelding
De houtkachelman vorige maand in actie. Koude zal hij niet meer lijden.
Laatst bijgewerkt door yann op 18 apr 2012, 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt
yann
Steenarend

Berichtdoor Groen Licht op 11 maart 2012, 20:32

schandalig!!!, deze mensen horen niet thuis op de planeet. Veel verstand moeten deze mensen toch niet hebben. We doen op verschillend vlak inspanningen om groen te voorzien voor onze kinderen,kleinkinderen,... Maar bestaand waardevol groen van 50 jaar of ouder telt blijkbaar niet meer mee!!! Helaas opnieuw te laat voor deze unieke prachtige gezonde bomen. We hopen dat deze schuldige stopt met zulke marginale acties en dat hier een gevolg aankomt. Wat ons betreft zou de boete,sanctie gerust een aantal ha nieuw bos mogen opleveren. Ook zou de pers een duidelijk signaal mogen geven naar andere dergelijke mensen"bestaand landschappelijk waardevol groen blijft men af", we hebben er al zoveel???
Groen Licht
Goudhaan

Berichtdoor Yves op 11 maart 2012, 22:40

Is de houtkachelman eigenlijk ondertussen een bekende? Op die foto moet op de originele versie met wat geluk toch een nummerplaat af te lezen zijn?
Yves
Steenarend

Berichtdoor liptaster op 16 maart 2012, 16:04

Best ANB contacteren en een pv laten opstellen (zij hebben politionele bevoegdheden). Doorgaans volgt er een regeling in der minne waarbij het geheel hersteld dient te worden om verdere sancties te vermijden.

Andere vaak vergeten regels:
- bemesten is verboden tot 5 meter van een waterloop
- enige bodembewerking en sproeistoffen is verboden tot 1 meter van een waterloop

Ophogen van akkers kan in bepaalde gevallen wel zonder vergunning. Het kan niet in groen- of valleigebied.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor yann op 16 maart 2012, 18:48

Vandaag zijn brieven vertrokken naar de twee bevoegde schepenen. Ze tekenden een biodiversiteitscharter. Es kijken hoe ze zo'n dingen aanpakken.
yann
Steenarend

Berichtdoor liptaster op 16 maart 2012, 19:12

Er is nog steeds een scheiding tussen wetgevende en gerechtelijke machten.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Dirk L op 17 maart 2012, 09:37

liptaster schreef:...een regeling in der minne ....

Wij zijn een beschaafd volk, wij doen dat, iets regelen in de minne. In Zwitserland krijgt zo'n paljas-houthakker effectief gevangenisstraf. In de Middeleeuwen was het de strop, maar ook daar zijn ze geëvolueerd. Gelukkig nog niet zo ver als bij ons. Wij staan verder. Wij hebben dan ook geen bomen en kleine landschapselementen meer over. Ik vrees, Yann, dat uw brieven verticaal geklasseerd gaan worden. We zijn toch beschaafd?
Dirk L
Visarend

Berichtdoor yann op 17 maart 2012, 11:17

Ze gaan dan niet moeten verwonderd zijn dat ze een beschaafde veeg uit de pan krijgen in Klimop en de persberichten. Enkele maanden voor de verkiezingen zijn ze daar toch gevoeliger aan dan normaal.
yann
Steenarend

Berichtdoor liptaster op 17 maart 2012, 19:50

Dirk L schreef:

Wij zijn een beschaafd volk, wij doen dat, iets regelen in de minne. In Zwitserland krijgt zo'n paljas-houthakker effectief gevangenisstraf. In de Middeleeuwen was het de strop, maar ook daar zijn ze geëvolueerd. Gelukkig nog niet zo ver als bij ons. Wij staan verder. Wij hebben dan ook geen bomen en kleine landschapselementen meer over. Ik vrees, Yann, dat uw brieven verticaal geklasseerd gaan worden. We zijn toch beschaafd?

Het in der minne regelen is niet zo slecht: vaak gaat het om onwetendheid, waarbij ze de kans krijgen om het in oorspronkelijke staat te herstellen. Het ontlast ook het gerecht waar dergelijke zaken te snel geseponeerd worden, en geeft een positiever imago aan de controleurs. Ik zie uiteraard liever dat het probleem zich niet zou voordoen.
liptaster
Sperwer

Berichtdoor Davy op 17 maart 2012, 20:21

yann schreef:Vandaag zijn brieven vertrokken naar de twee bevoegde schepenen. Ze tekenden een biodiversiteitscharter. Es kijken hoe ze zo'n dingen aanpakken.

Je kan dan misschien ook eens vragen waar de groendienst in Deerlijk mee bezig is: alle straatbomen worden 'gesnoeid', 't is te zeggen, takvrij gemaakt tot op 3 meter: wat rest zijn kale stammen met een paar takjes bovenaan.

Voor een mooie stam (en boom) heb je een mooie kruin nodig: dat zijn geen bomen, maar triestige stokjes. Bovendien is er zodanig 'gesnoeid' dat vele bomen vatbaarder zullen zijn voor aantasting door weersomstandigheden of schimmels.

Klijtstraat, Oudenaardse Heerweg, De Cassinastraat, ...
Vorm is leegte, leegte is vorm
Davy
Sperwer

Berichtdoor janus op 17 maart 2012, 20:32

Dirk L schreef:

ik snap het nut van die brieven ook niet zo goed. heb je nagevraagd of er een kapvergunning was/nodig was? in kuurne hebben we ook zo een dergelijk geval gehad. we hebben pv laten opstellen. het was onmiddellijk gedaan met bomen kappen.ik geloof wel niet dat er in der minne geregeld werd. maar de mens die dat pv aan zijn been had,heeft bij mijn weten ook niet meer verder gekapt. of het zou moeten zijn dat hij naar deerlijk is uitgeweken....
janus
Bosuil

Berichtdoor pat op 18 maart 2012, 07:15

janus schreef:
Dirk L schreef:

ik snap het nut van die brieven ook niet zo goed. heb je nagevraagd of er een kapvergunning was/nodig was? in kuurne hebben we ook zo een dergelijk geval gehad. we hebben pv laten opstellen. het was onmiddellijk gedaan met bomen kappen.ik geloof wel niet dat er in der minne geregeld werd. maar de mens die dat pv aan zijn been had,heeft bij mijn weten ook niet meer verder gekapt. of het zou moeten zijn dat hij naar deerlijk is uitgeweken....

Dit is dan ook de beste manier van werken, zelf de koe bij de horens vatten en actie ondernemen.
pat
Bosuil

Berichtdoor yann op 18 maart 2012, 11:47

Bedankt voor de bezorgdheid. Er was wel degelijk een kapvergunning nodig (hoogstambomen). De brieven naar de plaatselijke beleidsmensen hebben wel degelijk een doel. Ze maken deel uit van een reeks initiatieven, waarvan pv misschien ook een stap wordt.
Het kappen is er ondertussen gestopt, mits enige overredingskracht. Maar het kwaad is grotendeels geschied en daarom hoor je er binnenkort nog van.
yann
Steenarend

Berichtdoor yann op 18 apr 2012, 13:29

De bomen langs de gracht zijn nu ook "geknot".
Afbeelding

Afbeelding
Het hout dat niet als brandhout kan dienen ligt te wachten op verbranding. Als een uitgestoken middenvinger.

Even vergelijken :

Afbeelding
zo was het vroeger 8-)

Afbeelding
zo ziet het er nu uit :evil:

Natuur.koepel vzw heeft zich in deze zaak burgerlijke partij gesteld en eist een heraanplanting van de illegaal gekapte bomen op dezelfde plaats + een schadevergoeding ter grootte van het verlies aan boomwaarde.
yann
Steenarend

Berichtdoor Kwakbram op 05 mei 2012, 20:33

Op iedere boom kan een bedrag gekleefd worden, dit via metingen en andere coefficienten... zie uniforme metode voor waardebepaling van straat, laan en parkbomen. En het kunnen kostelijke bomen gaan worden!!
Kwakbram
Spreeuw

Volgende

Keer terug naar Natuurbeheer