klopt dit?

Moderator: xyala

klopt dit?

Berichtdoor spotvogel op 01 nov 2010, 20:31

http://waarnemingen.be/soort/view/18639 ... -01&prov=0

kan er iemand zien of dit klopt? Het biotoop klopt voor zover ik dit gevonden heb.

Chris
spotvogel
Goudhaan

Re: klopt dit?

Berichtdoor Pjoris op 01 nov 2010, 21:13

Moeilijk te zien van de foto, maar op't eerste zicht denk ik aan een onvolwassen Clausilia - was de mondrand verdikt ? Kan je een deteailfoto van de mondopening plaatsen ? Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor spotvogel op 02 nov 2010, 18:38

Ik heb de beestjes nog, ik kan geen betere foto's nemen. De mondrand is niet verdikt. Wel heb ik nog verschillende clausilia's gevonden op de muur. Heb er ook zo een meegenomen. Die heeft wel een duidelijk verdikte mondrand. Deze waren ook duidelijk anders van vorm. Van de soort waar de foto op W staat heb ik ook nopg een klein exemplaar gevonden+-4mm groot. Deze heeft meer de vorm van een Penhoorn(maar dan int heel klein). Het exemplaar op de foto is het grootste dat ik vond van dat type. De andere waren iets groter.

Chris
spotvogel
Goudhaan

Berichtdoor Pjoris op 02 nov 2010, 18:58

Jonge Clausilias hebben geen verdikte mondrand en een heel andere vorm als adulte - meer bepaald de vorm van het ex op de foto. Vandaar mijn vraag. Als je dier geen verdikte mondrand heeft is niet of moeilijk determineerbaar (want een jonge slak), maar wellicht dezelfde soort als de Clausilia-achtige adulten die je op dezelfde plaats aantrof. Joris
Pjoris
Sperwer

Berichtdoor Pjoris op 07 nov 2010, 22:05

Hallo Chris, Misschien dat je de waarneming beter verandert in Clausilia spec., indien geen verdikte mondrand is ze toch ondetermineerbaar, dus beter niet als een zeldzame soort laten staan (zelfs indien onzeker). Joris
Pjoris
Sperwer

Keer terug naar Slakken