Hazenoor?

Moderator: Roosmarijn

Hazenoor?

Berichtdoor BlackScorpion op 18 okt 2012, 11:17

Hoi,

Ik begin mezelf een beetje vervelend te vinden met al deze determinatie-vragen, hoop dat het okay is?

Bij deze dacht ik in 1e instantie aan Judasoor, maar hij groeide op de bodem.
Nu zijn de foto's absoluut niet goed, dat had ik pas door toen ik thuis was.
Hopelijk zijn ze toch duidelijk genoeg om te kunnen helpen.

Omgeving: loofbos
Plaats: op de grond tussen bladafval
Grootte: tussen de 2 en 4 cm
Kleur: op foto lijkt de binnenkant grauw/beige en de buitenkant crème/gelig, doch in het echt leken ze donkerder (beetje zoals echt Judasoor)

Afgaande op wat ik nog weet en van de foto's kan halen, kom ik uit bij Hazenoor.
Maar nu twijfel ik tussen Donker Hazenoor en Zeemkleurig Hazenoor.
Zeemkleuring omdat de kleuren meer overeenkomen met wat ik op foto zie.
Donker omdat de kleuren meer overeenkomen met wat ik me kan herinneren van in het echt te zien + de vorm.

Welke denken jullie dat het is en/of welke andere soort zou het nog kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,
Evy
BlackScorpion
Spreeuw

Re: Hazenoor?

Berichtdoor Dieter* op 18 okt 2012, 11:46

Met Otidea zit je goed.

Dieter
Dieter*
Spreeuw

Berichtdoor BlackScorpion op 18 okt 2012, 13:10

Hmm... een cryptisch antwoord of niet genoeg informatie te zien om te determineren?

Als het cryptisch is, kan het gebruik van de Latijnse naam betekenen dat ik naar het Gewoon Varkensoor moet kijken.
Dat is de enige (volgens Soortenbank) in de familie van de Otidea zonder het woord 'Hazenoor' in.
Maar het Gewoon Varkensoor lijkt mij te licht voor wat ik gezien heb... denk ik?
Alsook te zeldzaam om plots op 3 exemplaren gestoten te zijn.

Voor het Gedrongen Hazenoor heb ik dezelfde commentaar, te licht en te zelfzaam...
En dan blijf ik toch over met Donker of Zeemkleurig...
Ik denk toch dat het Zeemkleurige te licht is.
En de Donkere lijkt me te donker...

Gok ik dan toch op het Donkere Hazenoor?
BlackScorpion
Spreeuw

Berichtdoor Dieter* op 18 okt 2012, 18:40

Hey Evy,

Kijk eens rechtsonder bij determinatie: http://www.verspreidingsatlas.nl/658010
Dieter*
Spreeuw

Berichtdoor BlackScorpion op 18 okt 2012, 18:48

Dju... en een microscoop is me te duur en te moeilijk...
Nu ja, positieve noot, ik zat al in de goede familie met mijn determinatie :-)
BlackScorpion
Spreeuw

Berichtdoor jynx op 18 okt 2012, 20:15

Stel dat we enkel met macroscopische kenmerken werken.
Is er dan eigenlijk een reden waarom het geen gewoon varkensoor is ?
zie http://waarneming.nl/soort/photos/14915

Ik lees bij Hans Vermeulen zijn vermaard sleuteltje : schijf en buitenzijde geel. Op de foto's zou ik toch voor geel gaan. Let hierbij vooral op de buitenzijde.
jynx
Sperwer

Berichtdoor BlackScorpion op 18 okt 2012, 21:44

De reden waarom ik niet aan het Gewone Varkensoor denk, is door de kleuren. De foto's geven absoluut geen goed beeld van de kleuren. De kleur die ik met mijn ogen zag was donkerder en deed mij eerder aan het Echte Judasoor denken. Ter plekke dacht ik ook eerst dat het een echt Judasoor was. Het was pas thuis dat ik besefte dat Judsoor op hout zit en niet op de grond. Voor deze foto's had ik ook wat zitten spelen met mijn camera en had de kleuren heviger geel gezet voor foto's van heel erg gele zwammen die er rond stonden. Met het blote oog zagen deze zwammen echt hevig geel, maar op camera toonden ze nog bleek, daarom dat ik speelde met de kleurinstellingen. Toen zag ik plots deze ertussen staan en ik was vergeten om de hevige kleuren af te zetten voor natuurlijkere kleuren. Mijn moeder had ze eerst zelfs niet gezien omdat ze zo donker waren en een beetje opgingen in de omgeving van zwarte modder en dode bladeren. Hence dus de reden waarom ik niet aan het Varkensoor denk, omdat ik die veel te bleek / licht vind.
Laatst bijgewerkt door BlackScorpion op 18 okt 2012, 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
BlackScorpion
Spreeuw

Berichtdoor Dieter* op 18 okt 2012, 21:45

Op basis van de foto zou ik dat ook zeggen, maar Evy vindt zelf dat de kleuren afwijken...
Dieter*
Spreeuw

Berichtdoor BlackScorpion op 19 okt 2012, 07:09

Als ik tijd had, zou ik terug gaan en ze opnieuw fotograferen, maar met de echte kleuren.
Zoals gemeld, waren de echte kleuren veel donkerder (donker bruin - bijna niet zichtbaar op de grond en dode bladeren).
De gele kleur komt door een verkeerde instelling op mijn camera (kleuren geler maken) omwille van de paddenstoelen die ik ervoor gefotografeerd had.

Diep addenstoelen waren hevig geel, maar toonden heel erg vaal en eerder beige op de camera.
Daarom had ik de kleurinstelling op mijn camera gewijzigd om de kleuren heviger geel te maken.
Ik was die gele paddenstoelen aan eht fotograferen, toen ik plots deze zwammetjes zag.
En in mijn vreugde om weer een andere soort te zien, vergat ik om de kleuren opnieuw op 'natuurlijk' te zetten.
Daarom hebben deze zwammen dus verkeerdelijk een gelige kleur, wat puur instellingen op de camera zijn en niet de kleur van de zwam zelf.

Op de donker bruine (modderige) aarde met dode bruine bladeren op, zag je ze haast niet zitten.
Ik dacht op die moment dat het Echt Judasoor was, compleet dezelfde kleur.
En Echt Judasoor is veel donkerder dan wat je op deze foto's ziet.
Het is pas toen ik thuiskwam dat ik besefte dat Judasoor op bomen groeit en niet op de aarde en het dit dus niet kon zijn.

Ik heb hem als Onzeker Donker Hazenoor genoteerd, noem me koppig, maar de zwam die ik met mijn ogen gezien heb lijkt daar meer op dan de anderen.
Spijtig genoeg heb ik volgende week geen tijd om er opnieuw langs te gaan (telkens iets aan de hand na mijn werk en als ik tijd heb, is het al donker).
Ik zal in ieder geval nadenken over een microscoop om eventueel voor mijn verjaardag en de feestdagen te vragen om zulke problemen te proberen oplossen.
BlackScorpion
Spreeuw

Berichtdoor faelyn op 21 okt 2012, 17:00

Beste Blackscorpion,

Vergelijk eens met deze goedgekeurde waarneming van mij.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/56714492
Volgens mij is dit geen hazenoor maar varkensoor.
En de kleur lijkt op die van mijn waarneming.

grz,

S.
Errare humanum est (Vergissen is menselijk)
faelyn
Spreeuw

Keer terug naar Determinatie Paddenstoelen