Lang leve(n)de bermen!

Informatie over natuur- en landschapsbeheer

Re: Lang leve(n)de bermen!

Berichtdoor Cappelle op 16 feb 2017, 09:22

Met naam en toenaam verschenen op FB:
Ooit in een intercommunale gewerkt. E3-intercommunale heette het toen. De snelweg. Ik was verantwoordelijk voor beplantingen, afsluitingen en toekijken wat Texaco en een paar anderen verkochten tussen Deinze en een stuk verder vanaf Gent richting Antwerpen. Toen ik een ecologisch interessant alternatief had voor zelfs toen al illegale grassnoei langs de snelweg ( het mocht niet zo dikwijls als uitgevoerd ) wees mijn overste in GentBrugge me naar de parking. "zie je die BMW jeep staan? De dag toen het contract voor het gras afrijden werd beslist kwam iemand hier toe met die BMW, hij ging weg zonder. Ga asjeblieft naar de tekenafdeling, daar zit iemand die de Gentenaar leest, dan weet je wat gedaan vandaag". Ik ben er vertrokken om een slecht betaalde job te doen bij fysiek gehandicapten en was mijn dagelijkse hoofdpijn kwijt, de hypocrisie was me teveel. Die Jeep was een cadeautje van een paar 10.000 euro. Gebeurt nog elke dag in intercommunales. Vrienden en kennissen van destijds melden me dit regelmatig. Hoeveel voorbeelden wil je? Bart, jij hebt info genoeg, net als ik. Te hoge inkomens maakt wereldvreemd. Wie meer dan 5000 euro verdient met een aangename job verliest het contact met wat normaal is en vindt dat soort cadeautjes 'iets wat erbij hoort', na het klinken met een glas.
Lang leve(n)de bermen!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor DDD op 19 mei 2017, 18:39

Vandaag gezien dat op vele plaatsen alles al is gemaaid, dit wordt toch echt wel ridicuul. Van zodra de inheemse flora wat op gang komt, wordt die gemaaid, nota bene onder luid applaus van Natuurpunt. Het is duidelijk uitsluitend de bedoeling dat elke berm er ten allen tijde als een netjes onderhouden gazon uitziet. Alweer een dikke nul voor Natuurpunt (zuidwestvlaanderen).
DDD
Buizerd

Berichtdoor Cappelle op 19 mei 2017, 20:30

DDD schreef:Vandaag gezien dat op vele plaatsen alles al is gemaaid, dit wordt toch echt wel ridicuul. Van zodra de inheemse flora wat op gang komt, wordt die gemaaid, nota bene onder luid applaus van Natuurpunt. Het is duidelijk uitsluitend de bedoeling dat elke berm er ten allen tijde als een netjes onderhouden gazon uitziet. Alweer een dikke nul voor Natuurpunt (zuidwestvlaanderen).

Het hele maai'beleid' is naar mijn gevoel een stok met veel stront aan, Dirk. Misschien een tip voor Peter Mertens (auteur van 'graailand'): het vervolg, 'maailand', zal heel zeker ook een waslijst van steekpenningen, valse aanbestedingen en vriendjespolitiek blootleggen die alles duidelijk zal maken. Dit had, heeft, en zal nooit te maken hebben met enige bekommernis om milieu en natuur.
Het is hier weer prachtig geïllustreerd: de landbouwer krijgt geld om een ferme strook van zijn hooiweide NIET te maaien (naar zijn zeggen 'zoveel dat hij dat nooit met 'wel hooien' kan verdienen) en de gracht palend aan het perceel wordt door de stadsdiensten gemalen (begin mei!).
In mijn 'pelouse' van 30 cm hoog, die ik laatst wou maaien (na de lentebloemenbloei), schuilt een haasje van 10 cm diameter. Nooit kan zo'n beestje ontsnappen aan de maalmonsters die aan 10 km of meer per uur aan 'natuurbeheer' doen... :shock:
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 mei 2017, 19:14

Bij de Walen is het mogelijk nog erger... Vanmorgen tijdens fietstocht gezien: daar staan dure borden langs wegen waar geen kat komt, met 'fauchage tardif'! We zijn 21 mei en alles ligt al plat! Best nieuwe bordjes laten maken met 'fauchage précoce' ?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 21 mei 2017, 21:35

'Die vuile graskanten' kunnen er met wat goede wil ook zo uitzien:
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 23 mei 2017, 09:35

Tussen Aalbeke en Lauwe, thv het Preshoekbos, moet de fietser twee maal deze baan (waar veel te snel gereden wordt) dwarsen om 500 m links te kunnen rijden op een fietspad waarlangs de maaldiensten gelukkig hun best hebben gedaan voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker (en van de plaatselijke reeën!)...
Afbeelding
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 26 mei 2017, 07:33

Zoals elk jaar zijn de bloedmooie papavers op het ei van Kortrijk, die in de quasi verticale berm groeien, uit verkeersveiligheidsoverwegingen gemaaid :-( ! Kan er dan echt niets wat enigszins boven het gewone uitsteekt, gerespecteerd worden langs een dolgedraaide autostrade? Wel in Flanders fields, niets langs Flanders highways?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 26 mei 2017, 14:41

Het wordt hoog tijd dat de maaldiensten de bermen van het Bruyninckpad in Kortrijk plat leggen: ik zag vandaag de eerste bloemen die zich openden, waarop dan van die vliegende insecten afkomen. Zeer waarschijnlijk zit het lange gras vol met nutteloze vogeljongen, de honden hebben moeite om te stronten, de fietsers en wandelaars zien mekaar nog amper rijden of lopen en het zou me niet verbazen dat er vroeg of laat een koppel jonge mensen durft in gaan liggen vrijen...
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 02 jun 2017, 11:17

Langs de betonwegel van geitenberg naar de tontekapelle (kooigem) staan er 15 meter distels in bloei.
Een etterende puist in een landbouwwoestijn, wat een leven! 14 kleine vos, 7 distelvlinders en nog een grote hoop ander gezoem.
Het zit hem in de details.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 03 jun 2017, 07:54

Julke schreef:Langs de betonwegel van geitenberg naar de tontekapelle (kooigem) staan er 15 meter distels in bloei.
Een etterende puist in een landbouwwoestijn, wat een leven! 14 kleine vos, 7 distelvlinders en nog een grote hoop ander gezoem.
Het zit hem in de details.

Wellicht een verstopte laatste spuitknop aan de gifspin, Randal, of Europese subsidies voor natuurbehoud?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 03 jun 2017, 09:12

Het heeft geen zin om somber te kijken, in de eerste plaats voor jezelf Luc!
De boer wil het zout op zijn patatten verdienen en moet daarvoor natuur bestrijden.
Om betere bermen te bekomen zou men bvb een 5meter regel kunnen invoeren,
De boer ploegt en zaait het volledige perceel en bij bestrijding houdt hij 5 m afstand van de randen.
Het klinkt utopisch, het zou wel eens mogelijk kunnen worden met die moderne landbouwmachines.
Ik ben er zeker van dat dit een boost van jewelste zou geven in het leven rond de bermen.
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 03 jun 2017, 18:27

Julke schreef:Het heeft geen zin om somber te kijken, in de eerste plaats voor jezelf Luc!
De boer wil het zout op zijn patatten verdienen en moet daarvoor natuur bestrijden.
Om betere bermen te bekomen zou men bvb een 5meter regel kunnen invoeren,
De boer ploegt en zaait het volledige perceel en bij bestrijding houdt hij 5 m afstand van de randen.
Het klinkt utopisch, het zou wel eens mogelijk kunnen worden met die moderne landbouwmachines.
Ik ben er zeker van dat dit een boost van jewelste zou geven in het leven rond de bermen.

Misschien beginnen met één meter op de boer zijn akker, en dan ook de wegberm zichzelf laten zijn, Randal?
Cappelle
Visarend

Berichtdoor OlivierO op 04 jun 2017, 16:45

Ik denk dat dat allemaal niet haalbaar is met de kleine percelen die we nu hebben.
OlivierO
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 10 jun 2017, 10:15

OlivierO schreef:Ik denk dat dat allemaal niet haalbaar is met de kleine percelen die we nu hebben.

Zeer waarschijnlijk, Olivier.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 10 jun 2017, 10:22

Door de hoge bermen is de visuele vervuiling (door passerende voertuigen) hier bijna nihil. Onze landwegels zouden zo moeten zijn dat de zichtbaarheid, door overvloedig veel struiken en planten, zo dicht mogelijk bij nul is: dan zal iedere chauffeur verplicht zijn overal en altijd voorzichtig te rijden. Verkeersborden zijn dan ook niet meer nodig. En onze fauna zal feestvieren! Wandelaars en fietsers zullen in het paradijs ronddwalen en geen behoefte meer hebben aan een of ander ver eiland waar zovelen naartoe vluchten... ;-)
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Julke op 11 jun 2017, 10:07

OlivierO schreef:Ik denk dat dat allemaal niet haalbaar is met de kleine percelen die we nu hebben.

Een vreemde opmerking?!
Julke
Bosuil

Berichtdoor Cappelle op 11 jun 2017, 19:16

Vanmorgen gefietst langs Noordfranse wegen (Linselles, Bousbecque, Wervicq-Sud...). Bij nader toezien mogen we trots zijn op onze vele nog gave bermen, of banen waarlangs men enkel de eerste halve meter gemalen heeft. De Fransen hebben langs vele landelijke wegen alles reeds platgelegd. Het kan dus nog slechter! C'est ridicule et dommage!
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 13 jun 2017, 19:48

Wat een eervol compromis in de Dottenijsestraat hier in de buurt: enkel de uitwijkstroken langs die landelijke weg zijn reeds gemalen. De rest is intact: de chauffeurs kunnen met weinig moeite mekaar vrije baan geven, en de wandelaars en fietsers rijden door een wuivend grasveld, dat weinig plaats laat aan snelheidspiloten die hun talenten willen laten zien.
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 15 jun 2017, 20:26

Bij een wandeling in landelijk Spiere achtervolgde ons het maalmonster met zuiger op een weggetje van drie meter breed. Het geeft een wrang gevoel om al die mooie bermplantjes en -diertjes te bewonderen enkele minuten voor hun massale verpulvering. 'Dat is voor de verkeersveiligheid', wisten andere wandelaars, 'en tegen de verspreiding van vervelende zaden...'
Cappelle
Visarend

Berichtdoor Cappelle op 16 jun 2017, 18:47

Vandaag een oud vrouwtje gehoord dat haar roste 'pelouse' probeerde te zuiveren van klaver. Gisteren had ze twee uur met een schopje de klavertjes uit de grond gehaald met een schepje. Het waren er een bloempot vol. Ze doet die niet op de composthoop, want 'dan krijg je ze terug', maar steekt ze in de restafvalzak! Wat zitten sommige idiote gewoontes diep in onze genen! Hier bloeit de klaver naar hartenlust: er zitten tientallen hommels en bijtjes en drie haasjes. En wij zitten er in de avondzon middenin, met heerlijke bloemengeur als cadeau. En de sperwer die een koolmees slaat op 10 m afstand, als kers op de taart... ;-)
Cappelle
Visarend

VorigeVolgende

Keer terug naar Natuurbeheer