Lang leve(n)de bermen!

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Re: Lang leve(n)de bermen!

Berichtdoor OlivierO op 18 jun 2017, 16:06

Julke schreef:
OlivierO schreef:Ik denk dat dat allemaal niet haalbaar is met de kleine percelen die we nu hebben.

Een vreemde opmerking?!

Vind je dat? Percelen in België zijn kenmerkend klein. Een meter of meer hier of daar afnemen is relatief gezien dan veel. Met wat deftig georganiseerde ruilverkaveling zou dat "makkelijk" op te lossen zijn, maar da is natuurlijk een moeilijk punt.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 19 jun 2017, 08:51

'Ziet in Vlamse velden de papavers stoan', klonk het gisteren door mijn muzikale hoofd tijdens een lange fietstocht rond Ieper en Co. En uitgerekend het paadje langs de pole of Peace lag er roest en platgemalen bij, de papavers incluis! Wat begrijpen de groendiensten in het ex-oorlogsgebied daar van de rode kleur van die bloemen? Alleen de 'propetijd' van de kerkhoven, die zit er diep ingeprent... Alle soldaten op een rij, zelfs in de dood. De bloemen die met hun bloed zijn gekleurd... bucht!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 20 jun 2017, 09:30

OlivierO schreef:
Julke schreef:
OlivierO schreef:Ik denk dat dat allemaal niet haalbaar is met de kleine percelen die we nu hebben.

Een vreemde opmerking?!

Vind je dat? Percelen in België zijn kenmerkend klein. Een meter of meer hier of daar afnemen is relatief gezien dan veel. Met wat deftig georganiseerde ruilverkaveling zou dat "makkelijk" op te lossen zijn, maar da is natuurlijk een moeilijk punt.

Net door kleinschalig te werken is er meer plaats voor akkervogels. Als er hoeken en kanten worden ontzien door de machines kan dat alleen maar ten goede komen.
De moderne landbouw gebeurt meer en meer geautomatiseerd, met de krachtige machines kunnen ze tot in de gracht het land bewerken,ruilverkaveling heeft al bewezen dat er steeds verarming naar biodiversiteit optreedt.
Er wordt reeds veel gebruik gemaakt van gps-besturing om een akker optimaal te benutten, misschien zit net daar een mogelijkheid om akkervogels te beschermen.
1 m van de akkerrand kan misschien gemakkelijk geprogrammeerd worden voor de sproeimachines.
Op die manier verliest de boer weinig tot niets en kunnen er toch allerhande onkruiden zorgen voor dekking en rust voor de grondbroeders en is er meer voedsel naar zaden en insecten.
Het is meer dagdromen misschien, dat wel.
Ofwel moet er opgestart worden met grootschalige projecten die dan intensief dienen opgevolgd te worden, dat kost al meer tijd en geld denk ik.
De boer begrijpt echt niet hoe akkerrandbeheer dient toegepast te worden. En je mag niet verwachten dat hij er open zal voor staan, sommigen natuurlijk wel.
Als je een beheer kan inkaderen in zijn werk op de akker zal hij dit automatisch kunnen plaatsen en toepassen.
Een goed voorbeeld van akkerrandbeheer dat niet slaagt al zijn er veel potenties vindt je langs de trimaarzate in zuid west-vlaanderen.
Ieder voorjaar wordt de grauwe gors waargenomen met territoriumgedrag, het is er echt een ideale omgeving en toch lukt het niet voor die soort.
Het is simpel als wat, de boer bewerkt en zaait in op dat moment, ter ere van de properteit en met de beste bedoelingen.
Als de boer in het najaar zou inzaaien (en niet intensief!)en dit perceel gerust zou laten tot augustus dan zou dit alleen maar gunstig uitdraaien voor verschillende akkervogels, insecten, vlinders,etc...
Uiteindelijk is het probleem dat alles proper en toegankelijk moet zijn, en dat moet het eigenlijk niet zijn.
De natuur kan gerust leven in ons zwaar geexploiteerd cultuurlandschap, al wat je het moet bieden is hoeken en kanten die gerust worden gelaten, beleidsmensen die dit begrijpen en willen toepassen en de boer zal wel volgen.
Als je natuurlijk iedere mekkerende geit moet pamperen kan men nog 1000 jaar proberen...
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 20 jun 2017, 19:38

Goede ideeën, Julke. Met tijd en boterhammen, komen we er wel! ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 20 jun 2017, 21:12

In die uitleg zit wat in, Julke! Waar ik naar keek is enkel de relatief grote oppervlakte die ze "verliezen".
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 22 jun 2017, 18:17

Een stukje wachttijd in Bergelen doorgebracht vandaag. Tot twee keer toe (!) werd ik aangemaand om op dit pad niet te fietsen, door plichtsbewust personeel. Wat me een beetje vreemd overkomt... een plaats waar je niet mag fietsen, hoewel er meer dan ruimte genoeg is, en waar het zeer leuk zou zijn. Dat het een provinciaal domein is laat zich raden: de bermen langs de 'wandel'paden zijn midden de bloei- en broedtijd ferm geklepeld, door een machine waarop 'Coup ECO' geschilderd is! Wat zou er de meeste schade aan ECO toebrengen, fietsen of malen langs het 'wandel'pad? ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 26 jun 2017, 21:34

Heerlijk fietsen is het tegenwoordig in het Kortrijkse. Blijkbaar heeft men het 'maal'geweer toch van schouder verwisseld: ik rij op vele plaatsen nog langs bermen 'als wiegende zeeën', de autostrade-oevers lijken gele korenvelden en de hommels zie ik aan de veldbloemen hangen. De beestjes zullen het niet begrijpen, en de meeste mensen zullen het niet zien, maar mij doet het deugd!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 29 jun 2017, 06:59

Het is maar als de bermen overeind blijven dat men kan vaststellen wat er allemaal ontbreekt als ze gemalen zijn. Je moet eens bij zonnig weer de moeite doen om te stoppen en in de graskant te kijken naar wat er allemaal vliegt en zoemt aan beestjes op dat verdoemde onkruid. Het is een prachtige wereld, die we jaarlijks zonder verpinken vermalen en opzuigen om in brand te steken. 'Oe wast meuglik', zal de mensheid zich later afvragen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 02 jul 2017, 21:11

Vandaag doorkruiste ik per fiets enkele prachtige Waalse dorpjes rond Doornik. Je zou er zo op vakantie kunnen gaan, zonder verre verplaatsing. Alleen jammer dat zelfs daar de maalautoriteiten toeslaan. Mensen vinden een bepaald(e) streek of dorp mooi en ongerept, als alle bermen en kanten in geuren en kleuren zichzelf staan te zijn. Maar ze beseffen niet dat de aantrekkingskracht van die regio daaraan te danken is. Er is maar één waardevol advies voor het bestuur van zo'n plaatsjes: zet de maalmachines op stal, en besteed de vrijgekomen centen aan het inzaaien van nog meer bloemrijke bermen, en maak er reclame voor. De insecten zullen erop afkomen! Gevolgd door de toeristen!
Laatst bijgewerkt door Cappelle op 05 jul 2017, 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 05 jul 2017, 06:47

Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 09 jul 2017, 17:22

Het maalmonster doet zijn best om nog voor het jaarlijks verlof een en ander proper te krijgen, maar de balans is positief: bij mijn weten hebben we nog nooit zo lang van zoveel bermen kunnen genieten. Wie weet hebben enkele mensen die er wat aan te zeggen hebben, ook gemerkt hoeveel mooier onze wandel- en fietsstraatjes erbij liggen. Maar, het contrast is natuurlijk ook groter: een gemalen berm is nu natuurlijk nog veel 'perverser'... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 11 jul 2017, 18:01

Hoe komt een mens zover om in zichzelf te denken dat hij het niet ziet zitten om met de auto een zak met voer van 10 kg op te halen, en dat hij de acht kilometer dan per fiets afhaspelt, met het zakje op het staantje... Zitten de lang levende bermen daar voor iets tussen? ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 12 jul 2017, 16:09

De houtduiven zijn zeer tevreden met het malen van de bermen langs de tarwevelden. Zo kunnen ze makkelijk langs de halmen lopen en de aanval op de goed gevulde aren inzetten. Ze hebben zo ook een goed uitzicht op mogelijke vijanden. Anders moeten ze zich in het veld (in de sporen van het gifmonster) laten vallen, wat niet zonder risico is, en wel zonder uitzicht. Maar door onkruid omzoomde tarwe ziet de Boerenbond liever niet.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 14 jul 2017, 09:56

Eén van de hardnekkigste neigingen die kinderen met de moedermelk wordt opgegoten, is 'alles op een rijtje' willen plaatsen. De schoolrij, de turnles, de kerk, de kassa, de schoenen, de stoelen, de bomen, de auto's en tenslotte het kerkhof: overal proberen we rijen te maken. Zo zie je ons, grote mensen, een koordje spannen en de meetlat gebruiken om bv. zonnebloemen op een nette rij te zetten, en er stokjes als steun tegen te plaatsen opdat je er maar eentje zou zien staan als je de rij in vooraanzicht bekijkt... Als er iets onnatuurlijk is, dan is het wel 'de rij'! Misschien kunnen we de vijf wezeltjes die achter hun moeder aanlopen en elkaars staart vast nemen, of de heksenkring bij de paddenstoelen als uitzonderingen bestempelen... Laatst zag ik een beeld van een herbeboste heuvel met jonge aanplant netjes op rijen: het is géén gezicht! Als de natuur zonnebloemen zaait, dan staan ze altijd waar ze moeten staan, maar nooit op een rij. Probeer jezelf te bevrij(d)en van de rijen, en langzaam maar zeker zie je schoonheid van de wanorde... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 23 jul 2017, 16:45

De mensen die de Leieboorden beheren verdienen een pluim: in deze vakantieperiode reed ik vanmorgen langs bloeiende bermen vol leven. Het is ooit anders geweest. De schuine vlakte bij het Diefhondbos in Menen daarentegen ligt er naakt bij... Foei!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 24 jul 2017, 19:55

Bij mijn fietsrit lang het Bruyningpad in Kortrijk aangenaam verrast: men heeft de overhangende takken die fietsers kunnen hinderen en zelfs verwonden (rozelaar, braam...) verwijderd. Direct dacht ik dat beide bermen ook opgeruimd zouden zijn, maar nee: slechts een randje van 30 cm blijkt gemaaid. En als ik het goed gezien heb, is ook alle zwerfvuil 'grondig' verwijderd. Stilaan komt het juiste beheer van natuur langs fietspaadjes in de plaats van het botweg vermalen van alle leven: zoveel mogelijk geurige en kleurige planten laten staan, zwerfvuil opruimen en zorgen voor een goedlopende ondergrond... Een bank vooruit en een kus van de juf, stad Kortrijk!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 25 jul 2017, 17:29

Gisteren heb ik samen met een buurman inlandse veldbloemen en margrieten gezaaid in ons straatje. Eind september zou men komen maaien. Een beetje vroeger dan verwacht, namelijk vanmorgen kom ik het maalmonster tegen met zuiger, het afschuwelijkste moordtuig uit de serie. Het zaad zal dus grotendeels naar de wuppe zijn, samen met deze brandkraan van de waterleiding. Respect voor natuur en materiaal... het is ver zoek!
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 31 jul 2017, 20:33

Wat een zielig gezicht: een korenveld zonder één sprietje koren, begrensd door een een gracht zonder één sprietje gras. Waar moet het bange haasje zich verbergen?
(Reeds voor de tweede keer wordt een foto, gedownload via Tinypic, verwijderd...???)
Cappelle
Visarend

Vorige

Keer terug naar Natuurbeheer