Slakken uit Dudzele

Moderator: xyala

Slakken uit Dudzele

Berichtdoor henkmienis op 21 feb 2009, 07:38

Beste Hans,

Ik heb net je foto's bekeken van je slakkenvondsten in Dudzele, West-Vlaanderen op 19.02.2009 (zie Waarnemingen.be).
Ik heb enkele opmerkingen betreffende sommige determinaties.

Het exemplaar dat je als een Langwerpige barnsteenslak Succinea oblonga beschouwt, is beslist iets anders. Het huisje is te bruin, de mondopening is anders en de omgangen zijn niet bol genoeg voor een Langwerpige barnsteenslak (waarvan de juiste wetenschappelijke naam Succinella oblonga moet zijn). Het huisje lijkt mij te behoren tot een Moeraspoelslak Stagnicola palustris. Jammer dat geen afmetingen bekend zijn, dat zou de determinatie vergemakkelijken.

Wat je foto's van de Gewone haarslak Trichia hispida betreft, heb ik drie opmerkingen:
-De rechtse foto laat heel duidelijk de typische beharing zien. Goed gedaan!
-De juiste naam voor de Gewone haarslak luidt reeds geruime tijd Trochulus hispidus, daar de naam Trichia reeds in gebruik is in de Crustacea (Krab-achtigen).
-Het exemplaar linksboven is echter beslist geen Haarslak. Haarslakken hebben altijd een licht tot donkerbruine uniforme bovenzijde en een wat lichtere onderzijde, maar nooit gekleurde bandjes! Dat exemplaar is dan ook geen Haarslak maar een Grasslak (Candidula). Helaas is het onmogelijk om te zeggen of het hier om een Grofgeribde of Fijngeribde grasslak (respectievelijk Candidula intersecta en Candidula gigaxii) gaat. Om dat uit te maken moet je een goede foto van de bovenzijde van de slak maken.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mienis

Tel Aviv/Jeruzalem
henkmienis
Pimpelmees

Keer terug naar Slakken